enkelsving?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Vad är fördelen (om någon) med enkelsving? Varför är det kul/bra/tufft/etc?
Vad ger det hojen för egenskaper?

Snyggt, lättare att byta hjul. Men för väghållningen har de en stor nackdel, högre ofjädrad vikt.

Den är från början konstruerad för att enklare ta loss bakhjulet. Annars har den väl ingen större fördel. Men snyggt är det! Vilken hoj tänker du på?

Har hört att det är en direkt nackdel med enkelsving, Belastningen på hjulaxeln gör att lager och däck får en vridning i tyngdpunkt vilket i sin tur gör hojjen ostabil, Med andra ord endast för Ducati bling posers :hihi

Vad gäller vridningen så har man kompenserat för detta med kraftigare lager och svingar, men detta kostar en hel del vikt!
Och vad gäller hjulbyte så tror jag knappt att det går snabbare än om man har som på enduracecyklarna där distanser och bromsok sitter kvar på svingen. Bling Bling var ordet! Som sagt, Schnyggt!!

Jag är väl inte direkt objektiv i ämnet, men det är förbannat snyggt och förbannat lätt att plocka loss hjulet.

Och en jädra massa bling bling

duckie skrev:
Vad är fördelen (om någon) med enkelsving? Varför är det kul/bra/tufft/etc?
Vad ger det hojen för egenskaper?

Jag lånar din tråd lite, hur funkar det egentligen,
är det svårare att sänka en hoj med enkelsving än vanlig?

Generellt sett så är det inte svårare att sänka en enkelsvingad hoj, det beror på hur länkaget är utformat. Man kan alltid sätta en kortare stötdämpare.

Lilla_damen skrev:
Jag lånar din tråd lite, hur funkar det egentligen,
är det svårare att sänka en hoj med enkelsving än vanlig?
Man sänker väl en hoj i sadeln eller dämparen, inte svingen? :va

Det finns några årsmodeller av Honda RS250R med enkelsving som också gjordes för att vara instabila för Ducati bling posers :rolleyes:

frekke skrev:
Du har inte kört ducce va?

Lättare att hålla rent med. :)

Nope har aldrig kört en, men nog finns det säkert en andledning till att 999 fick vanlig sving

Duccarna har ju ride height stag som går att skruva upp o ner.

Fast den brukar stå i nedre läget orginal.

996rideheight_1.jpg

pling pling...

nja.. jag känner ingen skilnad på själva väghållningen mellan enkel och vanlig. däremot är det mycket lättare att hålla rent!

Du glömde Honda meistro ,, dom var före med enkelsving ,, fasen snyggaste hondan genom tiderna Rc-30 hade det ju ,, :7peta

SvartR1a skrev:
Har hört att det är en direkt nackdel med enkelsving, Belastningen på hjulaxeln gör att lager och däck får en vridning i tyngdpunkt vilket i sin tur gör hojjen ostabil, Med andra ord endast för Ducati bling posers :hihi

OT: Frekke, din avatar va tamejfan det äckligaste jag sett på länge!!!

faktiskt är det inte alls ovanligt att en enkelsving väger lika mycket som en konventionell sving eller mer, men det ser ju kanske häftigare ut och hjulet är ju litet enklare att ta av snabbt.
Mest av allt är det nog en designgrej när det sitter på en gathoj som tex VFR.

Last edited:
Back