EU vill förverka dina gamla fordon

De finns även andra regler/lagar som är skit från EU..

Ja, det känns ju sådär när en majonnässtinkande belgare bestämmer att din ungskog ska återställas till våtmark. Eller att du kan glömma avverkning av gammelskogen för all framtid eftersom Naturskyddsföreningen gissar att det finns en exklusiv insekt nere till höger om den fyrahundratrettioandra tallen från vänster...
 
Kan vi inte ha frimarknad och öppna gränser utan att tyranniskt behöva "rädda världen"? Som självklart bara kan göras genom att ge över alla friheter och tillhörigheter till koksskalle de jour.

Jävla fjärde riket påhitt.
 
Ja, det känns ju sådär när en majonnässtinkande belgare bestämmer att din ungskog ska återställas till våtmark. Eller att du kan glömma avverkning av gammelskogen för all framtid eftersom Naturskyddsföreningen gissar att det finns en exklusiv insekt nere till höger om den fyrahundratrettioandra tallen från vänster...

Jag blir mer och mer övertygad att "raka ner" allt jag har medan tiden ännu finns, det bär emot att göra det då jag egentligen vill ha kvar gammelskotern jag har inte direkt är i behov av pengarna nu men frågan är hur länge man vågar ha skogen kvar? Tänk om miljömupperiet skulle inse att effekten av deras politik ger precis tvärt om resultat.

För övrigt så tror jag att det finns en risk för en större inbrottsvåg hos ägarna av entusiastfordon om EU skulle få för dig att konfiskera obesiktade såna.
 
Vi lyfter denna tråden med något som går lite grann i liknande riktning.
Orka göra ny tråd, helt enkelt.

Det har varit en bullrig sommar. Smällande avgasrör och rusande motorer får folk som bor i centrum att ligga sömnlösa och må dåligt. Problemet har varit återkommande i många år, men i sommar har det nog varit värre än vanligt, säger Mathias Nilsson, vikarierande lokalpolisområdeschef för Malmö Norr.

Många av de fordon som låter högt och ger ifrån sig smällar har blivit olagligt modifierade. Nu vill Mathias Nilsson och Malmöpolisen se en lagskärpning för att kunna stoppa dem.

Malmöpolisen vill att lagen skärps så att de kan beslagta bilar som låter för högt.

Det behövs för att få stopp på förarna som plågar stadens invånare, menar polisen.

Låst artikel, men där har ni kontentan.



Notera att det handlar om problematiska bilar, (egentligen bilägare) men det spiller så klart över även på oss.

2019 - sista sommaren, innan Den Stora Hostan var jag på ett posh party uppe på en takterass i centrala staden.
Det var kanske inte riktigt min kopp the, men det var en invigning och vi hade lovat.

Trots att vi var flera våningar upp vart jag överraskad över hur mycket gatuljud som leddes upp till taknivå. En annan gäst uppmärksammar det också, och utbrister "men guuud vad motorcyklarna låter!"

Jag tänder till direCkt och menar att det man hör nu är faktiskt bilar.

Alla inom hörhåll dök på mig och VISSTE att det var motorcyklar som lät. Det var faktiskt bara motorcyklar som kunde låta störande högt, och dessutom hördes det på hur snabbt dom växlade att det var just motorcyklar vi hörde.

Jag försökte förklara funktionen hos
bilars dubbelkopplingslådor, men jag talade för döva öron, så att säga...

Fler anslöt, alla ville diskutera problematiken med motorcyklarnas buller i stadsmiljö med en bricka tapas i handen - det var bara att lägga ner försvaret.

Tyvärr var räcket indraget några meter från takkanten, och några trädkronor skymde sikten ytterligare. Det gick liksom inte att följa ljudkällan med blicken, det var bara bullret som studsade upp längs husväggarna.

Nu, 5 år senare verkar man i vart fall nere i Malmö förstått att det är bilar som väsnas - ämnet är uppe till diskussion helt enkelt.

Någon som tror att vi på hoj inte kommer få oss en släng av sleven...?
 
Vi lyfter denna tråden med något som går lite grann i liknande riktning.
Orka göra ny tråd, helt enkelt.



Låst artikel, men där har ni kontentan.



Notera att det handlar om problematiska bilar, (egentligen bilägare) men det spiller så klart över även på oss.

2019 - sista sommaren, innan Den Stora Hostan var jag på ett posh party uppe på en takterass i centrala staden.
Det var kanske inte riktigt min kopp the, men det var en invigning och vi hade lovat.

Trots att vi var flera våningar upp vart jag överraskad över hur mycket gatuljud som leddes upp till taknivå. En annan gäst uppmärksammar det också, och utbrister "men guuud vad motorcyklarna låter!"

Jag tänder till direCkt och menar att det man hör nu är faktiskt bilar.

Alla inom hörhåll dök på mig och VISSTE att det var motorcyklar som lät. Det var faktiskt bara motorcyklar som kunde låta störande högt, och dessutom hördes det på hur snabbt dom växlade att det var just motorcyklar vi hörde.

Jag försökte förklara funktionen hos
bilars dubbelkopplingslådor, men jag talade för döva öron, så att säga...

Fler anslöt, alla ville diskutera problematiken med motorcyklarnas buller i stadsmiljö med en bricka tapas i handen - det var bara att lägga ner försvaret.

Tyvärr var räcket indraget några meter från takkanten, och några trädkronor skymde sikten ytterligare. Det gick liksom inte att följa ljudkällan med blicken, det var bara bullret som studsade upp längs husväggarna.

Nu, 5 år senare verkar man i vart fall nere i Malmö förstått att det är bilar som väsnas - ämnet är uppe till diskussion helt enkelt.

Någon som tror att vi på hoj inte kommer få oss en släng av sleven...?

Inte nödvändigtvis att en sån lag skulle drabba hojkollektivet. Det står såklart inte i artikeln men som Malmö-bo är man medveten om att de bilar som låter samt kör på ett störande sätt ägs till övervägande del av en viss demografi och det är inte omöjligt att man genom denna lag vill komma åt den gruppen. En sorts visitationszon på omvägar så att säga.
 
Vi lyfter denna tråden med något som går lite grann i liknande riktning.
Orka göra ny tråd, helt enkelt.



Låst artikel, men där har ni kontentan.



Notera att det handlar om problematiska bilar, (egentligen bilägare) men det spiller så klart över även på oss.

2019 - sista sommaren, innan Den Stora Hostan var jag på ett posh party uppe på en takterass i centrala staden.
Det var kanske inte riktigt min kopp the, men det var en invigning och vi hade lovat.

Trots att vi var flera våningar upp vart jag överraskad över hur mycket gatuljud som leddes upp till taknivå. En annan gäst uppmärksammar det också, och utbrister "men guuud vad motorcyklarna låter!"

Jag tänder till direCkt och menar att det man hör nu är faktiskt bilar.

Alla inom hörhåll dök på mig och VISSTE att det var motorcyklar som lät. Det var faktiskt bara motorcyklar som kunde låta störande högt, och dessutom hördes det på hur snabbt dom växlade att det var just motorcyklar vi hörde.

Jag försökte förklara funktionen hos
bilars dubbelkopplingslådor, men jag talade för döva öron, så att säga...

Fler anslöt, alla ville diskutera problematiken med motorcyklarnas buller i stadsmiljö med en bricka tapas i handen - det var bara att lägga ner försvaret.

Tyvärr var räcket indraget några meter från takkanten, och några trädkronor skymde sikten ytterligare. Det gick liksom inte att följa ljudkällan med blicken, det var bara bullret som studsade upp längs husväggarna.

Nu, 5 år senare verkar man i vart fall nere i Malmö förstått att det är bilar som väsnas - ämnet är uppe till diskussion helt enkelt.

Någon som tror att vi på hoj inte kommer få oss en släng av sleven...?

De senaste åren så kommer ju det värsta bullret från extrema ljudanläggningar i vissa bilar. Finns ingen motor som kan överösta det.
 
Vi lyfter denna tråden med något som går lite grann i liknande riktning.
Orka göra ny tråd, helt enkelt.



Låst artikel, men där har ni kontentan.



Notera att det handlar om problematiska bilar, (egentligen bilägare) men det spiller så klart över även på oss.

2019 - sista sommaren, innan Den Stora Hostan var jag på ett posh party uppe på en takterass i centrala staden.
Det var kanske inte riktigt min kopp the, men det var en invigning och vi hade lovat.

Trots att vi var flera våningar upp vart jag överraskad över hur mycket gatuljud som leddes upp till taknivå. En annan gäst uppmärksammar det också, och utbrister "men guuud vad motorcyklarna låter!"

Jag tänder till direCkt och menar att det man hör nu är faktiskt bilar.

Alla inom hörhåll dök på mig och VISSTE att det var motorcyklar som lät. Det var faktiskt bara motorcyklar som kunde låta störande högt, och dessutom hördes det på hur snabbt dom växlade att det var just motorcyklar vi hörde.

Jag försökte förklara funktionen hos
bilars dubbelkopplingslådor, men jag talade för döva öron, så att säga...

Fler anslöt, alla ville diskutera problematiken med motorcyklarnas buller i stadsmiljö med en bricka tapas i handen - det var bara att lägga ner försvaret.

Tyvärr var räcket indraget några meter från takkanten, och några trädkronor skymde sikten ytterligare. Det gick liksom inte att följa ljudkällan med blicken, det var bara bullret som studsade upp längs husväggarna.

Nu, 5 år senare verkar man i vart fall nere i Malmö förstått att det är bilar som väsnas - ämnet är uppe till diskussion helt enkelt.

Någon som tror att vi på hoj inte kommer få oss en släng av sleven...?
"Mer konkret skulle förslaget kunna innebära att om en enskild polis gör bedömningen att ett fordon låter för högt kan det omhändertas. Sedan får en teknisk undersökning genomföras för att se om bilen är modifierad."

Så....
-"Den låter för högt!!!" skriker Hamréns efterträdare
-Mc beslagtagen du får åka buss hem
-Teknisk undersökning konstaterar att du har en Acra pipa på din hoj och den är därmed förverkad.
-Du får köpa en ny hoj då polisen krossade din gamla hoj.
 
"Mer konkret skulle förslaget kunna innebära att om en enskild polis gör bedömningen att ett fordon låter för högt kan det omhändertas. Sedan får en teknisk undersökning genomföras för att se om bilen är modifierad."

Så....
-"Den låter för högt!!!" skriker Hamréns efterträdare
-Mc beslagtagen du får åka buss hem
-Teknisk undersökning konstaterar att du har en Acra pipa på din hoj och den är därmed förverkad.
-Du får köpa en ny hoj då polisen krossade din gamla hoj.

Eller ännu värre, ljuddämparen har trillat lös och teknikern anser att ägaren skruvat lös ljuddämparen med flit.
 
Äganderätten är väl fortfarande hyfsat stark i Sverige, i alla fall så länge vi håller EU på några armlängders avstånd. Förhoppningsvis besinnar man sig i valet mellan att krossa, att beslagta och att döma till ombesiktning.

Dessutom - alternativet att enskilda polismän ur den så kallade Länstrafikgruppen delar ut körförbud och därmed ombesiktning finns väl fortfarande…? Och dessutom dessutom - hur mycket administration skulle beslagtagning och krossning inte medföra, för en polismyndighet som redan har händerna fulla med gängbrottslingar…?

Här uppe är det epatraktorer med herrejösses stereo som verkar skapa störningar. Och i Malmö kan jag inte tolka det som något annat än att de utpekade brottslingarna är några som fortfarande tror att de är kvar i hemlandet där man firar saker genom att tömma k-pistens magasin rakt upp i luften…?
 
När ens ego är större än allt annat blir det svårt att stävja det antisociala beteendet.
När bilburna ungdomar blir utkörda från en parkering via en låst bom eller stoppförbud efter tex 21:00 så tar dom ingen lärdom av samhällets åtgärd utan söker bara upp en ny samlingsplats för avgasknallar, burnouter, hög musik och sitt eget skrik.
 
När ens ego är större än allt annat blir det svårt att stävja det antisociala beteendet.
När bilburna ungdomar blir utkörda från en parkering via en låst bom eller stoppförbud efter tex 21:00 så tar dom ingen lärdom av samhällets åtgärd utan söker bara upp en ny samlingsplats för avgasknallar, burnouter, hög musik och sitt eget skrik.
Ungdomar är en privilegierad grupp. Samhället har överseende med det mesta, man tror antagligen att hobbyn med "EPA-traktorer" ska hålla kidsen bort från knark, alkohol och annat farligt. Lite "laglöst land" får medborgarna står ut med för den goda sakens skull.
 
När ens ego är större än allt annat blir det svårt att stävja det antisociala beteendet.
När bilburna ungdomar blir utkörda från en parkering via en låst bom eller stoppförbud efter tex 21:00 så tar dom ingen lärdom av samhällets åtgärd utan söker bara upp en ny samlingsplats för avgasknallar, burnouter, hög musik och sitt eget skrik.
De saknar kanske bara tillräcklig insikt om vad ett samhälle är och styrs och hur orsak-konsekvens fungerar. Ungefär som många vuxna när det gäller EU.
Sedan tror jag också att de saknar vettiga vuxna runtom sig och därmed också nödvändigt förtroende för vuxna. Det är en formbar ålder och det finns många exempel på när vuxenvärlden faktiskt brytt sig om ungdomarna när de håller på med ”normbrytande beteende” (normalt, förr kallades det sattyg eller pojkstreck) istället för att bara köra i väg dem så har man nått långt på vägen. Det finns tex exempel på att A-traktorförare hjälper till i hemtjänsten - eller bevakar industriområden mot bensinpengar när de ändå är ute och kör. Brottslighet och bus ned. Sammanhang och förtroende upp.

Vi kan applicera precis samma resonemang på aotlååå spåttåjare eller vilka andra som helst som vill vara ”annorlunda” genom att skapa sig en egen liten community/grupp med egna regler och normbrytande beteenden. Högst normalt och bör hanteras på samma sätt från en klok vuxenvärld.
 
De saknar kanske bara tillräcklig insikt om vad ett samhälle är och styrs och hur orsak-konsekvens fungerar. Ungefär som många vuxna när det gäller EU.
Sedan tror jag också att de saknar vettiga vuxna runtom sig och därmed också nödvändigt förtroende för vuxna. Det är en formbar ålder och det finns många exempel på när vuxenvärlden faktiskt brytt sig om ungdomarna när de håller på med ”normbrytande beteende” (normalt, förr kallades det sattyg eller pojkstreck) istället för att bara köra i väg dem så har man nått långt på vägen. Det finns tex exempel på att A-traktorförare hjälper till i hemtjänsten - eller bevakar industriområden mot bensinpengar när de ändå är ute och kör. Brottslighet och bus ned. Sammanhang och förtroende upp.

Vi kan applicera precis samma resonemang på aotlååå spåttåjare eller vilka andra som helst som vill vara ”annorlunda” genom att skapa sig en egen liten community/grupp med egna regler och normbrytande beteenden. Högst normalt och bör hanteras på samma sätt från en klok vuxenvärld.
Håller i grunden med, men anser samtidigt att det finns en risk att överskatta möjligheterna att med sådana resonemang som utgångspunkt komma tillrätta med problemen i den aktuella kontexten. För att kunna ta rollen som fadersgestalt underlättar det om de normbrytande ungdomarna ändå i grunden betraktar sig som en del av samma kultur som fadersgestalten. Så när dessa fadersgestalter saknas i ungdomarnas kulturella uppväxtmiljö blir det svårare.
 
Jag tänker iofs, att om man vill ha det knäpptyst om kvällarna, så kanske man inte ska bo i malmö...
 
Äganderätten är väl fortfarande hyfsat stark i Sverige, i alla fall så länge vi håller EU på några armlängders avstånd.
Man förverkande ju en Mustang för X år sen för att de tycke att den deltagit i Stockholm Open och därmed var ett brottsverktyg.
Polisen publicerade väl glatt video på när de krossade den.
 
Håller i grunden med, men anser samtidigt att det finns en risk att överskatta möjligheterna att med sådana resonemang som utgångspunkt komma tillrätta med problemen i den aktuella kontexten. För att kunna ta rollen som fadersgestalt underlättar det om de normbrytande ungdomarna ändå i grunden betraktar sig som en del av samma kultur som fadersgestalten. Så när dessa fadersgestalter saknas i ungdomarnas kulturella uppväxtmiljö blir det svårare.
Precis, så hur skall man se till att de inte saknas?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top