Få äldre förare i mc-olyckor

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Taget från UNT !!!!!!


Få äldre förare i mc-olyckor

2004-09-09 15:45

Av:TT
Det är en myt att det framför allt är "gubbar" över 50 som omkommer i motorcykelolyckor.
Över 60 procent av dem som dött i mc-olyckor under de senaste åren har varit under 40 år.
TT har med hjälp av preliminär statistik från Vägverket gått igenom samtliga mc-olyckor med dödlig utgång under perioden den 1 januari 2001 till den 31 augusti 2003.
Totalt omkom 121 män och 10 kvinnor.
Av dessa var 122 förare och 9 var passagerare.
54 var under 30 år.
Bara 19 var 50 år eller äldre.
Enligt Vägverkets statistik har antalet förolyckade mc-förare ökat kraftigt under de senaste åren. Allt talar dessutom för att trenden håller i sig, inte minst på grund av det blir allt fler motorcyklar på vägarna. Antalet har fördubblats sedan mitten av 1990-talet.
Motorcyklarna blir dessutom allt tyngre och snabbare.
-Vi är fler hojåkare på vägen, vilket tyvärr leder till fler olyckor. 2003 var det 220 000 motorcyklar i trafik. I år är det 235 000, säger Per Johansson som är generalsekreterare i Sveriges motorcyklisters centralorganisation (SMC). I dag är inte den vanligaste mc-köparen en ung finnig kille, utan en stabil medelålders man.
-Nyrekryteringen av mc-förare sker från 35 år och uppåt. När man är klar med studierna, kommit in på arbetsmarknaden och bildat familj vill en del ha lite mer. Några väljer golf, andra väljer motorcykel. De som tog sitt bilkörkort före den 1 januari 1976 fick ett mc-kort på köpet. Det innebär att de lagligt kan sätta sig på tung motorcykel och köra i väg utan någon som helst erfarenhet eller utbildning.
Det innebär dock inte att de flesta mc-förare som kör ihjäl sig är outbildade "friåkare".
Av de förare som omkom under första halvåret i år hade sju, enligt Vägverkets preliminära statistik, tagit sitt körkort före 1976 och alltså inte behövt gå någon speciell motorcykelkurs.
En tog sitt körkort under andra halvan av 1970-talet, tre på 1980-talet, en på 1990-talet och åtta på 2000-talet.
Fyra hade bara körkortstillstånd för mc.
I fyra av fallen är det oklart när de tog sitt körkort.
Hälften av de omkomna förarna körde sin egna motorcykel.
-Problemet med det ökande antalet omkomna motorcyklister är betydligt mer komplicerat än att det kan förklaras med att det är de äldre lite oerfarna förarna som dör vilket Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö gjorde för några veckor sedan, säger Per Johansson.



Kanske börjar denna debatt bli något ut tjatat men jag kunde inte låta bli!
 
poke skrev:
Av de förare som omkom under första halvåret i år hade sju, enligt Vägverkets preliminära statistik, tagit sitt körkort före 1976 och alltså inte behövt gå någon speciell motorcykelkurs.
En tog sitt körkort under andra halvan av 1970-talet, tre på 1980-talet, en på 1990-talet och åtta på 2000-talet.
Fyra hade bara körkortstillstånd för mc.

Fått kort gratis: 7
1976-1979: 1
1980-1989: 3
1990-1999: 1
2000-2003 : 8 + 4 som bara hade tillstånd och hade för avsikt att ta 2003..

En ganska tydlig överrepresentation av döda bland de som tagit kort under tre år på 2000talet...
En mer än ALLA som tagit B-kort innan 1976 och fått hojkort på köpet..
Borde ju vara betydligt fler hojåkare som tagit kort låt säga 1950-1976 (26 år)
än på 2000-2003...
 
År 2003 var medelåldern 33, något för dödade i mc-olyckor.

Men det här i ditt inlägg fick mig att reagera: "Hälften av de omkomna förarna körde sin egna motorcykel."

Vad betyder det? Skenförsäkrad? Lånad hoj, eller vad?
 
eum, stämmer den sista? hade inte dödsolyckorna gått upp typ till de dubbla?
 
Macke skrev:
Med tanke på hur mycket MC-försäljningen stiger med, så är det ju en minskning rent procentuellt va? :va


Det är en tolkning......

Jag har hela tiden sagt att det är fel att bara prata om dödsolyckor och det här tyder väl på det. Visst är dödsolyckor illa men det ger dålig statistik.
Jag bad om alla data om alla olyckor men det fick jag inte bara det här men det är ju ganska bra?
 
HanneZ skrev:
eum, stämmer den sista? hade inte dödsolyckorna gått upp typ till de dubbla?

Jag fick den statistikbilden från vägverket i tisdags och det var det senaste de hade.
fördubbling kanske gäller Stockholm, vad vet jag.
Det är ju så det blir när man bara tittar på delar av statistik
 
ofaan, de va ju ett sånt jävla liv över de hela. Ja trodde de va för hela landet...
 
Det är jäkligt mycket snack om den där statistiken nu. Det är kanske läge att vi tar och gräver rätt på grunddata så vi själva också kan vara med i siffertuggandet? Var hittar man råsiffrorna? Rubbet. Alla registrerade olyckor med data på de inblandade inkluderande ålder, motorcykel, tid med A-kort, tid med körkort, typ av väg, olyckstyp o s v.

Statistik kan bevisa mycket om man vet vad man håller på med. Ofta vet journalister, myndigheter m m inte vad de håller på med utan läser statistiken lite som de vill för att komma fram till de slutsatser de redan innan ”vet” är de rätta. Sedan blir detta den absoluta sanningen – de har ju statistiken på sin sida.

Så länge de har grunddata och vi inte har det så kommer det att vara en mycket ojämlik debatt.

Har SMC möjligen data tillgängliga?

Mvh,
/Fredrik
 
korvgubbe skrev:
Jo, i Sthlm... från 7 till 13 dödsfall...

Vilket ger en statistisk signifikans om i princip ingenting. D v s det säger i princip ingenting om någonting alls.

Detta hindrar det naturligtvis inte från att ge rubriker, eftersom journalister oftast är vansinnigt dåligt insatta i statistiska metoder... i a f när det passar dem.

Jmfr med att en eller två varma somrar anses som ett säkert tecken på att den globalal uppvärmningen är här och att nordpolen kommer att smälta nästa vecka... men det säljer lösnummer!
 
Åldern på samtliga 46 omkomna under 2003:

16
18
23
18
19
20
20
22
22
23
23
24
24
24
25
25
25
27
28
28
28
29
30
30
32
32
34
36
37
37
40
37
40
40
41
42
43
43
44
45
49
49
55
56
58
64

Hojarna som de dödade körde eller åkte(2 var passagerare) på:


HONDA XL1000V
HONDA CBR 600F
YAMAHA RN041
HONDA CBR 900RR (SC33)
K.T.M. 660 SMC
HONDA CBR900RR
OKÄNT
YAMAHA RD 350 31K
HONDA CBR900RR SC
HONDA CBR900RR SC
YAMAHA DT 125 LC 57U
OKÄNT
KAWASAKI KL650A
DUCATI H3
HONDA CBR 900 RR
SUZUKI GSXR 1000
YAMAHA YZF R6
YAMAHA FZS1000
YAMAHA YZF R1
YAMAHA YZF R1
SUZUKI GSX-R600
HONDA CBR900RR
HONDA VFR 750R RC30
YAMAHA FZR600R 4MM
HUSABERG FS 650 E
HONDA VTR 1000
HONDA VTR1000SY
YAMAHA FZ 750 IFN
YAMAHA YZF1000R 4SV
HONDA CBR 1000F SC24
YAMAHA XS 1100 2H9
YAMAHA XS 1100 2H9
HONDA CBR 1100 XX
BMW F 650
HONDA CB 1100 F SC11
HONDA GL1500A
YAMAHA YZF R1
KAWASAKI ZX 900-A1/GPZ
OKÄNT
OKÄNT
YAMAHA XVS 1100 VP 05
YAMAHA VMX 1200 2EN
HONDA CBR900RRY
HONDA ST1300
KAWASAKI ZX900E2P
APRILIA RST1000
 
Last edited:
ft skrev:
Det är jäkligt mycket snack om den där statistiken nu. Det är kanske läge att vi tar och gräver rätt på grunddata så vi själva också kan vara med i siffertuggandet? Var hittar man råsiffrorna? Rubbet. Alla registrerade olyckor med data på de inblandade inkluderande ålder, motorcykel, tid med A-kort, tid med körkort, typ av väg, olyckstyp o s v.

Statistik kan bevisa mycket om man vet vad man håller på med. Ofta vet journalister, myndigheter m m inte vad de håller på med utan läser statistiken lite som de vill för att komma fram till de slutsatser de redan innan ”vet” är de rätta. Sedan blir detta den absoluta sanningen – de har ju statistiken på sin sida.

Så länge de har grunddata och vi inte har det så kommer det att vara en mycket ojämlik debatt.

Har SMC möjligen data tillgängliga?

Mvh,
/Fredrik

:fakta
 
Jag har skickat en mall till Carolina på SMC som de ska kolla på och sedan skicka den vidare till VV. Den innehåller de uppgifter som ft efterfrågar.
 
sandstream skrev:
Jag har skickat en mall till Carolina på SMC som de ska kolla på och sedan skicka den vidare till VV. Den innehåller de uppgifter som ft efterfrågar.

Kan du frisera sifrorna 50% åt vårat håll och maila på nytt sedan? :D
 
LameViffer skrev:
Åldern på samtliga 46 omkomna under 2003:
BMW F 650
HONDA CB 1100 F SC11
HONDA GL1500A
YAMAHA YZF R1
KAWASAKI ZX 900-A1/GPZ
OKÄNT
OKÄNT
YAMAHA XVS 1100 VP 05
YAMAHA VMX 1200 2EN
HONDA CBR900RRY
HONDA ST1300
KAWASAKI ZX900E2P
APRILIA RST1000


OKÄNT???? vad betyder det då??? För kvaddade hojar för o se???
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top