ER6-tråden

Jag blir lite sur när körskolorna inte lär oss sånt!! Det är ju faktiskt inte gratis att ta lektioner... Tog mitt MC-kort för 4 år sedan och det är inte förrän för något år sedan som jag ens hörde talas om motstyrning... Sen sa de inte ett ljud om hur man skulle sitta eller att man kunde flytta sig i sadlen... Det var bara upp på hojen och kör... FÖR JÄVLIGT!!

Vill minnas att jag fick lära mig vad motstyrning var för något på körskolan.
Och att flytta sig på sadeln är ju överkurs för gatkörning och det är ju inte meningen att du ska behöva lära dig körteknik för bankörning när du tar körkort.
 
Ja det är lite konstigt att inte fler har fått brevet från Kawasaki men en logisk förklaring är väl att de skickar ut i omgångar så verkstäderna ska ha en chans att hinna med.
 
Jag har också fått brevet gällande F modellen och fotbromsen. När jag pratade med verkstaden jag servar hos så var jag tydligen den första som hörde av sig. Väntar just nu på att de ska ringa och säga att de fått in det material de behöver så jag kan boka tid.
 
Jag blir lite sur när körskolorna inte lär oss sånt!! Det är ju faktiskt inte gratis att ta lektioner... Tog mitt MC-kort för 4 år sedan och det är inte förrän för något år sedan som jag ens hörde talas om motstyrning... Sen sa de inte ett ljud om hur man skulle sitta eller att man kunde flytta sig i sadlen... Det var bara upp på hojen och kör... FÖR JÄVLIGT!!

Jag gick ju inte på körskola men kan kanske hålla med om att man borde få reda på va motstyrning är, det är ju faktiskt ganska användbart :P Men förflytelse med röven är lite överkurs för landsväg som Jesper nämnde... Man kan ju inte räka med att alla sitter bänkade framför motor GP ^^. Där har vi ett riktigt bra exempel på motstyrning, nästa gång ni tittar på ett race så lägg märket till vinkeln på hjulet ut ur kurvan (syns bäst när de blir lite bakhjul efter kurvan) Då är alltid hjulet åt "fel" vinkel ;)
 
Mitt första inlägg här på forumet.

Jag letar MC och har funderingar på att skaffa en ER6:a. Har sett att det finns ganska många nya 09:or och 10:or kvar i lager.
Johan's MC i Göteborg annonserar en ny ER6f-09 ABS för 74.900:- och enligt dem så är ord. pris 83.900:-.
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ER6_F_ABS_GRON_NY_NU_74_900KR__29051345.htm?ca=7&w=3

Ser i en gammal MC-tidning att nypriset på en sådan var 73.900:-!!! Försöker de luras eller har jag fått fel info om vad nypriset var 09?

Självklart så har de väl rejäl prutmån på dessa lagerhojar men tycker det är dålig stil om de anger fel ord. pris.
 
Mitt första inlägg här på forumet.

Jag letar MC och har funderingar på att skaffa en ER6:a. Har sett att det finns ganska många nya 09:or och 10:or kvar i lager.
Johan's MC i Göteborg annonserar en ny ER6f-09 ABS för 74.900:- och enligt dem så är ord. pris 83.900:-.
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ER6_F_ABS_GRON_NY_NU_74_900KR__29051345.htm?ca=7&w=3

Ser i en gammal MC-tidning att nypriset på en sådan var 73.900:-!!! Försöker de luras eller har jag fått fel info om vad nypriset var 09?

Självklart så har de väl rejäl prutmån på dessa lagerhojar men tycker det är dålig stil om de anger fel ord. pris.
Antar att det dyrare nypriset avser ABS modellen som i annonsen och det billigare är utan ABS.

ABS är ju att föredra tycker jag!

Lycka till och hoppas du slår till på en Er6:a :)
 
Mitt första inlägg här på forumet.

Jag letar MC och har funderingar på att skaffa en ER6:a. Har sett att det finns ganska många nya 09:or och 10:or kvar i lager.
Johan's MC i Göteborg annonserar en ny ER6f-09 ABS för 74.900:- och enligt dem så är ord. pris 83.900:-.
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ER6_F_ABS_GRON_NY_NU_74_900KR__29051345.htm?ca=7&w=3

Ser i en gammal MC-tidning att nypriset på en sådan var 73.900:-!!! Försöker de luras eller har jag fått fel info om vad nypriset var 09?

Självklart så har de väl rejäl prutmån på dessa lagerhojar men tycker det är dålig stil om de anger fel ord. pris.

Jag rättar mig själv här.

74.900:- är troligen för -08 och -09 kostade de tydligen 79.900:-.
83.900:- som Johan's MC anger som ord. pris gäller troligen -10 och inte -09 som de säger.
Kan det stämma ni som är insatta i modellen?
:va

Antar att det dyrare nypriset avser ABS modellen som i annonsen och det billigare är utan ABS.

ABS är ju att föredra tycker jag!

Lycka till och hoppas du slår till på en Er6:a :)

Ja ABS är nog värt pengarna den dagen man verkligen behöver det.
 
Last edited:
Kan inte annat än hålla med angående köp av ABS modellen. Det är extra trygghet att ha det enligt mig.
 
Äntligen mc-kort och 5 månader efter att ha köpt hojen fick man åka på egen hand vart man ville! Ah vilken befriande känsla....(övningskört bara en gång med den)
 
Jag provar igen och ser om nån har svar på mina frågor.

1. Jag mailade ett par firmor idag ang. 2.400 mil service som snart kommer. Jag fick prisförslag på 3.400 och 5.000:-, stor skillnad känner jag så jag kolla i manualen men blev bara förvirrad om jag ska va ärlig. Jag fick fram att man kontrollerar/smörjer osv det mesta samt byter olja och eventuellt stift? Är det något mer som jag missat som ingår i 2.400 mil servicen?

2. Jag köpte Castrol kedjespray och ska smörja kedjan i helgen. Ska man dränka kedjan eller bara spruta lite lätt? Sen fanns det oxå kedje-rengöring...behöver man rengöra kedjan helt med hjälp av något sånt här och tvätta av den för att sen smörja den på nytt eller räcker det att bara smörja om och om igen? Kan ni rekommendera hur ofta man ska rengöra kedjan för att återsmörja?

3. Sista frågan, säteskuts vill jag ha...länkar till var man hittar tack :)

Äntligen mc-kort och 5 månader efter att ha köpt hojen fick man åka på egen hand vart man ville! Ah vilken befriande känsla....(övningskört bara en gång med den)

Stort grattis, lycka till med kortet och hojen framöver :)
 
Last edited:
Jag provar igen och ser om nån har svar på mina frågor.

1. Jag mailade ett par firmor idag ang. 2.400 mil service som snart kommer. Jag fick prisförslag på 3.400 och 5.000:-, stor skillnad känner jag så jag kolla i manualen men blev bara förvirrad om jag ska va ärlig. Jag fick fram att man kontrollerar/smörjer osv det mesta samt byter olja och eventuellt stift? Är det något mer som jag missat som ingår i 2.400 mil servicen?

2. Jag köpte Castrol kedjespray och ska smörja kedjan i helgen. Ska man dränka kedjan eller bara spruta lite lätt? Sen fanns det oxå kedje-rengöring...behöver man rengöra kedjan helt med hjälp av något sånt här och tvätta av den för att sen smörja den på nytt eller räcker det att bara smörja om och om igen? Kan ni rekommendera hur ofta man ska rengöra kedjan för att återsmörja?

3. Sista frågan, säteskuts vill jag ha...länkar till var man hittar tack :)



Stort grattis, lycka till med kortet och hojen framöver :)

Spraya hellre lite och ofta, än mycket och sällan. Använd spray som blir rejält klistrig alternativt castrol chain wax, så stannar den kvar på kedjan.

Det finns många åsikter om hur man rengör kedjor. Men när jag jobbade som speedwaymekaniker tvättade vi alltid kedjorna med högtryckstvätt och avfettning, sedan torkade dom med tryckluft och sprayade dom direkt så dom inte rostade ifall det skulle vara vatten kvar någonstans. Använd inte 5-56 eller liknande sprayer eftersom dom gör att kedjesprayen inte stannar kvar på kedjan utan skvätter bort när man kör
 
Jag rättar mig själv här.

74.900:- är troligen för -08 och -09 kostade de tydligen 79.900:-.
83.900:- som Johan's MC anger som ord. pris gäller troligen -10 och inte -09 som de säger.
Kan det stämma ni som är insatta i modellen?
:va

Det låter rätt ja :). Rejäla prisuppgångar varje år tycker jag! Snart är den ju uppe i tresiffrigt belopp?!
 
Idiotfråga 1: Motstyrning? Vad är det?
Idiotfråga 2: Hänga av? Vad är det?

:död

Jag är rätt säker på att du redan använder motstyrning utan att tänka på det :) Mycket bra läsning finns här:
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf

S-Racing har kutsar, http://s-racing.se/

Mitt första inlägg här på forumet.

Jag letar MC och har funderingar på att skaffa en ER6:a. ...

Det finns många fina 07'or på blocket som inte gått speciellt långt för runt 40k, mycket bra köp! :tummenupp Jag skulle inte slänga upp över 80k för en er6:a, helt sjukt, halva priset jmf mot äldre modeller! Så mycket skiljer det inte mellan dem... du kommer få lika roligt med den tidigare modellen. :)
 
Jag är rätt säker på att du redan använder motstyrning utan att tänka på det :) Mycket bra läsning finns här:
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf

S-Racing har kutsar, http://s-racing.se/



Det finns många fina 07'or på blocket som inte gått speciellt långt för runt 40k, mycket bra köp! :tummenupp Jag skulle inte slänga upp över 80k för en er6:a, helt sjukt, halva priset jmf mot äldre modeller! Så mycket skiljer det inte mellan dem... du kommer få lika roligt med den tidigare modellen. :)

Eller så har ju jag en 06a till salu.....
 
Jag provar igen och ser om nån har svar på mina frågor.

1. Jag mailade ett par firmor idag ang. 2.400 mil service som snart kommer. Jag fick prisförslag på 3.400 och 5.000:-, stor skillnad känner jag så jag kolla i manualen men blev bara förvirrad om jag ska va ärlig. Jag fick fram att man kontrollerar/smörjer osv det mesta samt byter olja och eventuellt stift? Är det något mer som jag missat som ingår i 2.400 mil servicen?


Det som görs på denna service är oljebyte+filter, byte av tändstift, sen är det bara kontroller och eventuellt byte av slitagedelar som är dåliga. Tidigare ingick ventilspelskontroll och justering men detta är numera ändrat till 4800 mil. Vissa verkstäder verkar inte ha koll på detta.

Brh här i skåne visste inte detta och då fick jag pris på 5000:-, dock gerts i ängelholm visste detta så där fick jag pris på 2000-2500:-.

Det slutade med att jag gick till min lokala mc mek då jag inte har garanti längre och priset blev 1100:-, det som gjordes var kontroll+smörjning, byte av bromsvätska(2-års intervaller). Olja+filter bytte jag själv.

Tändstiftet var i så fint skick att byte ej behövdes(sitter platinumstift i som håller mkt mkt länge) och luftfilter blev bara rengjort då det heller ej ansågs nödvändigt med byte.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top