Artikel Sydsvenskan, Färre mc-förare bötfälls

Det mest intressanta är väl att försöka lista ut vem som står bakom materialet till denna artikel. Någon på Trafikverket, månne...? I vilket fall som, detta är ytterligare ett steg i konspirationen och medias så kallade journalister köper hela paketet rakt av utan större tankeverksamhet. När motorcyklister gör något dåligt ska det belysas att de gör något dåligt. När det för en gång skull finns positiva siffror kring motorcyklister så ska det omvändas till att de ändå gör något dåligt.

Ska vi slå vad att denna artikel kommer att användas som referens när någon så kallad utredare på Trafikverket ska driva genom kravet på regskylt fram...?

Troligtvis planterad information i form av nåt pressmeddelande av nån "statistisk" utredning ihopknåpad av nån sommarpraktikant på Trafikverket. Stöttat av ett uttalande av en trött, frånskild bitter snut som var med på tiden då poliser var kummunanställda.

Artikeln fångades upp av många tidningar och infom kom från TT.
 
Det är ingen nyhet att det knappt finns några kontroller på vägarna numera. Man har ju själva gått ut och sagt att man prioriterat annat. Man har resursbrist och har kapitulerat. Givetvis utnyttjas det av trafikanterna.

En stor del av vägnätet är inte övervakat med kameror och man har dessutom skyltat om dem med lägre fartgränser som ingen respekterar. Hur vore det att sätta fler riktiga kontroller på dessa om man ska få folk att följa dem istället för att hänvisa till kameraskåpen och dess effektivitet på motorcyklar kontra bilar. En halvsanning i sig. Det är klart att fler bilister som passerar skåpen för fort kommer att få ett brev hem i brevlådan medan motorcyklister kommer undan. Det gäller även de med företagsbilar (om inte företaget har lust att ange en anställd och därmed förlora en resurs). Man får väl helt enkelt ändra på lagstiftningen, men det vill man heller inte göra. Då blir det så här.
 
Det är ingen nyhet att det knappt finns några kontroller på vägarna numera. Man har ju själva gått ut och sagt att man prioriterat annat. Man har resursbrist och har kapitulerat. Givetvis utnyttjas det av trafikanterna.

En stor del av vägnätet är inte övervakat med kameror och man har dessutom skyltat om dem med lägre fartgränser som ingen respekterar. Hur vore det att sätta fler riktiga kontroller på dessa om man ska få folk att följa dem istället för att hänvisa till kameraskåpen och dess effektivitet på motorcyklar kontra bilar. En halvsanning i sig. Det är klart att fler bilister som passerar skåpen för fort kommer att få ett brev hem i brevlådan medan motorcyklister kommer undan. Det gäller även de med företagsbilar (om inte företaget har lust att ange en anställd och därmed förlora en resurs). Man får väl helt enkelt ändra på lagstiftningen, men det vill man heller inte göra. Då blir det så här.

Jag kan inte påstå att polisens nuvarande "resursbrist" är en negativ utveckling. Väldigt många svenskar fick nog av nittio- och tvåtusentalets något märkliga prioriteringar där enorma resurser lades på trafikövervakning samtidigt som man inte hade tid att ens rycka ut till pågående villainbrott eller misshandel. Att man äntligen tvingas prioritera insatser mot grövre kriminalitet än någon som håller åttiotvå på sjuttio-väg känns som en sund utveckling.

Angående landets många mil med "nedskyltade" vägar - hur vore det om man skulle åtgärda problemet, det vill säga vägens usla kvalitet, istället för att sänka hastighetsbegränsningen och sedan beklaga sig över att ingen håller den nya hastighetsbegränsningen...? Kanske prova att lägga en liten del av vägbudgeten utanför Mälardalen...?
 
Angående landets många mil med "nedskyltade" vägar - hur vore det om man skulle åtgärda problemet, det vill säga vägens usla kvalitet, istället för att sänka hastighetsbegränsningen och sedan beklaga sig över att ingen håller den nya hastighetsbegränsningen...? Kanske prova att lägga en liten del av vägbudgeten utanför Mälardalen...?

Som boendes i Mälardalen kan jag säga att vägnätets kvalité är värdelös här med, så fort man lämnar motorvägarna. Och när man kommer ut på de roliga hojvägarna så är det lite av ett lotteri om de håller vettig kvalité. En del vägar är mer eller mindre rena grusvägar med asfaltsbotten tack vare ett årtionde av snabelbilsmisshandel.
 
Som boendes i Mälardalen kan jag säga att vägnätets kvalité är värdelös här med, så fort man lämnar motorvägarna. Och när man kommer ut på de roliga hojvägarna så är det lite av ett lotteri om de håller vettig kvalité. En del vägar är mer eller mindre rena grusvägar med asfaltsbotten tack vare ett årtionde av snabelbilsmisshandel.

Kan som likaledes boendes i Mälardalen tyvärr bara hålla med. E4 förbi Kalix är inte så bucklig heller... :fakta

Även om jag mestadels kör, och föredrar, andra vägar.
 
Bilister kör 17 gånger snabbare än motorcyklister !?!!111 :skrämd
 
Jag kan inte påstå att polisens nuvarande "resursbrist" är en negativ utveckling. Väldigt många svenskar fick nog av nittio- och tvåtusentalets något märkliga prioriteringar där enorma resurser lades på trafikövervakning samtidigt som man inte hade tid att ens rycka ut till pågående villainbrott eller misshandel. Att man äntligen tvingas prioritera insatser mot grövre kriminalitet än någon som håller åttiotvå på sjuttio-väg känns som en sund utveckling.

Angående landets många mil med "nedskyltade" vägar - hur vore det om man skulle åtgärda problemet, det vill säga vägens usla kvalitet, istället för att sänka hastighetsbegränsningen och sedan beklaga sig över att ingen håller den nya hastighetsbegränsningen...? Kanske prova att lägga en liten del av vägbudgeten utanför Mälardalen...?

Man har troligtvis inte mer tid att dyka upp på vardagsbrotten idag jämfört med på 80 och 90-talet. Resurserna läggs på annat håll. Bl a nya gränskontrollerna och utryckningar till diverse migrationsboenden och problemområden där det uppstår dispyter mellan de som bor där. Det är ganska fritt fram att göra inbrott i välmående villaområden. Det blir ett ärende för försäkringsbolagen när formalia är klar (polisanmälan etc). Kanske en förenklad sanning ovan. Jag tror dock inte vi ska titta nostalgiskt på 80- 90 talet och tro att det var bättre på den tiden.

Personligen bryr jag mig inte nämnvärt om man försöker upprätthålla de nya hastighetsgränserna man satt. Tillhör väl en av dem som tänjer på dem. Oftare nu än innan eftersom jag i allt högre utsträckning saknar respekt för vad man gjort. Vägnätets standard har inte gått ner sig så pass att man måste hålla på med dessa fasoner. Det är bara politik bakom och ett par som vill ha ett jobb kvar. Jämfört med många andra länder har Sverige legat långt fram. Som ni säger borde man sett till att underhålla vägarna istället.

Någonstans är det ju ett problem om man håller på med att implementera nya hastighetsgränser samtidigt som ingen följer dem. Det gör ju det hela till ett problem med legitimiteten. I den avsikten borde man faktiskt se till att lagar och förordningar efterföljs. Ser man bara mellan fingrarna eller saknar resurser. Då kanske man skulle låta bli med att sätta upp skyltar som ingen respekterar. Desto mer sällan det är mellan kontroller desto mer slappnar folk av. På de där 60 sträckorna på landsvägarna med nya markeringar kommer folk att ligga i 120 km/h tillslut eftersom det ändå aldrig är någon som kontrollerar att det efterföljs.

Vi är alla ögontjänare. Den som säger något annat ljuger.
 
Som boendes i Mälardalen kan jag säga att vägnätets kvalité är värdelös här med, så fort man lämnar motorvägarna. Och när man kommer ut på de roliga hojvägarna så är det lite av ett lotteri om de håller vettig kvalité. En del vägar är mer eller mindre rena grusvägar med asfaltsbotten tack vare ett årtionde av snabelbilsmisshandel.
Kan som likaledes boendes i Mälardalen tyvärr bara hålla med. E4 förbi Kalix är inte så bucklig heller... :fakta

Även om jag mestadels kör, och föredrar, andra vägar.

Skillnaden mellan era trakter och mina trakter är att här skyltas även de stora europavägarna ner för att deras kvalitet anses vara så katastrofalt dålig att de är farliga. Inte bara roliga hojvägar, utan sådana vägar som vanligt folk använder för att ta sig till sina jobb och även för att utföra sina jobb. När dessa människor sedan ser miljon och miljardprojekt med tunnlar och flashiga broar runt huvudstaden är det lätt att undra vad vi glesbygdsbor egentligen får för våra skattepengar...

E4 är generellt ganska hyfsad, men att E4 förbi Kalix inte är bucklig är felaktiga fakta. Den del som går precis nedanför centrum har hastighetsänkts då stora bitar av beläggningen lossnat. Den ska beläggas om i samband med att den förses med mitträcke...om det finns plats i budgeten om tre-fyra år...
 
Skillnaden mellan era trakter och mina trakter är att här skyltas även de stora europavägarna ner för att deras kvalitet anses vara så katastrofalt dålig att de är farliga. Inte bara roliga hojvägar, utan sådana vägar som vanligt folk använder för att ta sig till sina jobb och även för att utföra sina jobb. När dessa människor sedan ser miljon och miljardprojekt med tunnlar och flashiga broar runt huvudstaden är det lätt att undra vad vi glesbygdsbor egentligen får för våra skattepengar...

E4 är generellt ganska hyfsad, men att E4 förbi Kalix inte är bucklig är felaktiga fakta. Den del som går precis nedanför centrum har hastighetsänkts då stora bitar av beläggningen lossnat. Den ska beläggas om i samband med att den förses med mitträcke...om det finns plats i budgeten om tre-fyra år...

Ja, det är ju 15 år sedan jag var norröver, så har ingen aning om vilket tillstånd vägarna är i där. Här har de också skyltats ner, och det "underhåll" som görs försämrar snarare vägarna än håller dem i någorlunda skick. Miljardprojekten kommer inte folket som bor utanför huvudstan med förorter till del heller.
Men, jag förstår varför det behövs ett miljardprojekt för att leda ut passerande trafik utanför sthlm. Hela infrastrukturen i den hålan är ju byggd för att mata all trafik genom ett centralt nav, och när nu trafiken ökat i något sekel så har ju byn fått trafikinfarkt.
Jag är ju tillräckligt gammal för att minnas när 70-vägarna var släta och fina. Nu är inte ens motorvägarnas yta jämn. Nej fan, det är dags att sluta pissa bort skattepengarna på fånerier som genusprofessurer och allmän sandlåda, och få ordning på infrastrukturen igen, den har ju varit stadd i förfall sedan 90-talskrisen.
Och då hemskt gärna i hela landet.
 
Inget konstigt att motorcyklister är underrepresenterat när det gäller fortkörningar. #
1) Dagens vanligaste MC är en Customhoj som inte är bekväm köra fortare än ca 70 - 80 km/h.
Det är en tråd på SH 2016 om en MC-karavan "som blockerat trafiken" genom att inte hålla hastighetsgränsen 90km/h.
Jämför dagens bilar, inga problem köra betydligt fortare än hastighetsgränserna.
2) Motorcyklisterna blir allt äldre och klokare. Genomsnittsåldern ökar.
När jag 1967, sista våren med fri fart utanför tätort, körde Lund - Uppsala med en BMW R60 med 30 hk var det 3 bilar som körde om mig.
När jag nuförtiden kör Göteborg - Skåne bryr jag mig inte om att räkna alla bilar som blåser förbi.
3) Den ekonomiska nergången. Vi har idag en ungdomsarbetslöshet på över 20%. Talade med en TAXI chaffis i Stockholm för några år sedan. Namnet tydde på att han flytt från innebördeskriget i Jugoslavien på 1990-talet. Men när han kom hit, mycket tidigare, så tog det 4 (fyra) dagar från han kommit till Sverige till han monterade industridammsugare på Electrolux fabrik på Lilla Essingen. Dit han körde mig.
4) Försäkringskostnaderna för hojar som lätt går att köra fortare än hastighetsbegränsningarna. Innan EU-medlemskapet var det Sverige som genom lag bestämde kostnaden för trafikförsäkring. Efter EU-medlemskapet blev detta förbjudet. Och priset för trafikförsäkring steg snabbt.
5) Lägger man ihop 3) och 4) så är det lätt att inse att de som mest troligt bryter mot hastighetsgränserna för de har inte till fullo insett sammanhanget mellan hastighetsgräns, olycksrisk och sannolikhet för poliskontroll. Ungdomarna.
De har inte råd köpa och äga en snabb motorcykel.
En snabb bil är en annan sak, den går tom att hyra !
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/åtalas-för-vansinneskörning-det-var-inte-jag-som-körde-1.3523008

# Också fotgängare, cyklister och mopedister är underrepresenterade.
Vilken är förklaringen?
 
Last edited:
Jag kan inte påstå att polisens nuvarande "resursbrist" är en negativ utveckling.

Angående landets många mil med "nedskyltade" vägar - hur vore det om man skulle åtgärda problemet, det vill säga vägens usla kvalitet, istället för att sänka hastighetsbegränsningen och sedan beklaga sig över att ingen håller den nya hastighetsbegränsningen...? Kanske prova att lägga en liten del av vägbudgeten utanför Mälardalen...?

Efter som det bara bor 14% av Sveriges befolkning i Norrland och om man räknar bort några få kustsamhällen samt Östersund så är de väldigt glest befolkat i Norrland. Att förvänta sig att det skall läggas lika mycket pengar på vägarna i Norrland som i Mälardalen där halva Sveriges befolkning bor är inte realistiskt. Utan bidragen från Stockholm så hade ännu färre än 14% bott i Norrland:fakta

Visst skall vi ha en levande landsbygd, men den måste kunna stå på egna ben, -inte på bidrag från Stockholm ...:7peta
 
Efter som det bara bor 14% av Sveriges befolkning i Norrland och om man räknar bort några få kustsamhällen samt Östersund så är de väldigt glest befolkat i Norrland. Att förvänta sig att det skall läggas lika mycket pengar på vägarna i Norrland som i Mälardalen där halva Sveriges befolkning bor är inte realistiskt. Utan bidragen från Stockholm så hade ännu färre än 14% bott i Norrland:fakta

Visst skall vi ha en levande landsbygd, men den måste kunna stå på egna ben, -inte på bidrag från Stockholm ...:7peta

Ett krav för en levande landsbygd är en vettig infrastruktur dock. Investering i infrastrukturen kan göra landsbygden självbärande.
 
Har du någon uppföljning på det där åtalet?

Jag minns en polis för några år sedan som blånekade trots foto, med kommentaren att jo visst var bilden lik honom som även ägde bilen men det var minsann någon annan.
Han blev friad, så jag är nyfiken på om tingsrätten tror lika mycket på mannen i din artikel.

Tråkigt, jag kör genom tunnelhelvetet två ggr om dagen. Öster ut: Vid mynningen kör man alltid vänster fil. västerut kör man alltid högerfil vid mynningen. mitt i röret där nästa kamera sitter är det vänsterfil som gäller.. Ett annat alternativ är att köra lagligt. Jag skulle nog kunna få indraget körkort i den tunneln varje vecka tyvärr (med bil).

Knappast med hoj, max +10 och lyssna på ljudet istället som en jävla tonåring.......
 
Efter som det bara bor 14% av Sveriges befolkning i Norrland och om man räknar bort några få kustsamhällen samt Östersund så är de väldigt glest befolkat i Norrland. Att förvänta sig att det skall läggas lika mycket pengar på vägarna i Norrland som i Mälardalen där halva Sveriges befolkning bor är inte realistiskt. Utan bidragen från Stockholm så hade ännu färre än 14% bott i Norrland:fakta

Visst skall vi ha en levande landsbygd, men den måste kunna stå på egna ben, -inte på bidrag från Stockholm ...:7peta


Utan bidrag från en utbyggd vattenkraft i Norrland skulle det var jävligt mycket mörkare och kallare i Tokholm på vintern.:7peta
 
Utan bidrag från en utbyggd vattenkraft i Norrland skulle det var jävligt mycket mörkare och kallare i Tokholm på vintern.:7peta

Ha ha, där kom den ...
80% av elen från vattenkraften kommer från Norrland.
vattenkraften står för 50% av elproduktionen i Sverige. dvs mindre än hälften kommer från Norrland.

Norrlänningarna importerar sopor frän Norge för att elda i sina värmeverk. Är det för att stockholmarna tar allt?

Det är väl bra att sörlänningarna köper lite produkter i från Norrland annars skulle arbetslösheten vara ännu större :tummenupp
 
Har du någon uppföljning på det där åtalet?

Jag minns en polis för några år sedan som blånekade trots foto, med kommentaren att jo visst var bilden lik honom som även ägde bilen men det var minsann någon annan.
Han blev friad, så jag är nyfiken på om tingsrätten tror lika mycket på mannen i din artikel.

Nej men jag minns ett liknande fall. Hustrun till bilägaren togs av en fartkamera. Hon nekade, hade varit på middag och hade vittnen på detta. Men fälldes. Tror hon också fälldes i hovrätten. När det gått två år och är på väg till HD så erkänner en dotter i familjen att det är hon som kört bilen.
Och eftersom dottern är lik sin mor så lägger åklagaren ner åtalet mot modern.
Och vad det gäller dottern så hade det gått 2 år och fortkörningen är preskriberad.
Det som diskuterades var om inte personalen i Kiruna borde sett om fotot stämnde på någon annan person i familjen. Än hustrun när det inte stämnde på bilägaren.
Men det kanske personalen i Kiruna inte kan göra, se vilka vuxna barn eller föräldrar som bor på orten och kan tänkas ha lånat bilen.
 
Har du någon uppföljning på det där åtalet?

Jag minns en polis för några år sedan som blånekade trots foto, med kommentaren att jo visst var bilden lik honom som även ägde bilen men det var minsann någon annan.
Han blev friad, så jag är nyfiken på om tingsrätten tror lika mycket på mannen i din artikel.

Jajamän och polisen som nekade och körde skiten ur åtalet var ansvarig chef för kameraövervakningen:hihi

Så ljug,håna och förnedra hur mycket ni vill - helt i enlighet med lagen:tummenupp
 
Randonörd skriver:
Norrlänningarna importerar sopor frän Norge för att elda i sina värmeverk. Är det för att stockholmarna tar allt?

Det är för det är billigare för Norge att exportera avfallet till Norrland
(avfall kostar att bli av med)
än till Stockholm.
Norrlänningarna vill ha mindre betalt för att ta hand om de Norska soporna.
Än Stockholmarna.
Lägsta budet vinner !
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top