Ordning på växlarna

Nu är jag inte växellådsguru, men jag måste erkänna att jag har lite svårt att se den cykliska funktionen framför mig rent tekniskt. Det känns som att man måste tänka till några varv för att få det att funka :va
 
Nu är jag inte växellådsguru, men jag måste erkänna att jag har lite svårt att se den cykliska funktionen framför mig rent tekniskt. Det känns som att man måste tänka till några varv för att få det att funka :va

Växelkulissen som roterar har ju spår som flyttar drevet till rätt position för respektive växel. Har man då ingen stopp som hindrar att kulisen fortsätter roterar vidare så kan man ju lyckas konstruera så galet att man från fyran går vidare till ettan, precis som med klockan som efter ett varv, 12 timmar är tillbaka på föregående tid.

Det enda som förvånar är väl hur fan dom kan släppa en sån konstruktion vidare till produktion.
 
Jag har kvar en av flera Fiddy som jag köpte i ett gruppköp typ 2001, precis som alla andra från samma container så ligger alla växlar upp, och om du växlar vidare från fyran så SMACK sitter ettan och du nickar fågelpinnen. I nittio är det ganska stökigt
En sån har jag också ägt.Rätt underhållande när man sitter och funderar på om det är fyran som ligger i eller om det finns en växel till.Att trycka i ettan i toppfart brukade resultera i bredställ som Boris Chambon varit nöjd med...:crash
 
Last edited:
Växelkulissen som roterar har ju spår som flyttar drevet till rätt position för respektive växel. Har man då ingen stopp som hindrar att kulisen fortsätter roterar vidare så kan man ju lyckas konstruera så galet att man från fyran går vidare till ettan, precis som med klockan som efter ett varv, 12 timmar är tillbaka på föregående tid.

Det enda som förvånar är väl hur fan dom kan släppa en sån konstruktion vidare till produktion.
När vi packade upp dem så var det…..ett par saker till som förvånande oss kan jag få säga. Men den funkar än! 3.300:- styck inkl frakt förbetalt nåt halvår innan till en privatperson, kaos på parkeringen vid Ikea när det rullade in tre långtradare mellan femhundra personbilar med släpvagnar redo att plocka upp sina hojar

Har för mig att den tokiga växelordningen även illustreras på motorkåpan
 
När vi packade upp dem så var det…..ett par saker till som förvånande oss kan jag få säga. Men den funkar än! 3.300:- styck inkl frakt förbetalt nåt halvår innan till en privatperson, kaos på parkeringen vid Ikea när det rullade in tre långtradare mellan femhundra personbilar med släpvagnar redo att plocka upp sina hojar

Har för mig att den tokiga växelordningen även illustreras på motorkåpan
Vill minnas att jag sålde min för 4 papp efter sonen, farsan (undertecknad) o alla både sonens o mina polare, hela grannskapet och säkert flera jag förträngt/glömt kört sk*ten ur den under flera år...
En sådan affär gör man inte varje dag!
:rofl
 
Var det dom som skattemyndigheten började nysta i?

Kommer ihåg att en kompis köpte ett par och skattemyndigheten ringde efter ett tag och frågade om han köpt någon "liten motorcykel" då säljaren inte betalat någon skatt/moms. Varför tror ni det frågade kompisen då sa dom att sett ett för och efternamn och samma stad där vi bor i någon anteckning som importören hade så dom chansar på att det var han. Men han sa nej det är inte jag sen hörde aldrig av dom igen.
 
Vill minnas att jag sålde min för 4 papp efter sonen, farsan (undertecknad) o alla både sonens o mina polare, hela grannskapet och säkert flera jag förträngt/glömt kört sk*ten ur den under flera år...
En sådan affär gör man inte varje dag!
:rofl
På den tiden gjorde vi det varje dag😀 Var du där på parkeringen? Själv missade jag hela showen då jag var i Åre, polarna som jag fick skicka dit i mitt ställe var inte helt nöjda över att få lägga timtals på att få fatt på hojarna.
 
På den tiden gjorde vi det varje dag😀 Var du där på parkeringen? Själv missade jag hela showen då jag var i Åre, polarna som jag fick skicka dit i mitt ställe var inte helt nöjda över att få lägga timtals på att få fatt på hojarna.
Nope, fick faktiskt min kines hemlevererad (kommer fan inte ihåg av vem dock…?:unsure:)
 
På moppetiden hade en polare en Yamaha DT50R (mitten på nittiotalet alltså) och där var alla växlar uppåt, neutralen var längst ner så att säga. Minns inte att det var några konstigheter när man körde.
Var inte R:en 5-petad med ettan nedåt? Osäker, kan komma ihåg fel.

Vet dock att DT50 MX hade 4 växlar uppåt i Sverige. Däremot fanns ett kit med 5:e växel och då ska ettan ha varit nedåt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top