Erf!

:brinnerup

Tja, det är jag men jag vet inte hur seriös jag kan vara i en satsning just nu. Jag har Oas en fullt färdigkittad hoj för race, den är dock lite unik men en fullgod hoj o köra med. Den är iaf potent nog att köra om halva fältet, men inget man vinner en serie på. Bensinkontot får nog ligga på en 40-50 liter per race.
Ja, den hojen lär inte begränsa var ni hamnar i resultatlistan.

TG och Naderi, hur pass sugna är ni?

Någon annan? Wonder?

Sugen är jag till 110%! Men det krävs nog bra mer pengar än vad jag räknat med. Trodde till en början att de mest var på skoj och inte krävde så mkt. Så för den delen blir det nog inget gasande för mig. Fast som andra sagt hade jag gärna kunnat ställa upp som mek eller städning, se till o hålla ölen kalla eller vafan som för att hålla till kring banan och depån. Sånt gillar vi!:tummenupp

Ett par iskalla så är lönen betald oxå :yoparty

Ja, den hojen lär inte begränsa var ni hamnar i resultatlistan.

Ja, för att vara så gammal o effektsvag (relativt rad-4or) så har den hojen en förvånadsvärt bra hanterbarhet. Den har mer att ge i förhållande till mina körkunskaper. En så där 10-15 kg mindre hade inte skadat men jag är ganska nöjd med 182 kg otankad.

Ja, för att vara så gammal o effektsvag (relativt rad-4or) så har den hojen en förvånadsvärt bra hanterbarhet. Den har mer att ge i förhållande till mina körkunskaper. En så där 10-15 kg mindre hade inte skadat men jag är ganska nöjd med 182 kg otankad.

Nu börjar det bli riktigt intressant:va:va:va

BeBe´s hoj torde räcka, åtmindstone i REC :)

2-3 förare går åt, man klarar sig på 2 i REC men till säsong två (när man har avancerat till NEC :yoparty ) så är det bra att vara tre...

2-3 mekar är bra med, ffa om man ska få lite fart vid däcksbytet :D
REC torde man oftast klara sig med enbart bakdäcksbyte men NEC så brukar det gå både fram o bak... 1 pers tar bakdäcket (persbästa för mig med lite assistians avseende mutterdragare 34 sek :D ) två fram, brukar med lite övning komma ned på under 1,5 min...
Sen går det åt minst 2 vid varje tankning, gärna tre då en måste stå o hålla brandsläckaren...

Ev. kan jag "låna" lite prylar som kan vara bra att ha... "snabbtankande" jeepdunk, lite däckkrängningsprylar... sen har jag ett par bra lådor som kan vara vettiga med (dock märkta yamaha ;) )

Sen kommer frågor som boende vid racen med.. husvagn? tält? stuga? vandrarhem?
Mat vem lagar, om ej husvagn hur värms den?

Finns det någon som har lite känningar på spons? kanske på däck? soppa?

2-3 förare går åt, man klarar sig på 2 i REC men till säsong två (när man har avancerat till NEC :yoparty ) så är det bra att vara tre...

REC torde man oftast klara sig med enbart bakdäcksbyte men NEC så brukar det gå både fram o bak... 1 pers tar bakdäcket (persbästa för mig med lite assistians avseende mutterdragare 34 sek :D ) två fram, brukar med lite övning komma ned på under 1,5 min...
Sen går det åt minst 2 vid varje tankning, gärna tre då en måste stå o hålla brandsläckaren...

Ev. kan jag "låna" lite prylar som kan vara bra att ha... "snabbtankande" jeepdunk, lite däckkrängningsprylar... sen har jag ett par bra lådor som kan vara vettiga med (dock märkta yamaha ;) )

Min ERFarenhet (ha ha ha) från två säsonger i (W)REC säger att det inte är nödvändigt att byta däck under rejset. Man ser till att kvala på träningssulorna och sen har man nya på till start. Då håller de 4 timmar (vi körde Bridgestone slicks). Regndäck på extrafälgar (kompletta med drev och hela middevippen) är det enda man kan behöva byta under pågående rejs. Skadar inte att ha övat, övat och övat detta i rejssimulation ett antal gånger under försäsongen då det är en jäkla skillnad att stå i garaget i lugn o ro och byta hjul. En helt annan sak att göra det under tidspress. Du verkar dock ha stenkoll. :tummenupp

En diktatorisk teamchef är också bra att ha, det är han/hon som kallar in förare för byten, håller koll på tidtagning, Safety Car, svartflagg, tankning, oljepåfyllning, kedjesmörjning osv. Förarna får inte ta några egna beslut alls under rejset då adrenalin ofta tar bort den logiska förmågan.

Min ERFarenhet (ha ha ha) från två säsonger i (W)REC säger att det inte är nödvändigt att byta däck under rejset. Man ser till att kvala på träningssulorna och sen har man nya på till start. Då håller de 4 timmar (vi körde Bridgestone slicks). Regndäck på extrafälgar (kompletta med drev och hela middevippen) är det enda man kan behöva byta under pågående rejs. Skadar inte att ha övat, övat och övat detta i rejssimulation ett antal gånger under försäsongen då det är en jäkla skillnad att stå i garaget i lugn o ro och byta hjul. En helt annan sak att göra det under tidspress. Du verkar dock ha stenkoll. :tummenupp

En diktatorisk teamchef är också bra att ha, det är han/hon som kallar in förare för byten, håller koll på tidtagning, Safety Car, svartflagg, tankning, oljepåfyllning, kedjesmörjning osv. Förarna får inte ta några egna beslut alls under rejset då adrenalin ofta tar bort den logiska förmågan.

Stenkoll vettefaan men lite ERFarenhet (så bra så jag kunde inte låta bli :D ) har jag skrapat på mig :D

Hur mycket däck som slits hänger massor på vilka förare man har... ju fortare det går desto mer gummi går åt... likaså vilken hoj man har...
Vi tävlade i NEC på en R1... den käkade fullkomligen däck :yoparty medans 600RR som gick i REC var snällare...

vi körde på Metzeler...

Jepp extrafälgar är ett måste om man ska kunna göra något i närheten av fort... (o precis som du säger; drev, distanser o dyl är bra...)

Det var lite det jag menade med att jag är diktator i depån ;) :D
All dialog sker ffa innan rejset... taktik mm... men sen så är det teamchefen som styr... :tuttar

Hittade "licenskurs" på Anderstorp 10-11/4. Trodde inte man fick licens på hoj så snabbt. Får man motsvarigheten till bilarnas c-licens då?

Husbil finns i familjen:)

Hittade "licenskurs" på Anderstorp 10-11/4. Trodde inte man fick licens på hoj så snabbt. Får man motsvarigheten till bilarnas c-licens då?
Det är väldigt enkelt att ta licens. Det svåra är att köra fort efter man tagit licensen... :D

Nybörjarlicens
För att få börja tävla i Sverige, behöver man genomgå en kurs för att kunna lösa en nybörjarlicens. Ett bevis på att föraren har de teoretiska och praktiska kunskaper som är nödvändiga. I licensen ingår en försäkring. Den kan mot en relativt måttlig kostnad kompletteras med ett mer omfattande försäkringsskydd.
För att ta steget upp i större tävlingssammanhang SM (Svenska mästerskapen) och så vidare gäller det att skaffa sig meriter i form av bra resultat. Alla har dock inte målsättningen att bli bäst. Men det bör inte hindra någon från att få vara med - på en lämplig nivå.

Licens

SVEMO utfärdar licenser enbart för förare med svenskt medborgarskap. SVEMO kan dock i enskilda fall medge undantag. För att erhålla förarlicens, helårs eller tillfällig, krävs att föraren godkänts av behörig examinator vid teoretiskt och praktisk prov. I licensen ingår en försäkring.

Förare delas in i klasserna:

Senior, kostnad 2600:- (detta är gamla B-licensen)

Elit, kostnad 3100:- (detta är gamla A-licensen, man blir uppklassad till Elit. ERF ger inga uppklassningspoäng)

Bas, kostnad 1000:- (tror detta är den gamla "engångslicensen", nu kallar man den för träningslicens. Gäller även för enklare tävling såsom ERF)
Förarlicens för denna klass kan utfärdas fr.o.m det kalenderår föraren fyller 16 år -.

För fullständiga regler kring våra licenser, se SVEMO Motorkalender och Specialreglemente Roadracing.

http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_217/ImageVaultHandler.aspx

http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_221/ImageVaultHandler.aspx

Så. Fick en fin nyckelring från chefen här om dagen... Hoppas det blir en bättre sommar med mindre maskinella blåsjobb.

Vad fan hjälper det dig? Du är färgblind:glömdet

:krama

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back