ER6-tråden

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Haninge / Handen
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Hej och tacK :)

Jag fick ett lås av märket Oxford som ska va godkänt men axeln som går igenom skivan är för tjock för att gå igenom det runda hålet som låset är monterat i på bilden. Utan jag får istället låsa det genom någon av de "rektangulära" öppningarna som finns i skivan. Gör detta någon skillnad? Är tanken att man ska montera det i just de runda öppningarna som går runt skivan eller är det OK att göra som jag gjort?

Jag kollade upp det på Transp.sty. och det står att den är besiktigad i April 2010 så det är därför jag utgår från att det är 2012 som gäller. Ang. DB Killer...med risk att låta helt tappad nu, hur ser det ut och var sitter det exakt? :confused: Jag kan bilar men MC är en helt ny värld för mig så jag har ingen koll alls. Jag förstår ju vad en DB Killer gör men vet inte hur den ser ut osv på ett MC system.

Tack för svaren hittills iaf. :tummenupp


Bra val av hoj, jag har kört ninja och r6 innan, Er-6 har gett mig mest körglädje!

Jag skulle INTE använda skivbromslåset som du gör, alldeles för lätt att såga sig igenom som tjuv utan någon påverkan på frambromsens funktion, (har hänt mig och blev utan hoj i över 1månad) Jag kör med Abus detecto nu och är supernöjd, den får plats undersätet, utan förvarings väskan.
Så tips på förvaring: Undersätet, eller fäst förvaringsväskan någonstans på ramen, händer ibland att jag har faktist slänger in mitt i ryggsäcken när jag ska köra en kortare sväng, och då med ryggplattan på..

DB killern är som en tratt som sitter oftast i slutet av avgassystemet, brukar vara väldigt enkelt att kunna ta ut den då den är fäst med en skruv eller liknande..

Bränslemätare hehe, du har en varnare som blinkar till när det är hmm 2.5L soppa kvar, kanske va 3.5L, Det räcker gott och väl :)

Växlingen? Förstog inte riktigt, enda jag känner av är klirret mellan 1-2ans växel som är vanligt förekommande fenomen..
 
Last edited:

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Tack återigen :)

Ang. skivlåset, tycker ni jag ska köpa ett annat lås som passar i de hålen i skivan isf eller går det att använda mitt nuvarande lås på annat sätt som är bättre?

OK nu hajar jag hur DB killern ser ut, som en tratt som sitter på ett "Japsblås" på bilar som blev så poppis i början på 2000-talet, tack för infon.

Jag fiskade upp manualen igår och läste i sängen innan jag somna :p och som du säger är det 3.5L kvar när den tänder sig, fulltank ska va 15.5L. Men hur långt kommer man ungefär på 3.5L när man kör vanlig landsväg mellan 70-90? Eller rättare sagt vad är bränsleförbrukning i landsväg på ER6an? Antingen suger jag på att googla eller så har jag bara otur för jag har inte hittat och inte här på SH heller :(

Det jag menar med växlingen är att det känns ungefär som att växlingen borde va längre. Det går liksom "för fort" att få i växeln och känslan är väldigt hård. Det jag kan jämföra det med är en sk. shortshift som man monterar på bilar som gör att växlingen blir jättekort. Det kanske är normalt men som sagt så har jag inte nånting att jämföra med.

Den enda andra hojen jag kört är en BMW GS800 på körskolan och där var växlingen mjukare och vägen mellan växlingsarmens dödlägen från start till stopp när man växlar var längre än på ER6an. Å andra sidan var den ju mjuk o sävlig i chassi och allt annat om man jämför den med ER6an.

Nåja, mkt frågor och undringar från en nybörjare, hoppas ni har tålamod med mig :)
 
Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Kanske jag rätt och slätt blir kuperad när denna fråga dimper ner. Jag har alldeless nyss, läs förra veckan, tatt kortet. Så jäkla underbart!

Och nu går och omkring och dreglar och spanar efter min första hoj. Har då snubblat över en fin er6n ABS-08. Jag är ingen meckar kung, men jag drog öronen åt mig när jag såg olja, helt svart. Den har enligt ägaren bytts för cirka 100 mil sedan.

Då är min fråga är det rätt av mig att dra öronen åt mig. Hojjen har gått 1400 dryga. Att oljan är svart innebär ju att den har gjort sitt jobb, men efter 100 mil? Extremt tacksam för svar.

En olja på en 4-t som inte har separat för "motor" och växellåda blir ju svart på 5minuter, så det behöver du verkligen inte bry dig om.


Tack återigen :)

Ang. skivlåset, tycker ni jag ska köpa ett annat lås som passar i de håler i skivan isf eller går det att använda mitt nuvarande lås på annat sätt som är bättre?

OK nu hajar jag hur DB killern ser ut, som en tratt som sitter på ett "Japsblås" på bilar som blev så poppis i början på 2000-talet, tack för infon.

Jag fiskade upp manualen igår och läste i sängen innan jag somna :p och som du säger är det 3.5L kvar när den tänder sig, fulltank ska va 15.5L. Men hur långt kommer man ungefär på 3.5L när man kör vanlig landsväg mellan 70-90? Eller rättare sagt vad är bränsleförbrukning i landsväg på ER6an? Antingen suger jag på att googla eller så har jag bara otur för jag har inte hittat och inte här på SH heller :(

Det jag menar med växlingen är att det känns ungefär som att växlingen borde va längre. Det går liksom "för fort" att få i växeln och känslan är väldigt hård. Det jag kan jämföra det med är en sk. shortshift som man monterar på bilar som gör att växlingen blir jättekort. Det kanske är normalt men som sagt så har jag inte nånting att jämföra med.

Den enda andra hojen jag kört är en BMW GS800 på körskolan och där var växlingen mjukare och vägen mellan växlingsarmens dödlägen från start till stopp när man växlar var längre än på ER6an. Å andra sidan var den ju mjuk o sävlig i chassi och allt annat om man jämför den med ER6an.

Nåja, mkt frågor och undringar från en nybörjare, hoppas ni har tålamod med mig :)

Ja, du bör kunna låsa hojen korrekt.

Mja, hojen är ju väldigt snål men några direkta sifror har jag inte i huvudet iaf. Men ett tips är ju att tanka hojen fullt, nolla trippen och kör upp en hel tank vid lugn körning (Lugn körning eftersom man inte ligger fullt precis när den lampan tänds). Sedan när du tankar igen så delar du bensinen/milen så får du ju fram precis vad den drar. Men under 0,5 drar den vid lugn körning iaf så du kommer MINST 7mil på 3,5L.

Växellägena är en vanesak.
 
Last edited:

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Ja, du bör kunna låsa hojen korrekt....

....Sedan när du tankar igen så delar du bensinen/milen så får du ju fram precis vad den drar. Men under 0,5 drar den vid lugn körning iaf så du kommer MINST 7mil på 3,5L.

Växellägena är en vanesak.

Om någon VILL sno din hoj mitt på ljusa dagen kvittar det i princip vilket skivbromslås du har eller hur det sitter i skivan. Vet de vad de gör så kommer de igenom oavsett vilket och det går jävligt snabbt. Dock är en hoj som ER6 kanske inte lika stöldbenägen som vissa andra dyrare hojjar då den är i det billigare segmentet.

Lås med en kätting när den står hemma i garaget, och gärna fast i ngt om det går!

Räkna inte med minst 7 mil vid lugn körning på 3,5 liter. Tycker det är väl optimistiskt att räkna utan marginal. Säg 5 mil istället så är du på den säkra sidan.
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Men hur långt kommer man ungefär på 3.5L när man kör vanlig landsväg mellan 70-90? Eller rättare sagt vad är bränsleförbrukning i landsväg på ER6an? Antingen suger jag på att googla eller så har jag bara otur för jag har inte hittat och inte här på SH heller :(

Jag brukar nolla den ena trippmätaren när jag tankar, när jag kommer över 30 mil börjar det bli hög tid att tanka. Rekordet är 34 mil tror jag.. Lampan brukar börja varna vid 24-25 mil så minst 5 mil kommer man utan problem därefter!
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Tack för nyttiga svar, jag ska fixa ett annat lås så att jag kan låsa den i de hålen som är vid skivan. Då känns det iaf mkt bättre ifall något skulle hända, gud förbude. Jag tankade igår när jag körde hem den när lampan tändes men jag fick bara i ca 6L med munstycket nerstoppat till stoppet i tanken så att säga.

Hur fan gör ni när ni tankar? Tankar ni upp ända tills det att bensinens nivå är jämns med det "stoppet" som är till tankmunstycket eller hur gör ni? Den slår ju av jättetidigt om man bara stopper ner munstycket ända ner till stoppet.

Ang. låset så fick det iaf plats alldeles bakom verktygsväskan så det löste sig :)

Jag brukar nolla den ena trippmätaren när jag tankar, när jag kommer över 30 mil börjar det bli hög tid att tanka. Rekordet är 34 mil tror jag.. Lampan brukar börja varna vid 24-25 mil så minst 5 mil kommer man utan problem därefter!

Är det lugn körning? Stadstrafik? Landsväg? Jag kommer köra mest stadstrafik och 70-110 när jag kör till jobbet vid fint väder.
 
Last edited:

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Hur fan gör ni när ni tankar? Tankar ni upp ända tills det att bensinens nivå är jämns med det "stoppet" som är till tankmunstycket eller hur gör ni? Den slår ju av jättetidigt om man bara stopper ner munstycket ända ner till stoppet.

Är det lugn körning? Stadstrafik? Landsväg? Jag kommer köra mest stadstrafik och 70-110 när jag kör till jobbet vid fint väder.

Tankar ända upp, man får hålla i tankmunstycket!

Har som sagt klarat allt från 30 till 34 mil, ganska stor skillnad ju.. Inte så att jag har funderat nämnvärt över när den dricker mer eller mindre. 34 mil var iaf efter ganska jämn långkörning i 70-100 på småvägar.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
OK tack för infon!

Killen som jobbar på firman jag köpte MC.n av sa att den var 5-växlad när jag frågade om den var det, det satt nämligen en påklistrad femma vid varvräknaren. Igår tänkte jag inte alls på det utan jag bara växlade och körde men idag testade jag och den har 6 växlar...eller? :va

Jag blir lite fundersam eftersom jag inte riktigt vant mig vid att växlingen är som den är och att jag ibland tror att jag missar växlar.

Många dumma frågor hehe, tackar för svaren iaf :)
 
Last edited:

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Haninge / Handen
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Hehehe

Ja er-6an är 6växlad. :p

När jag tankar min brukar jag sätta mig på hojen. Håller den upprätt och fyller så mycket det bara går med kanten i åtanke, följer med bränslenivån med munstycket så den inte spärrar av tills jag är nöjd.. 34mil?? Fyfan jag måste köra jävligt hårt, jag brukar komma runt 20mil när lampan börjar lysa, buskör nog för mycket :p

Jag skulle rekommendera dig och köpa ett godkännt skivbromslås som du fäster på ett korrektsätt, då slipper du bli förbannad den dagen ***ungarna har varit och sågat bort den för lätt, ska dem göra det så får dem göra det genom skivan..

Kör försiktigt!
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Bra koll han hade isåfall, han jobbar ändå på en Kawasaki återförsäljare :p

Jag styr upp ett nytt lås asap iaf så slipper man fundera på det. 20 mil alltså, med tanke på att det är ca 12L tills lampan tänder sig så är det inte så farligt ändå, visst det är ingen raket kanske men ändå godkänt tycker jag. Iaf om man jämför buskörning med bil som lätt vill dricka ett par liter/milen.

Ska vi börja tävla i snålkörning nu, mest mil per tank vinner :p
 

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
ER6-n -06
Snackade precis med en som skulle kunna mappa min hoj, men dom vill ha 3500:- för mappningen när allt sitter på!
Han snackade även om att man var tvungen att plugga avgasreningen, någon som gjört detta?

Någon annan som vet om det finns någon runt stockholm som kan mappa fast för en lite mindre peng?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Snackade precis med en som skulle kunna mappa min hoj, men dom vill ha 3500:- för mappningen när allt sitter på!
Han snackade även om att man var tvungen att plugga avgasreningen, någon som gjört detta?

Någon annan som vet om det finns någon runt stockholm som kan mappa fast för en lite mindre peng?


Hej jag förstår inte :confused: Du skulle ju åka till Andersson Turbo i väsby. Han fixar ju allting åt dig så vad är problemet :)
 

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
ER6-n -06
Hej jag förstår inte :confused: Du skulle ju åka till Andersson Turbo i väsby. Han fixar ju allting åt dig så vad är problemet :)

har försökt få tag på honom i en månad, mail, pm, gästbok men får inget svar.... Han kunde fixa det men då hade jag inte fått hem PCIII:an men nu när jag fick hem det får jag inget svar :tummenner
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
har försökt få tag på honom i en månad, mail, pm, gästbok men får inget svar.... Han kunde fixa det men då hade jag inte fått hem PCIII:an men nu när jag fick hem det får jag inget svar :tummenner


Hej ok jag förstår. Det är helt klart värt att vänta in honom. Skickar dig ett pm
 

Engineer1980

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Torsby
Hoj
Kawasaki ER6-N Svart -09
Helgens tur..

Ja då va första riktiga långturen avverkad mer ER6:an...

Upp till Trollstigen i Norge... Åkte med ett gäng glada Norskar som var väl kända i trakterna vilket sannolikt inte gjorde turen sämre...

ER:en gör sig mycket bra på de krokiga norska asfaltsvägarna, men man får köra med respekt, skulle man komma utanför vägen är det inte alltid ett dike man hamnar i..

Ja ja, kul va det, ca 170 mil avverkat, sadeln funka faktiskt ganska skapligt, inte allt för ont... :arsele
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
hur sitter ni i sadeln? med pungen typ på tanken eller med röven precis där bönpallen börjar? Får lite ont i röven faktiskt men det kan ju vara ren ovana, kört lite supermoto innan och då satt jag väldigt nära tanken om ni förstår =)
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
hur sitter ni i sadeln? med pungen typ på tanken eller med röven precis där bönpallen börjar? Får lite ont i röven faktiskt men det kan ju vara ren ovana, kört lite supermoto innan och då satt jag väldigt nära tanken om ni förstår =)

Då jag tycker hojjen är lite liten (184 cm lång är jag) så trycker jag arslet bakåt tills bönpallen säger stopp.
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
ok... jag är också 184 så jag får ta och testa detta, sitter du lika dant även när du kör "lagligt" på snäva 70 vägar?
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
En sak som jag har velat göra länge är att bli av med de hemska fotpinnarna (hela setet alltså, vad det nu heter på svenska) som sitter på 07:an.
Så.. Är det någon som vet om de som sitter original på 09-10 har samma mått mellan infästningarna? Och om man i sådana fall kan köpa såna från Kawasaki (eller beg från klotad hoj såklart)
Och annars, har ni några tips om var man kan hitta eftermarknads-versioner? Har hittat ett par schyssta på CarpiMoto men 385 euro är rätt saftigt.. CarpiMoto har några andra versioner också men tänkte om någon har sett någon annan butik som säljer?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top