Poke
"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Taget från UNT !!!!!!
Få äldre förare i mc-olyckor
2004-09-09 15:45
Av:TT
Det är en myt att det framför allt är "gubbar" över 50 som omkommer i motorcykelolyckor.
Över 60 procent av dem som dött i mc-olyckor under de senaste åren har varit under 40 år.
TT har med hjälp av preliminär statistik från Vägverket gått igenom samtliga mc-olyckor med dödlig utgång under perioden den 1 januari 2001 till den 31 augusti 2003.
Totalt omkom 121 män och 10 kvinnor.
Av dessa var 122 förare och 9 var passagerare.
54 var under 30 år.
Bara 19 var 50 år eller äldre.
Enligt Vägverkets statistik har antalet förolyckade mc-förare ökat kraftigt under de senaste åren. Allt talar dessutom för att trenden håller i sig, inte minst på grund av det blir allt fler motorcyklar på vägarna. Antalet har fördubblats sedan mitten av 1990-talet.
Motorcyklarna blir dessutom allt tyngre och snabbare.
-Vi är fler hojåkare på vägen, vilket tyvärr leder till fler olyckor. 2003 var det 220 000 motorcyklar i trafik. I år är det 235 000, säger Per Johansson som är generalsekreterare i Sveriges motorcyklisters centralorganisation (SMC). I dag är inte den vanligaste mc-köparen en ung finnig kille, utan en stabil medelålders man.
-Nyrekryteringen av mc-förare sker från 35 år och uppåt. När man är klar med studierna, kommit in på arbetsmarknaden och bildat familj vill en del ha lite mer. Några väljer golf, andra väljer motorcykel. De som tog sitt bilkörkort före den 1 januari 1976 fick ett mc-kort på köpet. Det innebär att de lagligt kan sätta sig på tung motorcykel och köra i väg utan någon som helst erfarenhet eller utbildning.
Det innebär dock inte att de flesta mc-förare som kör ihjäl sig är outbildade "friåkare".
Av de förare som omkom under första halvåret i år hade sju, enligt Vägverkets preliminära statistik, tagit sitt körkort före 1976 och alltså inte behövt gå någon speciell motorcykelkurs.
En tog sitt körkort under andra halvan av 1970-talet, tre på 1980-talet, en på 1990-talet och åtta på 2000-talet.
Fyra hade bara körkortstillstånd för mc.
I fyra av fallen är det oklart när de tog sitt körkort.
Hälften av de omkomna förarna körde sin egna motorcykel.
-Problemet med det ökande antalet omkomna motorcyklister är betydligt mer komplicerat än att det kan förklaras med att det är de äldre lite oerfarna förarna som dör vilket Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö gjorde för några veckor sedan, säger Per Johansson.
Kanske börjar denna debatt bli något ut tjatat men jag kunde inte låta bli!
Få äldre förare i mc-olyckor
2004-09-09 15:45
Av:TT
Det är en myt att det framför allt är "gubbar" över 50 som omkommer i motorcykelolyckor.
Över 60 procent av dem som dött i mc-olyckor under de senaste åren har varit under 40 år.
TT har med hjälp av preliminär statistik från Vägverket gått igenom samtliga mc-olyckor med dödlig utgång under perioden den 1 januari 2001 till den 31 augusti 2003.
Totalt omkom 121 män och 10 kvinnor.
Av dessa var 122 förare och 9 var passagerare.
54 var under 30 år.
Bara 19 var 50 år eller äldre.
Enligt Vägverkets statistik har antalet förolyckade mc-förare ökat kraftigt under de senaste åren. Allt talar dessutom för att trenden håller i sig, inte minst på grund av det blir allt fler motorcyklar på vägarna. Antalet har fördubblats sedan mitten av 1990-talet.
Motorcyklarna blir dessutom allt tyngre och snabbare.
-Vi är fler hojåkare på vägen, vilket tyvärr leder till fler olyckor. 2003 var det 220 000 motorcyklar i trafik. I år är det 235 000, säger Per Johansson som är generalsekreterare i Sveriges motorcyklisters centralorganisation (SMC). I dag är inte den vanligaste mc-köparen en ung finnig kille, utan en stabil medelålders man.
-Nyrekryteringen av mc-förare sker från 35 år och uppåt. När man är klar med studierna, kommit in på arbetsmarknaden och bildat familj vill en del ha lite mer. Några väljer golf, andra väljer motorcykel. De som tog sitt bilkörkort före den 1 januari 1976 fick ett mc-kort på köpet. Det innebär att de lagligt kan sätta sig på tung motorcykel och köra i väg utan någon som helst erfarenhet eller utbildning.
Det innebär dock inte att de flesta mc-förare som kör ihjäl sig är outbildade "friåkare".
Av de förare som omkom under första halvåret i år hade sju, enligt Vägverkets preliminära statistik, tagit sitt körkort före 1976 och alltså inte behövt gå någon speciell motorcykelkurs.
En tog sitt körkort under andra halvan av 1970-talet, tre på 1980-talet, en på 1990-talet och åtta på 2000-talet.
Fyra hade bara körkortstillstånd för mc.
I fyra av fallen är det oklart när de tog sitt körkort.
Hälften av de omkomna förarna körde sin egna motorcykel.
-Problemet med det ökande antalet omkomna motorcyklister är betydligt mer komplicerat än att det kan förklaras med att det är de äldre lite oerfarna förarna som dör vilket Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö gjorde för några veckor sedan, säger Per Johansson.
Kanske börjar denna debatt bli något ut tjatat men jag kunde inte låta bli!