Erfarenheter Aprilia RSV Mille R

Freppa skrev:
Jag efterlyser recensioner från er som har kört/ägt/äger en Aprilia RSV Mille R alternativt Factory. Berätta gärna om:
- Hoj som helhet
- Komponenterna (fjädring, motor osv)
- Byggkvalité
- Fördelar
- Nackdelar
- Hur är den att åka långt på (a.k.a touring)
- Varningar

Och om någon har länkar till sidor i Sverige som handlar om just denna hoj får ni gärna skriva ut dessa.

/Freppa

(Har provat lite Factory)

- Hoj som helhet

Hög sithöjd och bekväm(för en 181cm kluns som mig) om det är aktivitet på körningen. Toura är väl inte så kul på denna. Man sitter inte i tour-riktig ställning direkt.

- Komponenterna (fjädring, motor osv)
Fjädring o motor är väl inte så mycket att klaga på? (Öhlins packboxar som vanligt då.) Orginal har den ett kraftigt dip runt 6k. Verkar som att det planas ut helt o hållet med effektsystem + byte av map o ev med luftburksmodifikation. Med ett högflödesystem utan kat pluss mapning lär man vist få bra med effekt över hela registret. Utrustning för mapningsbyten verkar inte ha kommit igång hos handlarna ännu. Men Aprilia lär ha satt det som krav. Så det är på G.

- Byggkvalité

Skitbra. Japanska åk är förmodligen ännu bättre. En allvarlig bug dock. En del rapporter om oljetanken(torrsump) som spricker i svetsfogarna och oljan rinner upp på backen :D Det verkar vara den värsta grejen. Annars är det massa klagande på "dålig" bakbroms. Det snackas om att luftning skulle åtgärda det. Om jag fattat rätt så har vissa upplevt bromsen som "obefintlig". Den jag testade var perfekt dock. Svag verkan och med stort skillnad i pedalkraft mellan något och full bromseffekt. M a o mycket bra kontroll på bakhjulet när man skall bromsa ekipaget maximalt. Luftning av koppling verkar vara många som får göra. Oljetanken + lite småkrafs m a o.

- Fördelar
:kocko :D

- Nackdelar
Man måste ha sofistikerade MC-nördar till kompisar för att de skall förstå en.

- Hur är den att åka långt på (a.k.a touring)
Dålig. (Om man inte tourar i 180-280)

- Varningar

Oljetank - sprickor

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...