illoco
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 6 Jun 2015
- Ort
- mitt i mellan
- Hoj
- TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda cbr1100 Blackbird suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Det finns rätt gott om B18/B20 motorer som gått över 50000 mil utan problemPå vilket sätt är det andra bromsslangar om det är ABS?
Moderna grejor som insprut eller ABS fungerar i 100.000 mil utan krångel. ”Förr” krävdes motorrenovering innan 10.000 mil och Volvos B18 fick rykte om hållbarhet för att den inte rasade före 20.000 mil (men kamaxeldrev rasade ofta innan, kamaxlarna slets ned pga otillräcklig smörjning och Strombergarna krävde renovering vid halva miltalet om motorn skulle gå bra). Exempelvis.
Idag går en sketen Prius med alla finesser och MASSOR av elektronik prickfritt i storstadstaxitrafik i 80.000 mil och det enda som bytts är bakfjädrarna.
ABS har funnits sedan början av 1980-talet på bilar, ESP sedan 1990-talet. Har orsakat… hur många problem för ägare och mekaniker? Hur många olyckor har de minskat/mildrat?
Nej, elektronik i sig är mycket tillförlitligt eftersom den generellt inte slits. Den kan absolut utformas fel, monteras fel eller skadas men är extremt tillförlitligt i jämförelse med mekanik. Och förgasare skall vi bara inte prata om. Finlir som fungerar riktigt bra vid i bästa fall två varvtal, slits och sätts igen och kräver oerhört mycket underhåll i jämförelse med en insprutning där det enda som slits är de två rörliga delarna; spjäll och insprutningsmunstyckena.
Mvh
Och vad det gäller abs-systemen så är det ganska vanligt att dom går sönder oavsett fabrikat på bilar.Allt ifrån abspump till givare och kabelbrott
Har en bekant som har en KIA som infotainmentskärmen gick sönder på.KIA tog 100000kr för att byta den och den ingick inte i elektronik garantin
Men han hade tur som hade maskinskade försäkring
Men visst så länge elektroniken funkar och det brukar väl det göra så är det väl bra
Ett tillägg: Renovera en strombergförgasare var både billigt och enkelt det fanns renoveringskit på nästan var ända mack och tillbehörsfirma
Last edited:
). Sen är det väl skillnad på när man vill restaurera en Prius eller Amazon till originalskick. Slitdelarna har ju blivit bättre med tiden dessutom, ett avgassystem håller ju betydligt längre nu än förr t.ex.
Det handlar inte om att vara teknik fientlig överhuvudtaget, han har ju tom gett exempel på teknik han uppskattar 
Du kommer åta dig uppdraget att bränna upp i 300 blåst med en nyfödd modern supersport med Kurv-ABS, wheelie control och all annan fantastisk teknik som finns tillgänglig. Sen vill jag att du slänger på en inbromsning med minst 90% av maximalt grepp inför kommande kurva, du ska även ta kurvan i minst 90% av högsta möjliga hastighet. När du är klar med det så ska du göra samma sak igen med en old school sporthoj, ingen abs, ingen antispin, kanske inte ens en slipper clutch

Och pingvinen har klotat i samma dike som mongo miggen, mysigt va? 