Sänkta hastighetsgränser av miljöskäl - straff för fortkörning rimliga?

  • Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Har funderat på det där med påföljder som böter och körkortsindragning i relation till fortkörning med tanke på att hastighetsgränserna successivt sänks. Om man kör mer än 20 km/h för fort på en 30-väg utanför en skola ryker ju kortet och man får 4000 i böter (eller vad det nu är). Det är ju en signal om att detta är ett trafikbrott som man ser allvarligt på och det resonemanget tror jag de flesta förstår.

Tidigare har ju hastighetsgränser varit kopplade till trafiksäkerhet och risk för olyckor, men nu blir det mer och mer så att man sänker hastighetsgränserna av miljöpolitiska skäl. Ett exempel är Göteborgs Stads nya miljöprogram där man bland annat planerar en sänkning av hastighetsgränsen till 30 inom stan och 70 på större trafikleder för att "minska bränsleförbrukningen och öka kollektivtrafikens konkurrenskraft" som det så vackert heter.

Detta innebär att på en bred och säker gata där man tidigare kunnat köra 51 km/h utan problem kommer nu denna hastighet resultera i indraget körkort och flera tusen i böter - inte för att man kört trafikfarligt utan för att man inte kört miljöpolitiskt korrekt (bidragit till något mer buller och gjort bussen mindre attraktiv i jämförelse). Dvs syftet med bestraffningen har blivit något helt annorlunda än när trafikregler och lagar konstruerades.

Man kan fråga sig om straffet då längre står i proportion till hur allvarligt brottet är? Kanske skulle man då behöva ha särskilda lägre bötesbelopp (typ 500 spänn) för de hastighetsöverträdelser där man visserligen inte kört miljöpolitiskt korrekt, men samtidigt inte äventyrat trafiksäkerheten, men det inser ju alla att det är en praktisk omöjlighet. Frågan är om politiker och tjänstemän egentligen insett hur knasigt det blir när man börjar utnyttja lagar och regler för helt nya syften är de var tänkta för från början?
 
...skönt att miljötalibanerna har sådant skamgrepp om politikerna att man får igenom sådant trams.
Vad är effekten, än mer fortkörningsböter, och moralpanik med direkta insatsveckor från trafikpolisen där man beklagar sig högljutt i media hur VANSINNIGT alla kör?

När skall poletten ramla ned - sätter man orimliga gränser kommer de inte efterlevas...
 
En annan miljömässig aspekt på det här med sänkta hastigheter i stan. I Malmö gäller "röda vågen", om det har med långvarigt socialdemokratiskt styre låter jag vara osagt. Andra städer verkar i någon mån verka för en grön våg och detta sen decennier. Det är alltså trafikljus jag talar om. Min upplevelse är att sen de utökade 40-området här så synkar det om möjligt ännu sämre, vilket borde betraktas som en bedrift.

Räknar de in dessa försämringar i sina miljövinstkalkyler? Detta kombinerat med att svängande bilister blir stående för att vänta på fotgängare borde vara en hyfsat välvuxen bov i det här dramat, (när vi talar om stadsmiljö).

All skit går att motivera med miljöhänsyn.
 
ibland undrar man om folk förlorar verklighetsuppfattningen när dom åtar sig ett politiskt uppdrag.
:mad:
 
Lägre hastighet=mer köer=längre tid att ta bilen=folk tar buss/tunnelbana/spårvagn istället=mindre utsläpp.

Det sa de om trängselskatten också, en vecka var det mindre bilar, nu är det minst lika mycket som innan...
 
Lägre hastighet=mer köer=längre tid att ta bilen=folk tar buss/tunnelbana/spårvagn istället=mindre utsläpp.

Enda gången jag åker kollektivt är när jag är onykter, annars skulle jag aldrig få för mig att åka buss eller tåg.
Det är fan vidrigt, står mycket hellre i kö...
 
Enda gången jag åker kollektivt är när jag är onykter, annars skulle jag aldrig få för mig att åka buss eller tåg.
Det är fan vidrigt, står mycket hellre i kö...

Samma här. Fast det är inte mycket trängsel på gatorna här i halmstad. Och helt platt så man kan cykla överallt.
 
Samma här. Fast det är inte mycket trängsel på gatorna här i halmstad. Och helt platt så man kan cykla överallt.

Samma här ute på landet, har nog aldrig hamnat i en kö här :crash
Sen att man istället fastnar bakom pensionärer som kör i halva skyltade hastigheten är väl nästan samma sak....
 
Ja den eventuella miljönyttan med sänkta hastighetsgränser är ju en intressant diskussion i sig, fast det jag hade i tankarna när jag startade tråden var snarare vad konsekvensen på straffen för fortkörning blir när man börjar sänka hastighetsgränserna av andra skäl än de var tänkta från början.

En hastighet som tidigare bedömts som trafiksäker kan då plötsligt leda till att man blir av med körkortet, enbart för att politiker vill styra folk att åka kollektivt istället. I det sammanhanget kan man fråga sig om man har begått en så allvarlig förseelse att det är rimligt med ett så hårt straff som att bli av med körkortet. Det straffet står ju från början i någon slags proportion till att man möjligen riskerat någon annans liv, men om den sänkta hastigheten enbart är av miljöpolitiska skäl blir det ju tveksamt.
 
I sthlm har vi haft 30 på alla gator förutom de större i flera år. Det funkar bra. Finns ingen anledning att brassa fram i 50+ på bakgatorna faktiskt.
 
Lägre hastighet gör att vägnätet hinner svälja undan trafiken, dvs det flyter på istället för att det tar stopp när det kommer mer bilar än flaskhalsarna mäktar med ;)

:va Menar du att jag missuppfattat köteorin i skolan?

För att ta paradexemplet Essingeleden, 110->90->70 = fler in än ut -> kö.

När jag jobbade med trafikfrågor konstaterades det på ett seminarium att man lätt skulle få bort köerna om farten höjdes till 140.... (på Essingeleden)

Det förslaget var det dock ingen som var villig att gå vidare med...
 
Tycker att TS har en poäng här.
Flera vägar runt om kring mig har fått sänkt hastighet från 50 till 40.
Det innebär att det som räknades som ett ringa brott fram tills för ett år sedan, nu renderar körkortsindragning.
Körde man 60+ där (vilket alla gjorde) så innebar det en liten böteslapp medans man nu blir av med lappen och får trampcykla i några månader. :va
Det som har hänt är att bilar, och utbildning, blivit bättre.
Antalet trafikanter i detta område är dessutom ganska statiskt.
Så det känns lite sisådär... :dummer

Jag är nog inne på TS spår att man inte riktigt har klart för sig vad man gör när man labborerar med hastighetsgränserna. :(
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top