Förare av långtradare friad för att hindra trafiken

Jag är som sagt övertygad om att man ska eftersträva symmetri vid köbildning inför förträngningen (köbildning är för mig när framförvarande fordon begränsar hastigheten under den skyltade). Dvs att man ska eftersträva att hålla bägga filerna lika fulla och uppmana folk i kampanjer och på körskolor att agera rationellt (i köbildning inför vägarbeten där alla ska in i ett körfält och farten ska ned från 100-120 till 30 eller 50 förbi ett vägarbetet). Dvs även byta till den fil som går fortare vid kökörning mot hindret. Det är bara när folk agererar rationellt som det funkar, likt marknadsekonomi. Att lämna vänsterfilen tom skapar bara goda förutsättningar för risktagare och kotlettfrillor att bränna om hela klabbet och tränga sig in först, varmed de "laglydiga" får spel i den av samma orsak stillastående högerkön. Om alla agerar rationellt utifrån sig egennytta (tar den fil som går fortast/har minst kö) så blir det mer rättvist även för de räddhågsna samt de med tunga/långa fordon som vill/bör ligga i rätt fil i god tid innan.

Men visst blixtlåsen ska ju förrättas på ett säkert avstånd från hindret, men det brukar folk klara av. Är det glashal vinterväg och mörkt så skaffar sig den genomsnittliga föraren mer marginal osv.

Vi gles trafik, utan köbildning inför hindret, så finns ju förstås inget behov av blixtlås. Tycker jag.

På bla Värmdövägen här i Sthlm har det nu kommit upp vägskyltar som uppmanar folk att fylla båda filerna vid köbildning. Det är bla för att hindra blockering av avfarter uppströms förträngningen

/J

Ja. Ingen ytterlighet är ju optimal.
Att skapa en enda flera kilometer lång kö är ju inte optimalt. Att vänta till absolut sista stund för att sedan klämma ihop sig när det inte finns någonstans att ta vägen är det inte heller. Båda varianterna skapar proppar men på olika ställen. Den första varianten kan ju som du säger skapa proppar som sätter igen avfarter tidigare. Den senare varianten skapar osäkerhet och dålig planering vilket gör att folk tvingas stanna när två filer blir en för att dom inte har någonstans att ta vägen och det inte finns någon lucka att gå in i.
Min övertygelse är att det flyter bäst om man börjar planera att gå ihop till en fil när varningsskylten dyker upp och inte ligger kvar in i det sista. Då har alla ordnat till sig så att inga hamnar i situationen att det plötsligt inte finns någonstans att ta vägen.
Bränner man då på i den tomma filen så kommer man att behöva tränga sig in längre fram och skapar genom det stopp i den andra filen helt i onödan. När 300 bilar på kö måste starta och stoppa för att någon ska klämma sig in längst fram så skapar det ohyggliga dragspelseffekter längre bak i kön. Det är en av anledningarna till att istället för att farten går ner vid sådana ställen så blir det istället tvärstopp för att efter en stund sätta fart igen. Och det ökar risken för påkörningsolyckor om det kommer någon som inte är så uppmärksam på att det plötsligt står helt still på motorvägen.

Last edited:
Jag är som sagt övertygad om att man ska eftersträva symmetri vid köbildning inför förträngningen (köbildning är för mig när framförvarande fordon begränsar hastigheten under den skyltade). Dvs att man ska eftersträva att hålla bägga filerna lika fulla och uppmana folk i kampanjer och på körskolor att agera rationellt (i köbildning inför vägarbeten där alla ska in i ett körfält och farten ska ned från 100-120 till 30 eller 50 förbi ett vägarbetet). Dvs även byta till den fil som går fortare vid kökörning mot hindret. Det är bara när folk agererar rationellt som det funkar, likt marknadsekonomi. Att lämna vänsterfilen tom skapar bara goda förutsättningar för risktagare och kotlettfrillor att bränna om hela klabbet och tränga sig in först, varmed de "laglydiga" får spel i den av samma orsak stillastående högerkön. Om alla agerar rationellt utifrån sig egennytta (tar den fil som går fortast/har minst kö) så blir det mer rättvist även för de räddhågsna samt de med tunga/långa fordon som vill/bör ligga i rätt fil i god tid innan.

Men visst blixtlåsen ska ju förrättas på ett säkert avstånd från hindret, men det brukar folk klara av. Är det glashal vinterväg och mörkt så skaffar sig den genomsnittliga föraren mer marginal osv.

Vi gles trafik, utan köbildning inför hindret, så finns ju förstås inget behov av blixtlås. Tycker jag.

På bla Värmdövägen här i Sthlm har det nu kommit upp vägskyltar som uppmanar folk att fylla båda filerna vid köbildning. Det är bla för att hindra blockering av avfarter uppströms förträngningen

/J

Jag tror faktiskt att vi tycker ungefär lika men det blir lite knas i kommunikationen via forumet.

Jag tolkar det som att du anser att man inte ska gå ihop i en kö onödigt tidigt men heller inte ligga kvar i två in i det sista fram till ett eventuellt vägarbete.
Och det är vad jag anser också.

Sen kanske det finns en diskrepans vad gäller hur långt innan som är lämpligt. Jag anser att när skyltarna om att vänsterfilen snart försvinner kommer upp så bör man fundera över att ta sig in i högerfilen. Dom brukar oftast vara placerade så att det inträffar när det är 100-200 meter kvar till förträngningen. Då har man lite lagom marginal fram utan att ligga i en enda onödigt lång kö samtidigt som man inte riskerar att behöva tränga sig in allra längst fram och skapa osäkerhet.

det som jag anser att många gör fel är att dom drar på som fan och sedan klämmer in sig precis i sista stund före förträngningen. Då skapas situationen att dom mer eller mindre tränger dom som ligger i rätt fil och är på väg in i förträngningen. Många tvingas då bromsa för att undvika sammanstötningar vilket skapar dragspelseffekter långt bak i köerna och det sänker hastigheten med vilken bilarna tar sig igenom.

...det som jag anser att många gör fel är att dom drar på som fan och sedan klämmer in sig precis i sista stund före förträngningen. Då skapas situationen att dom mer eller mindre tränger dom som ligger i rätt fil och är på väg in i förträngningen. Många tvingas då bromsa för att undvika sammanstötningar vilket skapar dragspelseffekter långt bak i köerna och det sänker hastigheten med vilken bilarna tar sig igenom.

Symmetri är som sagt vad jag anser vara det rätta, dvs att när trafiken köar upp, förtätas mot ett hinder så ska man eftersträva att hålla båda filerna fyllda. Då kan ej heller egoisterna bygga upp en stor fartskillnad mot högerfilen för att med brått mod kasta sig in först.

Om folke eftersträvar att hålla bägge filerna lika fulla så blir ju dessutom oviljan från den som ligger i högerfilen att släppa in en medtrafikant från vänsterfilen mindre, eftersom båda har köat lika länge.

Dvs byt fil till den med kortast kö mot hindret.

Det är min uppfattning. Blixtlåset löser då sig självt.

/J

Hurra hurra hurra. Exakt så resonerar jag oxå. Tänkte skriva det men insåg att ja ginte skulle orka hela vägen. Nu gjorde du det åt mig :D

Att lämna vänsterfilen tom skapar bara goda förutsättningar för risktagare och kotlettfrillor att bränna om hela klabbet och tränga sig in först, varmed de "laglydiga" får spel i den av samma orsak stillastående högerkön.
:fakta

Lyssna nu på vad farbrorn säger alla barn!

...bara alla idioter låter mig och mitt arbete på Öland flyta fritt så...

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul