Erfarenheter Aprilia RSV Mille R

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Jag efterlyser recensioner från er som har kört/ägt/äger en Aprilia RSV Mille R alternativt Factory. Berätta gärna om:
- Hoj som helhet
- Komponenterna (fjädring, motor osv)
- Byggkvalité
- Fördelar
- Nackdelar
- Hur är den att åka långt på (a.k.a touring)
- Varningar

Och om någon har länkar till sidor i Sverige som handlar om just denna hoj får ni gärna skriva ut dessa.

/Freppa

Freppa skrev:
Jag efterlyser recensioner från er som har kört/ägt/äger en Aprilia RSV Mille R alternativt Factory. Berätta gärna om:
- Hoj som helhet
- Byggkvalité
- Fördelar
- Nackdelar
- Varningar

Och om någon har länkar till sidor i Sverige som handlar om just denna hoj får ni gärna skriva ut dessa.

/Freppa

Mitt förslag är att du skickar ett pm till ething på forumet, han hade en miller-r och gillade verkligen den hojen. Det han inte kan om millen är inte värt att veta!

/Felix

Har inte testat den själv, men har en kompis som kör en. Han är ruskigt nöjd med chassie osv. Han har ägt blade / R1 tidigare, så det tog att tag för honom att vänja sig med twin motorns "låga" varv. Men han är som sagt nöjd med hur den uppför sig, sedan så är den lite ovanligare också, både på gott och ont.

//D

Vad jag vet så skall man leta efter Mille R fr.o.m. -01 när det gjordes omfattande kvalitetsförbättringar.

Läckra hojar! :tummenupp
Kommer du på en Mille Factory kommer jag att hata dig! :gnissla

något som är riktigt coolt med Aprilian är att det sitter Rotax motor i den! :tummenupp Rotax är nog det företag som är mest kända för sina slitstarka motorer. Söskotrar, flygmotorer, mm.

har bara provkört en mille en gång.. en helt underbar hoj o åka på.. riktigt trevlig upplevelse.. mkt goare körställning än på rettan.. inte alls så bongstyrd.. kändes väldigt lätt.. o ett underbart ljud.. men ack va tråkig den blev när man vred på gasen..

Min kompis har nyligen införskaffat sig en -02 Mille-R. Han har tidigare haft diverse radfyror och en stånka, och han säger att det är det bästa han köpt nångång.
Jag har inte haft chansen att testa den själv än, men den ser grym ut åtminstone :rolleyes:
Sist jag pratade med han ville han inte ha rad4 igen, tycker det verkar vara gott betyg på hojen.

R Millen var otroligt lättsvängd, mycket pga magnesiumfälgarna. Det gick att köra riktigt fort med den på krokiga vägar. Fjädringen fungerade klockrent (öhlinare runt om). Kåpan kändes relativt stor och funkade bra. Förmodligen bättre än på en gixxer. Skulle själv inte ha några problem att toura på den här hojen. Motorn då? Är lite besviken på ljudet i den här hojen. En 60graders twin låter inte i närheten så hårt som Ducatis 90gradare. Jag upplevde det som att effekten var hanterbar och användarvänlig. Men saknade det där riktiga klippet. Men trots det har jag inte känt mig snabbare på ngn annan hoj. Efter provkörningen sa jag att det var den bästa hoj jag kört.

Tänk på att det är ventiljustering per 1000 mil på Millen. Lycka till :)

Ventiljusteringen är var 1500 mil. Kostar från ca:2000-4800 beroende på verkstad.

Jag är helnöjd med millen! Med ett hembränt chip och Akra slipon går den bättre än orginal. Hänger på rad4:orna bra, tappar lite över 250 km/h....
Kan inte hitta fler saker på minus kontot än dyr ventilkoll, dyra reservdelar och lite sköra fram dämpare, om nu wheelies är av intresse. Öhlins packboxar ska tydligen börja läcka....
Annars en toppen hoj med "Italiensk kvalitet". = BRA kvalitet!! :tummenupp

Åk till någon handlare och provkör.

Kan tillägga att du har ju den otroligt bra Aprilia tråden här på forumet! Där står ALLT och lite till flera ggr om....

RSV R: Oupps, missat den. Skall genast göra en bättre sökning en den första jag gjorde.

Jag snackade med en mille r ägare som var helnöjd och sa att den låg som en smörklick på vägen. Dock påpegade han som sagt att dämparna inte är så stryktåliga... de är ju rejsgrejjer som ska underhållas och bytaspackboxar på, inte yamaslitosläng-grejjor. så blir det hårda nedsättningar så blir det väl ett par packboxbyten men det är ju bara kuUl!

Freppa skrev:
- Hoj som helhet
- Byggkvalité
- Fördelar
- Nackdelar
- Varningar

/Freppa

- Nackdelar
Aprilia reservdelslogistik är inte kul. Väntetider på 2-4 veckor är inte ovanligt oavsett vad du beställer. Cykeln är relativt ovanlig så lagerföringen hos verkstäder och återförsäljare i Sverige verkar sträcka sig till oljefilter.
Jag talade med Kenneths-MC i Gbg (auktoriserad Apriliamek) om detta. Kenneths-MC har i sin tur påpekat problemet för TMP i Danmark (Generalagent för Norden). TMP hävdade att Aprilia håller på att förbättra sin reservdelslogistik.

-Varningar
Fram till -03: Frihjulskopplingen. Kan vara svårt att höra missljud från den eftersom den oftast startar på första varvet. Ta cykeln när den är kall, använd ingen choke, så kan du dra den ett par varv med startmotorn utan att det startar och lyssna. Du ska bara höra en vinande startmotor och ett mysigt bluddrande.

Teo skrev:
något som är riktigt coolt med Aprilian är att det sitter Rotax motor i den! :tummenupp Rotax är nog det företag som är mest kända för sina slitstarka motorer. Söskotrar, flygmotorer, mm.

Heh, dom är väl kanske inte några baddare på 125cc-motorer :hihi

cRoC skrev:
Heh, dom är väl kanske inte några baddare på 125cc-motorer :hihi

det kanske är 125 motorerna i sig som inte är några baddare.. :hihi
Nä, det vet jag inget om men skotermotorer och flygmotorer kan dom! :tummenupp

Freppa PM till mig så kan jag ge dig nummret till en som kan ordna riktigt bra pris på en helt ny Factory.

Acura: Det går inte att skicka PM till dig. Töm din inkorg (antar jag)

edit: Glöm det, nu funkar det. Konstigt.

RSV_R skrev:
Kan tillägga att du har ju den otroligt bra Aprilia tråden här på forumet! Där står ALLT och lite till flera ggr om....

Och på apriliaklubben www.famiglia-aprilia.se som du ska joina.

Jag älskar min Mille R men det är den första hoj jag har så referensbasen är lite fattig så att säga... Så mitt betyg är ju värdelöst men man kan ju säga att om hojen blev stulen så skulle jag köpa en likadan fast nyare. Hands down.

Ciao
Peter

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP