Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är som sagt övertygad om att man ska eftersträva symmetri vid köbildning inför förträngningen (köbildning är för mig när framförvarande fordon begränsar hastigheten under den skyltade). Dvs att man ska eftersträva att hålla bägga filerna lika fulla och uppmana folk i kampanjer och på körskolor att agera rationellt (i köbildning inför vägarbeten där alla ska in i ett körfält och farten ska ned från 100-120 till 30 eller 50 förbi ett vägarbetet). Dvs även byta till den fil som går fortare vid kökörning mot hindret. Det är bara när folk agererar rationellt som det funkar, likt marknadsekonomi. Att lämna vänsterfilen tom skapar bara goda förutsättningar för risktagare och kotlettfrillor att bränna om hela klabbet och tränga sig in först, varmed de "laglydiga" får spel i den av samma orsak stillastående högerkön. Om alla agerar rationellt utifrån sig egennytta (tar den fil som går fortast/har minst kö) så blir det mer rättvist även för de räddhågsna samt de med tunga/långa fordon som vill/bör ligga i rätt fil i god tid innan.
Men visst blixtlåsen ska ju förrättas på ett säkert avstånd från hindret, men det brukar folk klara av. Är det glashal vinterväg och mörkt så skaffar sig den genomsnittliga föraren mer marginal osv.
Vi gles trafik, utan köbildning inför hindret, så finns ju förstås inget behov av blixtlås. Tycker jag.
På bla Värmdövägen här i Sthlm har det nu kommit upp vägskyltar som uppmanar folk att fylla båda filerna vid köbildning. Det är bla för att hindra blockering av avfarter uppströms förträngningen
/J
Men visst blixtlåsen ska ju förrättas på ett säkert avstånd från hindret, men det brukar folk klara av. Är det glashal vinterväg och mörkt så skaffar sig den genomsnittliga föraren mer marginal osv.
Vi gles trafik, utan köbildning inför hindret, så finns ju förstås inget behov av blixtlås. Tycker jag.
På bla Värmdövägen här i Sthlm har det nu kommit upp vägskyltar som uppmanar folk att fylla båda filerna vid köbildning. Det är bla för att hindra blockering av avfarter uppströms förträngningen
/J
Ja. Ingen ytterlighet är ju optimal.
Att skapa en enda flera kilometer lång kö är ju inte optimalt. Att vänta till absolut sista stund för att sedan klämma ihop sig när det inte finns någonstans att ta vägen är det inte heller. Båda varianterna skapar proppar men på olika ställen. Den första varianten kan ju som du säger skapa proppar som sätter igen avfarter tidigare. Den senare varianten skapar osäkerhet och dålig planering vilket gör att folk tvingas stanna när två filer blir en för att dom inte har någonstans att ta vägen och det inte finns någon lucka att gå in i.
Min övertygelse är att det flyter bäst om man börjar planera att gå ihop till en fil när varningsskylten dyker upp och inte ligger kvar in i det sista. Då har alla ordnat till sig så att inga hamnar i situationen att det plötsligt inte finns någonstans att ta vägen.
Bränner man då på i den tomma filen så kommer man att behöva tränga sig in längre fram och skapar genom det stopp i den andra filen helt i onödan. När 300 bilar på kö måste starta och stoppa för att någon ska klämma sig in längst fram så skapar det ohyggliga dragspelseffekter längre bak i kön. Det är en av anledningarna till att istället för att farten går ner vid sådana ställen så blir det istället tvärstopp för att efter en stund sätta fart igen. Och det ökar risken för påkörningsolyckor om det kommer någon som inte är så uppmärksam på att det plötsligt står helt still på motorvägen.
Last edited: