För höga straff på fortkörningar???

Marve

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
Blade -07
Om någon känner att straffen behöver sänkas på trafikbrott, ex: fortkörning, då kan Ni skriva ett mail till regeringen. Allla mail dokumenteras. Använd länken nedan.

mailto:registrator@industry.ministry.se

Jag hoppas på en ändring.

,,,med tanke på att dem nydligen hade en diskution om att höja
straffen på fortkörning! Specielt dem som tycker om hastigheter
upp på 200-området!,,,, så låter det väl inte så troligt att
dem skulle sänka/mildra straffen då? :va

Har kört hoj 7 säsonger nu utan att få böter själv. Men även om man så skulle råka få få nån tusing i böter något år så är la inte det hela världen? De flesta här inne betalar fantasisummor på försäkringar och ur det perspektivet är böterna knappt värda att nämnas.

Sen tycker jag att man får vara medveten om att kortet kan bli indraget när man kör 30+. Det är en risk man får ta helt enkelt. Jämför det med exempelvis Norge där man åker i fängelse när man kör 30 km/h för fort.

Vad har hänt här inne förresten? Allt ser annorlunda ut. Eller är det jag som inte vaknat än?

berggren_martin skrev:
Har kört hoj 7 säsonger nu utan att få böter själv. Men även om man så skulle råka få få nån tusing i böter något år så är la inte det hela världen? De flesta här inne betalar fantasisummor på försäkringar och ur det perspektivet är böterna knappt värda att nämnas.

Sen tycker jag att man får vara medveten om att kortet kan bli indraget när man kör 30+. Det är en risk man får ta helt enkelt. Jämför det med exempelvis Norge där man åker i fängelse när man kör 30 km/h för fort.

Vad har hänt här inne förresten? Allt ser annorlunda ut. Eller är det jag som inte vaknat än?
De har uppdaterat forumet ;)

berggren_martin skrev:

Finns en tråd - "Nytt forumscript" - som tar upp ämnet litegrann.
/F. :hej

berggren_martin skrev:
Nja, det där var lite överdrivet. Norge har hårdare straff och mycket högre böter än Sverige när det gäller trafikbrott, men riktigt så illa (fängelse för 30+) är det inte. Faktum är att "körkortsgränsen" är högre i Norge i många fall. 105 km/h på 70-sträcka t.ex. Jag har själv åkt fast med bil i 107 på 70-sträcka för några år sedan (klantigt :mad:). Något fängelsestraff blev det inte, men väl 5000 NOK i böter och 3 månader utan körkort. Hade jag låtit bli att betala böterna hade det dock blivit ca 20 dagar i buren.

Åker man fast i lite högre hastigheter så är det vanligt med fängelsestraff i Norge.

Nej, för höga straff är det inte. Däremot slår de lite orättvist och jag skulle gärna se inkomstbaserade bötesbelopp.

Marve skrev:
Om någon känner att straffen behöver sänkas på trafikbrott, ex: fortkörning, då kan Ni skriva ett mail till regeringen. Allla mail dokumenteras. Använd länken nedan.

mailto:registrator@industry.ministry.se

Jag hoppas på en ändring.

Ryktesvis har det en tid varit på gång att harmonisera även detta till EU. Det skulle innebära ett slags pricksystem i stället och kan också uppfattas som en strafflindring då det blir svårare att ta ifrån någon ett körkort. Processen har tyligen stått helt stilla ett tag nu - nån som vet mer?

Jag tycker inte att straffen är för höga idag !

Jag har kört bil i 11 år och landsvägshoj i 9 år.
Jag är en notorisk fortkörare ...........
Har kört för fort i alla år och haft en otrolig tur endast
fått böter 3 ggr ....... 2 ggr på hoj och 1 gång med bil.

Jag gillar att köra fort på vettiga ställen där man kan låta kawan sträcka ut ordentligt.

Förr eller senare vet jag att jag kommer torska och antagligen bli av med kortet ettag men det har jag ju bara gjort mig förtjänt av :crash

Att straffen är för höga på fortkörning i Sverige är ju löjligt. Finland har ju inkomstbaserade böter, där var ju en Nokia chef för ett par år sen som hade gjort aktieklipp och mao tjänat otroligt bra, han fick ju flera 100 000 i böter. Nu är det ju inte alla som tjänar så ofantligt mycket som han gjorde, men i Sverige hade han fått betala en eller 2 tusingar.

Så tycker ni att straffen är för hårda och böterna för höga, håll hastigheten, svårare än så är det ju inte, även om det inte alltid är så lätt att hålla hastigheten :rolleyes:

/Jocke

jockesoft skrev:
Att straffen är för höga på fortkörning i Sverige är ju löjligt. Finland har ju inkomstbaserade böter, där var ju en Nokia chef för ett par år sen som hade gjort aktieklipp och mao tjänat otroligt bra, han fick ju flera 100 000 i böter. Nu är det ju inte alla som tjänar så ofantligt mycket som han gjorde, men i Sverige hade han fått betala en eller 2 tusingar.

Så tycker ni att straffen är för hårda och böterna för höga, håll hastigheten, svårare än så är det ju inte, även om det inte alltid är så lätt att hålla hastigheten :rolleyes:

/Jocke

Pengamässigt har inte jag några problem med straffen. Det jag tycker är jobbigt är att KK blir indraget. De kunde gärna gett mig 7000:- i böter istället för att dra KK för 32km/h för fort på motorväg (90). Pricksystem som nämdes innan verkar som en bra och ordentligt tilltänkt idé (även om vi redan har visst system med varningar).

Tänkte passa på o fråga om någon vet om detta stämmer:

Jag tog A1 kort förra året alltså innan lagen om 5år prövotid gick igenom, nu har jag hört att när jag tar A/B kort så har jag bara resterande tid av min 2års prövotid kvar... :banana

Rätt eller fel?
Bra eller Anus?
:hej

kajlyl skrev:
Tänkte passa på o fråga om någon vet om detta stämmer:

Jag tog A1 kort förra året alltså innan lagen om 5år prövotid gick igenom, nu har jag hört att när jag tar A/B kort så har jag bara resterande tid av min 2års prövotid kvar... :banana

Rätt eller fel?
Bra eller Anus?
:hej

Helvete, det där om fem års prövotid måste vara en av bilvärldens mest efterhängsna skrönor. Tvåååååå år. Inte fem. Tvååååå års prövotid. 2. :fatta! :hej

Så är det. Frågor på det?

Last edited:
Jag tycker straffen ska ökas vad gäller kostnad när man åker fast.. dock lindrigare så man inte förlorar körkortet...

Swedie skrev:
Jag tycker straffen ska ökas vad gäller kostnad när man åker fast.. dock lindrigare så man inte förlorar körkortet...

Håller med!

Lite pengar kan man ta, men att förlora KK gör att i alla fall jag funderar på om jag ska sticka eller stanna.
Inget KK == mycket problem.

Har starkt funderat på att dumpa skylten bara för den där "30+ förlora KK lagen". :mad:

300 - 400 kr i böter för skylten är ju peanuts i jämförelse med vilka problem man får om man blir av med KK...

Sedan är ju hojen snyggare utan skylt oxå, som bonus.. :lol

grax skrev:
Helvete, det där om fem års prövotid måste vara en av bilvärldens mest efterhängsna skrönor. Tvåååååå år. Inte fem. Tvååååå års prövotid. 2. :fatta! :hej

Så är det. Frågor på det?
Jaha... jaja, men det svarar ändå inte på min fråga.. går min prövotid ut 2år efter att jag tog A1 eller börjar den om när jag tar B? :va

den går ut 2 år efter du tog ditt A1 kort alltså tog du det 2002-02-02 så går det ut 2004-02-02.

Ugluk skrev:
Nej, för höga straff är det inte. Däremot slår de lite orättvist och jag skulle gärna se inkomstbaserade bötesbelopp.

nej nej nej nej nej nej nej NEJ det vill vi inte ha!! :fatta!

högre belopp kan jag tänka mig och sedan inte förlora kortet vid 30+

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...