EU tar beslut om 24 års gräns för mc körkort.

Suck! Att du bara orkar?
När jag tänker på alla timmar, under och utanför arbetstid, som Maria, Jesper, Bjucken med flera på SMC:s kansli lägger ner på sådana här frågor och du bara pissar på dem?
Hur tror du att det skulle kännas om du jobbade arslet av dig och det resultat du får är en bitter människa på ett forum som bara pissar på din yrkesstolhet? Hur gammal är du, åtta?

När jag läser den sexistiska texten under dina inlägg om äldre kvinnors likhet med vin så får jag en känsla av att det är dig själv du pratar om, den gamla, bittra delen i allafall...

Väx upp någon gång...

håller med dig....tycker med synd om dom som lägger ner massor och massor av timmar på att försöka få det så bra som möjligt för alla motorcyklister och sen får dom bara piss för sitt jobb.....ni borde tänka efter och fantisera lite om hur mc sverige sett ut om smc INTE hade funnits och vilka mc som fått framföras på vägarna, vilka kubik som gäller med mera....ni bör nog enbart vara glada att smc jobbar åt er gratis (antar att ni ej är medlemmar) och dessutom hur snålt är det inte att klaga på någon/något som man ej ens betalt för....tiggare kan ej vara kräsna....

Åhh, förlåt, jobbar dom för mig? Gratis?

Det senaste misslyckandet var ju att dom sålde ut en grupp motorcyklister (sporthojar) ur kollektivet (SMC) för att dom andra (glidare och guldvingar) skulle få billigare försäkring.

Enade vi stå...

Det senaste misslyckandet var ju att dom sålde ut en grupp motorcyklister (sporthojar) ur kollektivet för att dom andra (glidare och guldvingar) skulle få billigare försäkring.

Enade vi stå...

som jag skrev....tänk efter lite hur mc sverige sett ut om dom inte funnits.....reg skyllt fram och 400cc som max cylindervolym är bara några av sakerna dom stoppat.....tänk lite längre.....

varför skulle dom inte "sälja" ut dig??? du är ju ej med och bidrar heller... tyvärr så resonerar många/dom flesta som du och då blir det inte mycket bättre

Last edited:
som jag skrev....tänk efter lite hur mc sverige sett ut om dom inte funnits.....reg skyllt fram och 400cc som max cylindervolym är bara några av sakerna dom stoppat.....tänk lite längre.....

Några av sakerna som dom påstår att dom har stoppat,ja.

Jag har pesonligen stoppat kravet på att alla ska ha ett 300kg granitkrusifix på hojen, för det ser du ju att man inte behöver i dag.

Sen har jag stoppat kravet på intergralhjälm på fötterna och förslaget på att man måste vara minst 110 år för att i målsmans sällskap få köra hoj.

Regskylt fram och 400cc har aldrig varit reella hot.

Dom har infört (lika mycket som dom har förhindrat dina exempel) totalt tre olika uppkörningar med sex obligatoriska "risk" kurser om man som 16 åring bestämmer sig för att man vill köra motorcykel resten av livet.

En gång i tiden räckte det med en uppkörning som 16 åring så steg behörigheten med tiden.

Mig har dom inte sålt ut, för jag är gammal och kör inte sporthoj, men dom påstår sig jobba för alla motorcyklister, att styrkan sitter i att alla går med i SMC och att dom då ska jobba för ALLA motorcyklister....

Sen säljer dom ut sporthojsåkarna... Det är fint det...

Last edited:

Det senaste misslyckandet var ju att dom sålde ut en grupp motorcyklister (sporthojar) ur kollektivet (SMC) för att dom andra (glidare och guldvingar) skulle få billigare försäkring.

Enade vi stå...

Nja, i den verkliga världen så var det väl så att kalkylen inte gick ihop, sporthojar är svårt att få lönsamhet i...bilsport & mc är ju ett kalasbolag, åkte jag något annat än plastraket skulle de absolut ha mig som kund.

SMC gör så mycket, är baserat på så enormt mycket ideellt arbete från så många, och ger så mycket till fler ändå...våga släpp sargen och var med och jobba istället för att grina på kammaren.

Edit - för övrigt vettifan om jag inte tycker ändringen är bra ändå...få av oss är mogna för en literhoj oavsett ålder om man skall se krasst på det, ännu färre 21-åringar (dock har jag träffat några unga grabbar i gänget som är betydligt mer lämpade än en del av oss äldre...).

Man kanske skall se det som en möjlighet till en bra start på ett långvarigt åkande istället, att börja på något sansat?

Last edited:
kanske...

Och sen undrar jag ärligt. Vad gör hojar med 1 häst per kilo på gata? Vad har dom där att göra egentligen förutom att köra snabbt och mycket olagligt..?
Så länge det är lagligt kommer ja fortsätta köra 1000cc men dom har egentligen inget på gata att göra om man ska vara ärlig.

Okej, men ska man tänka så, då kan man ju fråga sig varför en supersportbil ska kunna få framföras på en vanlig gata, så som ferrai, lambo, etc... Bara för att man vill äga och köra något som potentiellt går fort som ett as betyder inte att man måste köra som ett hela tiden?

Åter till frågan som ämnet handlar om, jag tror att följden kan bli att allt fler väljer att köra utan kk om dom höjer både kostnaden, åldern och kravet, och då kan man fråga sig om det är ett steg i rätt riktning?

Jag tycker inte det är helt kasst system som vi har idag då jag har gått alla steg, började med lätt, sen mellan, och fick automatiskt tung sen, och känner att jag har sjukt mycket mer erfarenhet än om jag hade hoppat på och tagit tung direkt sen i äldre dagar...

Enade vi stå...

Tja, vi fick chansen i fem år att bättra oss och krascha mindre, gjorde vi det? Nääää, inte direkt va...:tungan
Till slut ledsnade FOLKSAM och beslöt sig för att lägga ner sporthojsförsäkringen eftersom de gick med brakförlust på den.

SMC var ju tvungen att ha samarbete med något försäkringsbolag som kunde erbjuda försäkringar för SMC-medlemmar. De enda som ville göra detta var Bilsport&MC, men de försäkrar inga sporthojar eftersom vi kraschar för mycket. De andra bolagen stog inte direkt i kö...

Vad skulle SMC göra, erbjuda en försäkring för sporthojar taget ur tomma intet? SMC är inget försäkringsbolag och de befintliga bolagen vill inte ta i oss med tång så vad skall SMC göra då?

SMC är ju vi alla som är medlemmar och styrelsens jobb är ju att följa medlemmarnas önskan. De flesta medlemmarna är inte sporthojsförare så det är ju inte oväntat att man då väljer att se till den stora massan snarare än till en minoritet.
Styrelsen hade ju jobbat med sporthojsproblemet sedan 2004 och fått massor av kritik för att de var för fokuserade på sporthojar.
Eftersom vi som kollektiv inte kunde visa att vi kunde bättra oss så var tyvärr styrelsen tvungen att vika sig för kritikerna och börja titta på den stora massan istället, fullt förståeligt.

Precis som vanligt så är du så trångsynt att du inte ser skogen för att träden är i vägen. Men det är också en typisk reaktion att "-Jag gör inget fel, ALLA andra har fel! JAG har minsann rätt till en försäkring med låg premie trots att den är sjukt olönsam..."

Vi hade chansen, vi fick möjlighet att visa att vi kunde bättra oss men precis som alltid så spolade vi ner den chansen i toan.
SMC har gjort det de kan för oss som kollektiv, det är vi som skapat problemet, inte SMC. Gnäll på dig själv och alla oss andra som kör sporthoj istället...

Som så många sagt tidigare till dig, gå med i SMC och börja jobba med de här frågorna istället för att gnälla på dem som faktiskt försöker göra något...

Nja, i den verkliga världen så var det väl så att kalkylen inte gick ihop, sporthojar är svårt att få lönsamhet i...bilsport & mc är ju ett kalasbolag, åkte jag något annat än plastraket skulle de absolut ha mig som kund.

Ja självklart är sporthojar olönsamma, men SMC skulle ha sagt "Antingen tar ni ALLA våra medlemmar, eller så får ni INGA"

Skulle försäkringsbolagen då ha sagt att då får inga av era medlemmar någon specialförsäkring så skulle SMC i kollektivets namn sagt adjöss.

En fackförening (som SMC liknas vid för sina medlemmar) släpper inga medlemmar för att andra ska få det bättre.

Vilken grupp ska försäkringsbolagen få förhandla bort vid nästa försäkringsrunda? Motarder? Alla under 40? Män?

Precis som vanligt så är du så trångsynt att du inte ser skogen för att träden är i vägen. Men det är också en typisk reaktion att "-Jag gör inget fel, ALLA andra har fel! JAG har minsann rätt till en försäkring med låg premie trots att den är sjukt olönsam..."

JAG TILLHÖR INTE GRUPPEN SMC OFFRADE!
Men jag är solidarisk med gruppen dom offrade.

Får sporthojsförare billigare medlemsskap i SMC eftersom SMC inte längre företräder dom, eller vill SMC fortfarande ha in pengarna från Sporthojsförarna.

Last edited:
Ja självklart är sporthojar olönsamma, men SMC skulle ha sagt "Antingen tar ni ALLA våra medlemmar, eller så får ni INGA"

Skulle försäkringsbolagen då ha sagt att då får inga av era medlemmar någon specialförsäkring så skulle SMC i kollektivets namn sagt adjöss.

En fackförening (som SMC liknas vid för sina medlemmar) släpper inga medlemmar för att andra ska få det bättre.

Vilken grupp ska försäkringsbolagen få förhandla bort vid nästa försäkringsrunda? Motarder? Alla under 40? Män?

JAG TILLHÖR INTE GRUPPEN SMC OFFRADE!
Men jag är solidarisk med gruppen dom offrade.

Får sporthojsförare billigare medlemsskap i SMC eftersom SMC inte längre företräder dom, eller vill SMC fortfarande ha in pengarna från Sporthojsförarna.

Tydligen tyckte inte styrelsen, vald av medlemmarna att det skulle vara på det sättet. Du får väl avsätta styrelsen som gjorde ett så dåligt jobb och välja en ny styrelse som gör ett bättre jobb?
Jo jag vet att det är krångligt och tar tid men det är den kostnad vi har att betala för demokrati...

Jag ber om ursäkt för att jag blandade in dig bland oss sporthojsåkare, skall inte upprepas.

Ett litet förtydligande bara då:

Du är av uppenbara skäl inte med i SMC, rätt? Men du har mycket åsikter om SMC:s vara eller icke vara trots att du inte är medlem och därför inte har någon rösträtt? Är detta rätt uppfattat?

Du är inte med i Sporthojskollektivet heller eftersom du inte kör sporthoj, är detta rätt? Men du har massor av åsikter som handlar om sporthojar, visst stämmer det?

Om man inte är med i något men skall tycka saker om allt, dessutom i de rena nyanserna svart och vitt, borde du inte rannsaka dig själv lite grann och kanske gå med i organisationerna som du har så mycket åsikter om, jag tänkte bara för att du skall få möjlighet att påverka någonting och kanske få något i organisationen att bli som du vill?

Visst, Sporthoj.com är ju ingen organisation som sådan men det handlar om trovärdighet och att din negativa attityd kanske blir en motkraft istället för att föra med sig något positivt. Om något bara medför negativitet så för det ju verkligen inte utvecklingen framåt, eller hur?

Jag upprepar återigen att jag tycker, allvarligt alltså, att du skall ta kontakt med närmaste SMC distrikt och anmäla ditt intresse för att jobba med sådana här frågor. SMC:s riksstyrelse rekryterar över hela landet så om du är lite framåt och konstruktiv så är det inte omöjligt att du skulle sitta i riks styrelse inom en relativt kort tid. Då skulle du ju kunna driva frågor som intresserar dig istället för att skaffa dig en infarkt genom meningslös negativism på ett forum. Dessutom skulle du kunna få en insikt i och kunskap om hur mycket jobb SMC och dess personal VERKLIGEN lägger ner för sina medlemmar.

Nyckelordet jag söker är "Ödmjukhet"...

Nyckelordet jag söker är "Ödmjukhet"...

Tänka sig, jag söker lite ödmjukhet från SMC's håll.

Ödmjukt sett, vad har SMC åstakommit senaste tio, tjugo åren som har varit POSITIVT för motorcyklister i allmänhet och sporthojsåkare i synnerhet?

Jag vet att dom har haft ett medlemsantal som åkt jojo, att dom har tryckt upp reflexvästar klistermärken och broschyrer (som delas ut av skäggiga gubbar med reflexväst och uppfällt bogvisir på hjälmen)

Bandagarna räknar jag inte, för det är ingenting som inte kan anordnas utan SMC.

Kom igen nu, gratis MC parkeringar?

Fler MC parkeringar?

Tillåtelse att köra MC i bussfil?

Utbyte av dåliga vägräcken?

Stoppat snabelgrusbilen?

Fått lagat någon väg som är farlig för MC åkare?

Nånting måste dom väl ha gjort någonstans?

Last edited:
Kursverksamheten?

Ahh, subventionerde bandagar maskerade till kursverksamhet.

Jo, det är ju bra för dom som kör bandagar, dessutom har väl SMC sett till att vi alla solidariskt ska få betala för dom som krashar sina motorcyklar, ety det är en "kursverksamhet" och inte en bandag...

Den enda kursverksamhet jag möjligen skulle finna intressant är avrostning, men då om den görs före augusti.

Dom senaste åren har det inte arrangerats alls häromkring.

Tänka sig, jag söker lite ödmjukhet från SMC's håll.

Ödmjukt sett, vad har SMC åstakommit senaste tio, tjugo åren som har varit POSITIVT för motorcyklister i allmänhet och sporthojsåkare i synnerhet?

http://www.svmc.se

Där finns det ganska mycket information om vad SMC gör och har gjort.

Som direkt svar på din fråga utav saker som ligger mig varmt om hjärtat måste jag svara SMC School. Tänka sig att SMC på fem år har gått från att arrangera avrostningar till att ha blivit en av världens största utbildningsorganisationer för MC med ett hundratal välarrangerade kurser både på gokartbana, storbana, parkeringsplatser och grusvägar. SMC har vad jag vet drygt 500 instruktörer i sina rullor. Det tycker jag är helt fantastiskt!!!!

SMC:s Sporthojskurser, BKK och Knix har fått ett sådant renommé att flera andra länder, både innanför och utanför EU vill veta hur ett skitland som Sverige har lyckats med detta. SMC:s kurslitteratur läses på många ställen just nu.
SMC har under några få år lyckats utbilda tusentals svenska MC-förare till att bli bättre på att hantera hojen och att förändra sitt riskbetende plus att det arbetet fått myndigheterna att börja lyssna på SMC.

För visst håller även du GuW med om att utbildning är bättre än förbud och att dialog är bättre än monolog?

Det tycker JAG är det bästa SMC gjort den senaste tiden...

Ahh, subventionerde bandagar maskerade till kursverksamhet....

Ursäkta uttrycket, men har herr GuW deltagit vid hur många kurser, eller går du på ren spåkula?

Subventionerade vetefan, det var fel nummer ett då det är då det är betydligt billigare att köra med nån vanlig "allmänhetens avåkning#.

Bandag, jomåhända då det sker på på bana

"maskerade---" Ehm. Ja, alla de instruktörer jag har haft vid alla de kurser jag deltagit på har då slitit arslet av sig för att få mig att bli en bättre/säkrare förare. Något många med mig även upplevt när man sedan sitter på hojen i all sin ensamhet genom skogarna.

När jag fick iväg far min, blått 60år på sin första SMC-kurs kom han hem som en betydligt säkrare förare. Nu var det slut på pinn-stelheten i kurvorna och raka armar vid bromsning...

Ungefär, så.

Ursäkta uttrycket, men har herr GuW deltagit vid hur många kurser, eller går du på ren spåkula?

Herr GuW sitter bakom gardinen i sin lägenhet och bestämmer sig för att världen därutanför måste vara dålig eftersom den inte stämmer med herr GuW åsikt om hur världen skall se ut...

...jag beklagar bara att vi ödslat energi på detta, jag skall använda min till något vettigare framgent...

SMC har under några få år lyckats utbilda tusentals svenska MC-förare till att bli bättre på att hantera hojen och att förändra sitt riskbetende plus att det arbetet fått myndigheterna att börja lyssna på SMC.

För visst håller även du GuW med om att utbildning är bättre än förbud och att dialog är bättre än monolog?

Det tycker JAG är det bästa SMC gjort den senaste tiden...

Jo, utbildning är dom säkert bra på, men på vilket sätt och i vilka frågor dom har "fått myndigheterna att börja lyssna" är jag mera tveksam till, och att deras utbildning är enda alternativet till förbud???

Hur det har ändrat folks riskbetenden är jag också tveksam till, men vem vet, det kanske bara är folk som inte har gått utbildningarna som ligger i dikena som tussilagos.

:tummenupp
Ahh, subventionerde bandagar maskerade till kursverksamhet.

Jo, det är ju bra för dom som kör bandagar, dessutom har väl SMC sett till att vi alla solidariskt ska få betala för dom som krashar sina motorcyklar, ety det är en "kursverksamhet" och inte en bandag...

Den enda kursverksamhet jag möjligen skulle finna intressant är avrostning, men då om den görs före augusti.

Dom senaste åren har det inte arrangerats alls häromkring.

Jag går på ren spåkula och det som skrivs på sporthoj och SMC's forum.

Själv har jag inget intresse för att köra bana, jag lägger dom milen på vägarna istället

Subventionerade vetefan, det var fel nummer ett då det är då det är betydligt billigare att köra med nån vanlig "allmänhetens avåkning#.

Men på en vanlig bandag gäller inte försäkringen, så då kanske det är värt att betala extra för att "gå kurs" på bana?

Herr GuW sitter bakom gardinen i sin lägenhet och bestämmer sig för att världen därutanför måste vara dålig eftersom den inte stämmer med herr GuW åsikt om hur världen skall se ut...

...jag beklagar bara att vi ödslat energi på detta, jag skall använda min till något vettigare framgent...

Det var inte många rätt i det där inlägget, så ägna du din tid till annat.

Last edited:
Det där med körkort och regler (moppekort osv) har verkligen gått utför, fan vad glad jag är att jag har alla kort som jag ska ha (så vitt jag vet idag i alla fall):D

Jag går på ren spåkula och det som skrivs på sporthoj och SMC's forum.

Själv har jag inget intresse för att köra bana, jag lägger dom milen på vägarna istället

Men på en vanlig bandag gäller inte försäkringen, så då kanske det är värt att betala extra för att "gå kurs" på bana?
Självklart,dom måste ju få in lite dollars och lära dig hur du svänger eller heter det avrostning:va

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP