Fågelmatartråden

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag matar året om. Talgboll å oskalade solrosfrön funkar bäst. Även nötter men tror solrosfrön är nyttigare. Åtminstone i varmare väder.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
När skall man egentligen börja mata fåglar såhär på hösten?
Kalendermässigt blir det väl tokigt då det skiljer från norr till söder så klart, men är det när alla löv ramlat av, när det ligger snö eller vad är rätt?
Om det finns ett rätt.
Vi matar "våra" småfåglar året runt. Det går åt minst lika mycket frön och annat under sommaren som under vintern.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Fåglar vänjer sig. Blidö med inga människor så här års. Hör fåglar men att mata dom är svårt. Hos syrran i Bromma käkar lite talgboll när dom har lust. (Hon fick ett litet set av mej. Talgbollar å matare)
Hos tjejen i Uppsala käkar dom som besatta. Och det är där jag matat några år nu.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Köpte någon kokosnöt fullchokad med talgsmet från Rölunda. Väldigt poppis.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Blev så inspirerad av denna tråd. Börjar dagen med att lägga ut lite bröd på fönsterblecket. jag får se om de gillar Jubileumsbröd.

Jag tror inte att jag kommer att köpa fågelmat i butik då jag har ofta matrester jag kan dela med mig av istället för att slänga det.Tror också att det är bra med varierad kost även för fåglar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Blev så inspirerad av denna tråd. Börjar dagen med att lägga ut lite bröd på fönsterblecket. jag får se om de gillar Jubileumsbröd.

Jag tror inte att jag kommer att köpa fågelmat i butik då jag har ofta matrester jag kan dela med mig av istället för att slänga det.Tror också att det är bra med varierad kost även för fåglar.
Ge dem kyckling ?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ser inte likheten mellan kor och fåglar...men när du är inne på annat djur kan jag tala om att spanjorerna matade grisarna med människokött. De åt och blev feta...

SÅ kan det säkert vara, det liknande problemet är om spanjorerna hade matat grisarna med grisar. Eller för all del spanjorerna med spanjorer.

Det blir inte skitbra att mata gräsätande kor med mjöl av ko. Även om det är proteinrikt.

Fåglar är väl i de flesta fall mer allätare än kor men jag tror ändå inte kyckling är en strålande diet.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
SÅ kan det säkert vara, det liknande problemet är om spanjorerna hade matat grisarna med grisar. Eller för all del spanjorerna med spanjorer.

Det blir inte skitbra att mata gräsätande kor med mjöl av ko. Även om det är proteinrikt.

Fåglar är väl i de flesta fall mer allätare än kor men jag tror ändå inte kyckling är en strålande diet.
Den diskussionen kan du ta med gundj... släpper detta nu..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För nåt år sen roade sig min fru med att servera omelett till hönsen. De verkade uppskatta det, men spaghetti och Digestive-kex smäller högre.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jubileumsbrödet verkar fåglarna inte gilla. Ska försöka hitta änder nånstans i Stockholm med omnejd. har för mig det brukar finnas vid Hornstull men frågan är om de finns där vid den här årstiden.

Någon som vet.?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jubileumsbrödet verkar fåglarna inte gilla. Ska försöka hitta änder nånstans i Stockholm med omnejd. har för mig det brukar finnas vid Hornstull men frågan är om de finns där vid den här årstiden.

Någon som vet.?
Så länge vattnet är öppet borde det finnas sjöfåglar att hitta.
Jag gissar att det gäller också Hornstull även om jag inte bor i Stockholm längre.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jubileumsbrödet verkar fåglarna inte gilla. Ska försöka hitta änder nånstans i Stockholm med omnejd. har för mig det brukar finnas vid Hornstull men frågan är om de finns där vid den här årstiden.

Någon som vet.?

Skulle tro i och runt Djurgårdsbrunnskanalen. Sommartid är det ingen brist på änder mm där iaf.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Så länge vattnet är öppet borde det finnas sjöfåglar att hitta.
Jag gissar att det gäller också Hornstull även om jag inte bor i Stockholm längre.
Är du nära Hornstull så kan du ju gå till Långholmskanalen, när jag bodde där kryllade det av änder och annat löst fjäderfä.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top