ER6-tråden

Michelle88

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
2010 Ducati 848
hur sitter ni i sadeln? med pungen typ på tanken eller med röven precis där bönpallen börjar? Får lite ont i röven faktiskt men det kan ju vara ren ovana, kört lite supermoto innan och då satt jag väldigt nära tanken om ni förstår =)

Gott att höra att det är fler än jag som får ont i häcken av er6-sadel... Har funderat på om det är mitt skinnställ som är för litet eller om det är sadlen på hojjen... Men det verkar ju som att det kan vara en kombination...
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
hur sitter ni i sadeln? med pungen typ på tanken eller med röven precis där bönpallen börjar? Får lite ont i röven faktiskt men det kan ju vara ren ovana, kört lite supermoto innan och då satt jag väldigt nära tanken om ni förstår =)

Jag sitter med en knytnäves avstånd från tanken ungefär.
Jag är 1.86, har inga problem med att få ont i arslet.
Jag flyttar mig lite i sadeln vid kurvor o.s.v oxå så det kanske hjälper.

Däremot känner jag ibland att vinkeln på mina ben kan vara för stor, och om skinnstället hamnat fel i knävecken så kan det stasa lite i benen.

Sen tänkte jag att jag måste testa annat styre.
Jag tycker man sitter för rakt upp, ska se om Biltemas gör ngn skillnad.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Kör jag i lungt tempo sitter jag nära tanken.
Kör jag däremot inspirerat så sitter jag med en näve mellan tanken och lutar mig lite framåt med avslappnade armar.
Använder jättemycket motstyrning när jag kör.
Hänga av på gatan känns onödigt , detta gör ja endast när ja kör bandagar
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Kör jag i lungt tempo sitter jag nära tanken.
Kör jag däremot inspirerat så sitter jag med en näve mellan tanken och lutar mig lite framåt med avslappnade armar.
Använder jättemycket motstyrning när jag kör.
Hänga av på gatan känns onödigt , detta gör ja endast när ja kör bandagar

Hehe, ja hänger gör jag inte direkt på gatan.
Men jag flyttar mig lite, helt ovetandes ibland. Det bara blir så.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Idiotfråga 1: Motstyrning? Vad är det?
Idiotfråga 2: Hänga av? Vad är det?

:död

1. Om du ska svänga höger så vrider du styret åt vänster (dvs styr åt fel håll).
Prova köra rakt fram och vrid styret åt Vänster och du kommer märka att hojen lutar åt höger , Låter konstigt men de funkar!
Motstyrning har räddat mig flertalet gånger när de kommit upp hinder i vägen.

2. Häng av är sånt Rossi och moto gp förarna gör på gatan, Du flyttar ut halva röven och sätter ut knäet för att veta hur mycket du har kvar att luta.
Det ger också bättre känsla om de börjar gå riktigt fort .
Hänger du av så slipper du ofta skrapa fotpinnarna också.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Svaret på idiotfråga 2 känner jag igen från att ha tittat MotoGP, tack för bra svar :)

Idag stod jag och arbetskamraten vid ett rödljus och jag skulle typ visa vad min hoj går för, jag gasa kanske upp til 8-9K RPM och växla till tvåan och gav mera gas, kändes som den reste sig lite vid växlingen. Är det så "lätt" för er med eller var det bara jag som drömde? :D
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Svaret på idiotfråga 2 känner jag igen från att ha tittat MotoGP, tack för bra svar :)

Idag stod jag och arbetskamraten vid ett rödljus och jag skulle typ visa vad min hoj går för, jag gasa kanske upp til 8-9K RPM och växla till tvåan och gav mera gas, kändes som den reste sig lite vid växlingen. Är det så "lätt" för er med eller var det bara jag som drömde? :D

Nej det reser lite om man växlar fort med fullgas.
Ska jag få framhjulet att lyfta annars så använder jag kopplingen :D
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Någon mer som fått brev från Kawasaki ang åtgärd för fotbromsen pga av att kåpan kan hindra föraren att bromsa effektivt.
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Någon mer som fått brev från Kawasaki ang åtgärd för fotbromsen pga av att kåpan kan hindra föraren att bromsa effektivt.

Nej, men låter intressant.

Mer info?

Idiotfråga 1: Motstyrning? Vad är det?
Idiotfråga 2: Hänga av? Vad är det?

:död

en annan förklaring på fråga 1.

Tänk dig att du håller en sopborste i handflatan och balanserar den rakt upp.

För du handen åt höger så tippar kvasten åt vänster, och tvärt om på andra hållet.
På samma sätt fungerar motorstyrningen på en hoj. Vrid styret åt höger så lutar hojjen åt vänster..

Men givetvis inget överdrivande vridning på styret, för då händer andra saker :):):)

Som Bjork3en sa, låter konstigt men fungerar... testa
 
Last edited:

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Jag har testat imorse på vägen till jobbet och det funkar :) Nästa fråga är då i vilket syfte detta används?

En till fråga nu, varje 60 mil ska kedjan smörjas enligt klisterlappen på svingen. Smörjer ni så ofta? Och vilken smörja ska man ha när man smörjer?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag använder motstyrning i varje kurva nästan.
Kör jag landsvags kurvi kurv vägar så är de motstyrning som gäller.
Det funkar också sjukt bra om man märker att kurvan nyper lite extra, Räddat mig många gånger!

Jag smörjer och rengör min kedja vart annan tankning. ( jag är pedantisk)
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Jag använder motstyrning i varje kurva nästan.
Kör jag landsvags kurvi kurv vägar så är de motstyrning som gäller.
Det funkar också sjukt bra om man märker att kurvan nyper lite extra, Räddat mig många gånger!

Jag smörjer och rengör min kedja vart annan tankning. ( jag är pedantisk)

+1 (på båda svaren)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag har testat imorse på vägen till jobbet och det funkar :) Nästa fråga är då i vilket syfte detta används?

En till fråga nu, varje 60 mil ska kedjan smörjas enligt klisterlappen på svingen. Smörjer ni så ofta? Och vilken smörja ska man ha när man smörjer?

Smörjer nog till och med oftare än så. Använder antingen Castrol eller Q8 Kedjespray. Glöm inte att kedjan ska vara varm när du smörjer, dvs. du smörjer efter körning och inte innan. Särskilt noga är det med Q8:as spray.

Angående motstyrningen så rekommenderar jag någon av smc:s kurser så får du lära dig det mesta om motstyrning, både teoretiskt och praktiskt.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Jag har en liten förkärlek för Castrols oljor så jag ska svänga förbi MC shopen i stan och se vad de har. Bra svar snabbt här det gillar vi :)

Jag mailade ett par firmor idag ang. 2.400 mil service som snart kommer. Jag fick prisförslag på 3.400 och 5.000:-, stor skillnad känner jag så jag kolla i manualen men blev bara förvirrad om jag ska va ärlig. Jag fick fram att man kontrollerar/smörjer osv det mesta samt byter olja och stift. Är det något mer som jag missat som ingår i 2.400 mil servicen?
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
När vi ändå håller på, jag köpte Castrol kedjespray idag och ska smörja den i helgen. Ska man dränka kedjan eller bara spruta lite lätt? Sen fanns det oxå kedje-rengöring...behöver man rengöra kedjan helt med hjälp av något sånt här och tvätta av den för att sen smörja den på nytt eller räcker det att bara smörja om och om igen?

Sista frågan, säteskuts vill jag ha...länkar till var man hittar tack :)
Jag suger fortfarande på att söka.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Tänkte dela med mig av lite erfarenheter kring första besiktningen av Er6:an!

Det gick fin fint att få igenom den med arrow slip-on, med DB-killer i.
Han sa att den lät riktigt gott! :tummenupp

Jag hade varken behövt passagerarhandtagen eller orginalspeglar på.
Satte på de ändå för att vara på säkra sidan! Vet ju inte hur griniga dom är men det räckte alltså med speglarna jag har på. (finns bilder i mitt garage)

Sen var ljusbilden lite låg men eftersom han ville ha mig sittande på hojen medan han kollade det så drog jag lite i plasten och höll kvar så ljusbilden blev lagom hög. Givetvis märkte han inget! :)

Annars var det inga konstigheter, han tyckte den var riktigt kul att köra sa han! :yoparty
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Här kommer brevet från Kawasaki om fotbromsen som jag nämnde.
 

Bifogat

  • kawasakibrev2.JPG
    kawasakibrev2.JPG
    167.5 KB · Visningar: 150

Michelle88

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
2010 Ducati 848
Idiotfråga 1: Motstyrning? Vad är det?
Idiotfråga 2: Hänga av? Vad är det?

:död

Jag blir lite sur när körskolorna inte lär oss sånt!! Det är ju faktiskt inte gratis att ta lektioner... Tog mitt MC-kort för 4 år sedan och det är inte förrän för något år sedan som jag ens hörde talas om motstyrning... Sen sa de inte ett ljud om hur man skulle sitta eller att man kunde flytta sig i sadlen... Det var bara upp på hojen och kör... FÖR JÄVLIGT!!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top