Förarhjälpmedel

Håller med dig på flera punkter.
Nu har jag rör "inne" i hojen för ABS-systemet, och inte slangar, så det bör vara i princip för evigt.

Däremot är det skillnad på elektronik från 1995 jämfört med 2025, speciellt när det gäller konsumentprodukter.
Det är tätare mellan ledningsbanor och fler saker trängs på en mindre yta, vilket gör att isolationsavståndet minskar, och elektroniken blir känsligare för överspänningar och mekanisk påverkan.
Det här märker vi i elnätsbranschen, efterom mycket av den utrusting som ska skydda och övervaka nätet är små industridatorer.
Idag räknar vi med 15-20 år på dom prylarna, men ser också att vissa är mer felbehäftade än andra.
Så, absolut kommer eletroniken att kunna vara en avgörande faktor för att skrota en 15år gammal hoj, mycket möjligt.

Vi ser det också i alla prylar som vi omger oss med, en "hederlig" spis till köket från 80-talet kan man byta plattor på och värmeslinga i ugnen, samt att den klarar en direktträff av åskan.
En spis från 2025 räknar vi nog som avskriven efter 10år, och den kan lika gärna ge upp efter en koppling på elnätet.

Men....samtidigt har vi ju fortfarande valmöjligheten att välja det gamla istället för det nya.
Då kan man slippa funktioner som man inte önskar.
Bra eller dåligt? - Ja, den analysen gör man själv hoppas jag.

By the way....jag har redan bytt huvudinstrumentet och styrenheten till släpvagnskontakten (ja, vad fan, det finns en sån) på min bil från 2022, så jag är inte odelat positiv till teknikutvecklingen.

Däremot hatar jag förgasare och brytarspetsar, så där får någon gärna göra ett försök att ändra min värdering, men jag tippar på flera fysiska möten, typ terapi......
Men det är min högst personliga värdering, och jag både beundrar och respekterar dom som vill hålla på med det, det finns ändå någon typ av charm i det.

Just nu är jag inne i en period då jag fullkomligt hatar modernare fordon, lufta bromsarna på en Merca W211 krävde både trycksättning av bromsoljebehållaren, dator och det var en mindre voodoprocedur att utföra luftningen, montera släpvagnskontakt på samma Merca krävde en speciell monteringssats, batteriet som det inte verkade fel på utan bilen startade och gick bra men om det tyckte systemet var fel och stängde ner klimatanläggningen.

Morsans Skoda har tappat kontakten med styrdonen i dörrarna på höger sida i låst läge, inga låsknappar finns och det går inte att öppna inifrån, låset går inte heller att komma åt inifrån utan att lossa elhissmotorn, elhissmotorn går inte att lossa utan att köra ner rutan vilket inte går utan att ha fungerande styrdon så lite moment 22.

Just nu så ser jag bara kostnader och elände med dessa "moderna system" och är på väg att fatta det radikala beslutet att helt enkelt kapa upp Skoda dörren från insidan så jag kommer år låset för att få upp dörren och förhoppningsvis hitta ett kabelbrott i framdörren som stör ut styrdonen på höger sida men det kan ju lika gärna vara i bakdörren så den också får sågas sönder.
 
Jag har råkat ut för att en B20 har tappat tänder på ett kamdrev mitt under en omkörning. Det var jävlarimej inget förarhjälpmedel.


Jag har kört av en kamrem med ras som följd och sträckt en kamkedja till haveri.

Men jag har också kraschat ett fiberdrev på en B20. Med hästar bakom. Mitt i natten. I backen upp mot Hallandsås. Inget idealiskt läge..

Hustrun liftade upp till macken på toppen som var öppen dygnet runt och började rycka i tåtar från myntautomaten - men med magert resultat.
Plötsligt ser hon affischen med "Volvo Action 24h Service".

Visserligen Volvos lastbilsservice, men hon ringer - och dom svarar.
Första instans ville mest bara veta var hon stod så dom kunde koppla samtalet rätt, men väl i rätt region var det lite knivigare. Han i andra ändan menade att B20 inte var en lastbilsmotor. Sant.
"Men den sitter i en lastbil."

"Jaha du. Vad skulle det vara för en lastbil?"
Bedford CF350, triumferade Modesty, och förklarade hur illa vi satt fast i backen med hästar och allt.

"Jag är förvisso ponnypappa, men jag kan inte skicka ut en lastbilsmekaniker på ett hemmabygge."
Inga problem, sade hustrun. Kan vi bara få delarna så byter vi själva. Maken håller på att riva ner redan.

"Okay, delarna kan jag få fram via Rejmes. Jag skickar dom med taxi till er. Ni betalar delar och taxiresa direkt till taxichauffören. Okay?

Mer än okay. Jag hade börjat ta bort kyl och riva ner redan när hustrun lämnade och inte ens 2 timmar efter raset var vi på rull igen.

...så vad vill jag ha sagt?
Jo, för snart 40 år sedan kunde man roadsidereparera rätt stora grejer, med handverktyg som låg i bilen.

Sant är att B20 var ur produktion sedan mer än 10 år när detta hände, och typ 55 literhästar är inget att skryta med.

Men det fungerade och vi kunde rulla igen efter typ 1 ¾ timma. Tack vare föråldrad teknik och evigt ung hjältinna som ordnade fram delar mitt i natten.

Ämnet? Jag kan skriva min åsikt om förarhjälpmedel påhoj också, men då brukar jag bli arg - och andra blir arga på mig och så bara snurrar det ut ur kontroll alltihop. Bättre med en pladdrig anekdot från forntiden.
 
Bedford CF350

Ämnet? Bättre med en pladdrig anekdot från forntiden.

Absolut, det är ju sådant som gör nöjet på SH.

En kamrat åtog sig för mer än 40 år sedan att med sitt med bokstäver välförsedda körkort köra en biltransport från Luleå till Umeå. Hans sinne mörknade när han såg att själva lastbilen var en Ford Thames med perkinsdiesel. Redan i uppförsbacken från Gäddviksbron började den låta illa och plötsligt försvann kraften. Han svängde in till kanten och hörde ett tydligt ”klink” när en rejäl bit av motorblocket ramlade i asfalten under bilen… ”-En märklig blandning av lättnad och förstämning” som han sade efteråt.

Man kan diskutera massor om elektronik men det mesta handlar nog om att man kan fixa ett mekaniskt haveri men man kan inte fixa elektronik. Att det senare behövs en gång var 30 år i jämförelse med 30 gånger på 10 år tar man kanske inte med i resonemanget.

På samma sätt som bilverkstäderna på 1970-talet inte ville/kunde jobba med framhjulsdrivna bilar eller när framtiden helt dömdes ut när katalysatorkravet kom 1989. INGEN skulle klara av att laga en bil som är nyare än 1988 hette det…

Nu är vi rädda för trebokstavsakronymer som är standardmonterade på i stort sett alla fordon sedan 30 år. Hundratals miljoner globalt, för att inte säga miljarder.

Med det absolut inte sagt att det aldrig kan bli fel på moderna fordon men det är betydligt mer sällan.

Ämnet?
Förarhjälpmedel räddar liv men innebär inte alls att man som motorcyklist kan strunta i att lära sig köra hoj. De märks inte förrän du gjort en felbedömning och då mildrar de förhoppningsvis konsekvenserna av felbedömningen. Det känns rentav lite dumt att säga nej till den försäkringen.

Hojar idag rullar lätt 20.000 mil utan större problem. Trots elektronik. Man kan nog säga att det vare sig är elektronikfel eller mil som gör att man skrotar en hoj. Det är mekaniska fel såsom förgasare, kolvar, växellåda osv. Eller rost.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har kört av en kamrem med ras som följd och sträckt en kamkedja till haveri.

Men jag har också kraschat ett fiberdrev på en B20. Med hästar bakom. Mitt i natten. I backen upp mot Hallandsås. Inget idealiskt läge..

Hustrun liftade upp till macken på toppen som var öppen dygnet runt och började rycka i tåtar från myntautomaten - men med magert resultat.
Plötsligt ser hon affischen med "Volvo Action 24h Service".

Visserligen Volvos lastbilsservice, men hon ringer - och dom svarar.
Första instans ville mest bara veta var hon stod så dom kunde koppla samtalet rätt, men väl i rätt region var det lite knivigare. Han i andra ändan menade att B20 inte var en lastbilsmotor. Sant.
"Men den sitter i en lastbil."

"Jaha du. Vad skulle det vara för en lastbil?"
Bedford CF350, triumferade Modesty, och förklarade hur illa vi satt fast i backen med hästar och allt.

"Jag är förvisso ponnypappa, men jag kan inte skicka ut en lastbilsmekaniker på ett hemmabygge."
Inga problem, sade hustrun. Kan vi bara få delarna så byter vi själva. Maken håller på att riva ner redan.

"Okay, delarna kan jag få fram via Rejmes. Jag skickar dom med taxi till er. Ni betalar delar och taxiresa direkt till taxichauffören. Okay?

Mer än okay. Jag hade börjat ta bort kyl och riva ner redan när hustrun lämnade och inte ens 2 timmar efter raset var vi på rull igen.

...så vad vill jag ha sagt?
Jo, för snart 40 år sedan kunde man roadsidereparera rätt stora grejer, med handverktyg som låg i bilen.

Sant är att B20 var ur produktion sedan mer än 10 år när detta hände, och typ 55 literhästar är inget att skryta med.

Men det fungerade och vi kunde rulla igen efter typ 1 ¾ timma. Tack vare föråldrad teknik och evigt ung hjältinna som ordnade fram delar mitt i natten.

Ämnet? Jag kan skriva min åsikt om förarhjälpmedel påhoj också, men då brukar jag bli arg - och andra blir arga på mig och så bara snurrar det ut ur kontroll alltihop. Bättre med en pladdrig anekdot från forntiden.
Tråden lever och det ser jag som positivt.
När min nämnda B20 havererade hade jag en likadan i bagaget eftersom jag hade hört ett konstigt ljud. Jag fick bogsering till närmsta GDS-hall där jag kunde ta drevet från reservmotorn och montera. Sen kunde jag ta mig hem. En resa på 2,5 h tog 6 h.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top