bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller med dig på flera punkter.
Nu har jag rör "inne" i hojen för ABS-systemet, och inte slangar, så det bör vara i princip för evigt.
Däremot är det skillnad på elektronik från 1995 jämfört med 2025, speciellt när det gäller konsumentprodukter.
Det är tätare mellan ledningsbanor och fler saker trängs på en mindre yta, vilket gör att isolationsavståndet minskar, och elektroniken blir känsligare för överspänningar och mekanisk påverkan.
Det här märker vi i elnätsbranschen, efterom mycket av den utrusting som ska skydda och övervaka nätet är små industridatorer.
Idag räknar vi med 15-20 år på dom prylarna, men ser också att vissa är mer felbehäftade än andra.
Så, absolut kommer eletroniken att kunna vara en avgörande faktor för att skrota en 15år gammal hoj, mycket möjligt.
Vi ser det också i alla prylar som vi omger oss med, en "hederlig" spis till köket från 80-talet kan man byta plattor på och värmeslinga i ugnen, samt att den klarar en direktträff av åskan.
En spis från 2025 räknar vi nog som avskriven efter 10år, och den kan lika gärna ge upp efter en koppling på elnätet.
Men....samtidigt har vi ju fortfarande valmöjligheten att välja det gamla istället för det nya.
Då kan man slippa funktioner som man inte önskar.
Bra eller dåligt? - Ja, den analysen gör man själv hoppas jag.
By the way....jag har redan bytt huvudinstrumentet och styrenheten till släpvagnskontakten (ja, vad fan, det finns en sån) på min bil från 2022, så jag är inte odelat positiv till teknikutvecklingen.
Däremot hatar jag förgasare och brytarspetsar, så där får någon gärna göra ett försök att ändra min värdering, men jag tippar på flera fysiska möten, typ terapi......
Men det är min högst personliga värdering, och jag både beundrar och respekterar dom som vill hålla på med det, det finns ändå någon typ av charm i det.
Just nu är jag inne i en period då jag fullkomligt hatar modernare fordon, lufta bromsarna på en Merca W211 krävde både trycksättning av bromsoljebehållaren, dator och det var en mindre voodoprocedur att utföra luftningen, montera släpvagnskontakt på samma Merca krävde en speciell monteringssats, batteriet som det inte verkade fel på utan bilen startade och gick bra men om det tyckte systemet var fel och stängde ner klimatanläggningen.
Morsans Skoda har tappat kontakten med styrdonen i dörrarna på höger sida i låst läge, inga låsknappar finns och det går inte att öppna inifrån, låset går inte heller att komma åt inifrån utan att lossa elhissmotorn, elhissmotorn går inte att lossa utan att köra ner rutan vilket inte går utan att ha fungerande styrdon så lite moment 22.
Just nu så ser jag bara kostnader och elände med dessa "moderna system" och är på väg att fatta det radikala beslutet att helt enkelt kapa upp Skoda dörren från insidan så jag kommer år låset för att få upp dörren och förhoppningsvis hitta ett kabelbrott i framdörren som stör ut styrdonen på höger sida men det kan ju lika gärna vara i bakdörren så den också får sågas sönder.