Förarhjälpmedel

Hur många hojar har ni stött på som har trasiga kurv-ABS, TC eller wheelie control? :va
En fördel med elektronik är att den faktiskt väldigt sällan krånglar.

Jämför med en gammal BSA…

Mvh
Fördelen med mekanik är att man ser vad som inte fungerar. För det gör det inte.

Säker på det?

Det är en sak vilken säkerhetsutrustning som måste finnas.
Det är en annan sak att säkerhetsutrustning som finns måste sitta kvar och fungera. Minns rabaldret om att massor av fordon riskerade körförbud när GSM läggs ner (men fick undantag).

Sen inser jag att i princip samtliga säkerhetssystem (utom ABS) bara är funktioner i ECUn. Men dock. :)
Mc är bara ABS bara läsa vad de går igenom er finns dokumenterat i en lunta TSFS 2017:54 https://www.transportstyrelsen.se/s...er/details?RuleNumber=2017:54&ruleprefix=TSFS

Prexis.

Statistiken brukar visa att det dör ungefär lika många fotgängare som motorcyklister i trafiken varje år.

Av det kan man ju då dra två slutsatser. Den första är att det ju då betyder att det är lika farligt att gå som att bomba sporthoj.
Det andra då att det inte verkar hjälpa ett dugg med hjälm, de gående har ju ingen och dör ändå inte i större mängd.

Beklagar ranten, har jobbat en del med storskalig statistik och är inte så imponerad av tjänstemän som drar slutsatser av siffror som mest är brus...
Har du fått betalt för att jobba med statistik och drar dessa slutsatser?

Neh. En datamaskin som bara ska pytsa i soppa i lämplig mängd och fyra av tändningen behöver bara några få enkla sensorer och beräkningskraft som en miniräknare.
En som fixar sexaxligt trolleri och dessutom drive by wire behöver en hel julgran av sensorer, aktuatorer och uppe på det datorkraft nog för att kunna flyga ett rymdskepp till mars.

Gissa vilken av dessa som först går sönder, samt vilken av dem man kan ersätta (olagligt men dock...) med en open source eftermarlnadsecu?
Finns nog fler hojar på Blocket med ”bara lite justering av förgasaren” än dom med ”defekt ECU” tänker jag.
Känns inte som att ECUn är ett problem, däremot kan enskilda komponenter som har med fjädring att göra ha en tendens att bli kostsamma.

Last edited:
Lyssnar på P1 morgon och enligt Jörgen Persson på Tragikvärket beror det minskade antalet döda motorcyklister på ABS!
Japp, statistik visar det så då måste det vara sant. :fakta

Hittar inte inslaget men ett gammalt från 2013 visar att Jörgen nu äntligen fått rätt! :tummenupp

"ABS halverar risken för att omkomma och där vi jobbar vi intensivt och har haft stora framgångar."

Man blir alltid lika cp skadad av artiklar som de där :3freak Det finns alltså ingen information om hur de drar slutsatsen vad gäller korrelation mellan abs och liemannen?

Olyckan med cruisern i Miggens försäkringstråd är ett bra exempel. Han låste hjul innan smällen, ingen abs, han blev garanterat allvarligt skadad, minst. Smällde han pga ingen abs? Nej, han smällde för han valde att brassa förbi massa bilar innan en infartsväg till ett köpcentrum och för att en av bilarna han tänkte brassa förbi skulle till just det, köpcentrumet :brinnerup

Det är samma skitsnack som när de säger att en sänkning av medelhastigheten räddar si och så många liv :zpy Jag skulle verkligen vilja se ekvationen de har använt sig av men kommer aldrig att få det, för den finns inte, den är rakt av omöjlig. Om man tex säger att en minskning av medelhastighet från 90 till 88 räddar x antal liv per år så måste man ha ett exempel där en dödsolycka har inträffat i 90 och kunna bevisa att dödingarna hade överlevt om de körde 88 istället, lycka till med den :tummenupp Annars diskuterar man extrem fallen där någon kör av i 200 och dör, och den individen kommer då fan inte sänka hastigheten pga fartkameror eller hastighetsskyltar så mycket kan man konstatera :rofl

Vad gäller abs så finns inga relevanta siffror eller exempel i nämnda artiklar eftersom det inte existerar. Enda gången saknad av abs kan vara den grundläggande orsaken till en dödsolycka är i en situation där abs garanterat hade undvikit olyckan, här går nog åsikter isär men om du låser bromsen för att du får panik skulle jag inte säga att det är abs relaterat, det är en förarmiss. Finns inte greppet för att kunna rädda situationen överhuvudtaget? Osannolikt.. I fallet där Miggen höll på att bli avkastad var saknad av abs inte orsaken till att problem uppstod, det var saknad av hjärna :dummer

Om Miggen mirakulöst hade dött där och då hade Tragikvärket garanterat påstått att det var saknaden av abs som orsakade olyckan, och därmed spridit desillusionerad desinformation :fakta

Och hur många olyckor sker inte pga förare som tänker "jag har massa system som löser det här"? :)

ABS och andra system går in vid ”förarmissar” ja, det är precis meningen.

Jag har svårt att se när de skulle uppfattas som en begränsning som de är utformade idag. ABS anno 1986 på grus, absolut. Men det är - håll i er - 39 år sedan. Och det har som sagt hänt så sjukt mycket bara sedan 2015.

Mvh

Funderar lite på denna diskussion om förarhjälpmedel. Jag själv köper hoj mest för utseendet och prestandan. Är den bekväm så är det ett plus. Jag väljer inte bort en hoj som har ABS och allt lull och jag väljer inte bort en hoj om jag vill ha den för att den saknar ABS och lulle lull. Jag letar inte aktivt efter vissa funktioner, det är utseende + prestanda. Hur tänkte jag när jag köpte min R1250GSA vet jag inte, det måste varit kortslutning i den del av hjärnan där utseende registreras, men den är såld nu.

Är det så att en del är så emot förarhjälpmedel att även om hojen man kollar på är skitsnygg så går den bort för den har wheelie control, kurvabs och annat elektroniskt?

Finns nog fler hojar på Blocket med ”bara lite justering av förgasaren” än dom med ”defekt ECU” tänker jag.
Känns inte som att ECUn är ett problem, däremot kan enskilda komponenter som har med fjädring att göra vaxen tendens att bli kostsamma.

Jomenvisst. Du har inte tänkt tanken att de avancerade styrsystemen fortfarande är nya? Dvs de har inte gått sönder än och är i många fall dessutom fortfarande under garanti?

Edit: Till en förgasare kan en tredjepartstillverkare sälja delar. En normalbegåvad mekaniker kan med enkla medel montera dessa.

En 20 år gammal dator kräver att någon har knäckt mjukvaran, har rätt version av den tillgänglig, att mekanikern kan löda ytmonterat och att komponenterna som gått sönder fortfarande tillverkas (det är svårare att bygga en IC än ett munstycke).

Det kan inte vara svårt att förstå att moderna fotdon inte kommer att fungera som veteraner.

Last edited:
Tycker elektroniska hjälpmedel kan vara bra men i slutet av dagen så sitter väl det bästa hjälpmedlet innanför pannbenet.
Men det är Aktiv säkerhet, att undvika olyckor, och det ingår inte i Noll Vision. :fakta
Idiotens moder är ständigt gravid.
Japp, därför är det Passiv säkerhet, att minska konsekvenserna av en olycka som gäller med Noll Vision. :fakta
Hur många hojar har ni stött på som har trasiga kurv-ABS, TC eller wheelie control? :va
En fördel med elektronik är att den faktiskt väldigt sällan krånglar.

Jämför med en gammal BSA…

Mvh
Du ska inte skruva med något du inte kan bara för att en BSA är lättskruvad. Alldeles för många gör det och det ger BSA dåligt rykte. :7peta:krama :hihi:hej
Då är vi tillbaka på det där med att det är smart att ha avloppet på utsidan av huset, för då är det ju så lätt att tina upp när det fryser…

Mvh
Jag tror du tänker tvärt om. Det är billigare och enklare att göra så där frysrisken är liten.
Att bygga in något dyrt där det sällan är minusgrader längre perioder och aldrig under 10 minus kan man göra om man har ett överskott på pengar.
Annars kan man, de få gånger det är köldgrader med frysrisk, göra som i Norrbotten. Låta vattnet rinna lite.
Ingen som har hört talas om ett nylagt golv som behövt brytas upp för att fallet varit fel?:hihi
Jag känner några som jobbar på byggen i Sverige. :hej

Jomenvisst. Du har inte tänkt tanken att de avancerade styrsystemen fortfarande är nya? Dvs de har inte gått sönder än och är i många fall dessutom fortfarande under garanti?

Edit: Till en förgasare kan en tredjepartstillverkare sälja delar. En normalbegåvad mekaniker kan med enkla medel montera dessa.

En 20 år gammal dator kräver att någon har knäckt mjukvaran, har rätt version av den tillgänglig, att mekanikern kan löda ytmonterat och att komponenterna som gått sönder fortfarande tillverkas (det är svårare att bygga en IC än ett munstycke).

Det kan inte vara svårt att förstå att moderna fotdon inte kommer att fungera som veteraner.
Nya och nya.
Mina äldsta farkoster med insprutning är från slutet av 80-talet, så jag tror inte att det är så mycket problem med ECU och elektronik.
Visst, elektroniken kommer inte att leva för evigt, men vilket skönt liv man har under tiden, slippa förgasarbryggor och brytarspetsar, men vi är alla olika.
Och jag tror varken en Tenere 700:a eller en BMW GS kommer att bli en veteranahoj som någon suktar efter att hålla vid liv, tidsfönstret rör sig hela tiden.
Veteraner idag vill ingen, eller mycket få, ha om 20år, det ser vi på marknaden.
Och visst, någon enstaka av dagens moderna hojar kanske blir åtråvärd i framtiden, men jag är skeptisk.
Min Tenere kommer i alla fall inte att bli veteran, och det kommer inte att vara elektroniken som skickar den till skroten.
Men det är bara min högst personliga teori.
Och begreppet "normalbegåvad" kommer också att förskjutas ;)

Intellektspyramiden.PNG

Håller inte alls med faktiskt. I den mån vanliga elektronikkomponenter går sönder (händer nästan aldrig) så är de lätta att ersätta.

När blev det tex fel på insprutningen sist i din bil? Förgasare = krångel mest hela tiden.

Mvh

Titta nu är jag ju här i alla fall!
Veteran, skatte- och besiktningsbefriad.
1982a, inköpt 2015. Att de sista årsmodellerna har elektroniskt tändsystem var ett plus med inte avgörande. Mekanisk tändförställning.
IMG_1496.jpeg

Välja eller välja bort. TDM900 02 och 03 hade inte ABS så då valde jag mellan dessa. Gula fanns endast 02 så då blev det en 02a.

IMG_1076.jpeg
Slirigt underlag.

Första säsongen jag hade den så höll jag på att smälla rejält. Minns inte om jag gasade och körde på gult eller om den lätta lastbilen körde mot rött. Förmodligen både och. Jag han tänka att Nu smäller det och Det kommer att göra ont.
Jag bromsade hårt, hårdare och ännu hårdare. Sedan släppte jag bromsen och styrde lite vänster. Vilka jävla bromsar och vilket grepp i framdäcket. Jag låste inte ens bakhjulet trots avsaknad av ABS.

Jag låser bakhjulet ibland på bägge dessa hojar. I stan eller förorter, på vintern och hastigheter under 50. Låsningen påverkar inte, man släpper och bromsar lite lättare. Aldrig någon fara för mig eller någon annan bara ett Äh sedan släpper jag bromsen.
Jag har aldrig ritat långa sträck med låst bakhjul. Aldrig låst framhjulet på dessa hojar. Aldrig klotat. Det vill jag inte.
Jag bromsade, som tidigare nämnt, omkull på Sveavägen 1982. Hade ABS hjälpt då?
Gasade järnet fram mot rödljuset, åkte mitt emellan hjulspåret, lite mer åt höger än mitten. Alltid olja mellan hjulspåren vid rödljus. Enbart oljedroppande fossilbilar på den tiden. Ja så jag låser framhjulet och det glider lite åt sidan så jag bromsar omkull.
Klantigt. Som straff slog jag sönder tändningskåpan och slog loss en flisa ur motorblocket och en kabel till 2-3ans tändspole gick av. Körde hem på två cylindrar. Alusvets, en ny kåpa och en lödd kabel senare så var jag på banan igen.

Jag gjorde aldrig om det misstaget igen. Idag kör jag inte så. Jag har marginaler.
Mina anhöriga och vänner säger inte att jag borde byta hoj nu när det finns hjälpmedel.
Mina barn tyckte att jag borde köpa en R1a.
Ungjävlar. Jämnåriga säger aldrig till mig att det är farligt att köra motorcykel. Däremot kan de ibland säga Kör försiktigt istället för Vi hörs eller bara Hej. Ni vet, avslutningsfraser.
Ibland kör jag försiktigt, ibland lite snabbt men med huvudet. Ibland tänker jag på mina barn men mest på mig själv och att jag inte vill ha sönder mina hojar. Jag är inte världsbäst på att köra hoj men sedan jag slutade krocka och vurpa tidigt 80-tal så har det gått bra. Jag är rädd om mitt körkort men har ändå inte tråkigt när jag kör hoj.
Det finns olycksrisker och olyckor man inte kan förutse eller hjälpa. Något i stil med att en timmerbil tappar en timmerstock, möter en lastbil som får en däcksexplosion på vänster fram, möte med en fyllskalle. Eller klassikern, en bil som gör en vänstersväng. Du syns dåligt? Bilister ser inte andra bilar ens om de har blåljusen på. Allt kan hända.

Nu var inte detta ursprungfrågan.
Körprogram, hur släpper mina däck, hur breda chicken strips? Vill jag ha smalare eller få bort dom helt?
Borde jag köra bandagar? Hamna i grusfållan? Ta bussen hem? Köpa skåpbil och en banhoj? Köra försiktigt på bana? Man måste inte ligga på gränsen. Eh, nähe? Ahhh men du måste utvecklas som förare, ta hjälp av alla aktiva och passiva säkerhetssystem.
Så fan heller. Min hjärna ställer om efter årstid, temperatur, misstänkta hala fläckar och gnistrande asfalt, grussträngar hoppar sällan ut och överraskar mig. Jag kan klanta mig, jag kan skadas eller dö. Imorrn.

Jag köper också hoj efter utseende och en massa andra faktorer. Snygga enligt mitt tycke. Ja jag väljer bort ABS. Hojar med alla de andra hjälpmedlen är diskvalificerande i min bok av en massa andra anledningar. Utseendet. USD-gafflar är mycket stadigare. Punkt? Mina 43-millimeters på TDMen är stadiga. Ahh men den har kass gaffel ändå.
Jaha? Min hoj är bergstadig så som jag kör den. Växelindikator! Modern display. Jag gillar analoga mätare.
Folk verkar inte vara sugna på backväxel. Det kan vara jobbigt att backa med packning eller på mjukt och ojämnt underlag. Det kanske inte är förän det sitter på nya hojar som ni argumenterar för backväxel. Jag har gungat framgaffel sedan jag sålde flakmoppen så jag klarar mig.

En 86-hästare är inte så snabb. Nä, å jag har inte ens toppat den.
Vad går detta ut på? Jag ler utan synbar anledning när jag kör mina hojar, min moppe och när jag någon gång kör min gamla bil.
Vilken kan jag tänka mig byta ut för att uppgradera? Ingen.

IMG_3235.jpeg
Inget problem med salt och brytaren till sidostödet. Insprutningen funkar. Likaså varningsblinkersen, en annan säkerhetsdetalj.

Sommardäck året runt. Palla att byta. Några kraschpuckar/ramkrökare har jag inte. Man måste inte ha det.

Det var inte jag som böjade glida ifrån ämnet i den här tråden. 🙂

Gamla hojar med manuell förtändning, högerväxel intresserar mig inte heller. Andra kan få gilla dessa och tycka att det är charmigt och de är enda riktiga hojarna. Inget efter 1972 har tillfört något bra.”Fyrbacksnav i all ära med tvåbacks duger långt.” Utanpåliggande ventilfjädrar?
Kanske har dessa hojåkare ett par gamla, några halvgamla och något riktigt modernt.
Olika individer, olika val.

Ja jag väljer bort ABS. Hojar med alla de andra hjälpmedlen är diskvalificerande i min bok av en massa andra anledningar.
Ja, man gör som man vill.
Funderar däremot vad som är sämre med ABS och anda finesser????
Förutom att du har en generell fientlighet mot ny teknik? :va

Ja, man gör som man vill.
Funderar däremot vad som är sämre med ABS och anda finesser????
Förutom att du har en generell fientlighet mot ny teknik? :va
ABS kan krångla och kan vara besvärligare att lufta.
Andra finesser är inget jag anser att jag behöver.
Det är bara nya hojar som har alla dessa finesser. Nya hojar är fulla av ny teknik och sådant jag tycker är fult. Då vill jag ju inte skaffa nya hojar.
Jag är nöjd med mina hojar, utseendet och den lilla skvätt teknik de har. Försäkring hel/hel 93 resp 200 kr/mån. Inget värde vid inbyte eller knappt på begmarknaden.

Fientligheten mot ny teknik, ja kanske. Ovilja att lära mig något nytt om jag inte måste.
Däremot gillar jag felsökning på Tesla, Grufman på tuben. Det är ballt. Jag vill inte ha någon Tesla för det. Min kompis gillar sin sprillans KiA EV 3. Han berättade också om en massa störande larm och pip relaterat till gps, karta, fartgränser, överträdelser vid 1+ km/tim där gpsen har fel. Varje ny skyltning. Stressande och irriterande. De går att stänga av inför varje ny tur. Det var en massa annat också som jag inte minns. Vi höll på med annat samtidigt.

Folk köper moderna motorcyklar för att de är bra men håller med om att de är fula eller att designen lämnar en del att önska.

Jag resonerar tvärt om. Snygga, eller hojar som jag gillar. Jag anpassar mig efter vad mina motorcyklar kan och vad de inte kan och njuter av vad hojåkningen ger.

Jag har en rätt lång lista på hojar jag gillar men som är för små för mig. Jag har rabblat detta tidigare t ex cb350 trumma eller skiva fram. TRX (liten) och XTZ750, gamla Rickman osv. Inget nyare än -02. Inget jag suktar eller trånar efter. Betala mer, bli missnöjd, parkera bakom tältet.

Generell design. Illa. Säg en snygg från 2010 eller nyare. Jag dissar.
USD för femtioelfte gången.
17” fram, ser väldigt oproportionerligt ut. TDMen och DR 600 har 18” fram. Helrätt.
Waveskivor, nä
Fälgar, tre eller fem ekrar, många har fälgar jag inte gillar. TDMen har snygga. Det har inte TDM850 men den är ännu äldre.
Motorerna, de gör sig bättre bakom en helkåpa. Svarta men en massa vinklar och vrår. Hur får man rent dom?
V-motorer gillar jag inte. Avgasportar framåt i fartvinden, alla ska sitta under tanken. Guzzi, Boxer, Ducati och HD går bort redan där.
Avgassystemen. Behöver jag ens förklara? Antingen enormt stora och långa eller så sitter det som en billjuddämpare under motorn. ER-6 t ex. Jämfört med de flesta 4-1 från storhetstiden 1980-99. V&H och Kerker, Bassani och Yoshimura m.fl.
Banansving eller enkelsving, denna populära mod. Bara fult och konstigt i min bok. Mad Ass är ett undantag. Den gillar jag.
Fotpinnar eller snarare fästplattorna är tydligen svårt att få till. För att inte tala om Hondas och Suzukis svar på XJR1300. Kolla passagerarfotpinnarna ihop med stötdämparna. Så klumpigt. Dom är inte så nya iofs. Inte en massa teknik där heller.
Yamaha R9, visst har den ”välbehövliga” vingar fram på kåpan.
XSR900 SP, nästan helkåpa och stora urtag för styret, inget framlyse knappt. Konstig design.
Backspeglar som sitter i kåpan, sällan snyggt.
Framlysen, där är det lite varierande. Synd att TDMen bara har ett halvljus.
Alla som har separat nummerskyltsbelysning på en halvmeters plastgrunka efter hojen går bort.
Bakljuset och plåten sitter där också. Fast det vill ju alla ha, eller?
Att många har an liten plaststänka som BMW hade är verkligen asfult. Oavsett om det är ett EU krav eller inte. Fruktansvärt.
Ja, all teknik. Jag vet inte allt som finns.
Körprogram, jag behöver inte. Om ni behöver eller vi ha så fine, jag vill inte.
Växelindikator, många vill eftermontera, nya hojar har det redan. Om de nu har växlar. Det kanske visas ändå. Automat och varvräknare.
Jag vet vad mina hojar varvar på högsta växel i några farter.
Trippmätare, en har två, man kan nolla i farten om man glömde när man tankade. Har ju även tankmätare. Den andra har analog trippmätare som man bara kan nolla stillastående. Ett vred. Gillar att dra runt så alla står på noll.
Har ingen färddator, kör ingen gps. Vet inte hur lång jag kommer på soppan när jag är framme. Tripp, tankmätare och klocka på en. Tripp och reservläge på kranen. Vet hur långt jag kommer och när det är dags att tanka. Saknar klocka på Kawan.
Termometer saknar jag också, både när det är kallt och väldigt varmt. TDMen har vattentemp. Å kylfläkt.
Farthållare har jag ingen. Saknar inte. Finns adaptiv till hoj?
Kurvabs… Kurva bs säger dom i Polen.
Att ställa om fjädringen, via reglage på styret(?) eller om det görs automatiskt ja… Det är lite krångligt på gamla hojar men hur ofta behöver jag det? Ska jag byta hoj för det? Har ”alla” moderna hojar det eller är det andra som behöver byta upp sig tro.
Påminnelse om service, dags att plocka fram servicehäftet och bankboken.
Jag skriver upp i min telefon, olje och filterbyte så jag inte kör för långt. Drivpaket och däck mm skriver jag upp för att jämföra och skryta här. Att köra långt på ett däck kan såklart vara en nackdel här inne. Borde jag slita ut dom fortare? Moderna hojar sliter bättre.
Soppaförbrukning, ingen dealbreaker men under halvlitern vill jag ligga. Ingen färddator som sagt. Jag räknar gärna ut på mobilen. Ofta 0,4-0,45.
KTM har många nöjda ägare. Det är ju bara roligt att folk gillar sina hojar. KTM är inte för mig.

Har jag glömt något eller om det är något jag inte känner till, så är jag emot tillsvidare.

Nu har jag svarat dig i flera trådar om ungefär samma sak. Nu fick jag med några saker till.

Jag vet inte om det är av intresse för flera här på sh. De flesta har hojar tillverkade före 2010 tror jag, jag vet inte. Många har ju dessutom fler än en, fler än två. Hur resonerar dom tro?

De vill ju knappt svara på vilken marschfart de håller när de tourar. Sen har vi de som inte loggar in. Det stora gruppen.

Men tack för att du frågade. Nu vet ni var ni har mig. Vi stannar där nu va?

Nu har jag rättat och korrigerat en massa fel som telefonen ändrat. Resten får vara.
Jag är för övrigt spik nykter.

ABS kan krångla och kan vara besvärligare att lufta.
Andra finesser är inget jag anser att jag behöver.
Det är bara nya hojar som har alla dessa finesser. Nya hojar är fulla av ny teknik och sådant jag tycker är fult. Då vill jag ju inte skaffa nya hojar.

Men tack för att du frågade. Nu vet ni var ni har mig.
Japp, då vet jag…

Håller inte alls med faktiskt. I den mån vanliga elektronikkomponenter går sönder (händer nästan aldrig) så är de lätta att ersätta.

När blev det tex fel på insprutningen sist i din bil? Förgasare = krångel mest hela tiden.

Mvh
Idag när man bygger elektronik i volym så licesierar man oftast ett chipset av någon som i sin tur licensierat t.ex. en ARM-arkitektur och kombinerat med övrig funktionalitet som behövs på en och samma kiselbricka. Komplett, givetvis, med firmware. Nya enheter kommer ut med en periodicitet om max tre år. Chipprocesserna förbättras även de vart tredje till femte år.

Det betyder att efter tio år så kan förmodligen inte ens den som byggde originalet framställa det längre.

Det som kommer att lägga av först är närmast garanterat instrumentklustret. Som är en TFT-skärm med tillhörande elektronik, vilken pratar ett proprietärt (och förmodligen illa dokumenterat) protokoll med resten av systemen.

TLDR, modern elektronik är fantastiskt men på intet sätt så robust som elektronik som producerades för 30 år sedan.

Sen kan man ju välja att strunta i det - grejerna funkar ju nu och om tio år har man dem inte kvar oavsett. Om man inte är jag då. Jag har mina kvar. Vilket betyder att jag väljer bort saker trots att jag hade upskattat funktonen.

Men visst, jag kan både renovera och bestycka förgasare ... om jag måste. Även jag gillar insprut bättre (och kan mappa även sådan ... om jag måste :geek:).

Vi prioriterar olika helt enkelt.

(Edit: Bytte bromsslangar på b-kingen idag, så just idag var jag glad att den är varianten utan ABS. Alla andra dagar så hade jag helst haft just den funktionen...)

Nya och nya.
Mina äldsta farkoster med insprutning är från slutet av 80-talet, så jag tror inte att det är så mycket problem med ECU och elektronik.
Visst, elektroniken kommer inte att leva för evigt, men vilket skönt liv man har under tiden, slippa förgasarbryggor och brytarspetsar, men vi är alla olika.
Och jag tror varken en Tenere 700:a eller en BMW GS kommer att bli en veteranahoj som någon suktar efter att hålla vid liv, tidsfönstret rör sig hela tiden.
Veteraner idag vill ingen, eller mycket få, ha om 20år, det ser vi på marknaden.
Och visst, någon enstaka av dagens moderna hojar kanske blir åtråvärd i framtiden, men jag är skeptisk.
Min Tenere kommer i alla fall inte att bli veteran, och det kommer inte att vara elektroniken som skickar den till skroten.
Men det är bara min högst personliga teori.
Och begreppet "normalbegåvad" kommer också att förskjutas ;)

View attachment 514008

Var i pyramiden befinner man sig då man kan svarva till egna trottelnålar och bygga om lågfartsmunstycken men inte ta sig in i höger fram och bakdörr på en Skoda Yeti som tappat kontakten med styrdonen i dessa dörrar.

Allt var väl inte bättre förr men det mesta var enklare.

Mvh
Hur bär du dig åt om förgasare krånglar mest hela tiden?

Idag när man bygger elektronik i volym så licesierar man oftast ett chipset av någon som i sin tur licensierat t.ex. en ARM-arkitektur och kombinerat med övrig funktionalitet som behövs på en och samma kiselbricka. Komplett, givetvis, med firmware. Nya enheter kommer ut med en periodicitet om max tre år. Chipprocesserna förbättras även de vart tredje till femte år.

Det betyder att efter tio år så kan förmodligen inte ens den som byggde originalet framställa det längre.

Det som kommer att lägga av först är närmast garanterat instrumentklustret. Som är en TFT-skärm med tillhörande elektronik, vilken pratar ett proprietärt (och förmodligen illa dokumenterat) protokoll med resten av systemen.

TLDR, modern elektronik är fantastiskt men på intet sätt så robust som elektronik som producerades för 30 år sedan.

Sen kan man ju välja att strunta i det - grejerna funkar ju nu och om tio år har man dem inte kvar oavsett. Om man inte är jag då. Jag har mina kvar. Vilket betyder att jag väljer bort saker trots att jag hade upskattat funktonen.

Men visst, jag kan både renovera och bestycka förgasare ... om jag måste. Även jag gillar insprut bättre (och kan mappa även sådan ... om jag måste :geek:).

Vi prioriterar olika helt enkelt.

(Edit: Bytte bromsslangar på b-kingen idag, så just idag var jag glad att den är varianten utan ABS. Alla andra dagar så hade jag helst haft just den funktionen...)

På vilket sätt är det andra bromsslangar om det är ABS?

Moderna grejor som insprut eller ABS fungerar i 100.000 mil utan krångel. ”Förr” krävdes motorrenovering innan 10.000 mil och Volvos B18 fick rykte om hållbarhet för att den inte rasade före 20.000 mil (men kamaxeldrev rasade ofta innan, kamaxlarna slets ned pga otillräcklig smörjning och Strombergarna krävde renovering vid halva miltalet om motorn skulle gå bra). Exempelvis.

Idag går en sketen Prius med alla finesser och MASSOR av elektronik prickfritt i storstadstaxitrafik i 80.000 mil och det enda som bytts är bakfjädrarna.

ABS har funnits sedan början av 1980-talet på bilar, ESP sedan 1990-talet. Har orsakat… hur många problem för ägare och mekaniker? Hur många olyckor har de minskat/mildrat?

Nej, elektronik i sig är mycket tillförlitligt eftersom den generellt inte slits. Den kan absolut utformas fel, monteras fel eller skadas men är extremt tillförlitligt i jämförelse med mekanik. Och förgasare skall vi bara inte prata om. Finlir som fungerar riktigt bra vid i bästa fall två varvtal, slits och sätts igen och kräver oerhört mycket underhåll i jämförelse med en insprutning där det enda som slits är de två rörliga delarna; spjäll och insprutningsmunstyckena.

Mvh

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...