EU vill förverka dina gamla fordon

Ja här har vi en skillnad mellan landsändarna…

Till och med jag och min gamla far blev lite förbluffade i fredags när vi åkte in till vår ”schtaaan” för att bunkra upp helgens BF98. Inte mindre än fyra olika till synes fräscha 245’or på typ en minut, helt oberoende av varandra.

IMG_1478.jpeg
IMG_1713.jpeg
Duett-bibeln.
Träffade på bilen och ägaren i Kungshamn för några år sedan. Duett har alltid varit en favvobil. Kul att få kolla in den grundligt.

Ja, det ligger nog något i den reflektionen.
Här uppe är det mer ett normaltillstånd att klara sig själv.
Men vi lever som en kränkt minoritet, och det börjar avspegla sig på samhället.
Kolla bara hur många bilar som har ett reservhjul?
Och inte fan var det den skäggiga gubben i Duetten som tyckte att det var en lysande idé.
Jag fick punka häromveckan, tog mig hem med kompressorn och punkavätskan. Beställde ett däck, plockade av hjulet och åkte till däckverkstaden. Jag klarar bara inte av att trycka på en knapp i taket och vänta på bärgare. För en punktering. Fast det inte kostar mig en krona hur jag än gör.

Kollegorna tyckte jag var knäpp

Suck.
jag börjar bli så fruktansvärt trött på att man snart inte kan VÄNDA sig om i detta landet utan att staten står där med sin feta jävla hand och ska ha pengar av mig…..

Jag kan inte vara ensam?
Men när det gäller besiktning av fordon så har staten sålt det sista av Bilprovningen.:fakta
Så nu kan du glädja dig med att vinsten inte går till staten utan till utlandsägda företag! :tummenupp

Oväntat...

År 2018 beslutade Transportstyrelsen att bilar som är 50 år eller äldre ska befrias från kravet på besiktning efter en sista kontrollbesiktning. De var då tydliga med att reglerna skulle utvärderas efter drygt fem år.

Nu anser Transportstyrelsen att alltför många missbrukat besiktningsbefrielsen och har skrivit nya regler som är ute på remiss.

Inte ens 10 år höll begreppet "besiktigad för evigt".

Sorteras in under: "This is why we can't have nice things."

Jag rekommenderar att läsa sista numret av Wheels. Där står en bra sammanfattning av läget just nu, både vad gäller besiktningsfriheten och galenskaperna kring ELV-direktivet.

Och helt otippat är det dieselkonverterade, luftfjädrade fyrdörrars lik med monsterstereo som har förstört allt. Besiktade in i evigheten trots att de river loss beläggningen längs cruisingstråket.

Om jag förstått saken rätt så blir det fortsatt möjligt att besikta med luftfjädring, men endast om ägaren kan bevisa en viss markfrigång med luftfjädringen i botten.

Är väl föga förvånande att besiktningsbefrielsen upphör med tanke på det som Alatalo säger, rena lik och bilar som man knäckt bakänden på med vett och vilja. Sen finns det väl även del trimmade bilar med utbytta motorer, turbo, kompressor mm och här tycker jag det är synd att många inte regbesiktat trots att möjligheterna att göra detta finns.

Själva besiktningen i sig må väl vara men om både gammel bilar och gammel hojarna behöver besiktas i framtiden är det jobbiga att lägga en halv arbetsvecka med förlorad arbetsinkomst och runt 6000 kr på besiktning per år om man vill ha kunna köra med sina bruksfordon och veteranfordonen nån gång då och då.

Då besiktningsbefrielsen infördes så gick det i alla fall att besikta hyfsat smidigt och till ca halva priset, nu innebär det i stället en resa på som minst 7 mil enkel väg per fordon och hojarna oftast 9 mil enkel väg.

I detta läget känns det i alla fall väldigt bra att jag har regbesiktat kompressor Hondan, skulle hojarna även tas med så behöver den bara tystas lite inför besiktningen.

Kan inte hitta att reglerna ändras för tvåhjulig motorcykel i regelförslaget, men så missbrukar väl inte vi besiktningsbefrielsen ens i närheten av så ofta som bilägare gör.

Vi kan väl snacka om det när alla vajerräcken ersatts av W-räcken med underkörningsskydd?

Inte förr.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kan inte hitta att reglerna ändras för tvåhjulig motorcykel i regelförslaget, men så missbrukar väl inte vi besiktningsbefrielsen ens i närheten av så ofta som bilägare gör.

Det missbrukas nog rätt friskt även bland motorcyklar, är ju ganska många byggen som är besiktade för sista gången som skulle åka raka spåret till regbesiktning om dom blev tagna.

Dock är nog den stora skillnaden mot bilarna att även om vissa hojar är tveksamt byggda och ändrades hej vilt så sticker inte dessa ut (trots att 90% ser för djävliga ut) på samma sätt som en fyrdörrars stolpe som fått bakänden knäckt med hjullastare så stötfångare skrapar i backen och sen V8:an ersatt med en diesel som givetvis ska ha uppskruvad pump så det bolmar svartrök. Sen ska det köras med alla dörrar öppna och spelas stereo och levas om och allmän råfylla på det vilket drar till sig uppmärksamhet på ett annat sätt än en grymt ful bratt, scarabler, bobber, caferacer gör.

Om det sen var så mycket bättre förr vet jag inte för säkert satte raggarna skräck i många då med och det fanns ju pilsnerbilar men pilsnerbilarna var ju tvungna att gå genom besiktningen vilket då inte ens var lätt på första försöket med dåtidens finbilar. Det var alltid nåt som hittades för att få en tvåa och ombesikning. Pilsnerbilarna som dom var förr tycker jag faktiskt kan ha sin charm och ett kulturarv liksom bilar med panellack, kromad bakaxel och vita hjulhus men "Värmlandsstuket" har jag svårt för.

Vi kan väl snacka om det när alla vajerräcken ersatts av W-räcken med underkörningsskydd?

Inte förr.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Här har du helt rätt, om nu någon fipplat med en gammal hoj och gjort mindre kloka ändringar som försämrar köregenskaperna mm så är det nog betydligt fler som fått sätta livet till i vajerräckena än pga felaktigheter på hojen som en följd av besiktningsbefrielsen.

Last edited:
Inget har nämnts om 40 år gamla mc eller?

I den artikel som finns i sista numret av Wheels står det uttryckligen att inga förändringar planeras för motorcykel. Den rullande fyrtioårsregeln för motorcykel ser alltså ut att bli kvar. Det skall dock understrykas att detta är ett FÖRSLAG från Transportstyrelsen som just nu är ute på remiss. Inga beslut är klubbade. Det är inte alls säkert att något - vare sig för bil eller motorcykel - ändras under 2026, som det ju lite slarvigt står i artikeln från Auto, Motor & Sport.

Håkan som driver Wheels samt MHRF verkar ha grävt djupt i detta och även försökt påverka. Det är tydligt att både diskussionen kring besiktningsfriheten och svamlet kring ELV-direktivet är påverkat av lika delar missbruk av "frihet under ansvar", ett antal EU-parlamentariker som verkar leva i någon slags fantasivärld och det sorgliga faktum att Sverige tyvärr har sålt sitt självbestämmande till EU.

De "moderna" raggarpråmarna i direkt trafikfarligt skick har redan nämnts, men det finns också ett antal mer klassiska och ikoniska bilar som rullar runt med motorer som har mångdubbel originaleffekt och stooora saker som sticker upp genom huven. Saker som har alla möjligheter i världen att besiktas som ombyggt fordon, men som ägarna gladeligen struntat i eftersom det ju varit fritt fram då bilen ändå är besiktningsbefriad. Något som entusiaster tar med en axelryckning men som uppenbarligen sticker i ögonen på folkvalda i beslutsfattande ställning...

Sedan detta med EU...Precis som med reduktionsplikten och den kommande utrotningen av förbränningsmotorn finns redan beslut och direktiv fattade på överstatlig nivå. De individuella medlemsländerna måste rätta sig efter dessa. Sverige kan inte alls fatta några egna beslut utan att någon i Bryssel blir kränkt och då belägger Sverige med bestraffningar...Detta faktum har uppenbarligen en stor påverkan både på besiktningsfriheten och ELV-direktivet och vi får väl se var det slutar.

Men man kan ju lite stilla undra hur vi hamnade i denna situation...? Vi gick med i något som sades vara en frihandelsorganisation och en organisation för fred, men det vi verkligen får tillbaka är bara effektiva hinder för vår livsstil och vår hobby, påhittade av människor som uppenbarligen inte fungerar som oss själva.

I den artikel som finns i sista numret av Wheels står det uttryckligen att inga förändringar planeras för motorcykel. Den rullande fyrtioårsregeln för motorcykel ser alltså ut att bli kvar. Det skall dock understrykas att detta är ett FÖRSLAG från Transportstyrelsen som just nu är ute på remiss. Inga beslut är klubbade. Det är inte alls säkert att något - vare sig för bil eller motorcykel - ändras under 2026, som det ju lite slarvigt står i artikeln från Auto, Motor & Sport.

Håkan som driver Wheels samt MHRF verkar ha grävt djupt i detta och även försökt påverka. Det är tydligt att både diskussionen kring besiktningsfriheten och svamlet kring ELV-direktivet är påverkat av lika delar missbruk av "frihet under ansvar", ett antal EU-parlamentariker som verkar leva i någon slags fantasivärld och det sorgliga faktum att Sverige tyvärr har sålt sitt självbestämmande till EU.

De "moderna" raggarpråmarna i direkt trafikfarligt skick har redan nämnts, men det finns också ett antal mer klassiska och ikoniska bilar som rullar runt med motorer som har mångdubbel originaleffekt och stooora saker som sticker upp genom huven. Saker som har alla möjligheter i världen att besiktas som ombyggt fordon, men som ägarna gladeligen struntat i eftersom det ju varit fritt fram då bilen ändå är besiktningsbefriad. Något som entusiaster tar med en axelryckning men som uppenbarligen sticker i ögonen på folkvalda i beslutsfattande ställning...

Sedan detta med EU...Precis som med reduktionsplikten och den kommande utrotningen av förbränningsmotorn finns redan beslut och direktiv fattade på överstatlig nivå. De individuella medlemsländerna måste rätta sig efter dessa. Sverige kan inte alls fatta några egna beslut utan att någon i Bryssel blir kränkt och då belägger Sverige med bestraffningar...Detta faktum har uppenbarligen en stor påverkan både på besiktningsfriheten och ELV-direktivet och vi får väl se var det slutar.

Men man kan ju lite stilla undra hur vi hamnade i denna situation...? Vi gick med i något som sades vara en frihandelsorganisation och en organisation för fred, men det vi verkligen får tillbaka är bara effektiva hinder för vår livsstil och vår hobby, påhittade av människor som uppenbarligen inte fungerar som oss själva.

Jag tänker att det ju borde räcka ifall en polisman dömer till ombesiktning i dylika fall där det ser uppenbart galet ut och det dessutom syns i registret att det gått lång tid sedan fordonet besiktades senast.

Ett fordon kan ju faktiskt vara väldigt funktionsdugligt även om det ser hemskt ut för en utomstående betraktare. Men har man som ägare viljan att trasha ner sitt fordon så att det ser livsfarligt ut så får man väl även acceptera lite tätare besikningar utan att grina.

Det missbrukas nog rätt friskt även bland motorcyklar, är ju ganska många byggen som är besiktade för sista gången som skulle åka raka spåret till regbesiktning om dom blev tagna.

Dock är nog den stora skillnaden mot bilarna att även om vissa hojar är tveksamt byggda och ändrades hej vilt så sticker inte dessa ut (trots att 90% ser för djävliga ut) på samma sätt som en fyrdörrars stolpe som fått bakänden knäckt med hjullastare så stötfångare skrapar i backen och sen V8:an ersatt med en diesel som givetvis ska ha uppskruvad pump så det bolmar svartrök. Sen ska det köras med alla dörrar öppna och spelas stereo och levas om och allmän råfylla på det vilket drar till sig uppmärksamhet på ett annat sätt än en grymt ful bratt, scarabler, bobber, caferacer gör.

Om det sen var så mycket bättre förr vet jag inte för säkert satte raggarna skräck i många då med och det fanns ju pilsnerbilar men pilsnerbilarna var ju tvungna att gå genom besiktningen vilket då inte ens var lätt på första försöket med dåtidens finbilar. Det var alltid nåt som hittades för att få en tvåa och ombesikning. Pilsnerbilarna som dom var förr tycker jag faktiskt kan ha sin charm och ett kulturarv liksom bilar med panellack, kromad bakaxel och vita hjulhus men "Värmlandsstuket" har jag svårt för.

Här har du helt rätt, om nu någon fipplat med en gammal hoj och gjort mindre kloka ändringar som försämrar köregenskaperna mm så är det nog betydligt fler som fått sätta livet till i vajerräckena än pga felaktigheter på hojen som en följd av besiktningsbefrielsen.

Jag inbillar mig att motorcyklister är mer noggranna än bilister med att säkerställa fullgod funktion hos fordonet.
Eller så tror jag bara det för att jag själv är jäkligt noga med att mina tvåhjulingar ska fungera perfekt medans jag kan vara lite mindre petig med mina fyrhjulingar.

Jag tänker att det ju borde räcka ifall en polisman dömer till ombesiktning i dylika fall där det ser uppenbart galet ut och det dessutom syns i registret att det gått lång tid sedan fordonet besiktades senast.

Den möjligheten har väl funnits hela tiden och om detta nu är ett gigantiskt problem så är det för mig lite underligt varför man inte har gjort någon typ av polisrazzia vid någon av de större cruisingsrna, typ Västerås eller Rättvik eller Happis i våra trakter.

Man behöver ju inte ens störa merparten av deltagarna som sköter sig föredömligt. Fokusera på liken som ju både syns och hörs på flera hundra meters håll. Omedelbart körförbud på grund av trafiksäkerhet, böter till föraren för stereon och polisanmälan för misstänkt miljöbrott på grund av oljeläckage eller dieselmoln till 10-15 bilar per cruising så ger jag mig fan på att fenomenet skulle ebba ut efter första sommaren…

Istället blev det politik som drar alla över samma kam så att alla som sköter sig föredömligt får mer administration och högre kostnader.

Det har varit razzior mot liken i Rättvik och Västerås. Tyvärr finns det gott om såna så det tar tid att bli av med dem.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka