Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De har uppdaterat forumetberggren_martin skrev:Har kört hoj 7 säsonger nu utan att få böter själv. Men även om man så skulle råka få få nån tusing i böter något år så är la inte det hela världen? De flesta här inne betalar fantasisummor på försäkringar och ur det perspektivet är böterna knappt värda att nämnas.
Sen tycker jag att man får vara medveten om att kortet kan bli indraget när man kör 30+. Det är en risk man får ta helt enkelt. Jämför det med exempelvis Norge där man åker i fängelse när man kör 30 km/h för fort.
Vad har hänt här inne förresten? Allt ser annorlunda ut. Eller är det jag som inte vaknat än?
berggren_martin skrev:Vad har hänt här inne förresten? Allt ser annorlunda ut. Eller är det jag som inte vaknat än?
Nja, det där var lite överdrivet. Norge har hårdare straff och mycket högre böter än Sverige när det gäller trafikbrott, men riktigt så illa (fängelse för 30+) är det inte. Faktum är att "körkortsgränsen" är högre i Norge i många fall. 105 km/h på 70-sträcka t.ex. Jag har själv åkt fast med bil i 107 på 70-sträcka för några år sedan (klantigtberggren_martin skrev:Sen tycker jag att man får vara medveten om att kortet kan bli indraget när man kör 30+. Det är en risk man får ta helt enkelt. Jämför det med exempelvis Norge där man åker i fängelse när man kör 30 km/h för fort.
Marve skrev:Om någon känner att straffen behöver sänkas på trafikbrott, ex: fortkörning, då kan Ni skriva ett mail till regeringen. Allla mail dokumenteras. Använd länken nedan.
mailto:registrator@industry.ministry.se
Jag hoppas på en ändring.
jockesoft skrev:Att straffen är för höga på fortkörning i Sverige är ju löjligt. Finland har ju inkomstbaserade böter, där var ju en Nokia chef för ett par år sen som hade gjort aktieklipp och mao tjänat otroligt bra, han fick ju flera 100 000 i böter. Nu är det ju inte alla som tjänar så ofantligt mycket som han gjorde, men i Sverige hade han fått betala en eller 2 tusingar.
Så tycker ni att straffen är för hårda och böterna för höga, håll hastigheten, svårare än så är det ju inte, även om det inte alltid är så lätt att hålla hastigheten
/Jocke
kajlyl skrev:Tänkte passa på o fråga om någon vet om detta stämmer:
Jag tog A1 kort förra året alltså innan lagen om 5år prövotid gick igenom, nu har jag hört att när jag tar A/B kort så har jag bara resterande tid av min 2års prövotid kvar...![]()
Rätt eller fel?
Bra eller Anus?
![]()
Swedie skrev:Jag tycker straffen ska ökas vad gäller kostnad när man åker fast.. dock lindrigare så man inte förlorar körkortet...
Jaha... jaja, men det svarar ändå inte på min fråga.. går min prövotid ut 2år efter att jag tog A1 eller börjar den om när jag tar B?grax skrev:Helvete, det där om fem års prövotid måste vara en av bilvärldens mest efterhängsna skrönor. Tvåååååå år. Inte fem. Tvååååå års prövotid. 2.![]()
Så är det. Frågor på det?
Ugluk skrev:Nej, för höga straff är det inte. Däremot slår de lite orättvist och jag skulle gärna se inkomstbaserade bötesbelopp.
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|