Förbättra bromsarna?

Ska du hålla på med bromsarna så byt till järnskivor istället, mindre kylning kanske men fan så mycket bättre bromsverkan.

Hur renoverar man en bromspump? såg en annons på köp&sälj där det står att bromspumpen är renoverat.

Kanske behöver se över min, men ingen aning vad det är man ska byta ut o.s.v.

Last edited:
Jag bytte fr en sprillans ny Brembo radialpump till en ISR på min HYM. Ingen större skillnad, förutom att ISR pumpen är coolare...ser ut som en del från terminator. Barkbustersen är bara att glömma. För att slippa grisa med en ful plastslang, tog jag en pump med en liten integrerad behållare för vätska. Sedan in med en tryckkontakt och ansluta till sladden så var det klart. Vet ärligt talat inte om pumpbyte kan göra så stor skillnad om oken är kassa. Radialpump plus monobloc ok är nog det bästa alternativet. Sean kan man dutta med olika belägga och skivor.

Renoverat handtag ? Handtag skruvar man loss och slänger och monterar ett nytt....hur och varför skulle någon vilja renovera ett handtag ? Låter underligt.

Jag bytte fr en sprillans ny Brembo radialpump till en ISR på min HYM. Ingen större skillnad, förutom att ISR pumpen är coolare...ser ut som en del från terminator. Barkbustersen är bara att glömma. För att slippa grisa med en ful plastslang, tog jag en pump med en liten integrerad behållare för vätska. Sedan in med en tryckkontakt och ansluta till sladden så var det klart. Vet ärligt talat inte om pumpbyte kan göra så stor skillnad om oken är kassa. Radialpump plus monobloc ok är nog det bästa alternativet. Sean kan man dutta med olika belägga och skivor.

Renoverat handtag ? Handtag skruvar man loss och slänger och monterar ett nytt....hur och varför skulle någon vilja renovera ett handtag ? Låter underligt.

menar bromspumpen

Brembo_10476060_detail.jpg

Fick hem min 19x20 "brembo" frambromspump och monterde det igår. Är nöjd som fan än så länge. Ska bara luftas ordenkligt. Lätt värt 670kr och den läcker inte alls som dansken påstod tidigare i tråden. Ska bara beställas bromsljuskontakt innan den luftas riktigt.

Last edited:
Har du köpt en kinabrembo?? Spännande i så fall. Låt oss veta hur den känns.

känns en klar förbättring från original pumpen, men har inte kört med den så det återstår att se.

Det är en thaibrembo ;)

skulle inte förvåna mig om det är äkta grejer. för den känns riktigt bra:tummenupp

Nu funkar inte länken men på riktiga brembo så är det en annan stigning än på original nissin. tror det var 1,25 på brembo å 1,0 på nissin. Men frågan är ju vad bromsljuskontakten har med banjon att göra?

Prisvärt!

Mitt tipps var annars att köpa en originalpump från något mindre åk.
Kanske en 125a tom.
På med den och du får ett jäkla tryck.
Men det du vinner i kraft förlorar du i väg så rörelsen kan bli längre.

Körde själv med ett liknande setup på min budgetbudget räser som numera Dr.Bike flåsar runt på.
Funkade för inga pengar alls.
Fick den gratis för att fästet till backspegeln var paj. :)

Ska nu köpa denna bromsljuskontak

men vet inte om det är en M10x1,25 eller M10x1 jag ska ha.

Den som satt på originalpumpen passade brembo pumpen om det är till nån hjälp.
Vet inte riktigt vilken kontakt just du behöver men själv köpte jag ett set såna där till mina brembobromsar.
Det enda problemet jag har haft är att det inte går att justera när bromslyset ska börja lysa, vilket betyder att jag måste trycka ner fotbromsen/dra in frambromsen ganska långt innan det ger någon signal.
Jag köpte även ett set brembo från ebay, väntade väldigt länge och fick till slut tag på ett par riktiga i en aktion för en spottstyver.
Jag blev riktigt överraskad hur bra de var, speciellt kopplingen som verkligen var som natt och dag.

Men hittar du någon annan bromskontakt som man kan justera signalen på så är nog den att föredra, då kan du skicka ett PM till mig också med inköpsställe :)

Mitt nästa ingrepp är att montera ett par inhandlade 6-kolvsok från en GSXR1000 istället för 4-kolvsoken som sitter original på ZX750R.

Last edited:
skillnaden mellan 19* 20 och 16*18.
är kolvdiameter kontra hävarm. 19*20 brukar vi köra på 250 räsrar, eller om man kör med dubbla bromsok fram, för att flytta på lite mer olja.
16*18 kör vi på 125 räsrar som oftast har bara ett bromsok eller två st riktigt små, då de inte behöver flyttas på lika mycket olja.

går även att köpa olika bromshandtag tex 19*19 eller 19*18.

eftersom nordgren har lite handtag liggandes så har vi testat litegrann, och just med olika slag på handtaget känner man stor skillnad.

men vi har inte testat den lilla pumpen på 250n, för att de inte har behövts, men på en större pjäs så får du ju ett klart högre tryck med den lilla pumpen.

hoppas att de gav lite klarhet :)

Last edited:
Nu funkar inte länken men på riktiga brembo så är det en annan stigning än på original nissin. tror det var 1,25 på brembo å 1,0 på nissin. Men frågan är ju vad bromsljuskontakten har med banjon att göra?

hmm, vet inte om vi tänker på samma sak, men själv vart jag fundersam när det frågades om dessa två storlekar så lika bra att fråga här en extra gång om man inte har själv en aning.

Prisvärt!

Mitt tipps var annars att köpa en originalpump från något mindre åk.
Kanske en 125a tom.
På med den och du får ett jäkla tryck.
Men det du vinner i kraft förlorar du i väg så rörelsen kan bli längre.

Körde själv med ett liknande setup på min budgetbudget räser som numera Dr.Bike flåsar runt på.
Funkade för inga pengar alls.
Fick den gratis för att fästet till backspegeln var paj. :)

ja verkligen, är i alla fall riktig nöjd hittills.

Vet inte riktigt vilken kontakt just du behöver men själv köpte jag ett set såna där till mina brembobromsar.
Det enda problemet jag har haft är att det inte går att justera när bromslyset ska börja lysa, vilket betyder att jag måste trycka ner fotbromsen/dra in frambromsen ganska långt innan det ger någon signal.
Jag köpte även ett set brembo från ebay, väntade väldigt länge och fick till slut tag på ett par riktiga i en aktion för en spottstyver.
Jag blev riktigt överraskad hur bra de var, speciellt kopplingen som verkligen var som natt och dag.

Men hittar du någon annan bromskontakt som man kan justera signalen på så är nog den att föredra, då kan du skicka ett PM till mig också med inköpsställe :)

Mitt nästa ingrepp är att montera ett par inhandlade 6-kolvsok från en GSXR1000 istället för 4-kolvsoken som sitter original på ZX750R.

det är så pass.....tack för att du sa det.
Finns en del "vanliga" som man fäster med en fjäder, borde gå att fixa nåt med dessa, men vill inte att den ska vara för synlig. återkommer med bild när jag löst det :)

Last edited:
Har precis för mig att äkta Brembo kör med M10X1 och ISR kör med M10X1.25, men jag kan minnas fel. Håll lite koll på den typ av tryck kontakt, det är inte ovanligt att de börjar läcka mellan plasten vid kablarna och metall kroppen. Jag har råkat ut för 2st sådana händelser, bägge på bana iofs men ändå.

/J

Har precis för mig att äkta Brembo kör med M10X1 och ISR kör med M10X1.25, men jag kan minnas fel. Håll lite koll på den typ av tryck kontakt, det är inte ovanligt att de börjar läcka mellan plasten vid kablarna och metall kroppen. Jag har råkat ut för 2st sådana händelser, bägge på bana iofs men ändå.

/J

Bra tips! ska definitivt hålla kolla på den.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT