EU vill förverka dina gamla fordon

För alla som tycker EU är det bästa som hänt sen skivat bröd går det ju att påminna om att det fanns något som som hette EG som inte alls var lika omfattande som EU. Det går bra att ha frihandelsavtal utan att ha en union.

Jag är den förste att på min vita springare (nåja, GSA då) rida till försvar för bibehållandet och framförandet av äldre bilar som hobby. Jag lovar att tillsammans med Alatalo hålla flaggan i protesttåget utanför Rosenbad eller om det blir Bryssel.

Men jag tror inte att det kommer att behövas. Liken skall däremot bort från gatorna, det tror jag de flesta är överens om. Frihet under ansvar fungerade ju inte när det gäller besiktningsfrihet. Hur mycket EU nu hade med det att göra.

För alla som tycker EU är det bästa som hänt sen skivat bröd går det ju att påminna om att det fanns något som som hette EG som inte alls var lika omfattande som EU. Det går bra att ha frihandelsavtal utan att ha en union.

Du glömmer fri rörelse, gemensam arbetsmarknad, harmoniserad lagstiftning osv osv osv som faktiskt skapat det Europa vi ser idag.

Fråga engelsmännen om de fortfarande tycker att det var en bra idé att gå ur.

Med vänlig hälsning,

Som jag skrivit förut så inskränkningar i äganderätten är diktatur och inte demokrati.
Samt vårat inflytande i EU parlamentet är mindre än ett 4% parti skulle ha i riksdagen

Liken skall däremot bort från gatorna, det tror jag de flesta är överens om. Frihet under ansvar fungerade ju inte när det gäller besiktningsfrihet. Hur mycket EU nu hade med det att göra.

Jag tror att man ska hålla tungan i rätt mun så att man inte blandar ihop besiktningsfriheten med ELV-direktivet.

Besiktningsfriheten - eller snarare avskaffandet av denna - är en rent trafiksäkerhetsmässig fråga som har kommit upp på bordet enbart för att alltför många svenskar har missbrukat frihet under ansvar.

ELV-direktivet är däremot något helt annat som rimligtvis bottnar i något bajsnödigt politiskt korrekt försök till miljövänlighet. Vi har alltså en union som rent generellt ser mellan fingrarna när det gäller import av rysk gas och att elda kol lite titt som tätt. Samtidigt sitter en grupp människor i ett konferensrum någonstans i Bryssel och spånar på ideer som ska förbättra miljön…Och det bästa de kan komma på är ett provokativt förslag som går ut på att beröva ett fåtal tusen människor äganderätten till sina veteranfordon…

Hur i h-vete snett har vi då inte hamnat…? Kommer man undan med vad som helst - till och med diktaturfasoner - så länge det sker i miljöns namn…?

Visst fattar väl jag fördelarna med EU-medlemsskapet och att en Swexit inte är ett realistiskt alternativ. Men detta med att vilja beröva folk äganderätten har verkligen fått mig att haja till och faktiskt gjort mig skrämd på riktigt. Vi har alltså en grupp människor inne i hjärtat av den överstatliga organisationen som på fullt allvar vill tillämpa diktaturfasoner för att köra över den lille och ”mindre vetande” människan…I min bok är detta ett alldeles enormt övertramp och jag är lika delar förvånad och besviken över att seriösa journalister som anses bedriva myndighetsbevakning inte har gjort en jättegrej av denna retorik.

Lägg till det lotteriet med att få avverka sin egen skog och att man alldeles flagrant kör över arbetsscheman som fungerat i alla tider på små brand- och ambulansstationer. Det kommer mycket skit från Bryssel just nu…

Jo, lagstiftning är ett trubbigt instrument. Sedan finns det tillämpning av lagstiftning och där har ju många svenska instanser bevisat att de klarar av att vara fyrkantiga alldeles på egen hand, sannolikt pga brist på erfarenhet och rädsla för kritik.

Vilotider regleras annars för att förhindra överutnyttjande av arbetskraft. Dvs för att även vanliga arbetare skall kunna ha ett drägligt liv. Att det fått konsekvenser för blåljuspersonal i Sverige är ett faktum; lika mycket faktum som att det till största delen handlar om att det är bekvämt att få bra ersättning för att vara tillgänglig under lång tid… kanske är det ändå där som skon klämmer värst? ;)

Men självklart är äganderätten en av grunderna för en liberal demokrati.

Med vänlig hälsning,

Så för att du inte får göra vad du vill med dina muskelbilar så ska vi låta 70% av vår utrikeshandel lida?
Jag kan förstå att man skiter i, eller har svårare att ta åt sig, alla bra beslut då man får något beslut som drabbar en personligt.
Men att straffa 70% av handeln, med allt vad ev därikring hör med arbetslöshet och sämre BNP, för några muskelbilar torde vara ett lätt beslut för de flesta.

Som jag också skrev så skulle det på kort sikt vara katastrof att tappa inre marknaden, det tror jag 90% av alla makroekonomer skriver på om.
Långsiktigt är alltid svårare att spekulera om.
Kanske kan vi på nytt bygga upp varumärken som Volvo, Saab, Ericsson som kan konkurrera med Kina, Japan, Syd Korea och USA men min gissning är att det tar lååång tid om det ens går.

Dessutom tror jag just du kan bevisa "know how" i sådana mängder att tom notrightrider skulle ge tummenupp. ;)

Man kan ju vända på det där resonemanget också. Några miljömuppar är tydligen beredda att vaska 70% av utrikeshandeln genom att pissa andras hobby och omvandla dessa till eu-motståndare.

Kanske är det just deras syfte? Härska genom att söndra.

Jag är den förste att på min vita springare (nåja, GSA då) rida till försvar för bibehållandet och framförandet av äldre bilar som hobby. Jag lovar att tillsammans med Alatalo hålla flaggan i protesttåget utanför Rosenbad eller om det blir Bryssel.

Men jag tror inte att det kommer att behövas. Liken skall däremot bort från gatorna, det tror jag de flesta är överens om. Frihet under ansvar fungerade ju inte när det gäller besiktningsfrihet. Hur mycket EU nu hade med det att göra.

Det fanns redan regler som kunde få bort liken från våra vägar. Majoriteten av raggarliken med nerhoppade bakändor har inte besiktats på många år.

Lite poliser som dömer de bilarna till ombesikning ifall de inte besiktats de senaste 12 månaderna.

Andra lik utan värde skulle, sådana som blir pundarbilar skulle man komma åt genom att höja skrotpremien till 10000kr. Det höjer den ekonomiska tröskeln så att många a pundarna kommer avstå från bil. Dom tar hellre sin sil.

Jag tycker att det är sunda reaktioner och man skall alltid värna sin frihet. Vi kan ju faktiskt se hur vi FÅR besiktningsfrihet för äldre samlarbilar och sedan PISSAR PÅ den genom att bruksköra och/eller förstöra gamla lik och förorena såväl vägnät som stadsmiljöer med rent skrot. EU-s fel? Nej, medborgarna själva ligger bakom sådant.
Nu skulle ju inte jag klassificera att bruksköra en gammal bil som att pissa på något eller någon, men där är vi av olika åsikt, kan jag se.

Så för att du inte får göra vad du vill med dina muskelbilar så ska vi låta 70% av vår utrikeshandel lida?
Jag kan förstå att man skiter i, eller har svårare att ta åt sig, alla bra beslut då man får något beslut som drabbar en personligt.
Men att straffa 70% av handeln, med allt vad ev därikring hör med arbetslöshet och sämre BNP, för några muskelbilar torde vara ett lätt beslut för de flesta.

Som jag också skrev så skulle det på kort sikt vara katastrof att tappa inre marknaden, det tror jag 90% av alla makroekonomer skriver på om.
Långsiktigt är alltid svårare att spekulera om.
Kanske kan vi på nytt bygga upp varumärken som Volvo, Saab, Ericsson som kan konkurrera med Kina, Japan, Syd Korea och USA men min gissning är att det tar lååång tid om det ens går.

Dessutom tror jag just du kan bevisa "know how" i sådana mängder att tom notrightrider skulle ge tummenupp. ;)
Jag tycker iofs inte att man får göra taskiga saker bara för att man gjort något bra någon helt annan stans.
Det är inte ok att stjäla fast man är givmild, man får inte slå frugan fast man både städat toan och lagat mat, det är inte ok att pilla på barn fast man är talangfull popstjärna, och det är inte ok att tvångsomhänderta sina medborgares egendom fast enhetsmarknaden är bra för ekonomin.

Vill man dra det till sin spets och sabba diskussionen i sann internetanda, så gjorde Nazzarna underverk för den Tyska ekonomin, det var ändå inte helt reko att gasa judar.

Jag tycker iofs inte att man får göra taskiga saker bara för att man gjort något bra någon helt annan stans.
Det är inte ok att stjäla fast man är givmild, man får inte slå frugan fast man både städat toan och lagat mat, det är inte ok att pilla på barn fast man är talangfull popstjärna, och det är inte ok att tvångsomhänderta sina medborgares egendom fast enhetsmarknaden är bra för ekonomin.

Vill man dra det till sin spets och sabba diskussionen i sann internetanda, så gjorde Nazzarna underverk för den Tyska ekonomin, det var ändå inte helt reko att gasa judar.
Så om inte alla avtal är bra för allt och alla får dom inte finnas?
Ingen ska behöva offra något någonsin?
Väl så godhjärtat men lite naivt. 😉

Det första jag läste om att ta bort besiktningsbefrielsen var att besiktningsbolagen ville ha fler kunder
Villket är typiskt för EU att lobbyisterna ska diktera villkoren
Samma med snuset det var dom stora cigarett tillverkarna som lobbar om att förbjuda snus

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park