Fälgtejp - satans påfund?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
5-56/WD40 är bra lösningsmedel, men problemet är att få det att lyckas krypa in under en så jädrans tight häftad yta. Ska prova förstås, men annars lutar det åt att lacka över o låtsas som det snöar..
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Ja, det är satans påfund. Det är så innihelvete fult.
Har liknande problem på min gasgas. Nån tidigare ägare som slängt på massa fula dekaler som efter några år antagligen torkat, så de spricker sönder i flagor när jag försöker få bort det. Fyvärr har inte limmet torkat, för de sitter väldigt fast, trots att dekalerna spricker sönder.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Dekalborttagare från exvis Autodude.

Låter som TS har reflexvinyl på fälgarna. De är normalt spröda och har eländigt klister som kemikalier och värme sällan biter på pga metallinslaget.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Vet inte vad för klister som använts vid monteringen. Testa Biltemas Label off! Jag har tagit bort decaler på bil o mc med detta. Även etiketter på fruns syltburkar. Funkar. På syltburken fick jag spraya två gånger och sedan jobba lite med varmt vatten. På bil o mc-decaler. Spraya, vänta någon minut och sedan släpper det med hjälp av din nagel. Sen lite vanlig tvätt så syns inget. Men som sagt: beror på vilken typ av klister som använts!
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Skriver under på att Biltemas Label Off fungerar.
Har fungerat för mig där T-Röd, kemiskt ren bensin och aceton gått bet.
Fick även bort några limmade GoPro-fästen på race-hojens kåpor, utan att det syns att där suttit nåt tidigare.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag löste problemet som en man och lackade helt sonika över hela skiten.
Eftersom tejpen sitter benhårt o vägrar släppa tillräckligt mycket för att jag ska kunna dra av den, eller ens få in något under som kan lösa limmet, tyckte jag det var en utmärkt idé att tvätta hela fälgen med T-röd och lacka om den.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag testade Biltemas Label off på min tank. Det satt några klibbor om blyfrisoppa.
Hände inget. Små små bitar lossnade, inte mer. Testade WD40 och ev kemiskt ren bensin. Minns inte. Funkade inte.
Garagefönen mjukade upp klibborna så de gick att dra bort i ett stycke.

Så det var ju bra att du sparade i de stålarna.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Tror att man ibland snurrar iväg i jakt på effektivitet. När det i slutändan hade vart snabbare att bara sätta igång med det man har till handa o bara nöta på. Nån aceton/t sprit o nån plastskrapa har alla hemma.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag fick bort mitt iallafall, satans pimpsaker som sabbar en anonym look.
Ja, jag fick nog när jag hörde en kollega säga efter han sett min hoj på stan, kalla den för "svart och orange"

Helsvart hoj med RÖDA fälgstripes. Blev leksaksutseende direkt...tog bort dem med värmepistol och multispray för klistret.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top