EU vill förverka dina gamla fordon

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skönt, det blir inget.
...säger en sosse:
”Är en folkrörelse”
En annan som nu sällar sig till skaran av kritiska röster är den socialdemokratiska Europaparlamentarikern Heléne Fritzon. Hon kommer att ta strid för frågan i parlamentet.

– Vi har en folkrörelse i Sverige, en motorrörelse, ett kulturarv – och den vill jag värna. Jag bor själv i en liten by på den skånska landsbygden där motorintresset är väldigt stort. Där åker man omkring i EPA-traktorer, veteranbilar och raggarbilar. Den här lagen passar helt enkelt inte här då äganderätten till bilen är viktig och måste respekteras.

Vidare menar hon att man även vill skydda den hobbymarknad som finns för bilar och bildelar, där människor byter reservdelar med varandra och på så sätt återvinner.


– Vi kommer aldrig att släppa igenom en sådan här lagstiftning då det är bilägaren själv som ska bestämma när dennes gamla Volvo är redo att skrotas och inte EU.



Mina fetningar, men det sista låter ju bestämt och bra. Vi får väl se hur det blir med det.

Nå, ärendet är uppe för diskussion i vart fall och har nått allmänmedia. Alltid något.

Synd bara att artikeln illustreras av en havererad raggarbil, i stadstrafik - komplett med sydstatsflagga och allt.
Nog ingen slump att bildredaktören valde just det fotot...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Minsann!

IMG_20231126_095455_212.jpg

Tillräckligt mycket klick igår för att få bli löpsedelsnyhet idag.


Ja ja, ingen skall i efterhand kunna säga att "dom inte såg det komma".

Och ändå tror jag nätbruden hos GT är det bestående minnet för dem som passerar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är beklagligt att media vinklar mot "raggarhotet". Många kan nog tänkas vilja slippa från en del av avarterna som följer i cruisingars kölvatten.

Om man istället dånade på med att:
EU vill skrota Musse Piggs bil!

_smh1917.jpg


Ja, eller ännu hellre:

EU vill förinta det svenska folkhemmet!

images (15).jpeg


...så blir det nog annat ljud i skällan. Jag tror det träffar närmare hjärtat.


(Ja, rubrikerna är förljugna. Så har jag fått lära mig att det skall se ut.)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är beklagligt att media vinklar mot "raggarhotet". Många kan nog tänkas vilja slippa från en del av avarterna som följer i cruisingars kölvatten.

Om man istället dånade på med att:
EU vill skrota Musse Piggs bil!

View attachment 492534


Ja, eller ännu hellre:

EU vill förinta det svenska folkhemmet!

View attachment 492535


Jag tror det träffar närmare hjärtat.


(Ja, rubrikerna är förljugna. Så har jag fått lära mig att det skall se ut.)

Jag skulle vilja se fler bilder på nästan färdigt renoverade veteranbilar. Dom där som kanske stått obesiktade i 5, 10 eller rent av 20 år för att ägarna har ägnat tusentals timmar av sin fritid för att renovera dom. Fordon som helt plötsligt riskerar bli skrot eftersom de inte besiktats de senaste 2 åren.

Gärna bilar som varit lite alldagliga som gamla Saab och Volvo.
Jag har sett någon diskussion där vissa trädkramare hugg ner på argumentet om någon gammal Ferrari för att de var så ovanliga att de inte existerar och dessutom ägs dom förstås av de rika elaka.

Andra tror sig ska slippa a-traktorer på vägarna och fulla raggare som spelar hög musik.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Typiskt "symbolpolitik", som skapar problem för alla som har detta som hobby Det kan ju inte ha någon som helst betydelse för jordens klimat om dessa ytterligt få fordon köra några mil om året.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det verkar som att denna nyhet sakta men säkert börjar nå de olika TV-kanalernas nyheter. Jag såg något reportage på SVT's regionala sändning häromveckan och alldeles nyss på TV4's nyheter.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Typiskt "symbolpolitik", som skapar problem för alla som har detta som hobby Det kan ju inte ha någon som helst betydelse för jordens klimat om dessa ytterligt få fordon köra några mil om året.
Syftet med lagstiftningen är ju att komma åt övergivna vrak som ligger och läcker i en skogsglänta utan att behöva ge hänsyn till hitta-ägare-problematiken. Inte att stjäla från entusiaster.

Problemet är att det kommer att ge för mycket makt åt någon skenhelig jäkla pungklåda till paragrafryttare, som kommer att missbruka lagstiftningen.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Polen har väl fått bidragen indragna för att de inte gör som de blir tillsagda, det ska de väl ha heder för.
Om eu drar in bidragen till Sverige kan vi ju sluta betala eu istället. Sverige borde ha en maktställning som betalande medlem, men vi har röstat fram för syltryggade politruker.
det finns ju bara syltryggade politiker i detta land
det finns inte annat att rösta på än dom totalt inkompetenta politikare
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
det finns ju bara syltryggade politiker i detta land
det finns inte annat att rösta på än dom totalt inkompetenta politikare
Rösta på partier som inte sitter i riksdagen isf. Om vi slutade rösta på syltryggarna kanske de skulle ta notis.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Syftet med lagstiftningen är ju att komma åt övergivna vrak som ligger och läcker i en skogsglänta utan att behöva ge hänsyn till hitta-ägare-problematiken. Inte att stjäla från entusiaster.

Problemet är att det kommer att ge för mycket makt åt någon skenhelig jäkla pungklåda till paragrafryttare, som kommer att missbruka lagstiftningen.
Syftet må vara lovvärt, men det blir så mycket tid, energi och regler för så oändligt liten nytta. Typiskt sån lag som drabbar oskyldiga medan de man är ute efter kommer undan. Den lilla olja eller vad det nu är som kan läcka från de bilar som dumpas i naturen är inte ens mätbart. Om det nu verkligen är ett problem kan man väl upprätta en telefonlinje till vederbörande myndighet så att vraken kan hämtas omgående. Och när såg någon en skrotbil i naturen sist..?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Syftet med lagstiftningen är ju att komma åt övergivna vrak som ligger och läcker i en skogsglänta utan att behöva ge hänsyn till hitta-ägare-problematiken. Inte att stjäla från entusiaster.

Problemet är att det kommer att ge för mycket makt åt någon skenhelig jäkla pungklåda till paragrafryttare, som kommer att missbruka lagstiftningen.

Det första du skriver är ju exakt vad "försvararna" av detta förslag säger...Det andra du skriver är ju exakt vad det praktiska utfallet kommer att bli...

Jag vill i alla fall inte att någon innanförtullarnaboende busskortsinnehavande HBTQ+++ rastaflätad gammal batikhäxa från MP - tillsatt av Klimatpolitiska rådet och därmed immun mot kritik såväl som att bli sparkad - blir den som ska avgöra vad som är skrot och vad som är ett entusiastfordon med historiskt värde...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det skulle räcka långt att höja skrotpremien till 5000 kr så skulle det nog lösa sig självt.
Nja, för normalt fungerande människor, så visst, men problemet kommer ju i fall där övergivaren inte har helt rent mjöl i påsen.
Stulna eller skuldsatta fordon tex där identifieringstecken avlägsnas.

Skrotningspremien brukar ju också enbart gälla "tjänliga" fordon. Alltså inte sånt som stått utan papper ett tag. Åtminstone här.

Ändå så kan det inte vara sååå krångligt att hitta en vettigare lösning än detta.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Syftet må vara lovvärt, men det blir så mycket tid, energi och regler för så oändligt liten nytta. Typiskt sån lag som drabbar oskyldiga medan de man är ute efter kommer undan. Den lilla olja eller vad det nu är som kan läcka från de bilar som dumpas i naturen är inte ens mätbart. Om det nu verkligen är ett problem kan man väl upprätta en telefonlinje till vederbörande myndighet så att vraken kan hämtas omgående. Och när såg någon en skrotbil i naturen sist..?
Det är ett problem när den dumpas på din mark, och varken du eller samhället har laglig rätt att ta bort den.

Ja det har hänt personer i min närhet.

Det sagt så kan man inte behöva vara någon speciellt vass jurist för att ljuga ihop ett bättre lagförslag än detta för att lösa saken.
Tex så kan ägandet övergå till markägaren efter en skälig tid, förutsatt att reg & ramnummer saknas, och sedan skrotningspremie som täcker att forsla bort skiten.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det första du skriver är ju exakt vad "försvararna" av detta förslag säger...Det andra du skriver är ju exakt vad det praktiska utfallet kommer att bli...

Jag vill i alla fall inte att någon innanförtullarnaboende busskortsinnehavande HBTQ+++ rastaflätad gammal batikhäxa från MP - tillsatt av Klimatpolitiska rådet och därmed immun mot kritik såväl som att bli sparkad - blir den som ska avgöra vad som är skrot och vad som är ett entusiastfordon med historiskt värde...
Ja, alltså dom har ju en poäng sådär, problemet med nedskräpning finns.

Men jag försvarar då inte lösningen. Man kan ju komma med en idiotisk lösning på ett problem som skapar nya problem. Som när Trump råder invånarna att dricka blekmedel för att få bukt med Covid - problemet.

Det jävliga här är ju att det inte ens är ett så svårt problem att lösa på hyffsat vettigt sätt.
Men jag är ju inte politiker heller.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, för normalt fungerande människor, så visst, men problemet kommer ju i fall där övergivaren inte har helt rent mjöl i påsen.
Stulna eller skuldsatta fordon tex där identifieringstecken avlägsnas.

Skrotningspremien brukar ju också enbart gälla "tjänliga" fordon. Alltså inte sånt som stått utan papper ett tag. Åtminstone här.

Ändå så kan det inte vara sååå krångligt att hitta en vettigare lösning än detta.

Ja, men då ska man ju stifta en lag som gör det möjligt för markägaren att ta hand om fordon utan identitet som står på dennes mark. Att vi inte redan har en sådan lag är ju också vansinne. Idag kan ju en granne parkera sin bil på min mark, med eller utan identitet och jag får inte göra någonting. Jag ser inte att det här lagförslaget skulle hjälpa mig om nåt sånt skulle hända.

Det behövs inga byråkrater som mellan hand där.
Skuldsatta fordon kan ju inte heller vara nåt problem för dessa ska ju kronofogden naturligtvis ta hand om och sälja. Om det sen handlar om att kronofogden bara får skrotpremien så är det väl inget mer med den saken ändå.

Och skrotpremien ska ju naturligtvis gälla för samtliga fordon som varit registrerade i landet. Undantag från den saken är ju just sån småaktig snålhet som gjort att vi står här vi står. Det brukar invändas att det skulle kunna importeras skrotbilar bara för att de ska kunna registreras och erhålla skrotpremien men den som registrerar in ett fordon i Sverige ska naturligtvis betala in en lika stor summa som skrotpremien när bilen registreras.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är ett problem när den dumpas på din mark, och varken du eller samhället har laglig rätt att ta bort den.

Ja det har hänt personer i min närhet.

Det sagt så kan man inte behöva vara någon speciellt vass jurist för att ljuga ihop ett bättre lagförslag än detta för att lösa saken.
Tex så kan ägandet övergå till markägaren efter en skälig tid, förutsatt att reg & ramnummer saknas, och sedan skrotningspremie som täcker att forsla bort skiten.
Den där lagen, "egenmäktigt förfarande", är ett elände. Jag råkade själv ut för att någon hade parkerat sin bil på min parkeringsplats, varpå jag ringde polisen och frågade vad som kunde göras åt saken. Polisen meddelade att jag absolut inte fick flytta bilen själv, eftersom jag då begick ett brott. Otroligt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, men då ska man ju stifta en lag som gör det möjligt för markägaren att ta hand om fordon utan identitet som står på dennes mark. Att vi inte redan har en sådan lag är ju också vansinne. Idag kan ju en granne parkera sin bil på min mark, med eller utan identitet och jag får inte göra någonting. Jag ser inte att det här lagförslaget skulle hjälpa mig om nåt sånt skulle hända.

Det behövs inga byråkrater som mellan hand där.
Skuldsatta fordon kan ju inte heller vara nåt problem för dessa ska ju kronofogden naturligtvis ta hand om och sälja. Om det sen handlar om att kronofogden bara får skrotpremien så är det väl inget mer med den saken ändå.

Och skrotpremien ska ju naturligtvis gälla för samtliga fordon som varit registrerade i landet. Undantag från den saken är ju just sån småaktig snålhet som gjort att vi står här vi står. Det brukar invändas att det skulle kunna importeras skrotbilar bara för att de ska kunna registreras och erhålla skrotpremien men den som registrerar in ett fordon i Sverige ska naturligtvis betala in en lika stor summa som skrotpremien när bilen registreras.
Precis det jag säger, denna är missriktad, och troligen tandlös mot det egentliga problemet.
Vi leds av idioter.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top