Aftonbladet gömmer positiva nyheter.

Aftonbladets affärsidee är inte att förmedla nyheter, det är att sälja. Om det sen är att sälja lösnummer eller reklam spelar mindre roll.

Ju mer vridna, konstiga, eller reaktionsväckande artiklarna är, desto mer säljer de. Ta bara artiklen som avhandlades i en annan av sporthojs trådar, där en kvinna fick hårspray bekostad av försäkringskassan. Den typen av artiklar resulterar i många klick, många visningar och således mer intäkter för aftonbladet.

Jag sparar mental energi genom att undvika den typen av media så långt det går.
Bra skrivet. Jag undviker såväl skvallerpress som nyheterna. Är det något värt att veta får jag oftast reda på det på jobbet eller nåt.

Varför läser ni aftonbladet?

Jag kan kalla mig Nyhetsrasist tror jag för jag har inte koll på vad som hänt i nyhetshörnan de senaste 10 åren, men jag klarar mig bra ändå.

Har helt slutat gå in på aftonbladet eller någon annan av de tidningarna. De är så genomruttna ända in i grunden och trivs när de kan smutskasta, förfölja, virda på sanningen och almänt vara slitstövlar.

Nä jag har en örfil här som både har rätt adress inskriven och extra krydda på. Skulle inte varit dumt att posta den :smasha

Intressant är att Aftonbladet måste vara den mest länkade tidningen på sh.

Varför lägger alla tid på att läsa den?

Vi motorcyklister och sh.com-medlemmar lever i symbios med Aftonbladet, vi älskar att läsa deras falska och uppblåsta nyheter för att kunna klaga över det som skrivits men samtidigt erbjuder vi klick på deras sida för att de ska överleva för tänk om den skulle försvinna, vad skulle vi då skriva om lick-som :tungan

Går inte ens in på aftonbladet längre. De har fått sina chanser. Börjar fortfarande alla artiklar med "HÄR" och "SÅ SKALL"? De fiskar bara klick på deras sida, så de skriver vad som helst.

Dom klarar sig på att den genomsnittlige Aftonbladet-läsaren inte förstår vare sig statistik eller ens siffror.

Ser man det över 10 år så ökar det dock. En fråga om perspektiv :p
Men hur många som dör i motorcykel olyckor säger inte så mycket utan information om hur många som faktiskt kör mc... Om det var 60 personer som körde mc så vart det ju katastrof hehe.

Vi borde f.ö. införa en myndighet som granskar statistik. Folk är skrämmande dåliga på att förstå och läsa statistik och det "vinklas" på tok för mycket.

Exempel 1: Om jag har 100 och tar bort 10% och sedan lägger till 10% hur mycket har jag då? :) Många säger 100, fel!

Kan fler men orkar inte dra upp dem, ser dem dagligen...

Last edited:
oki här är en annan klassiker

Risken för något ökar med 100% om man äter ditten o datten
Risken om man låter bli att äta ditten o datten är 0.00001
Den siffran utelämnas
Med 100% ökning är alltså risken 0.00002, dvs fortf försvinnande liten men eftersom detta inte näms så låter det mkt värre än vad det är.
I själva verket var det en ickenyhet

Ovanstående är ganska typiskt för SVT

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!