Fågelmatartråden

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lyckades på något sätt slarva bort texten då jag skulle lägga in bilden...

Nåväl, vilka talgbollar är bäst på att inte bli stenhårda vid kalla temperaturer? Just nu hänger jag ut bollar från Jula, deras talgbollar från spann. På kvällen tar jag in bollarna och låter dem hänga ovanför elementet i garaget och hänger sen ut dem igen vid gryningen men någon timme senare är de djupfrysta igen. Inte ens koltrastarna pickar på de talgbollarna när de är djupfrysta.
Blåmesarna gillar fröautomaten och äter från den med glädje. Rödhakarna brukar sitta på marken under maten och äta sånt som trillar ner.
Rödhake, koltrast och domherre gillar att äta från marken. Svålen från julskinkan fungerar bättre än talgbollar. Det var bara skatorna och ekorrarna som gillade talgbollar så det slutade jag med för en massa år sedan. Köper heller inte den billiga "viltfågelblandningen" som skräpar ner och där fåglarna ratar hälften.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag fick lägga ner fågelmatningen förra året, för det kom objudna gäster - råttor.
Inga råttor i år, och inga fåglar heller......
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Har inte läst hela tråden, men har någon kört med talgbollar från granngården?

Jag har (mot bättre vetande?) köpt en sådan hink i början på vintern men det går knappt åt några bollar. Bollarna har bara krymt lite grann ute i kylan. Har ett gallerrör som rymmer ca. 8 st bollar och har under hela vintern bara lyckats få in 4 efter första fyllningen.


De verkar hellre äta grannarnas mat eller naturlig föda.

Ute "på landet" där det inte finns grannar äts bollarna upp på 2 veckor. Kanske att lavskrikor och nötskrikor tar stora tuggor. Köpte en likadan hink förra vintern och 97% åts upp av landsbygdens pippis.

Såg att någon lagt en kommentar på granngårdens bollar, men dessa verkar vara borta nu.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har använt alla möjliga talgbollar och jag tror att det är olika grad av färskhet som avgör om fåglarna äter dem. På ÖoB fanns det burkar med ett års skillnad i tillverkningsdatum bredvid varandra.
DSCN1952.JPG
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det där med talgbollar är spännande, vi har två varianter av talgbollar som inte går särskilt mycket någon av dem (typ tot 8-9 sedan decemeber). Grannen har talgbollar som är orörda och morsan och farsan har också orörda talgbollar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där med talgbollar är spännande, vi har två varianter av talgbollar som inte går särskilt mycket någon av dem (typ tot 8-9 sedan decemeber). Grannen har talgbollar som är orörda och morsan och farsan har också orörda talgbollar.
Jag slutade med talgbollar för många år sedan. Det bara var skator som åt av dem...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi har 4 matare, 2 med solrosfrön, 1 med jordnötter och 1 med talgbollar. Men talgbollar är det enda som har gått åt i vinter :va Förra vintern åt dom upp frön och nötter på någon dag, nu har det gått åt 1/3 av en laddning på hela vintern :skrämd Molnet av alla möjliga småfåglar har dessutom ersatts av 2 talgoxar, 2-3 blåmesar, en hackspett och några starar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi har 4 matare, 2 med solrosfrön, 1 med jordnötter och 1 med talgbollar. Men talgbollar är det enda som har gått åt i vinter :va Förra vintern åt dom upp frön och nötter på någon dag, nu har det gått åt 1/3 av en laddning på hela vintern :skrämd Molnet av alla möjliga småfåglar har dessutom ersatts av 2 talgoxar, 2-3 blåmesar, en hackspett och några starar.
Ja, det har varit betydligt sämre med fåglar här också.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Här har jag ett berg av skal efter vintern. :)
Talgoxar, blåmesar, nötväckor, titor, hackspettar (varav en liten hackspett :kär) , domherrar, stjärtmesar, gråsparvar, pilfinkar och grönfinkar har kalasat i sig 30kg solrosfrön plus något kilo från förra årets batch.
Inga jordnötter i år men några talgbollar och div fettkappor från köttbitar har också gått åt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Här har det absolut inte varit nån brist på fåglar. Möjligen färre entitor och talltitor än vanligt, men bofinkarna är fler. Det har varit klent med fasaner, men det gör inte så mycket för hunden blir förbannad på deras sång.

Största förbrukaren av talgbollar här är räven som kommer varje kväll och sitter och väntar på att få en boll eller ett knippe prinskorvar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Här har jag ett berg av skal efter vintern. :)
Talgoxar, blåmesar, nötväckor, titor, hackspettar (varav en liten hackspett :kär) , domherrar, stjärtmesar, gråsparvar, pilfinkar och grönfinkar har kalasat i sig 30kg solrosfrön plus något kilo från förra årets batch.
Inga jordnötter i år men några talgbollar och div fettkappor från köttbitar har också gått åt.
Jag köper skalade solrosfrön av den anledningen. Det blir inte dyrare när man tänker på vad som är skal. Allt äts upp och det är bara slitaget i gräset som syns så jag flyttar runt matarna lite.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, det har varit betydligt sämre med fåglar här också.
Gefle Dagblad hade faktiskt noterat att många uttryckte samma sak i sociala medier och frågade en biolog från Naturhistoriska riksmuseet, och han sa att det är bland annat beroende på den milda vintern, då har fåglarna hittat mat i skogen istället, och inte behövt söka sig in bland folk.

Jag köper skalade solrosfrön av den anledningen. Det blir inte dyrare när man tänker på vad som är skal. Allt äts upp och det är bara slitaget i gräset som syns så jag flyttar runt matarna lite.
Jag svetsade ihop en ställning till matarna för några vintrar sen, så den går ingenstans. Men det är runt den vi har tomtens frodigaste gräsmatta, så vi kanske borde flytta den av den anledningen, resten är ju mossa :gnissla
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gefle Dagblad hade faktiskt noterat att många uttryckte samma sak i sociala medier och frågade en biolog från Naturhistoriska riksmuseet, och han sa att det är bland annat beroende på den milda vintern, då har fåglarna hittat mat i skogen istället, och inte behövt söka sig in bland folk.


Jag svetsade ihop en ställning till matarna för några vintrar sen, så den går ingenstans. Men det är runt den vi har tomtens frodigaste gräsmatta, så vi kanske borde flytta den av den anledningen, resten är ju mossa :gnissla
Ja, fåglarna behöver inte matas, de dör inte om vi slutar heller utan det bara hjälper lite när det är svårt att hitta mat.
Jag odlar också mossa! :hihi Men man får ingen jämn och fin gräsmatta för, som du säger, fåglarna gödslar den. Man måste tänka på att det finns skydd i närheten av mataren. Mitt ute på gräsmattan fungerar inte.
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Jag fyllde upp två matare (ute "på landet") med mina bollar från Granngården i helgen.

Det satt fåglar där efter några timmar och pickade. Nån hade gult bröst och många med grå/svarta.
Får se om någon vecka om de tuggat i sig bollarna.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top