ER6-tråden

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Någon som gör något kul med sin er6:a under de vintervilan?

Ska fixa lite lack och små mods hade ja tänkt ????

Inga planer här tyvärr. Funderar mer på att sälja då jag vill ha något större till nästa sommar :va Men är ändå så pass nöjd med den så känns lite tråkigt ändå
 

Ekendahl

Medlem
Gick med
19 Apr 2019
Ort
ULRICEHAMN
Hoj
GSX400F
Hade eg bestämt mig för att sälja också.
Ville ha en street triple 14+

Men gör om den lite och åker iaf en säsong till.

Så billig att äga.
 

_mini_

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
2015 Kawasaki ER6F
Nu så! Nu är det dags att börja köra igen :banana
Har införskaffat en ER6F -15. Dock är den strypt i dagsläget och vill såklart plocka bort denna. Dom jag köpte den av hade strypt den, hos verkstad, och sa att det skulle ta typ 10min att plocka bort strypningen.. Var bara att plocka bort den där kåpan.
:va Tror jag har lyckats lokalisera själva strypningen men hur fasen kommer man åt?! Någon här som har plockat bort/satt dit en strypningen på en ER6F? Vad måste man plocka bort för att komma åt?
Som ni ser på bilderna så sitter det ett svetsat fäste i vägen för att komma åt. :(
DSC_0601 kopia.JPGDSC_0602 kopia.JPG
 

_mini_

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
2015 Kawasaki ER6F
Ingen bra idé att plocka bort strypning utan att regga om.

Vid ev olycka kan du få problem.

Vet, tråkigt svar ;)

Kan inte hitta någonstans i mitt inlägg att jag skriver att jag inte ska regga om den ;)

Sen får du väldigt gärna specificera vad jag kan få för problem vid en olycka om strypningen är borta och den inte är omreggad. Har försökt hitta information om vad det är för problem alla pratar om..
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kan inte hitta någonstans i mitt inlägg att jag skriver att jag inte ska regga om den ;)

Sen får du väldigt gärna specificera vad jag kan få för problem vid en olycka om strypningen är borta och den inte är omreggad. Har försökt hitta information om vad det är för problem alla pratar om..

Rent formellt så är det ju annan effekt på fordonet än vad som avtalats vid försäkring och besiktigas med. Om det i förlängningen innebär att det inte är trafikvärdigt i lagens ögon vet jag inte. Men att ge försäkringsbolag en chans att höja självrisken till ett basbelopp eller avskriva ärendet helt till sin förmån är ju dumt.

Extremfall av detta är ju streetracebilen härom året. Du vet den där mustangen som förverkades som brottsverktyg. Den hade visserligen registreringsnummer men var så modifierad att det inte var att betrakta som samma bil längre. Ägaren kammade noll överallt och blev kvar med räkning för sitt juridiska ombud i tre instanser.
 

_mini_

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
2015 Kawasaki ER6F
Rent formellt så är det ju annan effekt på fordonet än vad som avtalats vid försäkring och besiktigas med. Om det i förlängningen innebär att det inte är trafikvärdigt i lagens ögon vet jag inte. Men att ge försäkringsbolag en chans att höja självrisken till ett basbelopp eller avskriva ärendet helt till sin förmån är ju dumt.

Extremfall av detta är ju streetracebilen härom året. Du vet den där mustangen som förverkades som brottsverktyg. Den hade visserligen registreringsnummer men var så modifierad att det inte var att betrakta som samma bil längre. Ägaren kammade noll överallt och blev kvar med räkning för sitt juridiska ombud i tre instanser.

När det kommer till försäkring så svarar mitt försäkringsbolag såhär: "Vi beräknar alltid våra premier på motorcykelns ursprungseffekt så fort ägaren till fordonet har möjlighet att ta ett A-kort, så vid en skada är det inga som helst konstigheter eftersom du får köra en både en A2 registrerad hoj och en A registrerad."

Har även skrivit till trafikverket men fick inget vettigt svar :" Motorcykeln ska vara registrerad med den motoreffekt som den har. Du får problem om den har högre effekt och inte är omregistrerad, om det exempelvis händer en olycka så kan det hända att försäkringsbolaget inte vill vara med längre, då den har högre effekt än vad man försäkrat den med."
Han gav inget svar på vad man kan få för problem. Så är väl kvar att höra med polisen vad påföljden kan bli.

MEN min tanke är att regga om den. Dock vore det intressant att få ett klart svar på vad som faktiskt händer om man inte har den rätt reggad när den är i orginalutförande.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
När det kommer till försäkring så svarar mitt försäkringsbolag såhär: "Vi beräknar alltid våra premier på motorcykelns ursprungseffekt så fort ägaren till fordonet har möjlighet att ta ett A-kort, så vid en skada är det inga som helst konstigheter eftersom du får köra en både en A2 registrerad hoj och en A registrerad."

Har även skrivit till trafikverket men fick inget vettigt svar :" Motorcykeln ska vara registrerad med den motoreffekt som den har. Du får problem om den har högre effekt och inte är omregistrerad, om det exempelvis händer en olycka så kan det hända att försäkringsbolaget inte vill vara med längre, då den har högre effekt än vad man försäkrat den med."
Han gav inget svar på vad man kan få för problem. Så är väl kvar att höra med polisen vad påföljden kan bli.

MEN min tanke är att regga om den. Dock vore det intressant att få ett klart svar på vad som faktiskt händer om man inte har den rätt reggad när den är i orginalutförande.

http://trafikjuristen.se/ kanske kan hjälpa dig bena ut vilket som blir vad. Att jurudik är en bedömningssport när det kommer till förundersökningsledare, tings- och hovrätt gör inte saken lättare för oss lekmän att sia om.

Ditt försäkringsbolag resonerar på ett sätt. Till din fördel i detta fall som jag tolkar det. Ett annat bolag kanske resonerar annorlunda. Det här med försäkringsavtal är sannerligen en djungel!

Som lök på laxen kan rättssystemet och försäkringsbolag göra bedömningar som går stick i stäv med varandra. :huvet

Jag är av den åsikten att du gör helt rätt i att regga hojen som den faktiskt är.:tummenupp
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Goda råd efterfrågas

Hej

Jag har funderingar på att köpa en beggad ER-6. Troligen nakenhoj men om någon har starka argument för 6f så kanske jag lyssnar.
Så här är det. Jag är en återfallshojåkare. Hade ett lååångt uppehåll men suget blev starkt så 2009 köpte jag en CB 500 Honda, nakenmodellen. Efter ca 1500 mil på den så tänkte jag att något större vore trevligt och köpte en CBF 600 SA, alltså radfyra samt halvkåpa. Tänkte att jag skulle få litet mindre vindbrus med den. Kör bara enstaka gånger motorväg, utan oftast småvägar. Dock lider jag av för mycket brus, har haft tinnitus sedan långliga tider. (provat litet olika hjälmar och öronproppar osv) Dock så måste man ligga ned på tanken för att slippa få fartvinden upp runt hjälmen på CBFen, så den gav ingen förbättring gentemot 500an. Då tänkte jag ju att jag kan lika gärna ha en nakenhoj, och gärna nån som är lättare än 220 kg Honda. Detta eftersom jag är född på 40-talet och hojarna blir tyngre trots att det är samma hoj det gäller
Så en Er-6 är smidigare tänker jag. Dessutom om jag tappar den så får jag nog upp den på hjulen, CBFen- ja då är det blodsmak och svimfärdigt.

Tänkte mig en lågmilad från 2009 eller 2010, och som sagt en nakenhoj om nu inte någon säger att 6f, that´s the shit.

Finns det några speciella steg i utvecklingen sv Er-6 som gör att man helst ska ha en viss årsmodell eller senare år?
Tänker provköra snarast och slå till innan något ev virus börjar slå mig till backen.
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Hej,

Har skaffat mig en er6f från 2006 med ABS som började strula efter mycket felsökning så hittade jag felet och lyckades laga den. Den som behöver hjälp med felsökning av ABS kan säga till så hjälper jag gärna till...

Överlag verkar bromsarna vara jävligt sunkiga. ABS ska väl finnas fram också? Hur vet man att de verkar?
Berätta gärna om ditt problem och vad du gjorde?

Finns det andra tips för bättre bromsar? HAr bytt till värsting bromsbelägg. Luftat ordentligt fram och bak. Bytt vätska regelbundet.
Någon som har gett sig på att byta till stålbromsrör på en ABS modell? Hjälper det?
 

_mini_

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
2015 Kawasaki ER6F
Goda råd efterfrågas

Hej

Jag har funderingar på att köpa en beggad ER-6. Troligen nakenhoj men om någon har starka argument för 6f så kanske jag lyssnar.
Så här är det. Jag är en återfallshojåkare. Hade ett lååångt uppehåll men suget blev starkt så 2009 köpte jag en CB 500 Honda, nakenmodellen. Efter ca 1500 mil på den så tänkte jag att något större vore trevligt och köpte en CBF 600 SA, alltså radfyra samt halvkåpa. Tänkte att jag skulle få litet mindre vindbrus med den. Kör bara enstaka gånger motorväg, utan oftast småvägar. Dock lider jag av för mycket brus, har haft tinnitus sedan långliga tider. (provat litet olika hjälmar och öronproppar osv) Dock så måste man ligga ned på tanken för att slippa få fartvinden upp runt hjälmen på CBFen, så den gav ingen förbättring gentemot 500an. Då tänkte jag ju att jag kan lika gärna ha en nakenhoj, och gärna nån som är lättare än 220 kg Honda. Detta eftersom jag är född på 40-talet och hojarna blir tyngre trots att det är samma hoj det gäller
Så en Er-6 är smidigare tänker jag. Dessutom om jag tappar den så får jag nog upp den på hjulen, CBFen- ja då är det blodsmak och svimfärdigt.

Tänkte mig en lågmilad från 2009 eller 2010, och som sagt en nakenhoj om nu inte någon säger att 6f, that´s the shit.

Finns det några speciella steg i utvecklingen sv Er-6 som gör att man helst ska ha en viss årsmodell eller senare år?
Tänker provköra snarast och slå till innan något ev virus börjar slå mig till backen.

Jag har precis skaffat mig en ER6-f efter 7år utan hoj. Har inte hunnit köra så mycket än men än sålänge är jag riktigt nöjd. Tycker den är lätthanterad även för mig som bara är 156cm över backen.
Det jag slogs av är att det är stor skillnad på fartvinden på n och f. Har kört kompisens er6-n en hel del nu då hon övningskör och vi behöver ta oss till olika parkeringar för att hon ska kunna köra. Om jag jämför hennes och min så är det stor skillnad på fartvinden. På hennes är det kämpigt med vinden redan vid 90-100km/h medan jag med min ligger i 130 utan några problem. Om det påverkar bruset kan jag inte svara på men antar det! Tilläggas bör nog att min är en - 15 och hennes runt -07 och att hennes inte ha någon vindkåpa alls.

Kan inte säga något om årsmodeller mer än att jag personligen inte tycker f:n är snygg innan -12. :p
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Tack för svar, Mini! Utbudet verkar störst på nakenhojen så jag slog till på en lågmilad årsmodell 2009 igår! Jämfört med min Honda 600 så kändes det som om jag satt på en lättviktare från förr (Hade ett par Silverpilar på den svartvita tiden) Kawan är nog 25 kg lättare men det var som om den vägde hälften mot Hondan. Ska köra hem den på söndag så då får jag väl känna hur det är med vind o sånt. Jag kör ju sällan motorväg, så nakenhoj är kanske the skit.
Ska prova en f-modell om jag får chansen någonstans, kanske borde man ha två hojar...
 

Jolian.g

Ny medlem
Gick med
12 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
2006 er6f Kawasaki
Överlag verkar bromsarna vara jävligt sunkiga. ABS ska väl finnas fram också? Hur vet man att de verkar?
Berätta gärna om ditt problem och vad du gjorde?

Finns det andra tips för bättre bromsar? HAr bytt till värsting bromsbelägg. Luftat ordentligt fram och bak. Bytt vätska regelbundet.
Någon som har gett sig på att byta till stålbromsrör på en ABS modell? Hjälper det?

Hej,
Problemet jag hade var att ABS lampan inte slocknade efter start vilket den ska göra om ABS funkar rätt.
Började med att felsöka säkringar som ligger under sadeln och allt såg ok ut. Jag började misstänka ABS modulen och började att skruva ner den och kunde redan i början se att stiften i kontakten hade rostat och gått av. ABS modulen består av två delar en mekanisk och en elektrisk jag behövde byta bara den elektroniska pga rostiga stift.

Det är ABS fram och bak och det ska funka på samma sätt som i bil att pedalen slår ifrån när däcket låser sig. Jag har känt det på fotbromsen men inte handbromsen när jag testade kanske pga att det är lättare att låsa bak än fram...
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Är det ingen som har bytt bromsrör till stålomspunna på abs?
Ska köpa nya broms och kopplingshantah, ev handtag också. Någon med tips på vilka, tänker antagligen ebay eller liknande?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top