ER6-tråden

FreddanO

Ny medlem
Gick med
7 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
Ingen
Skulle behöva lite råd angående pris på en ER-6N då jag funderar på om det skulle bli förstahojen.

Har fått erbjudande av en bekant att köpa en 2013 som har gått 2000 mil för 37000:-. Nybesiktad, servad enligt bok, nytt framdäck. Vet att det var monterat en högre ruta och någon sänkningssats på den också, men alla originalgrejer ska medfölja.

Har inte kikat på den ännu men tar för givet att den är schysst då jag inte hört något annat. På tal om det, finns det något modellspecifikt man bör kolla på en ER-6?

Har givetvis spanat på blocket också och just nu finns det iallafall två stycken för 43-44000 där båda gått runt 500 mil.

Vad säger ni? 37000 och 2000 mil eller 44000 och 500 mil?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vad säger ni? 37000 och 2000 mil eller 44000 och 500 mil?
Jag skulle tagit den billigare. 2000 mil är inte mycket och om servicen skötts och den ser fin ut, så är det inga konstigheter.

Se till att du köper modellen med ABS. De modernare er6orna säljs nog inte utan ABS i Sverige, men dubbelkolla för säkerhets skull. ABS är definitivt något jag vill ha på en förstahoj och dessutom förenklar det när du ska sälja vidare.

När du kollar hojen, titta på däck och drivpaket. Skulle det vara originaldäcken som fortfarande sitter på behöver de nog bytas både av ålder och slitage. Däckets tillverkningsdatum går att läsa på däcksidan och i övrigt kollar du mönsterdjup.

För däck+montering får du räkna med runt 4000kr. Om 500-milshojen är lika gammal kommer åldern börja ta ut sin rätt på det däcken, även om de knappt körts och har massa mönsterdjup kvar.

Drivpaketet borde vara okej efter 2000 mil, men om kedjan skötts illa kan den vara trött. Du ska känna efter glapp vid bakdrevet samt se att länkarna rätar ut sig ordentligt på vägen mellan dreven. Har kedjan oljats dåligt och utsatts för mycket väta finns det troligtvis rost på länkarna. Är drivpaketet kass kan du räkna med runt 2000kr för att få dit ett nytt.
 
Last edited:

Pixeln

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2016
Ort
MÖLNDAL
Hoj
Ducati ST2 1998
Hej, funderar på en er6-f som nösta hoj.
Jag är relativt erfaren åkare och ingen nybörjare. Där av har jag några frågor.

Jag är 180 cm, någon som har någerlunda samma längd och kan ge input på hur sittställningen är?

Har precis sålt min Triumph Sprint 955i med 118 Hk, visserligen kanske lite trötta hästar men ändå.
Kollat på Youtube en hel del och bäst är väl att testa själv naturligtvis, men jag har begränsade möjligheter till det just nu.

Frågan till er som har en egen, tycker ni det saknas mer kraft i motorn och är den lika rolig efter ett par år när man blivit mer varm i kläderna som förare eller tröttnar man och vill gå upp ett par steg?

Högst subjektiva frågor, men uppskattar all hjälp med beslutet jag kan få.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hej, funderar på en er6-f som nösta hoj.
Jag är relativt erfaren åkare och ingen nybörjare. Där av har jag några frågor.

Jag är 180 cm, någon som har någerlunda samma längd och kan ge input på hur sittställningen är?

Har precis sålt min Triumph Sprint 955i med 118 Hk, visserligen kanske lite trötta hästar men ändå.
Kollat på Youtube en hel del och bäst är väl att testa själv naturligtvis, men jag har begränsade möjligheter till det just nu.

Frågan till er som har en egen, tycker ni det saknas mer kraft i motorn och är den lika rolig efter ett par år när man blivit mer varm i kläderna som förare eller tröttnar man och vill gå upp ett par steg?

Högst subjektiva frågor, men uppskattar all hjälp med beslutet jag kan få.

Hade en sprint rs. Om den inte blivit inlöst hade den stått kvar i garaget. Hade inte sambon gillat sin er6 hade den inte stått i garaget.

Er6 och sprint är som att jämföra kukar och morötter.

Jag är knappt 180 lång och satt mycket bättre på 955an. Inte för att er6 är speciellt trång, men ändå. Du kommer sitta mer upprätt på er6. Den marknadsfördes som "förnuftigt pendlarval"på mässan när den kom.

Däremot ska man inte kassförklara den på en gång, jag vet med mig att det är med er6 jag har min bästa varvtid på gröndal (gokartbana i Eskilstuna). Jag vågade helt enkelt gasa mer jämnt pga den snälla karaktären på motorn.

Som enda hoj hade jag troligtvis tröttnat och bytt. Eftersom jag bara kör bana och kortare svängar på gata vill jag ha nåt mer inspirerande. 701an jag har just nu är för mig perfekt. Fast fråga mig till hösten kanske jag vill ha sportis. :)
 

Pixeln

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2016
Ort
MÖLNDAL
Hoj
Ducati ST2 1998
Hade en sprint rs. Om den inte blivit inlöst hade den stått kvar i garaget. Hade inte sambon gillat sin er6 hade den inte stått i garaget.

Er6 och sprint är som att jämföra kukar och morötter.

Jag är knappt 180 lång och satt mycket bättre på 955an. Inte för att er6 är speciellt trång, men ändå. Du kommer sitta mer upprätt på er6. Den marknadsfördes som "förnuftigt pendlarval"på mässan när den kom.

Däremot ska man inte kassförklara den på en gång, jag vet med mig att det är med er6 jag har min bästa varvtid på gröndal (gokartbana i Eskilstuna). Jag vågade helt enkelt gasa mer jämnt pga den snälla karaktären på motorn.

Som enda hoj hade jag troligtvis tröttnat och bytt. Eftersom jag bara kör bana och kortare svängar på gata vill jag ha nåt mer inspirerande. 701an jag har just nu är för mig perfekt. Fast fråga mig till hösten kanske jag vill ha sportis. :)

Så sant, går inte direkt att jämföra. Äpplen och apelsiner osv. Kanske ska kolla mer på YZ6 istället. Får helt enkelt åka och testa...
 

FreddanO

Ny medlem
Gick med
7 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
Ingen
Jag skulle tagit den billigare. 2000 mil är inte mycket och om servicen skötts och den ser fin ut, så är det inga konstigheter.

Se till att du köper modellen med ABS. De modernare er6orna säljs nog inte utan ABS i Sverige, men dubbelkolla för säkerhets skull. ABS är definitivt något jag vill ha på en förstahoj och dessutom förenklar det när du ska sälja vidare.

När du kollar hojen, titta på däck och drivpaket. Skulle det vara originaldäcken som fortfarande sitter på behöver de nog bytas både av ålder och slitage. Däckets tillverkningsdatum går att läsa på däcksidan och i övrigt kollar du mönsterdjup.

För däck+montering får du räkna med runt 4000kr. Om 500-milshojen är lika gammal kommer åldern börja ta ut sin rätt på det däcken, även om de knappt körts och har massa mönsterdjup kvar.

Drivpaketet borde vara okej efter 2000 mil, men om kedjan skötts illa kan den vara trött. Du ska känna efter glapp vid bakdrevet samt se att länkarna rätar ut sig ordentligt på vägen mellan dreven. Har kedjan oljats dåligt och utsatts för mycket väta finns det troligtvis rost på länkarna. Är drivpaketet kass kan du räkna med runt 2000kr för att få dit ett nytt.

Tack så mycket för tipsen! Har kikat på den billigare ER6an nu och den var i min mening inte mycket att ha tyvärr. Drivpaketet går i min mening max denna säsong, repig, rostig ram och kopplingshandtag m.m, fick ingen bra känsla så jag hoppar över den.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack så mycket för tipsen! Har kikat på den billigare ER6an nu och den var i min mening inte mycket att ha tyvärr. Drivpaketet går i min mening max denna säsong, repig, rostig ram och kopplingshandtag m.m, fick ingen bra känsla så jag hoppar över den.

Låter helt rätt.

Känns det inte hundra så är det bara att gå vidare. Det är lätt att göra en dålig affär när man siktat in sig på en modell och vill ha den hemma i garaget så snart det bara går.
 

Jolian.g

Ny medlem
Gick med
12 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
2006 er6f Kawasaki
Hej,

Har skaffat mig en er6f från 2006 med ABS som började strula efter mycket felsökning så hittade jag felet och lyckades laga den. Den som behöver hjälp med felsökning av ABS kan säga till så hjälper jag gärna till...
 

olleedfast

Olle
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Lucksta
Hoj
1992 suzuki rg125f
Tja, jag ska göra 1200mils servicen på min er6a 2008. Fick frågan från verkstaden om jag kunde ”maila med en kopia av service protokollet, det är för 2014 men nästan samma för alla er6or”. Vart finner jag ett sådant serviceprotokoll..? Tacksam för hjälp.
 

olleedfast

Olle
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Lucksta
Hoj
1992 suzuki rg125f
Ja de kände jag med.. får googla vidare.. men är de nån av er som vet vad som ska ingå i 1200mils servicen?
 

Zadkiel

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2019
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawazaki Er6n 2008
Har en Er6n -08 där efter jag satte dit Slip-on så går den ryckigt på låga varv vid hastighet under 60.
Någon som har tips/idéer på vad det kan va och hur man kan fixa det?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har en Er6n -08 där efter jag satte dit Slip-on så går den ryckigt på låga varv vid hastighet under 60.
Någon som har tips/idéer på vad det kan va och hur man kan fixa det?

Förmodligen så måste den mappas /optimeras för att den ska gå bra. Ryckigt betyder att den får för lite bränsle.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Köpte min med slip-on på. Det åkte av och orginalet åkte på. Jag höll på o bli galen på ryckandet till slut.
Så jäkla häftigt var det inte med slip-on. Fick rådet här på forumet att skaffa en powercommander och mappa den. Det var massa tusenlappar jag inte kände för.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tips på billiga, bra underhållsladdare?

Gissar den här duger.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteriladdare/batteriladdare-12-v-15-a-2000040411

eller den här
https://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-6-12-V/p/36-4019

Själv laddar underhållsladdar jag med konstantspänning ca 13,65 Volt efter läst det någonstans.
Och det är samma instruktion idag för Float charge voltage om man söker på Yuasa NP7-12

Varför underhållsladdning ?
För batteriet håller längre.
Så hos mig står batteriet i GSX1300R alltid på underhållsladdning när den är i garaget.
Jag har Yuasa originalbatteriet i min GSX1300R som inregistrerades hösten 2007.
Jag köpte den hösten 2013. Så 6 år enbart hos mig.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top