Förarhjälpmedel

På vilket sätt är det andra bromsslangar om det är ABS?

Moderna grejor som insprut eller ABS fungerar i 100.000 mil utan krångel. ”Förr” krävdes motorrenovering innan 10.000 mil och Volvos B18 fick rykte om hållbarhet för att den inte rasade före 20.000 mil (men kamaxeldrev rasade ofta innan, kamaxlarna slets ned pga otillräcklig smörjning och Strombergarna krävde renovering vid halva miltalet om motorn skulle gå bra). Exempelvis.

Idag går en sketen Prius med alla finesser och MASSOR av elektronik prickfritt i storstadstaxitrafik i 80.000 mil och det enda som bytts är bakfjädrarna.

ABS har funnits sedan början av 1980-talet på bilar, ESP sedan 1990-talet. Har orsakat… hur många problem för ägare och mekaniker? Hur många olyckor har de minskat/mildrat?

Nej, elektronik i sig är mycket tillförlitligt eftersom den generellt inte slits. Den kan absolut utformas fel, monteras fel eller skadas men är extremt tillförlitligt i jämförelse med mekanik. Och förgasare skall vi bara inte prata om. Finlir som fungerar riktigt bra vid i bästa fall två varvtal, slits och sätts igen och kräver oerhört mycket underhåll i jämförelse med en insprutning där det enda som slits är de två rörliga delarna; spjäll och insprutningsmunstyckena.


Mvh
Det finns rätt gott om B18/B20 motorer som gått över 50000 mil utan problem
Och vad det gäller abs-systemen så är det ganska vanligt att dom går sönder oavsett fabrikat på bilar.Allt ifrån abspump till givare och kabelbrott
Har en bekant som har en KIA som infotainmentskärmen gick sönder på.KIA tog 100000kr för att byta den och den ingick inte i elektronik garantin
Men han hade tur som hade maskinskade försäkring
Men visst så länge elektroniken funkar och det brukar väl det göra så är det väl bra
Ett tillägg: Renovera en strombergförgasare var både billigt och enkelt det fanns renoveringskit på nästan var ända mack och tillbehörsfirma
 
Last edited:
Jag har råkat ut för att en B20 har tappat tänder på ett kamdrev mitt under en omkörning. Det var jävlarimej inget förarhjälpmedel.
 
Det finns rätt gott om B18/B20 motorer som gått över 50000 mil utan problem
Vettefan hur man får dom att gå så långt?
Har haft både Amazon med B18 och och 140/240 med B20, en del kom från välartade hem, familjeklenoder.
Men motorerna var ju slut efter mellan 20k och 30k mil.
Kamlager, kamaxel och ventilerna hade satt sig rejält.
Men enkla att renovera, så det är ju en fördel.
 
Vettefan hur man får dom att gå så långt?
Har haft både Amazon med B18 och och 140/240 med B20, en del kom från välartade hem, familjeklenoder.
Men motorerna var ju slut efter mellan 20k och 30k mil.
Kamlager, kamaxel och ventilerna hade satt sig rejält.
Men enkla att renovera, så det är ju en fördel.

Återigen dessa avloppsrör utanpå huset så det skall bli enkelt att laga när det pajar…


Mvh
 
Vettefan hur man får dom att gå så långt?
Har haft både Amazon med B18 och och 140/240 med B20, en del kom från välartade hem, familjeklenoder.
Men motorerna var ju slut efter mellan 20k och 30k mil.
Kamlager, kamaxel och ventilerna hade satt sig rejält.
Men enkla att renovera, så det är ju en fördel.
Det gick rätt många taxi och polisbilar som lätt var upp i dom milen +50k
Håller dock med om att fiber dreven var rysk roulette
Sen ska man inte glömma att smörjmedeln har blivit mycket bättre sen 60-70 talen
 
Återigen dessa avloppsrör utanpå huset så det skall bli enkelt att laga när det pajar…


Mvh
Ja å du har väl haft grejat med massa franskt skit på bil sidan 🤮 så jag vet inte riktigt om du ska ironisera om avloppsrör utan på huset🤣
 
Last edited:
”Höga”

#B18


Mvh
+5500 rpm
De som bara bytte kam och topp blev ju lite snopna när de blev upplysta om ståldreven (satt väl som original på de flesta B30).

Std B18/B20: fiberdreven blev nog mest skadade pga undermånlig service.
 
+5500 rpm
De som bara bytte kam och topp blev ju lite snopna när de blev upplysta om ståldreven (satt väl som original på de flesta B30).

Std B18/B20: fiberdreven blev nog mest skadade pga undermånlig service.

Ja men kan vi enas om att en Prius trots sin extremt höga andel elektronik har färre fel än en Amazon sett över 50.000 mil?

Det var själva poängen. Mekanik slits, moderna konstruktioner är mer felfria. Det finns ingen sådan anledning att undvika förarstödssystem på motorcyklar. De kommer sannolikt inte att paja.

Däremot kan man självklart ha filosofiska anledningar att undvika dem. Fair enough!


Mvh
 
Ja men kan vi enas om att en Prius trots sin extremt höga andel elektronik har färre fel än en Amazon sett över 50.000 mil?

Det var själva poängen. Mekanik slits, moderna konstruktioner är mer felfria. Det finns ingen sådan anledning att undvika förarstödssystem på motorcyklar. De kommer sannolikt inte att paja.

Däremot kan man självklart ha filosofiska anledningar att undvika dem. Fair enough!


Mvh
Bör vara så (finns det priusar som gått så långt btw? :va ). Sen är det väl skillnad på när man vill restaurera en Prius eller Amazon till originalskick. Slitdelarna har ju blivit bättre med tiden dessutom, ett avgassystem håller ju betydligt längre nu än förr t.ex.
 
Bör vara så (finns det priusar som gått så långt btw? :va ). Sen är det väl skillnad på när man vill restaurera en Prius eller Amazon till originalskick. Slitdelarna har ju blivit bättre med tiden dessutom, ett avgassystem håller ju betydligt längre nu än förr t.ex.
Det finns bara två Prius på Blocket som gått över 40000 mil.

Jag har bättre erfarenheter av elektroniska konstruktioner än mekaniska.
 
Ja, man gör som man vill.
Funderar däremot vad som är sämre med ABS och anda finesser????
Förutom att du har en generell fientlighet mot ny teknik? :va
En projicerande pingvin är här och missar poäng igen, otippat :lol

Han har inte sagt något om vad som är objektivt bättre eller sämre, han beskriver hur han värderar känslan av hojkörningen extremt högt :hojsmilie Det handlar inte om att vara teknik fientlig överhuvudtaget, han har ju tom gett exempel på teknik han uppskattar :huvet

Om du inte förstår vad bäste Björn menar kan miggen hjälpa dig på traven :3freak Du kommer åta dig uppdraget att bränna upp i 300 blåst med en nyfödd modern supersport med Kurv-ABS, wheelie control och all annan fantastisk teknik som finns tillgänglig. Sen vill jag att du slänger på en inbromsning med minst 90% av maximalt grepp inför kommande kurva, du ska även ta kurvan i minst 90% av högsta möjliga hastighet. När du är klar med det så ska du göra samma sak igen med en old school sporthoj, ingen abs, ingen antispin, kanske inte ens en slipper clutch :hihi

Återkom gärna med om känslan är densamma på den äldre sporthojen utan hjälpsystemen jämfört med den nya rymdraketen :wiggle

Spoiler: Det är den inte :brinnerup Och pingvinen har klotat i samma dike som mongo miggen, mysigt va? :rofl
 
Bör vara så (finns det priusar som gått så långt btw? :va ). Sen är det väl skillnad på när man vill restaurera en Prius eller Amazon till originalskick. Slitdelarna har ju blivit bättre med tiden dessutom, ett avgassystem håller ju betydligt längre nu än förr t.ex.
Kommer ihåg ett youtube klipp jag såg från USA där någon gick runt på en stor plan full med olika bilar som skulle upp på auktion.
Då gick han fram till en rad med flera prius som var gamla taxibilar. Kommer inte ihåg exakt men de flesta hade rullat ungefär 300 000-400 000 miles
 
En projicerande pingvin är här och missar poäng igen, otippat :lol
Ingen fara, hade du läst ett inlägg till så hade du fått "Björn F":s utvikning på det, vilket förklarar hur han ser på det.
Här får du lite hjälp att hitta det:
 
En projicerande pingvin är här och missar poäng igen, otippat :lol

Han har inte sagt något om vad som är objektivt bättre eller sämre, han beskriver hur han värderar känslan av hojkörningen extremt högt :hojsmilie Det handlar inte om att vara teknik fientlig överhuvudtaget, han har ju tom gett exempel på teknik han uppskattar :huvet

Om du inte förstår vad bäste Björn menar kan miggen hjälpa dig på traven :3freak Du kommer åta dig uppdraget att bränna upp i 300 blåst med en nyfödd modern supersport med Kurv-ABS, wheelie control och all annan fantastisk teknik som finns tillgänglig. Sen vill jag att du slänger på en inbromsning med minst 90% av maximalt grepp inför kommande kurva, du ska även ta kurvan i minst 90% av högsta möjliga hastighet. När du är klar med det så ska du göra samma sak igen med en old school sporthoj, ingen abs, ingen antispin, kanske inte ens en slipper clutch :hihi

Återkom gärna med om känslan är densamma på den äldre sporthojen utan hjälpsystemen jämfört med den nya rymdraketen :wiggle

Spoiler: Det är den inte :brinnerup Och pingvinen har klotat i samma dike som mongo miggen, mysigt va? :rofl

Jämför såhär istället:

Samma hoj, men med systemen av eller på. Tror du att du märker skillnaden?

OM du märker skillnaden så har du i vart fall överlevt.


Mvh
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top