Förare av långtradare friad för att hindra trafiken

...Jag har full förståelse för at dom går ut i vänsterfilen där det är vägbyggen så det blir enfiligt för att stoppa upp dom som försöker smita förbi. Annars blir det nämligen så att högerfilen stoppas upp helt och flytet i trafiken försvinner helt. ...

Har du aldrig tänkt på vad som händer EFTER du har kört förbi bygget och agerat trafikpolis i vänsterfilen???

Nu har du TVÅ fulla filer både den vänstra som du gjorde på helt egen hand och den högra, nu ska alla från vänsterfilen in i den högra, inte 4-5 bilar utan 40-50 bilar.
Javisst du gjorde att DU kom förbi snabbare men alla bakom dig kommer att komma förbi långsammare eftersom det finns inte 5-600 meter ledig väg. Vänsterfilen stannar pga folk som tänker som du att dom borde ha anslutit sig tidigare och inte släpper förbi med trängsel och irritation som följd.

Handen på hjärtat hur snabbare kommer dom förbi egentligen dom få som trängs, 30 sek, 60 sek???

Har du aldrig tänkt på vad som händer EFTER du har kört förbi bygget och agerat trafikpolis i vänsterfilen???

Nu har du TVÅ fulla filer både den vänstra som du gjorde på helt egen hand och den högra, nu ska alla från vänsterfilen in i den högra, inte 4-5 bilar utan 40-50 bilar.
Javisst du gjorde att DU kom förbi snabbare men alla bakom dig kommer att komma förbi långsammare eftersom det finns inte 5-600 meter ledig väg. Vänsterfilen stannar pga folk som tänker som du att dom borde ha anslutit sig tidigare och inte släpper förbi med trängsel och irritation som följd.

Handen på hjärtat hur snabbare kommer dom förbi egentligen dom få som trängs, 30 sek, 60 sek???

Enligt artikeln:
Bland annat har rätten tittat på en simuleringsfilm för att se hur trafiken påverkats av hans körning och konstaterar att
”hans handlande fått till konsekvens att trafiken som helhet kunnat flyta lättare förbi det hinder som vägarbetet innebar”.

Inte att HAN kom förbi snabbare, utan att TRAFIKEN flött på smidigare.

Det kan jag svara på!
Jag och mina kollegor gör själv på detta sättet.
Det flyter på mycket bättre i trafiken om vi går ut på detta sättet vid vägbyggen.

Det som stoppar upp trafiken är alla personbilar som kör förbi, och sedan ska in längre fram i den långsamtgående kön. Då bromsas ju kön upp, och alla blir stillastående. Och då tar det ju ännu längre tid innan man är framme.

Ja, exakt som han i artikeln resonerade!

citat:
"Det var den 1 september i fjol som Sven–Åke Sörensen från Påarp utanför Helsingborg la sig i vänsterfilen innan det stora vägarbetet på E6, där två körfält blev ett, så att andra inte kunde passera kön i högerfältet.
– Jag bevakade bara min plats i kön, eftersom andra bilister inte följde blixtlåsprincipen utan försökte tränga sig förbi hela kön. Jag anser att blixtlåsprincipen ska tillämpas vid skylten, inte ända framme där två körfält blir ett. Då flyter trafiken bättre, säger Sven–Åke Sörensen. "

Då kör du som ett jävla fucko !
blixtlåsprincipen börjar lämpligt avstånd där vägen går ihop.
inte där skylten som varnar för det står.
Hur fan skulle det se ut om stockholm började vid varje skylt som pekade ut vilken väg man skall ta ?

HAHA så jävla gött o se alla stressade tjänstebilssvenssons som normalt sett drar om en kilometer kö o sen kastar in bilen längst fram för de har så bråttom och det gör ju inget om bara dom gör det, men om alla hade gjort så?

kör yrkestrafik dock inte lastbil utan vanlig servicebil men många tusen mil om året och man blir förundrad över hur folk tänker emllanåt

Givetvis så hade allt flytit på bättre om lastbilarna höll sig till samma regler som alla andra, men så länge folk våldar om hela kön o kastar in bilen så flyter det på bättre så

Jag fattar fan ingenting. Hur kan folk "vålda om kön" om ingen lastbilschaffis ligger och töntar sig. Då finns ju inga luckor i de två körfälten och man kör in växelvis längst fram där körfälten blir ett. Nu vill jag ha en förklaring. Jag blir fan förbannad när jag läser sånt här. Snacka om gubbe-med-keps-varning. Jag har nog inte sett det här beteendet på mina 12 år i Stockholm, måste vara nåt landsbygdsfenomen. Skulle Trafik Stockholm se sånt skit på kamerorna skulle de komma och bogsera er av vägen.

HAHA så jävla gött o se alla stressade tjänstebilssvenssons som normalt sett drar om en kilometer kö o sen kastar in bilen längst fram för de har så bråttom och det gör ju inget om bara dom gör det, men om alla hade gjort så?

kör yrkestrafik dock inte lastbil utan vanlig servicebil men många tusen mil om året och man blir förundrad över hur folk tänker emllanåt

Givetvis så hade allt flytit på bättre om lastbilarna höll sig till samma regler som alla andra, men så länge folk våldar om hela kön o kastar in bilen så flyter det på bättre så

Lösningen är ju att HÄLFTEN av bilarna lägger sig i vänsterfilen (andra hälften stannar i högerfilen), för att blixtlåsa sig vid arbetet. Inte som du säger, och som praktiseras i Skåne av någon anledning, att några få bilar brännar förbi i 120km/h och handbromsnitar in i blixtlåset.

Öh, om alla kör som man ska - dvs. hela vägen fram till där det blir enfiligt så finns det ju ingenstans att "klämma sig in längst fram".

Väl framme så funkar blixtlås väldigt bra i Stockholm i alla fall. Borde inte skilja mot Skåne.

I bägge situationerna uppanför blir det samma sak, fullt fram tills där 2 blir 1 och man kan således blixtlåsa ihop sig.

Skillnaden är att i den ena så har lastbilen gett sverigedemokraterna möjlighet att köra blixtlås där två filer blir en, när de inte själva har förstått att de ska göra så.

Om alla höll skyltad hastighet i vägarbetena så skulle problemet försvinna.
Som det är nu så håller dom flesta hastigheten och majoriteten av dom som gör det kör i höger körfält på motorvägen, när man kommer fram mot sammanflätningen så passar givetvis en del opportunister på att passera hela kön i 120 knyck för att tjäna ett par platser i kön. Det lastbilen gör är att den ger mer lika fördelning av fordonen vid blixtlåset så att båda filerna rullar lite hela tiden istället för att det ena spåret ska stanna upp hela tiden för att det fylls på med bilar i det andra.

Man behöver inte krypa fram lika sakta som den långsammaste filen för att nå samma resultat, det räcker att hålla hastighetsgränserna. Sist jag försökte det med bussen så var det en bil som kastade sig ur högerfilen för att hindra mig från att köra om honom. :)

Efter ha läst på denna sida, så kommer jag göra som alla andra puckade i trafiken ta min 24meters lastbil och köra ända fram till skylten och tränga mig fram i kön, precis som alla andra jävla idioter tydligen gör!!

Efter ha läst på denna sida, så kommer jag göra som alla andra puckade i trafiken ta min 24meters lastbil och köra ända fram till skylten och tränga mig fram i kön, precis som alla andra jävla idioter tydligen gör!!

Kanon! Då börjar jag också det med min 25,25m:tummenupp.
Sedan får vi väl se hur privatbilisterna tänker (iofs, dom tänker ju inte nu).

Kanon! Då börjar jag också det med min 25,25m:tummenupp.
Sedan får vi väl se hur privatbilisterna tänker (iofs, dom tänker ju inte nu).

aaahh vi har lagar som gäller beroende på vilken längd fordonet har, Fan vad jag är dum i huvudet som inte fattat det innan.

hehe visst jag e nyligen fyllda 25 men gubbe med keps? :yoparty

nä men kom ner till skåne och kör e6 eller e22 när det är vägbygge nu i sommar, fenomenet är helt underbart, ingen fattar blixtlåsprincipen

Skulle (faktiskt) vara kul att se några animationer/statestik/forskning på det hela.

Enda jag kunde hitta var något simpelt japanskt test.
[YOUTUBE-ID]Suugn-p5C1M[/YOUTUBE-ID]

Det kan jag svara på!
Jag och mina kollegor gör själv på detta sättet.
Det flyter på mycket bättre i trafiken om vi går ut på detta sättet vid vägbyggen.

Det som stoppar upp trafiken är alla personbilar som kör förbi, och sedan ska in längre fram i den långsamtgående kön. Då bromsas ju kön upp, och alla blir stillastående. Och då tar det ju ännu längre tid innan man är framme.

Ja, exakt som han i artikeln resonerade!

citat:
"Det var den 1 september i fjol som Sven–Åke Sörensen från Påarp utanför Helsingborg la sig i vänsterfilen innan det stora vägarbetet på E6, där två körfält blev ett, så att andra inte kunde passera kön i högerfältet.
– Jag bevakade bara min plats i kön, eftersom andra bilister inte följde blixtlåsprincipen utan försökte tränga sig förbi hela kön. Jag anser att blixtlåsprincipen ska tillämpas vid skylten, inte ända framme där två körfält blir ett. Då flyter trafiken bättre, säger Sven–Åke Sörensen. "
Bakom er bromsas det upp ännu mer och de enda som vinner på detta är lastbilschaffisarnas ego. Att köra lastbil och personbil är två helt olika saker. Sluta agera polis eller "bättre".

Men jag håller med om att IBLAND är det bilar som prompt ska köra snabba filen och pressa sig in först. Men det är inte så ofta och det flyter oftast på.

Sämre är det med dom som ligger i långsamma filen som ska köra extra sakta för att "samla fältet" och allt det bidrar till är oxå en dominoeffekt som håller sig ibland kilometrar.

Bättre är att alla håller en jämn fart och inte bromsar hela tiden.

Lastbilar börjar bete sig sämre och sämre i trafiken tycker jag, snart är de som bussarna. Såg för övrigt en lastbils-sjaffis som fick totalt psykbryt vid Sveaplan förra veckan, har aldrig sett någon så arg i trafiken. :rofl En Polo blockerade honom så han fick vänta, han hängde på sitt kompressorhorn så Polon riskerade att blåsa bort ända till Norra Station. :D
Sedan fuck-fingrade han jete mycket och skrek högt ut ur sin sjaffis-ruta. :lol

Jag tycker det är dags att förklara krig mot lastbilarna, de kan ju inte göra något åt saken så snart man tagit sig om. :) Man gasar lätt ifrån vilken fräsande och spottande varmkorvsätande reflexbralla som helst med vilken bil man än utrustats med. Enda risken är att de kör på en med deras motivlackade sunkhögar så man får men för livet men den risken borde vara rätt liten.

Lastbilar börjar bete sig sämre och sämre i trafiken tycker jag, snart är de som bussarna. Såg för övrigt en lastbils-sjaffis som fick totalt psykbryt vid Sveaplan förra veckan, har aldrig sett någon så arg i trafiken. :rofl En Polo blockerade honom så han fick vänta, han hängde på sitt kompressorhorn så Polon riskerade att blåsa bort ända till Norra Station. :D
Sedan fuck-fingrade han jete mycket och skrek högt ut ur sin sjaffis-ruta. :lol

Jag tycker det är dags att förklara krig mot lastbilarna, de kan ju inte göra något åt saken så snart man tagit sig om. :) Man gasar lätt ifrån vilken fräsande och spottande varmkorvsätande reflexbralla som helst med vilken bil man än utrustats med. Enda risken är att de kör på en med deras motivlackade sunkhögar så man får men för livet men den risken borde vara rätt liten.

Det finns ju glada truckers också!

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nywpIAv6tMA&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/nywpIAv6tMA&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Omskola lastbilschaffisarna till tågchaffisar.:yoparty Mer gods på järnväg, mindre irritationsmoment på vägarna.

/M. Iljöpartisten

Ja, jo...
Skulle vilja se det godset jag kör ut till Coop butikerna:D

Det som MÅNGA inte förstår är att NI är så jäkla beroende utav oss så det är inte sant!
Jag går gärna ut och strejkar med resten utav Sveriges lastbilschaffisar i någon vecka.

Vore kul att se hur länge det tog innan ni kommer krypande och ber oss att börja köra igen.

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...