Fågelmatartråden

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Slängde iväg två av mina fågelmatare då de var lite för snuskiga att hålla på med.
Vad ska man köpa istället?
Hade sådana där plexirör förut.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Slängde iväg två av mina fågelmatare då de var lite för snuskiga att hålla på med.
Vad ska man köpa istället?
Hade sådana där plexirör förut.
Jag har flera fågelmatare så jag kan jag fylla på en torr och ren...

Gå in 8.28 så får du reda på hur du undviker att de blir snuskiga.
Förutom en massa andra bra saker att veta...
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag har flera fågelmatare så jag kan jag fylla på en torr och ren...

Gå in 8.28 så får du reda på hur du undviker att de blir snuskiga.
Förutom en massa andra bra saker att veta...
Jag matar fåglar hos tjejen. Fågelmataren i plåt gör jag ren när dom har tömt den med varmt vatten å händerna.
Talgbollar är populärt. Talgoxar å pillfinkar å hackspetten gillar dom.
Nötter kommer på andra plats. Då kommer en snabb liten rackare som ser ut som en hackspett men mindre å gråare. Jag och namn?
Vildfågelblandningen är klart sämst. Hamnar så mycket på gräsmattan som ingen vill ha
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Viltfågelblandingen vet jag inte ens varför de säljer. 90% hamnar på marken, men inte ens sorkarna är intresserade av resterna.
Blir all in på skalade solrosfrön och jordnötter.
Lite dyrare, men inte lika stökigt.
De talgbollar jag har haft fungerade inte alls. Hängde ute en hel säsong och slängde de sedan.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Köper talgbollar på Ica. 6 pack 11,95. Men Julas å Biltemas funkar lika bra. Tar bort nätet på dom som har det. Hamnar i naturen annars i värsta fall. Har en spiral som funkar bra. Minst en talgboll per dag när jag är där
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Finns väl ingen mer naturnära tråd här på SH, så här kommer det:

Vad håller bönderna på med? Har dom glömt bort hur man plöjer eller vill dom bara va som grannen och ge fan i att plöja? Och gå direkt på harven?
Vansinnet började härom året och verkar nu ha gjorts till regel. Vad har hänt? Existerar inte det vanliga plöjet längre?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Miljötänk, insparning på fossil energi.
Så då är åkrarna vi ser enbart harvade? Tänk så många onödiga timmar varje bonde lagt ned i traktorn isåfall?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Miljötänk, insparning på fossil energi.
Men samtidigt blir det ökad användning av kemiska medel och skörden blir mindre... Huruvida det är bättre för naturen och vi som skall äta det som odlas på det här sättet återstår att se.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men samtidigt blir det ökad användning av kemiska medel och skörden blir mindre... Huruvida det är bättre för naturen och vi som skall äta det som odlas på det här sättet återstår att se.
Det måste inte bli mer kemiska medel. Men risken är stor när vinst bara mäts i pengar, inte vinst för fåglar och insekter.
Som tur är mäter jag vinsten i min trädgård i andra värden. Mata fåglarna med dyr fågelmat som inte skräpar ner ger mig, och fåglarna, värden värt kostnaden.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det måste inte bli mer kemiska medel. Men risken är stor när vinst bara mäts i pengar, inte vinst för fåglar och insekter.
Som tur är mäter jag vinsten i min trädgård i andra värden. Mata fåglarna med dyr fågelmat som inte skräpar ner ger mig, och fåglarna, värden värt kostnaden.
Jag refererade bara till vad hon sa i videoklippet. Och den dyra fågelmaten måste också paketeras, transporteras och kräver energi i en eller annan form att producera.

Visst är det möjligt att bonden sparar tid och pengar, bränsle slitage på utrustning. Men som hon säger så får han mindre avkastning på åkermark. Mer kemikalier måste produceras, spridas på åkern, transporteras, emballage tas om hand m m. Någon som kan/vågar/vill räkna på hur "stor" vinsten blir för miljön? personligen känner jag det lite som ett slag i luften för miljön.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag refererade bara till vad hon sa i videoklippet. Och den dyra fågelmaten måste också paketeras, transporteras och kräver energi i en eller annan form att producera.

Visst är det möjligt att bonden sparar tid och pengar, bränsle slitage på utrustning. Men som hon säger så får han mindre avkastning på åkermark. Mer kemikalier måste produceras, spridas på åkern, transporteras, emballage tas om hand m m. Någon som kan/vågar/vill räkna på hur "stor" vinsten blir för miljön? personligen känner jag det lite som ett slag i luften för miljön.
Testas hela tiden nya metoder för att även minska kemikalieanvändningen.
Har en god vän med ekologisk odling och jag tycker att han varje år har något nytt som ska testas.
T.ex. har han börjad odla både havre och åkerbönor på samma fält. De olika grödorna konkurrerar inte med varandra, men konkurrerar tillsammans ut ogräset.
På större åkrar sår man remsor med "ogräs" (ängsblommor m.m.) för att få ut större insekter på åkrarna som i sin tur äter upp insekterna som skadar skörden.
Här nere i Skåne har man börjat med "mellangrödor". Dvs man sår nån ört/blomma efter skörden så inte ogräset hinner få fäste innan man på våren sår ny gröda.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
När skall man egentligen börja mata fåglar såhär på hösten?
Kalendermässigt blir det väl tokigt då det skiljer från norr till söder så klart, men är det när alla löv ramlat av, när det ligger snö eller vad är rätt?
Om det finns ett rätt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
När skall man egentligen börja mata fåglar såhär på hösten?
Kalendermässigt blir det väl tokigt då det skiljer från norr till söder så klart, men är det när alla löv ramlat av, när det ligger snö eller vad är rätt?
Om det finns ett rätt.
Som du skriver så finns nog inget rätt eller fel. :)
När hösten kommer så minskar maten är väl en enkel tumregel.
Jag matar året om hemma.
Kanske inte fyller på lika ofta under sommaren dock.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag trodde det var när det är kallt men djur är giriga så de kommer säkert när som helst. Jämför med åteln, inte fan behöver de mer mat, de vill bara ha och ha.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag trodde det var när det är kallt men djur är giriga så de kommer säkert när som helst. Jämför med åteln, inte fan behöver de mer mat, de vill bara ha och ha.
Ja, det är nog många småfåglar som passerar vår matare först innan dom ger sig ut på samlarstråt i mörka skogen. :hihi
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har denna matare, enda jag haft, är nöjd. Fåglarna gillar den. Köper något standard krafs på Axfood
36db02c2f4939bcd7a15b2d91ddcfadc.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det har börjat dyka upp blåmesar och talgoxar på fönsterblecket nu så de undrar väl var maten är.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I ovan danska produkt påstås det man ska mata året runt. Enligt någon ornitologisk förening.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top