Ett år efter olycka, ersättning?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nu har det gått ett år sen olyckan. Försäkringsbolaget har hört av sig och det är snack om ersättning för de skador jag har. Jag ska ta kontakt med någon typ advokat och höra men jag tänkte att det vore intressant att höra vad ni som varit i samma situation fått för summa pengar samt vilka skador ni har/hade ett år efter olyckan.

/ Hannes

beror det inte lite på skadornas omfattning?
Tror inet alla minns din olycka riktigt.

Jag vet dock en som gick med ryggskador ett bar tag, han tog deras bud rakt av bara, typ 10-15 tusen eller nåt, det skulle han då inte gjort, de går alltid ut lågt.

Last edited:
Man har väl 2 år på sig....Läkaren avgör vad som hänt dig och på vilken nivå det är.Sen ger dom dig ett bud?

Advokat..Nääää

Silwer skrev:
beror det inte lite på skadornas omfattning?
Tror inet alla minns din olycka riktigt.

Jag vet dock en som gick med ryggskador ett bar tag, han tog deras bud rakt av bara, typ 10-15 tusen eller nåt, det skulle han då inte gjort, de går alltid ut lågt.
Jag menade inte vad jag ska få för ersättning, jag menade bara att jag kan jämföra det bud dom ger mig med andras.

Jo precis så menade jag, dom lägger antagligen alltid ut ett lågt bud o hoppas på att man nappar.

HanneZ skrev:
Nu har det gått ett år sen olyckan. Försäkringsbolaget har hört av sig och det är snack om ersättning för de skador jag har. Jag ska ta kontakt med någon typ advokat och höra men jag tänkte att det vore intressant att höra vad ni som varit i samma situation fått för summa pengar samt vilka skador ni har/hade ett år efter olyckan.

/ Hannes

Beloppen är ofta ganska ointressant att jämnföra då dom beror på flera faktorer.
Den enda ersättning som ska vara densamma är invaliditet. 10% invaliditet på en kroppsfunktion är ett basbelopp som varje år fastställs av bolagen tillsammans, tror att det för närvarande är 38.000kr ca.

Resterande ersättningar beror oftast på ärr, men osv. Ersättning för ärr är väldigt olika pga av att dom bedöms av försäkringsbolaget utsedd läkare med en skala 1 - 5 och det finns tabeller för hur mkt skalan ger beroende på var dom finns på kroppen.

Men sen ska även bolaget ersätta för ev. framtida hjälpmedel. I mitt fall fick f-bolaget ersätta engångsbelopp för att jag under hela mitt liv ska kunna hämta ut ortopediska fotinlägg varje år. Glöm inte att påpeka detta om det är så att du kommer att behöva någon slags medicinsk hjälp under din levnad.

/Nitrous

Har samma sak själv.. ett år sedan jag klotade, till o med exakt på dagen.

Fick papper om invaliditetsersättning från mitt FB

kontaktade läkaren för en grundlig utvärdering & mätning.
sedan skickar läkaren in papperna till FB's egen läkare.

med tanke på att jag har en felläkt fraktur på första ländkotan, som dessvärre inte går att fixa såhär långt efter (läkarmissar)
så misstänker jag att det blir en del pengar. Tyvärr e ju inte pengar allt.

Min fd svägerska fick ett benbrott i en trafikolycka & fick typ 30% invaliditetsersättning för ena benet blev aningens kortare. (inget hon lider av)
Hon skall tydligen fått ut 90 tusen för detta.

jag fick en kniv genom handen 2001. (arbetsolycka)
Forfarande domnade fingrar & nedsatt känsel
7% = 21 tusen

Det som påverkar ersättning är vart problemen e.
hur gammal du e. mm mm

men det ger dig en liten fingervisning iaf

Jag bröt nyckelbenet och handen ,gjorde illa knäna och fötterna och skulle vara sjukskriven 3 mån, gick dock tillbaka till jobbet efter 1.5 mån.....Har lite dåligt minne om ersättningen men tror att jag fick 12 000 första utbetalningen och 6 eller 7 000 i ytterligare en utbetalnig, är inte 100% men nåt liknande var det.....

Last edited:
Jag smällde med en taxi för en månad sedan.

Bröt strålbenet (från tummen och bakåt), stora ledproblem för tillfället.
Diverse små blåmärke och handflator som jag inte kan belasta.

När jag har pratat med mitt bolag, länsförsäkringar, så skulle dom betala ut 2200kr i förskott för sveda och värk + de sjukhuskostnader jag haft hittils. Har visserligen inte sett av dessa, utbetalningslöftet på 2800kr löftet var för 1,5vecka sedan

Mitt fackförbund, Handels, har en grupplivförsäkring via folksam. När jag pratade med dom angående min olycka så gav dom mig svaret att jag kunde väcka talan först om två år efter olyckan. Förmodligen täcker dom då bara bestående men.

Min sambo fick wiplech 10% -96. Hon tog kontakt med en olycksfalls advokat
(gratis tjänst) det tog några år men det blev 132.000:- + läkar kostnader m.m

Det lönar sig att kontakta advokat. Hon hittade sin genom wiplech jouren.

Jag är precis i samma sits..

-Mars 98, sågar av mig två fingertoppar på jobbet, 7% invaliditet, 25000kr i ersättning samt läkarkostnader, har nu fått höra att det var alledes för lågt, AMF-föräkringar betalade ( arbetsgivarnas bolag, dom snålaste)

-September 02, nermejad av en gammal kärring i en rondell, flög över styret och krossade 3 ryggkotor,7 avslagna revben, diskkompressioner, nervskador.
Har precis fått mitt invaliditetsintyg som nu ska vidare till min advokat samt f-bolaget..pengar?
Vet ej hur mycket men efter nu snart 3 år är jag inte återställd, ryggsmärtor, samt nervskador i form av domnande fingar så är ska det klirra i kassan annars blir det tingsrätten å bråka!!

- September 04, tar en "tripp" i sandfållan på Gelleråsen vid depåkurvan i ca 130 knyck, en liten lätt highsider.. :rolleyes:
Medvetslös, vaknar till liv, åker in på Karlskoga lasarett där konstateras: en lunga kolappsad, andra lungan vätskefylld, 6 revben avslagna ( samma som förrut :rolleyes: ) ordentlig söndertrasat nyckelben, div mjukdelsskador i vaden,
Är fortfarande sjukskriven 50% för nyckelbenet, där har ortopeden sagt att ca.3 år tar det att bli bra i detta fall, operation utesluten pga komplikationsrisken.

Har inte jobbat heltid på snart 3år, chefen MYCKET imponerad utav min hobby..
Min advokat har lite å bita i :tummenupp

Blev nermejad av ett rattfyllo sommaren -91, Bröt V-arm rejält ( fortfarande 16 skruv i ) , höger tumme, käken på bägge sidor plus en del revben på vänstersida. Givetvis skrotades min hoj totalt.

Om jag minns rätt så var det ett år efter att man varit sjukskriven sista dagen som man fick åka till farbror doktorn och få ett intyg på graden utav invaliditet.
Intyget skickades sen runt till alla berörda instanser. När de väl tittat klart så fick man en slant.

Nu är det lite sent men skall titta runt efter mappen med alla handlingar imorgon så kanske man kan lista alla ställen man fick pengar från och ungefär hur mycket det blev. Om det nu är intressant så här en 15 år senare :rolleyes:

Ahh. Jag har problem med nacken. Har whiplash-liknande symptom. Smärtor i nacken, domningar nacken samt domningar i vänster arm. Sen är det nyckelbenet, det gör ont så fort jag tar i samt att det gör ont som fan när jag sover o råker lägga mig på. Sen är mina knän en historia för sig. Kan inte sitta på huk, kan inte typ stå på knä o dom är stela o jävliga...

edit: onödigt blaj

Last edited:
HanneZ skrev:

/ Hannes

MM kul att läsa inläggen
Jag är inne på mitt 12 år och det är inte klart
Ta en advokat för då kommer det att hända något .
Mitt fall var att dom kunde inte ge invaliditetsersättning föränn dom visste vad jag skulle tjäna om jag INTE hade förolyckat (Inkomstförlust)
Och sen är man sjukskrivet så kallade akuta sjuktiden så ska man få ca 1050 /mån skattefritt. Sitter man i rullstol så kan man få mer.
sen har man Lyte och men . Jag har 15 % och jag har fått ut ca ½milj hittlis och det är inte färdigt där jag ska få min missade pension med .
Man kan ta upp ärendet i 10 år innan den går ut.

Kolla upp med alla dina försäkringsbolag om du har flera försäkringar, invaliditet betalas ju ut av samliga olycksfallsförsäkringar.

Jag fick 5% invaliditet på min rygg och 62000:- från mitt ena bolag där jag hade min trafikförsäkring. Från början ville de avskriva ärendet mot 15 000:- så ta inga skambud, de går att höja!

FB vill att du går till en läkare och dokumenterar invaliditeten, sedan bedömer FBs egna läkare hur mycket invalid du är och du får en procentsumma av taket på din försäkring för invaliditet.

Vill du ha hjälp så finns det någon byrå som kan ge råd gratis, försäkringsbolagen brukar nämna det.

HanneZ skrev:

/ Hannes

Ersättningen grundas på basbelopp och din ålder samt invaliditeten i % och det brukar ta ca 1-1.5 år innan man bedömmer skadan.

Tysken skrev:
Haha, din med! :lol

Ja det är inte undra på att premierna är höga alltså...

Tja..i första fallet så var kärringen vållande, i andra fallet så pröjsade jag all reparation ur egen ficka då det var jag som ställde till det..

MEN advokaten hävdar bestämt att försäkringen SKA gälla vid avåkningar på bana så länge det inte är träning inför tävling/tävling då dessa som kör har licens/försäk. genom SVEMO..
Hur det går med detta får väl änna se..jag har redan repat hojen så det handlar om skadorna på mig som det ska tvistas..

Mike skrev:
Har inte jobbat heltid på snart 3år, chefen MYCKET imponerad utav min hobby..

Chefen i alla ära men vad säger dina stackars föräldrar?
Skulle mitt barn få för sig att börja med någon som är allmänt kännt som livsfarligt så skulle man nog kunna hålla sig för skratt.
Tur att man inte har några ungar.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back