Sniglom
Gudomlig sporthojare
Jag skulle tagit den billigare. 2000 mil är inte mycket och om servicen skötts och den ser fin ut, så är det inga konstigheter.Vad säger ni? 37000 och 2000 mil eller 44000 och 500 mil?
Se till att du köper modellen med ABS. De modernare er6orna säljs nog inte utan ABS i Sverige, men dubbelkolla för säkerhets skull. ABS är definitivt något jag vill ha på en förstahoj och dessutom förenklar det när du ska sälja vidare.
När du kollar hojen, titta på däck och drivpaket. Skulle det vara originaldäcken som fortfarande sitter på behöver de nog bytas både av ålder och slitage. Däckets tillverkningsdatum går att läsa på däcksidan och i övrigt kollar du mönsterdjup.
För däck+montering får du räkna med runt 4000kr. Om 500-milshojen är lika gammal kommer åldern börja ta ut sin rätt på det däcken, även om de knappt körts och har massa mönsterdjup kvar.
Drivpaketet borde vara okej efter 2000 mil, men om kedjan skötts illa kan den vara trött. Du ska känna efter glapp vid bakdrevet samt se att länkarna rätar ut sig ordentligt på vägen mellan dreven. Har kedjan oljats dåligt och utsatts för mycket väta finns det troligtvis rost på länkarna. Är drivpaketet kass kan du räkna med runt 2000kr för att få dit ett nytt.
Last edited: