Förarhjälpmedel

Håller med dig på flera punkter.
Nu har jag rör "inne" i hojen för ABS-systemet, och inte slangar, så det bör vara i princip för evigt.

Däremot är det skillnad på elektronik från 1995 jämfört med 2025, speciellt när det gäller konsumentprodukter.
Det är tätare mellan ledningsbanor och fler saker trängs på en mindre yta, vilket gör att isolationsavståndet minskar, och elektroniken blir känsligare för överspänningar och mekanisk påverkan.
Det här märker vi i elnätsbranschen, efterom mycket av den utrusting som ska skydda och övervaka nätet är små industridatorer.
Idag räknar vi med 15-20 år på dom prylarna, men ser också att vissa är mer felbehäftade än andra.
Så, absolut kommer eletroniken att kunna vara en avgörande faktor för att skrota en 15år gammal hoj, mycket möjligt.

Vi ser det också i alla prylar som vi omger oss med, en "hederlig" spis till köket från 80-talet kan man byta plattor på och värmeslinga i ugnen, samt att den klarar en direktträff av åskan.
En spis från 2025 räknar vi nog som avskriven efter 10år, och den kan lika gärna ge upp efter en koppling på elnätet.

Men....samtidigt har vi ju fortfarande valmöjligheten att välja det gamla istället för det nya.
Då kan man slippa funktioner som man inte önskar.
Bra eller dåligt? - Ja, den analysen gör man själv hoppas jag.

By the way....jag har redan bytt huvudinstrumentet och styrenheten till släpvagnskontakten (ja, vad fan, det finns en sån) på min bil från 2022, så jag är inte odelat positiv till teknikutvecklingen.

Däremot hatar jag förgasare och brytarspetsar, så där får någon gärna göra ett försök att ändra min värdering, men jag tippar på flera fysiska möten, typ terapi......
Men det är min högst personliga värdering, och jag både beundrar och respekterar dom som vill hålla på med det, det finns ändå någon typ av charm i det.

Just nu är jag inne i en period då jag fullkomligt hatar modernare fordon, lufta bromsarna på en Merca W211 krävde både trycksättning av bromsoljebehållaren, dator och det var en mindre voodoprocedur att utföra luftningen, montera släpvagnskontakt på samma Merca krävde en speciell monteringssats, batteriet som det inte verkade fel på utan bilen startade och gick bra men om det tyckte systemet var fel och stängde ner klimatanläggningen.

Morsans Skoda har tappat kontakten med styrdonen i dörrarna på höger sida i låst läge, inga låsknappar finns och det går inte att öppna inifrån, låset går inte heller att komma åt inifrån utan att lossa elhissmotorn, elhissmotorn går inte att lossa utan att köra ner rutan vilket inte går utan att ha fungerande styrdon så lite moment 22.

Just nu så ser jag bara kostnader och elände med dessa "moderna system" och är på väg att fatta det radikala beslutet att helt enkelt kapa upp Skoda dörren från insidan så jag kommer år låset för att få upp dörren och förhoppningsvis hitta ett kabelbrott i framdörren som stör ut styrdonen på höger sida men det kan ju lika gärna vara i bakdörren så den också får sågas sönder.
 
Jag har råkat ut för att en B20 har tappat tänder på ett kamdrev mitt under en omkörning. Det var jävlarimej inget förarhjälpmedel.


Jag har kört av en kamrem med ras som följd och sträckt en kamkedja till haveri.

Men jag har också kraschat ett fiberdrev på en B20. Med hästar bakom. Mitt i natten. I backen upp mot Hallandsås. Inget idealiskt läge..

Hustrun liftade upp till macken på toppen som var öppen dygnet runt och började rycka i tåtar från myntautomaten - men med magert resultat.
Plötsligt ser hon affischen med "Volvo Action 24h Service".

Visserligen Volvos lastbilsservice, men hon ringer - och dom svarar.
Första instans ville mest bara veta var hon stod så dom kunde koppla samtalet rätt, men väl i rätt region var det lite knivigare. Han i andra ändan menade att B20 inte var en lastbilsmotor. Sant.
"Men den sitter i en lastbil."

"Jaha du. Vad skulle det vara för en lastbil?"
Bedford CF350, triumferade Modesty, och förklarade hur illa vi satt fast i backen med hästar och allt.

"Jag är förvisso ponnypappa, men jag kan inte skicka ut en lastbilsmekaniker på ett hemmabygge."
Inga problem, sade hustrun. Kan vi bara få delarna så byter vi själva. Maken håller på att riva ner redan.

"Okay, delarna kan jag få fram via Rejmes. Jag skickar dom med taxi till er. Ni betalar delar och taxiresa direkt till taxichauffören. Okay?

Mer än okay. Jag hade börjat ta bort kyl och riva ner redan när hustrun lämnade och inte ens 2 timmar efter raset var vi på rull igen.

...så vad vill jag ha sagt?
Jo, för snart 40 år sedan kunde man roadsidereparera rätt stora grejer, med handverktyg som låg i bilen.

Sant är att B20 var ur produktion sedan mer än 10 år när detta hände, och typ 55 literhästar är inget att skryta med.

Men det fungerade och vi kunde rulla igen efter typ 1 ¾ timma. Tack vare föråldrad teknik och evigt ung hjältinna som ordnade fram delar mitt i natten.

Ämnet? Jag kan skriva min åsikt om förarhjälpmedel påhoj också, men då brukar jag bli arg - och andra blir arga på mig och så bara snurrar det ut ur kontroll alltihop. Bättre med en pladdrig anekdot från forntiden.
 
Bedford CF350

Ämnet? Bättre med en pladdrig anekdot från forntiden.

Absolut, det är ju sådant som gör nöjet på SH.

En kamrat åtog sig för mer än 40 år sedan att med sitt med bokstäver välförsedda körkort köra en biltransport från Luleå till Umeå. Hans sinne mörknade när han såg att själva lastbilen var en Ford Thames med perkinsdiesel. Redan i uppförsbacken från Gäddviksbron började den låta illa och plötsligt försvann kraften. Han svängde in till kanten och hörde ett tydligt ”klink” när en rejäl bit av motorblocket ramlade i asfalten under bilen… ”-En märklig blandning av lättnad och förstämning” som han sade efteråt.

Man kan diskutera massor om elektronik men det mesta handlar nog om att man kan fixa ett mekaniskt haveri men man kan inte fixa elektronik. Att det senare behövs en gång var 30 år i jämförelse med 30 gånger på 10 år tar man kanske inte med i resonemanget.

På samma sätt som bilverkstäderna på 1970-talet inte ville/kunde jobba med framhjulsdrivna bilar eller när framtiden helt dömdes ut när katalysatorkravet kom 1989. INGEN skulle klara av att laga en bil som är nyare än 1988 hette det…

Nu är vi rädda för trebokstavsakronymer som är standardmonterade på i stort sett alla fordon sedan 30 år. Hundratals miljoner globalt, för att inte säga miljarder.

Med det absolut inte sagt att det aldrig kan bli fel på moderna fordon men det är betydligt mer sällan.

Ämnet?
Förarhjälpmedel räddar liv men innebär inte alls att man som motorcyklist kan strunta i att lära sig köra hoj. De märks inte förrän du gjort en felbedömning och då mildrar de förhoppningsvis konsekvenserna av felbedömningen. Det känns rentav lite dumt att säga nej till den försäkringen.

Hojar idag rullar lätt 20.000 mil utan större problem. Trots elektronik. Man kan nog säga att det vare sig är elektronikfel eller mil som gör att man skrotar en hoj. Det är mekaniska fel såsom förgasare, kolvar, växellåda osv. Eller rost.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har kört av en kamrem med ras som följd och sträckt en kamkedja till haveri.

Men jag har också kraschat ett fiberdrev på en B20. Med hästar bakom. Mitt i natten. I backen upp mot Hallandsås. Inget idealiskt läge..

Hustrun liftade upp till macken på toppen som var öppen dygnet runt och började rycka i tåtar från myntautomaten - men med magert resultat.
Plötsligt ser hon affischen med "Volvo Action 24h Service".

Visserligen Volvos lastbilsservice, men hon ringer - och dom svarar.
Första instans ville mest bara veta var hon stod så dom kunde koppla samtalet rätt, men väl i rätt region var det lite knivigare. Han i andra ändan menade att B20 inte var en lastbilsmotor. Sant.
"Men den sitter i en lastbil."

"Jaha du. Vad skulle det vara för en lastbil?"
Bedford CF350, triumferade Modesty, och förklarade hur illa vi satt fast i backen med hästar och allt.

"Jag är förvisso ponnypappa, men jag kan inte skicka ut en lastbilsmekaniker på ett hemmabygge."
Inga problem, sade hustrun. Kan vi bara få delarna så byter vi själva. Maken håller på att riva ner redan.

"Okay, delarna kan jag få fram via Rejmes. Jag skickar dom med taxi till er. Ni betalar delar och taxiresa direkt till taxichauffören. Okay?

Mer än okay. Jag hade börjat ta bort kyl och riva ner redan när hustrun lämnade och inte ens 2 timmar efter raset var vi på rull igen.

...så vad vill jag ha sagt?
Jo, för snart 40 år sedan kunde man roadsidereparera rätt stora grejer, med handverktyg som låg i bilen.

Sant är att B20 var ur produktion sedan mer än 10 år när detta hände, och typ 55 literhästar är inget att skryta med.

Men det fungerade och vi kunde rulla igen efter typ 1 ¾ timma. Tack vare föråldrad teknik och evigt ung hjältinna som ordnade fram delar mitt i natten.

Ämnet? Jag kan skriva min åsikt om förarhjälpmedel påhoj också, men då brukar jag bli arg - och andra blir arga på mig och så bara snurrar det ut ur kontroll alltihop. Bättre med en pladdrig anekdot från forntiden.
Tråden lever och det ser jag som positivt.
När min nämnda B20 havererade hade jag en likadan i bagaget eftersom jag hade hört ett konstigt ljud. Jag fick bogsering till närmsta GDS-hall där jag kunde ta drevet från reservmotorn och montera. Sen kunde jag ta mig hem. En resa på 2,5 h tog 6 h.
 
Jag har faktisk en sån där defekt ABS MC i garaget, och en ny enhet koster 18.500,- kr (for några år sedan), till detta kommer minst 5.000 i arbetslön på verkstan..
Dvs hojens värde, efter reperation är sannolikt lägra än kostnaden för att få det gamla ABS system väckt till liv igen!

Sedan, är det über viktigt att se till att bytta bromsvätska i intervall som helst inte överstiger 3 år - det var vad som krävdes för att jag fick fel meddelande på en annan MC jag hade. Som tur var lyckades dock att klara mig med att bytt vätskan..

Senast jag kollade priser på ABS enheter, på mera moderna hojen - fick jag ett konsument pris på runt 10.000 kr excl montering..
 
Jag har faktisk en sån där defekt ABS MC i garaget, och en ny enhet koster 18.500,- kr (for några år sedan), till detta kommer minst 5.000 i arbetslön på verkstan..
Dvs hojens värde, efter reperation är sannolikt lägra än kostnaden för att få det gamla ABS system väckt till liv igen!

Sedan, är det über viktigt att se till att bytta bromsvätska i intervall som helst inte överstiger 3 år - det var vad som krävdes för att jag fick fel meddelande på en annan MC jag hade. Som tur var lyckades dock att klara mig med att bytt vätskan..

Senast jag kollade priser på ABS enheter, på mera moderna hojen - fick jag ett konsument pris på runt 10.000 kr excl montering..
Vad är det för fabrikat på den med defekt ABS? Hur vet man att det är själva "enheten" som är trasig och inte ett yttre fel?
 

En jättegammal tråd där folk fortfarande ville diskutera hjälpmedel.
Jag ögnade igenom några sidor men tröttnade.

Intressant dock att några tyckte att bl a T7 har mesig bakbroms på grus. Vad jag minns så funkar låst bakhjul på grus med TKC80 hyggligt. I lägre farter, i 90-130 på grus så körde jag med insidan av huvudet. Körde jag ens så fort. Hm sh. Jag körde 160 liggande på tanken. SMC, jag körde skyltad hastighet.

En tanke som slog mig igen.
Bilförare som bara kör bil. Bromsar de rätt i en panik situation? Hårt på bromsen så ABSen jobbar? Har dessa förare någonsin känt en pulserande brompedal? Oj, blev det fel nu? Eller vad sa körskolläraren och han på halkbanan? Hur fort går tröttmössorna igenom detta i en paniksituation? Livet passerar revy samtidigt. Tänka på barnen de sista två sekunderna före smällen eller på halkbaneinstruktören?

Hojåkare i alla åldrar och med olika erfarenhet, när en paniksituation uppstår i en kurva t ex är reflexen att klämma åt bromshandtaget och trycka ner bromspedalen hårt? Det ledde tidigare alltid till en vurpa. Idag ska det rädda dig från smärta och kostnader.
Används tekniken? Kan ni tala för alla, många, någon alls eller kan du tala för dig själv?

När det gäller singelolyckor är det inte vanligare att folk kör av i en kurva för att de inte vågar lägga ner mer? De bromsar efter förmåga men det går av i tangentens riktning.
Jag har sett andra köra så. Eller åtminstone jävligt fula spårval.
Jag har känt motstånd till att lägga ner mer. Dels när jag kör landsvägshoj på vintern i 1-5 grader eller allt under si och så många grader ger ju sämre grepp. Dels har jag chicken strips. I en situation är det för sent att nöta bort den. Hur breda dessa pinsamma strips är är beroende på hur långt däcket rullat. Hur breda får dessa vara efter 300 mil? Hur breda har ni som har traction control och Kurvabs? Kan man se skillnad?

Har någon hört eller sett någon skriva ”Kurv-ABSen räddade mig.”? Eller är det pinsamt?
Jag har inte kompisar med dessa hjälpmedel och jag sitter inte och tjuvlyssnar på Rosen. Samtalen förr handlade mer om hur nära det var och hur skickligt de räddade situationen.
Nu har jag iofs inte suttit ner på Rosen på 2-3 år.

För att inte inlägget ska bli kort så lägger jag till grusvarningarna på Slingerbulten. Det verkar uppskattat i Facebookgruppen. Vem läser dessa innan de ”bombar Bulten”. Ingen varning - inget fara? Tar man inte ansvar för sin framfart och håller koll på väggrepp och räknar ut i huvudet hur fort man kan köra eller tar kalkylerade risker. Det är roligt med varningar för att det är så dumt. Snabelgrusvarningar kan få mig att avstå ett vägavsnitt för att skona däcken.

Det sägs att om man mailar en firma i usa med tre frågor får man bara svar på en.
Lärdom: En fråga per mail.

I Internetsforumens barndom, de första 10-15 åren kunde frågorna citeras och besvaras fråga för fråga. Det ser man sällan. Bökigt med mobilen.

Min chefs chef sa ofta att pionjärer är de som ligger längst fram med tre pilar i ryggen. Ofta i samband med årsbokslut och med tanke på investeringar. En försiktig general kan man kanske säga. Dock både duktig och omtyckt av personal och ägarna. Rätt ovanligt.
Han slet också ut uttrycket ”It’s depends.” Tre gånger varje genomgång av årsbokslut är lite mycket även om upprepningshumor kan var kul om man gör en grej av det.

Att utseende och säkerhetssystem följer av eu-krav gör ju att dessa är här för att stanna.
Helfordonsgodkännande likaså.
Katalysator och asfula avgassystem. Hur låter de? Coolt? Hur ser de ut? Man vänjer sig? Va ska man göra då?
Tystaste hjälmen och öronproppar är vanligt bland vissa. Vindavvisare original eller tillbehör dämpar också ljudet.
CP-bakstänkan Euro7? Tysk efterlevnad precis som ställbara broms-och kopplingshandtag från Kina.
ABS är ju ett krav från någon årsmodell. Något jag inte kommer undan om jag vill byta upp mig till något mådernt (stavning?).

Alltså, jag krigar inte (eller?). Om folk vi ha sprillans ny hoj, med alla de fördelar det har så grattis. Kul med nytt. Att de inser sina begränsningar och att tekniska landvinningar följer med på köpet bara är kul och bra. Passiv säkerhet har väl knappt någon dött av.
Jag tror att hojåkare som köper nya hojar är teknikintresserade och sätter sig in i hur de ska användas, vilken nytta det gör och hur vissa kan stängas av eller anpassas.

Det är väl för tidigt att säga något om kvaliten på dessa system. Jag vet inte om alla so finns och därför inte när de kom. 3-5-7-10+ år sedan?
Verkstadsservice och servicebulkentiner, återkallanden och mjukvaruuppgraderingar.
Verkstadstider under högsäsong?Återförsäljarnät utomlands?
Jag har inga sådana erfarenheter mer än byte av drivpaket, bakdäck och motorolja. Rätt analogt.

Jo jag googlade ”ABS-lampan lyser”. För fick man en siffra på antal sökresultat. Inte längre. Man får bläddra sida efter sida till man bevisat för sig själv att det är ett vanligt problem som måste åtgärdas.
Jo men det har funnits sedan 80-talet och miljoner och åter miljoner bilar har körts i Sverige genom åren.
Min Passat -00 har inte haft Abs-problem.

”ABS-lampan lyser mc” ger också en massa sökresultat. Många länkade hit på sh. För flitiga medlemmar här så är väl dessa problem och trådar kända. Gamla BMW, ja, jo, men…
Skitiga kontaktstycken och andra enklare fel, vad vet jag. Inte i målgruppen, har inget intresse även om jag gillar felsökning.

Man är inte sämre än att man kan ändra sig.
HD-åkare har tolkningsföreträde åtminstone i vissa kretsar och områden.
Ta något billigt och ratat. Bort med allt onödigt, chop, chop. Frambroms, framskäm, fästen och pakethållare. Cleant och basic.
Klipp till pensionssparande och vettiga vuxengrejer. Skivbroms sedan länge. Helst som funkar i regn också. Kåpa, en enorm dom töntarna på Guldwinge haft i alla år. Som ni inte morsat på? Äter hellre en burk mask?
Ventilationsgaller för att styra luftflödet. Det finns ett plexiglaskit för kåpan om det drar på sidorna. Högtalare i kåpan, ja vaddåra? All elektronik, farthållare var efterlängtat.
Dubbla överliggande kamaxlar och vattenkylning. Nobelpris i vibrationsdöjande motorupphängning. Nä det fick dom inte.
Stötstänger är basic men va fan. Indian gör fina hojar men nu har jag lagt 25000 på mina HD tatueringar. Köra med långärmat på Indianen? Heja på AIK i fotboll och Djurgårn i hockey.
Den röda bobberskjortan funkar fortfarande även med kåpa och dragkrok.
Baggerracing är en grej så det går bra att hålla käft. Slanga tills det är dags att tanka.
Ja det går att släppa sargen och komma in i matchen. Man kan köpa hoj och köra efter eget huvud, förmåga, intresse, prioriteringar, tycke och smak. Man blir såklart influerad, påverkad av andra, inspirerad och gillar det nya. Nytt för att det är bra eller för att det är nytt.

Min fråga om KLE gav ett svar.
Frågade jag om ett exempel på en modern hoj med alla tekniska hjälpmedel som jag kunde på tycka till om? Minns inte. Så jävla långa inlägg.

Nu har vi väl inte berört moderna offroad/äventyrshojar direkt. Kanske indirekt.
Dubbla framskärmar är det en säkerhetsdetalj eller något som bara är onödigt och förfular hojen något så förbannat?

Hojar som väger 260 kilo utan packning diskvalificerar sig redan där. Visst kan man viktoptimera sitt kök, tält, madrasser, sovsäckar, tofflor, frun osv. Kan fjädrar och dämpning hantera det, automatiskt eller manuellt. Jag har sett på film hur överlastade flodhästar gungar igenom sköna svepande kurvor. Nein Danke.
Min ickeoptimerade packning väger 30-35 kilo numera. Just det, jag har aldrig justerat något före eller efter någon tripp. Justeringar finns.
Om man väljer bort den coola, dugliga och snygga XTZ750 mot XTZ1200 så får man en modern äventyrshoj. Dessutom med kardan. Jag tittade på den. Den är fel på punkt efter punkt efter punkt. Minns inte om något var bra. Generatoreffekten över medel kanske.
Eluppvärmd sadel är en grej numera. Jag fryser om arslet ibland. Byter inte hoj för det.

Utblåset sitter högt, påverkar designen av hojen och packväskorna. Assymetriskt och hålrum. Fast då kan man fylla det med en specialväska till. Alltid monterade väskor. Till jobbet, i köer. Svårt att förvara. Cool image i vissa grupper kanske. Ocool i andra.
Lågt monterade ljuddämpare har blivit lite vanligare igen. Vattenöverfarterna lyser med sin frånvaro för många äventyrare ändå. De kanske inte ens reflekterar över sådant.

GPS, telefon och TFT-skärm är en trippel. Rallytorn ett måste eller bara ”det ska vara så nu”. Image. För vissa kan det vara befogat.
Det blåser på motorcykel. Hur fort kör ni och hur länge? Varför så fort och varför så länge? Tävling? Tävlar/utmanar dig själv? Längsta körsträcka per dygn? Måste hinna till färja, hotellincheckning? Jag vet inte.
Min eventuella rant är baserad på alla filmer och bilder jag sett genom åren på kåpglas och vindavvisare och i kombination av förare som endast är 1 å 70. Om det är jobbigt och om det hjälper så absolut, självklart.
Kul att du grävde upp min gamla tråd. :hihi
Blev vi klokare med åren?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top