Färre förare i 125/250 GP?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Jag själv vill gärna köra men är livrädd för att bli stående med en hoj jag inte har råd att använda.. Sen å andra sidan kanske jag har skrämt upp mig själv..

De finns ju i alla prisklasser ner till vad en SP kostar. Tror inte de vanliga delarna är dyrare än till Aprilian heller. Har man kunnat ta hand om en sådan så har man väl ett bra utgångsläge att undvika oväntade utgifter med en GP-hoj.

Om du tror att 250GP är för dyrt har du alltid 125GP, kan väl knappt finnas billigare klass med tanke på att det bara är en av allting och däcken håller otroligt bra. Fråga Torkel vad han tycker om klassbytet. :)
 
Alltid när Sandstream i all sin nyfikenhet frågar om något sånt här tänker jag på följande scen i min favoritfilm Terminator 2:

The T800 is giving Sarah medical attention

Sarah: Do you know what you're doing?
T800: I have detailed files on the human anatomy.
Sarah: I bet....makes you a more efficient killer, right?
T800: Correct.
 
Tyvärr har tillverkarna svikit klassen, i takt med att allt färre hojar nytillverkas minskar begagnatmarknaden, priserna stiger och de få hojar som finns kvar hamnar under ett täcke i finrummen hos nostalgiska samlare. Om tillverkarna fortsätter med sin återhållsamma nyproduktion kommer dessa klasser inte att överleva. Det blir för få deltagare och för stor spridning på startfältets kvalitet.

Menar du att det vikande intresset för tvåtaktsracing helt enkelt beror på att det finns för få hojar? Att det skulle finnas förare av fyrtaktshojar som skulle valt tvåtakt bara det funnits hojar att köpa?
 
Alltid när Sandstream i all sin nyfikenhet frågar om något sånt här tänker jag på följande scen i min favoritfilm Terminator 2...
Den var bra men jag var faktiskt ärligt nyfiken den här gången.
(Bara för att bevisa att jag är gammal så såg jag T2 på premiären. Det var ett sanslöst drag i publiken och folk skrek från början till slut :) )

Mig personligen kvittar det om 125/250 lever vidare eller dör ut men det är ju bra om det finns någon/några vettiga klasser för unga förare. Tror att man på sikt kommer att ersätta tvåtaktarna med fyrtakt men det är en helt annan femma och hör inte hemma i den här tråden.
 
2931847 Menar du att det vikande intresset för tvåtaktsracing helt enkelt beror på att det finns för få hojar? Att det skulle finnas förare av fyrtaktshojar som skulle valt tvåtakt bara det funnits hojar att köpa?
Ett litet utbud och myten om hojarnas svårighet att sköta samt kostnadsbiten gör ju inte att fler vågar testa.

2931886 Den var bra men jag var faktiskt ärligt nyfiken den här gången.
(Bara för att bevisa att jag är gammal så såg jag T2 på premiären. Det var ett sanslöst drag i publiken och folk skrek från början till slut :) )

Mig personligen kvittar det om 125/250 lever vidare eller dör ut men det är ju bra om det finns någon/några vettiga klasser för unga förare. Tror att man på sikt kommer att ersätta tvåtaktarna med fyrtakt men det är en helt annan femma och hör inte hemma i den här tråden.
Vad man eventuellt ska ersätta dessa klasser med är väl ganska relevant?
Jag tycker det är bra med mångfalden. Fler 600/1000cc klasser gör ju inte en SM-deltävling mer intressant i min värld.
 
Last edited:
Ett litet utbud och myten om hojarnas svårighet att sköta samt kostnadsbiten gör ju inte att fler vågar testa.
Men är det verkligen en myt?

På Anderstorp åkte det omkring folk på tvåtaktare i depån från morgon till kväll, stannade och varvade, lyssnade, såg bekymrade ut, varvade lite till, såg fortfarande bekymrade ut osv. När man går förbi ett tält med tvåtaktare har de sällan kåporna på och det ser ut som att de köpt en byggsats utan beskrivning.

En fyrtaktare tankar man, pungt ;)
 
2931917 Men är det verkligen en myt?

På Anderstorp åkte det omkring folk på tvåtaktare i depån från morgon till kväll, stannade och varvade, lyssnade, såg bekymrade ut, varvade lite till, såg fortfarande bekymrade ut osv. När man går förbi ett tält med tvåtaktare har de sällan kåporna på och det ser ut som att de köpt en byggsats utan beskrivning.

En fyrtaktare tankar man, pungt ;)
Att man sköter om sin hoj innebär inte att det automatiskt är svårt eller hur?
Visst får man skruva lite mer och grilal lite mindre men det behöver inte vara svårt eller svindyrt. Däremot lärorikt och intressant.
 
Men är det verkligen en myt?

På Anderstorp åkte det omkring folk på tvåtaktare i depån från morgon till kväll, stannade och varvade, lyssnade, såg bekymrade ut, varvade lite till, såg fortfarande bekymrade ut osv. När man går förbi ett tält med tvåtaktare har de sällan kåporna på och det ser ut som att de köpt en byggsats utan beskrivning.

En fyrtaktare tankar man, pungt ;)

I MotoGP gör man så med. Dom har 4-taktare. Racing på riktigt dvs.

Om du inte tar av dina kåpor på din hoj för att kolla att allt är rätt så kommer dom + massa annat också trilla av på din hoj av sig själv! :tungan ;)
 
Vad man eventuellt ska ersätta dessa klasser med är väl ganska relevant?
Visst, men det kanske inte hör hemma i just den här tråden, vi hade väl en annan om det som Valmers startade.
Om juniorerna skolas på en fyrtakts 250 eller tvåtakts 125 lär inte spela någon större roll men det lutar väl åt det första nämnda om man ska tro tråden ovan.

Att man sköter om sin hoj innebär inte att det automatiskt är svårt eller hur? Visst får man skruva lite mer och grilal lite mindre men det behöver inte vara svårt eller svindyrt. Däremot lärorikt och intressant.
En del kanske gillar körning mer än mekandet men visst lär man sig ofantligt mycket mer om själva hojen om man mekar mycket.
I MotoGP gör man så med. Dom har 4-taktare. Racing på riktigt dvs. Om du inte tar av dina kåpor på din hoj för att kolla att allt är rätt så kommer dom + massa annat också trilla av på din hoj av sig själv! :tungan ;)
Prototyp-racing, oavsett motorkonfiguration, kräver nog lite mer mekande än Rookie 1000 racing :D
 
Last edited:
Visst, men det kanske inte hör hemma i just den här tråden, vi hade väl en annan om det som Valmers startade.
Om juniorerna skolas på en fyrtakts 250 eller tvåtakts 125 lär inte spela någon större roll men det lutar väl åt det första nämnda om man ska tro tråden ovan.
Problemet med fyrtaktsracing istället för tvåtaktsracing, med samma premisser dvs protoryper som går duktigt fort, är ju att kostnaden rusar i höjden.

En del kanske gillar körning mer än mekandet men visst lär man sig ofantligt mycket mer om själva hojen om man mekar mycket.
Man får ju lika myket körning även i tvåtaktsracing men vissa kanske gillar hojar mer än flintastek och öl. ;) [/QUOTE]
 
Men är det verkligen en myt?

På Anderstorp åkte det omkring folk på tvåtaktare i depån från morgon till kväll, stannade och varvade, lyssnade, såg bekymrade ut, varvade lite till, såg fortfarande bekymrade ut osv. När man går förbi ett tält med tvåtaktare har de sällan kåporna på och det ser ut som att de köpt en byggsats utan beskrivning.

En fyrtaktare tankar man, pungt ;)

Kunde skrivit mycket i denna tråden om jag haft mer tid.

Ja det är nog uppenbart att förare i 2-taktsklasserna är mer teknik intresserade, för mig skulle inte racingen efter första året som junior varit intressant/roligt om allt i depån bara varit att tanka.

Att jag sen alltid är uppe sist beror inte på att jag mekar mer utan att jag börjar senare typ efter midnatt när det lugnat sig med folk som har frågor och behöver hjälp.

När det gäller SM så har det blivit många fler i 125cc och de flesta nya är juniorer. Därför är min bedöming att om ett-två år kommer det fler till 250 också. Sen kommer det alltid någon från fyrtakt som uppleva något nytt och få en ny dimension på racing. Och förstås försvinner det förare genom att de byter klass eller lägger hjälmen på hyllan. Men i Sverige så har sektionsordförande berättat att det är en fem årsplan och de klasser som finns nu kommer finnas i 5 år (Informerat i Karlskoga i höstas) vilket är bra för då kan inte en klass ryktesspridas bort på forum.

Sen att alla SM-klasser/SM-arrangemang, inte bara 125cc & 250cc, påverkades negativt att flytten av SBK till STCC är förstås en självklarhet, men också ett medvetet val.
 
..
Om juniorerna skolas på en fyrtakts 250 eller tvåtakts 125 lär inte spela någon större roll men det lutar väl åt det första nämnda om man ska tro tråden ovan.
..

Så det måste bli så som någon spekulerat i? Såg en annan "seriös" sida som skrev att det skulle bli 600cc baserat på gathojsmotorer. Det finns mycket spekulationer utan någon annan källa än de påhittade "insider info".

Läste ett utalande av aprilias sportchef Giampiero Sacchi och han kände inte igen några sånna där rykten och det stämde dåligt med vad man har för avtal med DORNA. Han skulle ta upp dom här "ryktena" på deras nästa möte som dom har med dom olika intressena i GP.
 
Last edited:
125 är kvar åtminstone tom säsongen 2015 och 250 tom säsongen 2012, troligen längre.

Men i Sverige så har sektionsordförande berättat att det är en fem årsplan och de klasser som finns nu kommer finnas i 5 år (Informerat i Karlskoga i höstas) vilket är bra för då kan inte en klass ryktesspridas bort på forum.
Bra det, både med femårsplanen och att detta komemr ut så att rykten inte tar fart. :tummenupp
 
Last edited:
Ett utalande från DORNA's chef Carmelo Ezpeleta säger att intresset för 125 och 250 ökar. Utalandet är 2 veckor gammalt.


-"I have always said from 1992 when we first got involved that the world championship has three classes. I think 125 and 250s are very important in my opinion. It’s where the riders learn how to work and these riders are the ones who will eventually go to MotoGP.

-"With experience from 125 and 250s they learn and become specialised in set-up and working on prototype bikes. And every year for the 125 and 250 classes we have bigger demand for entries every year. We have more applications than grid spots so the grids are growing.

-"I could give a list of five or six teams in 125 and two or three in 250s that wanted to race this year but they couldn’t."
 
Menar du att det vikande intresset för tvåtaktsracing helt enkelt beror på att det finns för få hojar? Att det skulle finnas förare av fyrtaktshojar som skulle valt tvåtakt bara det funnits hojar att köpa?

Går vi tillbaka i tiden några år till tiden när Yamaha tillverkade typ 150st 250 (eller fler varje år) så var det 40-45 förare varje tävling. När sedan 350 klassen togs bort flyttade dessa 40-45 i stort sett över till 250.

Kommer ihåg när jag var med far min och det var 2 proppfulla kvalgrupper (så många som fick träna ungefär 80 pers) som skulle kvala om 36 gridplatser. Och de hade nobbat en del anmälningar.

Tillgång till bra hojar för vettigt pris avgör en hel del.

Men är det verkligen en myt?

På Anderstorp åkte det omkring folk på tvåtaktare i depån från morgon till kväll, stannade och varvade, lyssnade, såg bekymrade ut, varvade lite till, såg fortfarande bekymrade ut osv. När man går förbi ett tält med tvåtaktare har de sällan kåporna på och det ser ut som att de köpt en byggsats utan beskrivning.

En fyrtaktare tankar man, pungt ;)

Man kontrollerar om bestyckningen är korrekt. Ett munstycke åt fel håll innebär lite ras (som kostar mindre än en uppsättning däck till en kantarellharv) och fel åt andra hållet innebär 2-3km/h förlorad toppfart.

Har när en hoj krånglar kört min andra 250 2takt som mest 3 tävlingar med kontroll av lufttryck, tankning och smörja kedjan.

Men har jag minsta tiden river man isär och kontrollerar att allting är perfekt, och monterar sedan ihop. Då detta arbete tar ungefär en halvtimme om man tar det lugnt kan man göra det många gånger på en helg bara för att det är kul.
 
Last edited:
Kunde skrivit mycket i denna tråden om jag haft mer tid.

Men Nordgren, du vet att det kallas "utveckling"...

Att numera är svensk Roadracing en social sammankomst med mycket kram och kel (även kallad grillning?).
Inte så mycket högskolestuderande teknikfreaks som faktiskt kan bli bra mekaniker/teamsamordnare för framtidens svenska RR-hopp!
Varför glädja andra när man själv kan ha roligt?
 
Alltid när Sandstream i all sin nyfikenhet frågar om något sånt här tänker jag på följande scen i min favoritfilm Terminator 2:

The T800 is giving Sarah medical attention

Sarah: Do you know what you're doing?
T800: I have detailed files on the human anatomy.
Sarah: I bet....makes you a more efficient killer, right?
T800: Correct.

:lol :rofl
 
Tackar för all input i tråden :tummenupp

@Axxexs: Jag tror på fyrtakt inom sin tid som ersättare för 125/250 i MotoGP men när den dagen kommer och vad det kommer att innebära kan vi bara gissa oss till.

En helt annan fråga:
Finns det någon undre åldersgräns för att få vara och köra på RR-träningar?
Vad är gränsen för 125 JR?
 
125 JR 13-20 år.
125 R 14 år
250SP 15 år
250R 16 år
600 16 år
750 och uppåt 17 år

Förare som kört 125JR minst ett kalenderår får köra SP från 14år.
Förare som är uppklassad till A-förare får köra 250R och 600cc från 15 år.
 
Menar du att det vikande intresset för tvåtaktsracing helt enkelt beror på att det finns för få hojar? Att det skulle finnas förare av fyrtaktshojar som skulle valt tvåtakt bara det funnits hojar att köpa?

Ja.

Jag har läst en del ekonomi på högskolenivå och med min persoliga erfarenhet (jag är också ganska gråhåig, you know :7peta ) vågar jag påstå att markanden är en funtion av utbud och efterfrågan. Wow, liksom! I en väl fungerande marknad lever säljare och köpare i symbios, tillverkarna tillverkar det köparna vill köpa, men det är också så att köparna bara kan köpa det tillverkarna tillverkar. Det finns massor av bra exempel på hur markander bara försvunnit när tillverkare bestämt sig för att upphöra tillverkningen av en produkt, inte minst inom svensk RR. RD350, 250 SP, 750, 400. Det kanske låter konstigt att man som tillverkare upphör producera en produkt som genererar vinst, men ska man ligga i framkant av utveckligen måste man också våga överge sitt eget skepp då och då annars kommer man snart att ligga och sufa på vågen och där är konkurrensen ännu hårdare bland Koreaner, Kinerser, Taiwaneser o s v.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top