EU vill förverka dina gamla fordon

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Skönt att höra att övriga landet verkar ha fungerande samhällsfunktioner i viss mån
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Farsgubben och en till bonne i föräldrabyn hade problem med lite knarkare i en grannby som dumpade vrak på deras ägor och sedan gick några km hem, eller om de nu åkte i en annan bil.
Men ivf så dök det upp vrak lite då och då. Första gången var det på en av fars ägor, sådär vid sidan av en riksväg. Han hörde av sig till alla möjliga instanser för att bli av med aset, men ingen ville ta i den, så till slut drog han upp den på vägen så att den skulle fraktas bort, men vägunderhållaren bara puttade in den på fars ägor igen, så de höll på att putta den fram och tillbaka ett tag.
Tills han plockade av hjulen efter att ha ställt den på vägen igen. :hihi
Sedan blev det vraket plockat iaf. De följande vraken var det visst lättare att få bortfraktade.

Men det är ett jävla aber, fast om man vill kan man ju skicka en upplysning till ägaren att det kommer utfalla uppställningsavgift om en tusenlapp om dagen tills fordonet flyttats, och sedan bara skicka det till kronofogden som får lösa det bäst de vill. :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Farsgubben och en till bonne i föräldrabyn hade problem med lite knarkare i en grannby som dumpade vrak på deras ägor och sedan gick några km hem, eller om de nu åkte i en annan bil.
Men ivf så dök det upp vrak lite då och då. Första gången var det på en av fars ägor, sådär vid sidan av en riksväg. Han hörde av sig till alla möjliga instanser för att bli av med aset, men ingen ville ta i den, så till slut drog han upp den på vägen så att den skulle fraktas bort, men vägunderhållaren bara puttade in den på fars ägor igen, så de höll på att putta den fram och tillbaka ett tag.
Tills han plockade av hjulen efter att ha ställt den på vägen igen. :hihi
Sedan blev det vraket plockat iaf. De följande vraken var det visst lättare att få bortfraktade.

Men det är ett jävla aber, fast om man vill kan man ju skicka en upplysning till ägaren att det kommer utfalla uppställningsavgift om en tusenlapp om dagen tills fordonet flyttats, och sedan bara skicka det till kronofogden som får lösa det bäst de vill. :hihi

Du kan ta 10000 kr i avgift om du vill, det spelar ändå ingen roll för dom där individerna har nog redan en lång lista längre fram i kö hos kronofogden.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag är rädd för att det är önsketänkande. Visst kan de lyckas marginellt bättre än Britterna, men ett handelsavtal med EU som troligen kommer att vara rätt behövligt av rent geografiska anledningar lär ju inte se helt fördelaktigt ut för Sverige i ett sådant fall.
Som Ålänning sitter ju jag i sitsen att det är sannfinländarna som är motsvarigheten, och ska de ta oss ur EU så suger det nog pung för mig är jag rädd.

Nu är ju just Norge och Sweitz riktiga översittarregimer, relevant för diskussionen, även om de ekonomiskt fungerar hyfsat.
EU har ju visat sig vara orsaken till de flesta av dagens problem. Elpriset inte minst, eftersom vi tvingas handla med vår egen el på EU:s inte marknad. Alla nya idiotiska regler från EU, att alla samfälligheter ska betala moms. Ständigt nya regler och förbud från Bryssel, och de gäller över svensk lagstiftning.
 

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
Söder om ekvatorn
Hoj
Honda CBR600RR -06
Dags för en Swexit! Så här blir det när folk utan insikt och vett kommer med lagförslag om något dem inte begriper. 2 år obesiktat innan det blir skroten? Miljö i all ära, men det är vansinne att försöka driva igenom förslaget som beskrivits.

Vi kommer bli ytterligare drabbade av globaliseringen genom EU. Att det sprängs gasledningar på USAs order kommer knappast göra underverk för el och bränslepriser. När folket blir desperata i kylan kommer knappast miljön dra några fördelar heller skulle jag tro.

Men det kanske behövs skrot metaller för krigsmaterial och att EU/Nato/WEF planerar för en framtid med konflikter? Va vet jag, men väldigt lite förvånar mig längre.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skönt, det blir inget.
...säger en sosse:




Mina fetningar, men det sista låter ju bestämt och bra. Vi får väl se hur det blir med det.


Ja-happ.
Där fick vi ett kvitto på vad Helene Fritzsons ord är värda:

Även Villaägarna har reagerat mot S utspel:

”Provocerande. Helene Fritzon (S), som själv röstat FÖR EU:s tvångsrenoveringsdirektiv, säger nu att småhusägarna kan dra en ”lättnadens suck” efter de ”skräckkampanjer” som förts. Men utan villaägares kampanjer i Sv och EU, hade Bryssel mycket väl kunnat drivit igenom direktivet”.



I Aftonbladet dessutom!




Vägen till helvetet är sannerligen stensatt med goda föresatser.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Dags för en Swexit! Så här blir det när folk utan insikt och vett kommer med lagförslag om något dem inte begriper. 2 år obesiktat innan det blir skroten? Miljö i all ära, men det är vansinne att försöka driva igenom förslaget som beskrivits.
Och du menar att de styrande utan EU skulle komma med lagförslag med insikt och vett? Tillåt mig tvivla.

Brexit har visat att det inte går smärtfritt direkt att lämna. Lätt att tycka men svårare när det kommer till verklighet. Problemet med gränsen mellan Storbritannien och resten av UK har tagit lång tid att försöka lösa. Nu är Nordirland nästan kvar i EU medans Storbritannien är helt utanför. Att slippa ytisar som snyltar på välfärden har inte höjt ekonomin heller.

But rather than taking place at the Irish border, inspection and document checks are carried out at Northern Ireland's ports. This applies to goods travelling from Great Britain (England, Scotland and Wales) to Northern Ireland.
1702823005962.png
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det här vet vi:

De föreslagna EU-reglerna krockar dock kraftigt mot hur folk inom bilhobbyn bevarar bilar och har lett till en storm bland veteranbilsägare, något vi har skrivit om tidigare. Bland annat föreslår EU-kommissionen att man inte skulle få sälja begagnade delar från gamla bilar, att man inte skulle få bevara och sälja obesiktigade bilar om de inte uppfyller vissa krav med mera. Om bilarna inte klarar EU:s krav så skulle ägarna i värsta fall tvingas skrota bilarna.

Det som är nytt är att Transportstyrelsen har snabbutrett varför bilar står långtidsavställda:

DÄRFÖR ÄR BILEN AVSTÄLLD
Veteranbil 65 %

Samlarbil 33 %

Bruksbil 28 %

Reservdelsbil 18 %

Används utanför allmän väg* 9 %

Renoveringsobjekt 5 %

Körning inom inhägnat område 4 %

Folkrace 3 %

Ombyggnad till annat fordon 3 %

Ombyggnad till A-traktor 1 %

Ska skrotas 12 %

Annat 10 %

(Det fanns flera svarsalternativ. Därför skenar summan iväg upp över 100%)


 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det här vet vi:



Det som är nytt är att Transportstyrelsen har snabbutrett varför bilar står långtidsavställda:



(Det fanns flera svarsalternativ. Därför skenar summan iväg upp över 100%)


Var är alternativet ”hyrbil för livsstilskriminella i Malmöregionen”?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Såna här "åtgärder" kommer fortsätta att strömma emot oss så länge vi har sånt som EU-kommissionen och Transportstyrelsen. Där sitter folk som har till yrke och livsuppgift att hitta på nya regler och begränsningar för medborgarna, oavsett hur tokigt det än är.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det skulle vara roligt om det fanns någon att rösta på, som genuint gick till val på att minska statens (EUs/kommunens/whatever) inflytande på privatpersoner.

Men det lär vi aldrig se.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det här behöver komma upp på bordet igen!

Jag ser ingenting som tyder på att förslaget skulle vara en anka, eller att förslaget "vantolkas" av EU-hatare.

Och, med Naturvårdsverkets egen episka vantolkning av EU-direktiv som ledde till ett hårt eldningsförbud i våra trädgårdar som kommunerna nu måste antingen se mellan fingrarna på, och sedermera runda genom diverse tveksamma undantag för att för att fås att fungera - så bara måste detta redan ut innan det är för sent.

Vi har ett EU-val om mindre än två månader, och jag undrar om jag som EU-positiv måste rösta på ett parti som går emot de allra flesta av mina värderingar för att försöka få fram min åsikt i just denna frågan?

Det känns helt galet, men där någonstans är vi för min del. En växel ligger fel längs spåret och ingen verkar bry sig.

Jag hör politiker lite halvkvädet säga att "veteranfordon kommer självklart inte omfattas" och det kan ju låta bra för den oengagerade.

Men alla motorhistoriskt intresserade får inte plats varken i en T-Ford eller ens ombord på en Böhmerland.

För min del handlar det om hojar jag har haft kul på under min levnad - hojar jag har kul på NU! Hojar jag vill fortsätta ha kul på under resten av livet, och som mitt dödsbo skall kunna omsätta till runda pengar som mina efterlevande skall kunna göra vad dom vill med.

Mina hojar är på en och samma gång min hobby under kommande pensionsår, min arbetsplats, min pensionsförsäkring och i slutändan det arv jag lämnar vidare till mina efterlevande. Vill dom inte ha dem så skall dom kunna plocka in stålars på dem. Men det skall DOM kunna bestämma. Inte Bryssel.

Mina hojar kommer inte hinna bli "veteranfordon" innan förslaget går igenom - som det ser ut nu, och även om så kommer jag tvingas hålla de som kanske går att pressa in i EUs undantag som besiktigade hela tiden.

Visst, besiktningsfrihet just nu.
Hur enkelt blir det inte att ändra på det?

Hur "logiskt" blir det inte att i nästa steg istället kräva förtätade besiktningsintervaller för veteranfordon med motiveringen att:

Äldre fordon saknar säkerhetsutrustning som är självklar för moderna fordon och måste därför kontrolleras mer regelbundet(sic!).
Vidare har somliga av dessa fordon fortfarande kapacitet att överskrida den gällande högsta hastigheten 70 km/h inom hela EU med upp till 4 ggr varför extra månatliga säkerhetskontroller är motiverade för just veteranfordon.

Eftersom förenklad besiktning genom OBD-uttag inte är möjlig på dessa äldre fordon kommer speciellt lämpade besiktningpersoner att utbildas och tiden som avsätts för den månatliga säkerhetskontrollen av varje veteranfordon kommer bli 5-arbetsdagar i vårt nya "tear down-program."

Besiktningspersonerna benämns SA som i SäkerhetsAnsvarig och uniformer är beställda. Upphandlingen gick till en Europeisk tillverkare: Hugo Boss.


Ja, jag tramsar. Lite.

Och jag vet att storyn om gradvis kokta grodor är en... ...groda.

Men beskrivningen är bra som en allegori.

Tar man ombord nitroglycerin i sitt liv spelar det ingen roll hur väl det är förpackat. Det finns fortfarande en risk att det blåser upp i ansiktet på en själv.

Det här förslaget är som en maska i en stickad tröja. Bäst att klippa av och fästa säkert på insidan direCkt, än att låta en klåfingrig barnpolitiker repa upp och förstöra hela plagget.



Engelsk, förfärad betraktelse:

 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det här behöver komma upp på bordet igen!

Jag ser ingenting som tyder på att förslaget skulle vara en anka, eller att förslaget "vantolkas" av EU-hatare.

Och, med Naturvårdsverkets egen episka vantolkning av EU-direktiv som ledde till ett hårt eldningsförbud i våra trädgårdar som kommunerna nu måste antingen se mellan fingrarna på, och sedermera runda genom diverse tveksamma undantag för att för att fås att fungera - så bara måste detta redan ut innan det är för sent.

Vi har ett EU-val om mindre än två månader, och jag undrar om jag som EU-positiv måste rösta på ett parti som går emot de allra flesta av mina värderingar för att försöka få fram min åsikt i just denna frågan?

Det känns helt galet, men där någonstans är vi för min del. En växel ligger fel längs spåret och ingen verkar bry sig.

Jag hör politiker lite halvkvädet säga att "veteranfordon kommer självklart inte omfattas" och det kan ju låta bra för den oengagerade.

Men alla motorhistoriskt intresserade får inte plats varken i en T-Ford eller ens ombord på en Böhmerland.

För min del handlar det om hojar jag har haft kul på under min levnad - hojar jag har kul på NU! Hojar jag vill fortsätta ha kul på under resten av livet, och som mitt dödsbo skall kunna omsätta till runda pengar som mina efterlevande skall kunna göra vad dom vill med.

Mina hojar är på en och samma gång min hobby under kommande pensionsår, min arbetsplats, min pensionsförsäkring och i slutändan det arv jag lämnar vidare till mina efterlevande. Vill dom inte ha dem så skall dom kunna plocka in stålars på dem. Men det skall DOM kunna bestämma. Inte Bryssel.

Mina hojar kommer inte hinna bli "veteranfordon" innan förslaget går igenom - som det ser ut nu, och även om så kommer jag tvingas hålla de som kanske går att pressa in i EUs undantag som besiktigade hela tiden.

Visst, besiktningsfrihet just nu.
Hur enkelt blir det inte att ändra på det?

Hur "logiskt" blir det inte att i nästa steg istället kräva förtätade besiktningsintervaller för veteranfordon med motiveringen att:




Ja, jag tramsar. Lite.

Och jag vet att storyn om gradvis kokta grodor är en... ...groda.

Men beskrivningen är bra som en allegori.

Tar man ombord nitroglycerin i sitt liv spelar det ingen roll hur väl det är förpackat. Det finns fortfarande en risk att det blåser upp i ansiktet på en själv.

Det här förslaget är som en maska i en stickad tröja. Bäst att klippa av och fästa säkert på insidan direCkt, än att låta en klåfingrig barnpolitiker repa upp och förstöra hela plagget.



Engelsk, förfärad betraktelse:

Tycker inte att du tramsar - väger man in vad som sades om DEKRAs lobbyister i annan tråd så är snart besiktningsfrihet kastat på sophögen.
Nästa steg blir kanske som i Japan - (saknar besiktningorganisation) där man efter fyra år måste "besikta" via bilverkstad som försäkrar sig om att bilen är trafiksäker (minkostnad ca 10.000 kronor). Om DEKRA får nys på den så har du "DEKRA besiktning och säkerhetsåterställningsverkstad" där fordonet inte får lämna området förrän allt DEKRA bedömer som osäkert är åtgärdat.
I Japan exporteras nästan allt efter fyra år
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är också märkligt hur etablissemanget har kopplat bort allt med motor eller hjul ifrån vad som i alla andra sammanhang pga ålder eller konstnärlig verkshöjd skulle betraktats som kulturella eller historiska objekt.

Tag tex en konstnär som målar en tavla eller gör en skulptur av ihopsvetsat stålskrot så är det 0 eller 12% moms men den så snart det sitter hjul på verket så blir det ofrånkomligt 25% moms. Se tex motivlackerare.

Och det här går ju igen hela vägen, en 50 år gammal bil betraktar etablissemanget som miljöförstörande skrot medans en 50 år gammal möbel eller bruksföremål är någonting fint.

Har någonting med hjul någonsin varit med i Antikrundan?

Här ligger ju grunden och det är ju denna styvmoderlighet från kulturfolket som gjort att vi till slut står här vi står och historiska kulturobjekt ska skrotas ner.

Jag följer en grupp för gamla custombilar på facebook där bilder av ombyggda bilarna poppar ofta upp och dom är väldigt sällan smakfulla men dom få av dessa bilar som fortfarande lever kvar är ju verkliga kulturskatter som minne av en epok.
Allt som oftast ser man att det är gamla bilder på bilar som inte längre finns kvar.

Hur får vi kultureliten och inse att även föremål med hjul tillhör de framtida kulturskatterna?
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Bönder och glesbygdsraggare får väl åka i sina Amazoner och demonstrera. Gör som franska bönderma som dumpar ut lökar på gatorna. Fast dumpa snusprillor och wunderbums på gatorna istället. Då kanske politkerna lyssnar på er.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett problem med att göra sig av med alla gamla halvlik är ju att unga genast får en höjd levnadskostnad eftersom att de måste betala mer för bilar. När jag var ungdum på 90-talet så köpte jag bilar för ~2000 och körde livet ur dem, det blir ju svårt när man måste lägga en månadslön eller tre för att få tag på det billigaste skräpet på marknaden.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ett problem med att göra sig av med alla gamla halvlik är ju att unga genast får en höjd levnadskostnad eftersom att de måste betala mer för bilar. När jag var ungdum på 90-talet så köpte jag bilar för ~2000 och körde livet ur dem, det blir ju svårt när man måste lägga en månadslön eller tre för att få tag på det billigaste skräpet på marknaden.
Kanske är bilindustrins lobbyister igång också - försvinner alla gamla bilar så måste man köpa mer nytt. Se hur det funkar inom mobiltelefoni. Gamla modeller görs obrukbara antingen genom att göra mjukvaruuppdateringar som är för "tunga" för äldre lurar eller genom att göra batteribyte för komplext.
När sedan en EU-tjänsteman hittar på att batterier måste kunna bytas på ett rimligt enkelt sätt så blir batteripriserna orimligt höga och tekniklösningar sådana att pirattillverkare stängs ute.

Jämför Husqvarna elektrisk grästrimmer - nytt kullager (som har begränsad livslängd) kostar 2300:- (kan inte bytas, ingjutet i paketet motor/växellåda)
Ny trimmer kostar 1900:-
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett problem med att göra sig av med alla gamla halvlik är ju att unga genast får en höjd levnadskostnad eftersom att de måste betala mer för bilar. När jag var ungdum på 90-talet så köpte jag bilar för ~2000 och körde livet ur dem, det blir ju svårt när man måste lägga en månadslön eller tre för att få tag på det billigaste skräpet på marknaden.

I vissa fall ser jag det nog som lite positivt att tröskeln höjs för insteg till att bli bilburen. Då tänker jag främst på pundarna som kör runt i gamla obesiktade lik.

En höjd skrotpremie skulle lösa den saken. Den kan betalas med en slags "pant" på varje bil som registreras in i Sverige. 10000 kr är inte mycket pengar för den som köper en ny bil för en halv miljon.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top