I den artikel som finns i sista numret av Wheels står det uttryckligen att inga förändringar planeras för motorcykel. Den rullande fyrtioårsregeln för motorcykel ser alltså ut att bli kvar. Det skall dock understrykas att detta är ett FÖRSLAG från Transportstyrelsen som just nu är ute på remiss. Inga beslut är klubbade. Det är inte alls säkert att något - vare sig för bil eller motorcykel - ändras under 2026, som det ju lite slarvigt står i artikeln från Auto, Motor & Sport.
Håkan som driver Wheels samt MHRF verkar ha grävt djupt i detta och även försökt påverka. Det är tydligt att både diskussionen kring besiktningsfriheten och svamlet kring ELV-direktivet är påverkat av lika delar missbruk av "frihet under ansvar", ett antal EU-parlamentariker som verkar leva i någon slags fantasivärld och det sorgliga faktum att Sverige tyvärr har sålt sitt självbestämmande till EU.
De "moderna" raggarpråmarna i direkt trafikfarligt skick har redan nämnts, men det finns också ett antal mer klassiska och ikoniska bilar som rullar runt med motorer som har mångdubbel originaleffekt och stooora saker som sticker upp genom huven. Saker som har alla möjligheter i världen att besiktas som ombyggt fordon, men som ägarna gladeligen struntat i eftersom det ju varit fritt fram då bilen ändå är besiktningsbefriad. Något som entusiaster tar med en axelryckning men som uppenbarligen sticker i ögonen på folkvalda i beslutsfattande ställning...
Sedan detta med EU...Precis som med reduktionsplikten och den kommande utrotningen av förbränningsmotorn finns redan beslut och direktiv fattade på överstatlig nivå. De individuella medlemsländerna måste rätta sig efter dessa. Sverige kan inte alls fatta några egna beslut utan att någon i Bryssel blir kränkt och då belägger Sverige med bestraffningar...Detta faktum har uppenbarligen en stor påverkan både på besiktningsfriheten och ELV-direktivet och vi får väl se var det slutar.
Men man kan ju lite stilla undra hur vi hamnade i denna situation...? Vi gick med i något som sades vara en frihandelsorganisation och en organisation för fred, men det vi verkligen får tillbaka är bara effektiva hinder för vår livsstil och vår hobby, påhittade av människor som uppenbarligen inte fungerar som oss själva.