Ja, man gör som man vill.
Funderar däremot vad som är sämre med ABS och anda finesser????
Förutom att du har en generell fientlighet mot ny teknik?
ABS kan krångla och kan vara besvärligare att lufta.
Andra finesser är inget jag anser att jag behöver.
Det är bara nya hojar som har alla dessa finesser. Nya hojar är fulla av ny teknik och sådant jag tycker är fult. Då vill jag ju inte skaffa nya hojar.
Jag är nöjd med mina hojar, utseendet och den lilla skvätt teknik de har. Försäkring hel/hel 93 resp 200 kr/mån. Inget värde vid inbyte eller knappt på begmarknaden.
Fientligheten mot ny teknik, ja kanske. Ovilja att lära mig något nytt om jag inte måste.
Däremot gillar jag felsökning på Tesla, Grufman på tuben. Det är ballt. Jag vill inte ha någon Tesla för det. Min kompis gillar sin sprillans KiA EV 3. Han berättade också om en massa störande larm och pip relaterat till gps, karta, fartgränser, överträdelser vid 1+ km/tim där gpsen har fel. Varje ny skyltning. Stressande och irriterande. De går att stänga av inför varje ny tur. Det var en massa annat också som jag inte minns. Vi höll på med annat samtidigt.
Folk köper moderna motorcyklar för att de är bra men håller med om att de är fula eller att designen lämnar en del att önska.
Jag resonerar tvärt om. Snygga, eller hojar som jag gillar. Jag anpassar mig efter vad mina motorcyklar kan och vad de inte kan och njuter av vad hojåkningen ger.
Jag har en rätt lång lista på hojar jag gillar men som är för små för mig. Jag har rabblat detta tidigare t ex cb350 trumma eller skiva fram. TRX (liten) och XTZ750, gamla Rickman osv. Inget nyare än -02. Inget jag suktar eller trånar efter. Betala mer, bli missnöjd, parkera bakom tältet.
Generell design. Illa. Säg en snygg från 2010 eller nyare. Jag dissar.
USD för femtioelfte gången.
17” fram, ser väldigt oproportionerligt ut. TDMen och DR 600 har 18” fram. Helrätt.
Waveskivor, nä
Fälgar, tre eller fem ekrar, många har fälgar jag inte gillar. TDMen har snygga. Det har inte TDM850 men den är ännu äldre.
Motorerna, de gör sig bättre bakom en helkåpa. Svarta men en massa vinklar och vrår. Hur får man rent dom?
V-motorer gillar jag inte. Avgasportar framåt i fartvinden, alla ska sitta under tanken. Guzzi, Boxer, Ducati och HD går bort redan där.
Avgassystemen. Behöver jag ens förklara? Antingen enormt stora och långa eller så sitter det som en billjuddämpare under motorn. ER-6 t ex. Jämfört med de flesta 4-1 från storhetstiden 1980-99. V&H och Kerker, Bassani och Yoshimura m.fl.
Banansving eller enkelsving, denna populära mod. Bara fult och konstigt i min bok. Mad Ass är ett undantag. Den gillar jag.
Fotpinnar eller snarare fästplattorna är tydligen svårt att få till. För att inte tala om Hondas och Suzukis svar på XJR1300. Kolla passagerarfotpinnarna ihop med stötdämparna. Så klumpigt. Dom är inte så nya iofs. Inte en massa teknik där heller.
Yamaha R9, visst har den ”välbehövliga” vingar fram på kåpan.
XSR900 SP, nästan helkåpa och stora urtag för styret, inget framlyse knappt. Konstig design.
Backspeglar som sitter i kåpan, sällan snyggt.
Framlysen, där är det lite varierande. Synd att TDMen bara har ett halvljus.
Alla som har separat nummerskyltsbelysning på en halvmeters plastgrunka efter hojen går bort.
Bakljuset och plåten sitter där också. Fast det vill ju alla ha, eller?
Att många har an liten plaststänka som BMW hade är verkligen asfult. Oavsett om det är ett EU krav eller inte. Fruktansvärt.
Ja, all teknik. Jag vet inte allt som finns.
Körprogram, jag behöver inte. Om ni behöver eller vi ha så fine, jag vill inte.
Växelindikator, många vill eftermontera, nya hojar har det redan. Om de nu har växlar. Det kanske visas ändå. Automat och varvräknare.
Jag vet vad mina hojar varvar på högsta växel i några farter.
Trippmätare, en har två, man kan nolla i farten om man glömde när man tankade. Har ju även tankmätare. Den andra har analog trippmätare som man bara kan nolla stillastående. Ett vred. Gillar att dra runt så alla står på noll.
Har ingen färddator, kör ingen gps. Vet inte hur lång jag kommer på soppan när jag är framme. Tripp, tankmätare och klocka på en. Tripp och reservläge på kranen. Vet hur långt jag kommer och när det är dags att tanka. Saknar klocka på Kawan.
Termometer saknar jag också, både när det är kallt och väldigt varmt. TDMen har vattentemp. Å kylfläkt.
Farthållare har jag ingen. Saknar inte. Finns adaptiv till hoj?
Kurvabs… Kurva bs säger dom i Polen.
Att ställa om fjädringen, via reglage på styret(?) eller om det görs automatiskt ja… Det är lite krångligt på gamla hojar men hur ofta behöver jag det? Ska jag byta hoj för det? Har ”alla” moderna hojar det eller är det andra som behöver byta upp sig tro.
Påminnelse om service, dags att plocka fram servicehäftet och bankboken.
Jag skriver upp i min telefon, olje och filterbyte så jag inte kör för långt. Drivpaket och däck mm skriver jag upp för att jämföra och skryta här. Att köra långt på ett däck kan såklart vara en nackdel här inne. Borde jag slita ut dom fortare? Moderna hojar sliter bättre.
Soppaförbrukning, ingen dealbreaker men under halvlitern vill jag ligga. Ingen färddator som sagt. Jag räknar gärna ut på mobilen. Ofta 0,4-0,45.
KTM har många nöjda ägare. Det är ju bara roligt att folk gillar sina hojar. KTM är inte för mig.
Har jag glömt något eller om det är något jag inte känner till, så är jag emot tillsvidare.
Nu har jag svarat dig i flera trådar om ungefär samma sak. Nu fick jag med några saker till.
Jag vet inte om det är av intresse för flera här på sh. De flesta har hojar tillverkade före 2010 tror jag, jag vet inte. Många har ju dessutom fler än en, fler än två. Hur resonerar dom tro?
De vill ju knappt svara på vilken marschfart de håller när de tourar. Sen har vi de som inte loggar in. Det stora gruppen.
Men tack för att du frågade. Nu vet ni var ni har mig. Vi stannar där nu va?
Nu har jag rättat och korrigerat en massa fel som telefonen ändrat. Resten får vara.
Jag är för övrigt spik nykter.