Sökte men hittade ingen tråd om detta.
Min hoj har ABS men nästa ska även ha antisladd. Anti-wheelie som option. Har testat hojjar där man kan ställa in hur stark kontrollen ska vara, praktiskt på olika underlag (ibland kallas systemen för Traction Control och Wheelie Control)
Något annat som höjer säkeheten?
En jättegammal tråd där folk fortfarande ville diskutera hjälpmedel.
Jag ögnade igenom några sidor men tröttnade.
Intressant dock att några tyckte att bl a T7 har mesig bakbroms på grus. Vad jag minns så funkar låst bakhjul på grus med TKC80 hyggligt. I lägre farter, i 90-130 på grus så körde jag med insidan av huvudet. Körde jag ens så fort. Hm sh. Jag körde 160 liggande på tanken. SMC, jag körde skyltad hastighet.
En tanke som slog mig igen.
Bilförare som bara kör bil. Bromsar de rätt i en panik situation? Hårt på bromsen så ABSen jobbar? Har dessa förare någonsin känt en pulserande brompedal? Oj, blev det fel nu? Eller vad sa körskolläraren och han på halkbanan? Hur fort går tröttmössorna igenom detta i en paniksituation? Livet passerar revy samtidigt. Tänka på barnen de sista två sekunderna före smällen eller på halkbaneinstruktören?
Hojåkare i alla åldrar och med olika erfarenhet, när en paniksituation uppstår i en kurva t ex är reflexen att klämma åt bromshandtaget och trycka ner bromspedalen hårt? Det ledde tidigare alltid till en vurpa. Idag ska det rädda dig från smärta och kostnader.
Används tekniken? Kan ni tala för alla, många, någon alls eller kan du tala för dig själv?
När det gäller singelolyckor är det inte vanligare att folk kör av i en kurva för att de inte vågar lägga ner mer? De bromsar efter förmåga men det går av i tangentens riktning.
Jag har sett andra köra så. Eller åtminstone jävligt fula spårval.
Jag har känt motstånd till att lägga ner mer. Dels när jag kör landsvägshoj på vintern i 1-5 grader eller allt under si och så många grader ger ju sämre grepp. Dels har jag chicken strips. I en situation är det för sent att nöta bort den. Hur breda dessa pinsamma strips är är beroende på hur långt däcket rullat. Hur breda får dessa vara efter 300 mil? Hur breda har ni som har traction control och Kurvabs? Kan man se skillnad?
Har någon hört eller sett någon skriva ”Kurv-ABSen räddade mig.”? Eller är det pinsamt?
Jag har inte kompisar med dessa hjälpmedel och jag sitter inte och tjuvlyssnar på Rosen. Samtalen förr handlade mer om hur nära det var och hur skickligt de räddade situationen.
Nu har jag iofs inte suttit ner på Rosen på 2-3 år.
För att inte inlägget ska bli kort så lägger jag till grusvarningarna på Slingerbulten. Det verkar uppskattat i Facebookgruppen. Vem läser dessa innan de ”bombar Bulten”. Ingen varning - inget fara? Tar man inte ansvar för sin framfart och håller koll på väggrepp och räknar ut i huvudet hur fort man kan köra eller tar kalkylerade risker. Det är roligt med varningar för att det är så dumt. Snabelgrusvarningar kan få mig att avstå ett vägavsnitt för att skona däcken.
Det sägs att om man mailar en firma i usa med tre frågor får man bara svar på en.
Lärdom: En fråga per mail.
I Internetsforumens barndom, de första 10-15 åren kunde frågorna citeras och besvaras fråga för fråga. Det ser man sällan. Bökigt med mobilen.
Min chefs chef sa ofta att pionjärer är de som ligger längst fram med tre pilar i ryggen. Ofta i samband med årsbokslut och med tanke på investeringar. En försiktig general kan man kanske säga. Dock både duktig och omtyckt av personal och ägarna. Rätt ovanligt.
Han slet också ut uttrycket ”It’s depends.” Tre gånger varje genomgång av årsbokslut är lite mycket även om upprepningshumor kan var kul om man gör en grej av det.
Att utseende och säkerhetssystem följer av eu-krav gör ju att dessa är här för att stanna.
Helfordonsgodkännande likaså.
Katalysator och asfula avgassystem. Hur låter de? Coolt? Hur ser de ut? Man vänjer sig? Va ska man göra då?
Tystaste hjälmen och öronproppar är vanligt bland vissa. Vindavvisare original eller tillbehör dämpar också ljudet.
CP-bakstänkan Euro7? Tysk efterlevnad precis som ställbara broms-och kopplingshandtag från Kina.
ABS är ju ett krav från någon årsmodell. Något jag inte kommer undan om jag vill byta upp mig till något mådernt (stavning?).
Alltså, jag krigar inte (eller?). Om folk vi ha sprillans ny hoj, med alla de fördelar det har så grattis. Kul med nytt. Att de inser sina begränsningar och att tekniska landvinningar följer med på köpet bara är kul och bra. Passiv säkerhet har väl knappt någon dött av.
Jag tror att hojåkare som köper nya hojar är teknikintresserade och sätter sig in i hur de ska användas, vilken nytta det gör och hur vissa kan stängas av eller anpassas.
Det är väl för tidigt att säga något om kvaliten på dessa system. Jag vet inte om alla so finns och därför inte när de kom. 3-5-7-10+ år sedan?
Verkstadsservice och servicebulkentiner, återkallanden och mjukvaruuppgraderingar.
Verkstadstider under högsäsong?Återförsäljarnät utomlands?
Jag har inga sådana erfarenheter mer än byte av drivpaket, bakdäck och motorolja. Rätt analogt.
Jo jag googlade ”ABS-lampan lyser”. För fick man en siffra på antal sökresultat. Inte längre. Man får bläddra sida efter sida till man bevisat för sig själv att det är ett vanligt problem som måste åtgärdas.
Jo men det har funnits sedan 80-talet och miljoner och åter miljoner bilar har körts i Sverige genom åren.
Min Passat -00 har inte haft Abs-problem.
”ABS-lampan lyser mc” ger också en massa sökresultat. Många länkade hit på sh. För flitiga medlemmar här så är väl dessa problem och trådar kända. Gamla BMW, ja, jo, men…
Skitiga kontaktstycken och andra enklare fel, vad vet jag. Inte i målgruppen, har inget intresse även om jag gillar felsökning.
Man är inte sämre än att man kan ändra sig.
HD-åkare har tolkningsföreträde åtminstone i vissa kretsar och områden.
Ta något billigt och ratat. Bort med allt onödigt, chop, chop. Frambroms, framskäm, fästen och pakethållare. Cleant och basic.
Klipp till pensionssparande och vettiga vuxengrejer. Skivbroms sedan länge. Helst som funkar i regn också. Kåpa, en enorm dom töntarna på Guldwinge haft i alla år. Som ni inte morsat på? Äter hellre en burk mask?
Ventilationsgaller för att styra luftflödet. Det finns ett plexiglaskit för kåpan om det drar på sidorna. Högtalare i kåpan, ja vaddåra? All elektronik, farthållare var efterlängtat.
Dubbla överliggande kamaxlar och vattenkylning. Nobelpris i vibrationsdöjande motorupphängning. Nä det fick dom inte.
Stötstänger är basic men va fan. Indian gör fina hojar men nu har jag lagt 25000 på mina HD tatueringar. Köra med långärmat på Indianen? Heja på AIK i fotboll och Djurgårn i hockey.
Den röda bobberskjortan funkar fortfarande även med kåpa och dragkrok.
Baggerracing är en grej så det går bra att hålla käft. Slanga tills det är dags att tanka.
Ja det går att släppa sargen och komma in i matchen. Man kan köpa hoj och köra efter eget huvud, förmåga, intresse, prioriteringar, tycke och smak. Man blir såklart influerad, påverkad av andra, inspirerad och gillar det nya. Nytt för att det är bra eller för att det är nytt.
Min fråga om KLE gav ett svar.
Frågade jag om ett exempel på en modern hoj med alla tekniska hjälpmedel som jag kunde på tycka till om? Minns inte. Så jävla långa inlägg.
Nu har vi väl inte berört moderna offroad/äventyrshojar direkt. Kanske indirekt.
Dubbla framskärmar är det en säkerhetsdetalj eller något som bara är onödigt och förfular hojen något så förbannat?
Hojar som väger 260 kilo utan packning diskvalificerar sig redan där. Visst kan man viktoptimera sitt kök, tält, madrasser, sovsäckar, tofflor, frun osv. Kan fjädrar och dämpning hantera det, automatiskt eller manuellt. Jag har sett på film hur överlastade flodhästar gungar igenom sköna svepande kurvor. Nein Danke.
Min ickeoptimerade packning väger 30-35 kilo numera. Just det, jag har aldrig justerat något före eller efter någon tripp. Justeringar finns.
Om man väljer bort den coola, dugliga och snygga XTZ750 mot XTZ1200 så får man en modern äventyrshoj. Dessutom med kardan. Jag tittade på den. Den är fel på punkt efter punkt efter punkt. Minns inte om något var bra. Generatoreffekten över medel kanske.
Eluppvärmd sadel är en grej numera. Jag fryser om arslet ibland. Byter inte hoj för det.
Utblåset sitter högt, påverkar designen av hojen och packväskorna. Assymetriskt och hålrum. Fast då kan man fylla det med en specialväska till. Alltid monterade väskor. Till jobbet, i köer. Svårt att förvara. Cool image i vissa grupper kanske. Ocool i andra.
Lågt monterade ljuddämpare har blivit lite vanligare igen. Vattenöverfarterna lyser med sin frånvaro för många äventyrare ändå. De kanske inte ens reflekterar över sådant.
GPS, telefon och TFT-skärm är en trippel. Rallytorn ett måste eller bara ”det ska vara så nu”. Image. För vissa kan det vara befogat.
Det blåser på motorcykel. Hur fort kör ni och hur länge? Varför så fort och varför så länge? Tävling? Tävlar/utmanar dig själv? Längsta körsträcka per dygn? Måste hinna till färja, hotellincheckning? Jag vet inte.
Min eventuella rant är baserad på alla filmer och bilder jag sett genom åren på kåpglas och vindavvisare och i kombination av förare som endast är 1 å 70. Om det är jobbigt och om det hjälper så absolut, självklart.