Enkel säker investering?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hämtar energi och värme från jordens kärna. (bergvärme alltså) :)

Om du har vattenburen värme kan du med en ackutank och ett system som prioriterar sol få "gratis" värme och varmvatten halva året. Nedan är en snabb sökning på nätet för att se hur det fungerar.

http://www.aquasol.se/solvarme/sa-fungerar-det.aspx
http://www.aquasol.se/solvarme/aquasol-solvarmesystem.aspx
Solvärme kompletterar alla värmekällor som el, ved, flis, pellets, olja och värmepumpar. För en värmepump är det en fördel att få "vila" sig under sommartid och slippa starta så ofta, det är varje start som sliter på den. Jämför med en bil "kallstarter" och "långkörning" samma förutsättningar för värmepumpen, den går bäst vid långkörning.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Om man tänker som en prepper, så vill jag nog helst ha solceller kopplade till en batteribank så huset kan driftas, kylvaror håller sig längre osv.

Solvärme låter ju inte fel heller vad gäller att lätta trycket på varmvattenproduktionen. Min bergvärmepanna har låtit rätt mycket sen den installerades för 3 år sedan, men fick tag på tillverkaren och har fått ner ett resonansljud genom att ... inte följa manualens rekommendationer... yay :D

Eller så köper man bara en massa trisslotter?

Nu satte jag alla pengar jag hade "extra" på fonder igår faktiskt trots allt. Bygga kapital helt enkelt, ta det man får över från lön och pressa pressa liksom.

Slutmålet med min investering är ju att ha pengar över i äldre dar för att leva gott eller bättre än alla varningsklockor säger i med hur mycket man hör om fattiga pensionärer som blåsts efter helt arbetsliv av skattebetalande (räcker inte till. Man måste spara extra..., och mycket)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Slutmålet med min investering är ju att ha pengar över i äldre dar för att leva gott eller bättre än alla varningsklockor säger i med hur mycket man hör om fattiga pensionärer som blåsts efter helt arbetsliv av skattebetalande (räcker inte till. Man måste spara extra..., och mycket)

Så har jag tänkt också med min solvärme. :tummenupp

Solceller är det varierande kvalitet på och köpa Kinagrejer är ett lotteri, kan vara prisvärt eller skit, svårt att veta.
Sedan går det åt mycket energi att värma med el även om du har värmepump så det gäller att ha rejäl batterikapacitet. Solceller och batterier för att lagra är ännu i början av utvecklingen medans ackutankar med varmvatten med glykol som värmebärare är hyfsat enkelt. En modern ved- eller pelletseldad kamin värmer när det är lite kyligt, vattenmantlad så värmer du ackutanken också.
När solceller blivit riktigt prisvärda kompletterar du din solvärme, då kan du bli en riktig prepper! :tummenupp

Inte så dyrt som jag trodde. Arbete tillkommer gissar jag och det har jag ingen aning om.
http://www.aquasol.se/docs/paketlosningar/kombisystem_sol_varmepump_2.pdf
http://www.aquasol.se/vara-produkter/sol-varmepump.aspx
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Solceller=lååååååååång payofftid. Mer entusiast/hobbyverksamhet än spargris.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Dex

Medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrort
Hoj
Honda CB 1000RA
Flera av världens bästa företag är faktiskt svenska. Min tanke är att handla aktier regelbundet varje månad för det man kan spara undan utan att leva alltför fattigt. Åtminstone 10% av sin inkomst bör man kunna sätta av och köpa aktier för. Den överlägset bästa formen är att handla i en ISK som du redan har, det är väldigt skattemässigt gynnsamt.

Det du vill göra är att bygga en "pengamaskin". Avkastningen när man amorterar bolån och liknande är ju själva räntan, vilket i dagsläget är lågt, även om det är helt riskfritt.
Köp aktier, sälj aldrig. Återinvestera utdelningen, dvs köp nya aktier. Ränta-på-ränta-effekten gör att det nästan är omöjligt att misslyckas.

Om man inte är intresserad av aktier och börsen, köp investmentbolag som är stora, stabila och har bra ledning, ägare, etc.

Mina tips på bra bolag med relativt låg risk men väldigt bra att äga:
*Investor (familjen Wallenberg)
*Latour (familjen Douglas)
*Industrivärden (familjen Lundberg)
*Bure
*Svolder
*Kinnevik

Om man äger dessa så har man en bra riskspridning, ägande i flera av våra finaste bolag, bra utdelning, etc. Om man sätter in exempelvis 5-10 tkr i månaden och sprider mellan dessa, köper kontinuerligt så kommer man vara rik om 10 år.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Dex bra tips. ISK var bankens tips när man blev själv i livet. Du som verkar lite insatt, vad är den tekniska grejen för varför att köpa fonder / aktier via ISK är bra eller ger fördelar? På vilket annat sätt ha dlar vissa fonder / aktier och vad är sämre / höfter risk i det?

BTW om man sätter under säg 5000 varje månad som du säger. Finns det en uträkning på nätet vad ens kapital blir om X år? Jag börjar ju inte på 0 kr men ja ske även räknat på olika startkapital.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Dex bra tips. ISK var bankens tips när man blev själv i livet. Du som verkar lite insatt, vad är den tekniska grejen för varför att köpa fonder / aktier via ISK är bra eller ger fördelar? På vilket annat sätt ha dlar vissa fonder / aktier och vad är sämre / höfter risk i det?

BTW om man sätter under säg 5000 varje månad som du säger. Finns det en uträkning på nätet vad ens kapital blir om X år? Jag börjar ju inte på 0 kr men ja ske även räknat på olika startkapital.

Kolla på Avanza hemsida. Där finns en bra tabell där du kan fylla i startkapital och hur mycket varje månad. Sen visar den hur mycket det kan bli.
Ganska intressant och bra att visa personer som inte sparar något.

Som jag läste någon gång. "Spara för att leva inte lev för att spara"
 

Dex

Medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrort
Hoj
Honda CB 1000RA
Tackar, mina tips ovan är hur jag sparar till mig själv och till barnen, i deras fall handlar insättningarna främst om barnbidrag och eventuella födelsedags- /julklappspengar (äldsta är snart 6 år så ganska lång sparhorisont).

Fördelen med ISK är rent skattemässig. Ursprungligen togs själva sparformen fram som en ersättning till det som kallades ISP (Individuellt pensionsspar), då man fick göra avdrag mot sin skatt med max 12000 kr per år för pensionssparande. Detta slopades och den nya lösningen blev just ISK.

Man betalar ju av skatten löpande, vilket innebär att oavsett om man gör vinst eller förlust på sitt innehav så får man skatta. Har man en traditionell depå för fonder eller aktier så beskattas man normalt med 30% på vinsten vid avyttring. Vid förlust får man avdrag med 30% mot andra kapitalinkomster. Några ovan har tipsat om bloggen "Rika tillsammans", den är bra och han som har den har skrivit lite om skillnad ISK/Depå/Kapitalförsäkring här: https://rikatillsammans.se/vad-ska-...alforsakring-eller-ett-investeringssparkonto/

Mitt råd är att köra allt som ISK, det är helt överlägset. Visserligen får man inte dra av förluster, men om man tror att man långsiktigt kommer göra förluster så bör man ha pengarna på annat ställe än börsen ändå tänker jag.

Jag tycker att det är mycket bättre att köpa aktier i investmentbolagen jag skrev om ovan än att köpa halvdåliga fonder som ofta underpresterar gentemot index och som medför avgifter. Indexfonder är såklart ett alternativ, men det är bättre/roligare att äga aktier direkt. Dessutom lärorikt då man blir lite intresserad.

Äger man investor så har man ju flera av juvelerna i svenskt näringsliv (ABB, Astra, Atlas Cipco, Electrolux, Ericsson, Husqvarna, Saab, SEB, Nasdaq, Aleris, Sobi, Mölnlycke, Wärtsilä, etc). Latours strösta innehav är Assa Abloy som är världsledande och mycket framgångsrika inom sin bransch.

Exempel på sparkalkyl finns här: http://www.smartkalkyl.se/sparkalkyler eller här: https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

Det finns många bloggar och liknande om hur man blir rik eller vad man ska investera i. Ofta tycker jag dock att man gör det för svårt för sig själv. Känner många som tänker på aktier som något svårt eller att man måste göra klipp. Jag tycker att du verkar tänka i helt rätt banor för att bli framgångsrik. Om man köper kontinuerligt och inte säljer utan är långsiktig så går det nästan inte att misslyckas.
Ränta-på-ränta är det som kommer göra själva magin, dvs återinvestera.
Jag har ingen aning om börsen kommer gå upp eller ner resten av året, men det är enligt mig egentligen ointressant. På längre sikt kommer våra företag att vara fortsatt framgångsrika. Köper man kontinuerligt så är man ju med på både upp- och nedgång, men det totala innehavet kommer öka och man blir rikare.

Känner att det kanske blev lite ostrukturerat svar, men lite så tänker jag. Jag har själv hållit på med detta i många år, tidigare var jag väligt aktiv och köpte och sålde mycket för att köpa billigt och sälja dyrt. Resultatet var uselt, jag var sämre än index då jag som vanlig privatperson inte har större kunskap om marknaden än de som är proffs och har detta som jobb (jag jobbar inte med detta). Inte ens de bästa lyckas normalt slå index, men om man är uthållig och kör med strategin att köpa och återinvestera i stabila stora och bra bolag så är jag övertygad om att man blir framgångsrik (Warren Buffet har den strategin).
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tack! Intressant ränta på ränta räknare. Det ökar exponentiellt först efter 10-15 år med dubbmilg av värdet från år till år.

Synd man inte kunde börja på miljoner.... Vad mycket fortare det skulle gå

Skulle man låna höga belopp mot låg ränta... Men antar det är olagligt på något sätt

Trista är väl att på 10-15 år så må man ha mer pengar då, men man är ju även så mycket äldre. Haha

Bara spara och tänka långsiktigt som sagt!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Utländska innehav är att föredra i en KF map källskatten.
 

FreddanO

Ny medlem
Gick med
7 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
Ingen
Tack! Intressant ränta på ränta räknare. Det ökar exponentiellt först efter 10-15 år med dubbmilg av värdet från år till år.

Synd man inte kunde börja på miljoner.... Vad mycket fortare det skulle gå

Skulle man låna höga belopp mot låg ränta... Men antar det är olagligt på något sätt

Trista är väl att på 10-15 år så må man ha mer pengar då, men man är ju även så mycket äldre. Haha

Bara spara och tänka långsiktigt som sagt!

Nej då det är inte olagligt att belåna sitt kapital. Däremot ska man definitivt ha koll på vad man pysslar med och väldigt mycket is i magen. Avanza har något dom kallar superlånet t.ex, där kan man låna upp till 50.000 räntefritt. Som max kan man belåna 50% av värdet på sitt kapital.

https://www.avanza.se/lana/superlanet.html
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag handlar en del med Bull OMX x15 dvs den rör sig 15 ggr OMX index. Går OMX ner 1% minskar den med 15% och går OMX upp 1% ökar den 15%.

Superhög risk och man får hålla koll "hela tiden". Senaste 3 månaderna ligger jag 400% plus.

Då det är extremt hög risk köper jag för ungefär samma summa oavsett hur mkt vinst jag har.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag handlar en del med Bull OMX x15 dvs den rör sig 15 ggr OMX index. Går OMX ner 1% minskar den med 15% och går OMX upp 1% ökar den 15%.

Superhög risk och man får hålla koll "hela tiden". Senaste 3 månaderna ligger jag 400% plus.

Då det är extremt hög risk köper jag för ungefär samma summa oavsett hur mkt vinst jag har.

Hur länge ligger du inne mellan köp/sälj? Timmar, dagar, veckor?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
ISK är inte optimalt nu när börsen är på topp. Risken att gå back närmaste två åren är stor. Med vanlig aktiedepå kan man dra av förlust om man går back. De flesta män tycker att de är bättre än alla andra och kommer självklart inte gå back men så är det inte.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Vid bytet, kostar det då fondavgiften. t.ex 1% att göra bytet även om man håller sig inom samma ställe t.ex Avanza? Man bara byter fond så att säga?

(jag antar det är så, så man inte bara kan hoppa mellan med pengar och kanske utnyttja)

Det kostar oftast inget att köpa eller sälja en fond. Gå in på en fond och klicka på frågetecknet vid "total avgift" i Avanza så ser du avgifterna.
Förvaltningsavgiften läggs på direkt på fondkursen så man ser den aldrig egentligen. Förvaltningsavgiften/365 dras av på kursvärdet för varje dag som går.

Den här artikeln gillar jag skarpt, den visar hur avkastning i förhållande till risk ökar när man sparar på längre sikt https://rikatillsammans.se/risken-i-den-mekaniska-pengamaskinen/ Hur lång sparhorisont har du Swedie?

Tittar man på 1 års sikt kan ju börsen gå hur som helst, typ som att köpa en lott. Har man 5 år på sig kan man t.ex lägga 50% i passiva indexfonder och resten i guld/räntefonder/kontanter. Då tar man en mindre risk eftersom guld/räntefonder/kontanter ofta går upp i värde när börsen går ner. Men har man 20 år på sig så tycker jag att man kan lägga det mesta i passiva indexfonder, kanske med lite belåning dessutom för att få hävstång.

Sen tycker jag att det är kul att ta en liten del av portföljen och krydda till det med något som ger högre avkastning. T.ex köper jag träd ( https://www.betterglobe.se )som ger en förväntad årsavkastning på ca 13-15% jämfört med 7-8% som man kan räkna med för indexfonder i genomsnitt. Med den högre avkastningen kommer givetvis en högre risk också, det får man ha i åtanke. Jag tänker dock att om man lägger max 10% av sin portfölj där så har man egentligen spridit sin totala risk genom att köpa något som inte korrelerar så mycket med börsen. Schysst koldioxidkompensation för alla fuckyoubörnouts dessutom.
 
Last edited by a moderator:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tror att den enklaste och säkraste investering man kan göra är att amortera av sina lån.
Inget som bankerna rekommenderar, men dom tjänar ju bra på dina lån.
När räntan stiger och börsen faller, sitter man dessutom i en bättre sits.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det kostar oftast inget att köpa eller sälja en fond. Gå in på en fond och klicka på frågetecknet vid "total avgift" i Avanza så ser du avgifterna.
Förvaltningsavgiften läggs på direkt på fondkursen så man ser den aldrig egentligen. Förvaltningsavgiften/365 dras av på kursvärdet för varje dag som går.

Den här artikeln gillar jag skarpt, den visar hur avkastning i förhållande till risk ökar när man sparar på längre sikt https://rikatillsammans.se/risken-i-den-mekaniska-pengamaskinen/ Hur lång sparhorisont har du Swedie?

Tittar man på 1 års sikt kan ju börsen gå hur som helst, typ som att köpa en lott. Har man 5 år på sig kan man t.ex lägga 50% i passiva indexfonder och resten i guld/räntefonder/kontanter. Då tar man en mindre risk eftersom guld/räntefonder/kontanter ofta går upp i värde när börsen går ner. Men har man 20 år på sig så tycker jag att man kan lägga det mesta i passiva indexfonder, kanske med lite belåning dessutom för att få hävstång.

Sen tycker jag att det är kul att ta en liten del av portföljen och krydda till det med något som ger högre avkastning. T.ex köper jag träd ( https://www.betterglobe.se/44322 )som ger en förväntad årsavkastning på ca 13-15% jämfört med 7-8% som man kan räkna med för indexfonder i genomsnitt. Med den högre avkastningen kommer givetvis en högre risk också, det får man ha i åtanke. Jag tänker dock att om man lägger max 10% av sin portfölj där så har man egentligen spridit sin totala risk genom att köpa något som inte korrelerar så mycket med börsen. Schysst koldioxidkompensation för alla fuckyoubörnouts dessutom.

Du har koll på detta? Har inte orkat läsa så mycket själv av rent ointresse men sett att det var en liten storm om detta tidigare.

https://ihallandeinvest.se/inlagg/ar-better-globe-skandinaviens-varsta-pyramidspel-ponzi-scheme/
https://dividendbomber.wordpress.com/2018/11/09/a-better-globe-langsiktig-ponziscam/
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tror att den enklaste och säkraste investering man kan göra är att amortera av sina lån.
Inget som bankerna rekommenderar, men dom tjänar ju bra på dina lån.
När räntan stiger och börsen faller, sitter man dessutom i en bättre sits.
Där är jag beredd att argumentera emot. Bara för att någon annan också tjänar pengar betyder det ju inte att det är en dålig affär för dig. Om du har 2% ränta på ditt lån kan man säga att avkastningen på din amortering är ca 2%. Det är rätt mycket mindre än de genomsnittliga 7-8% man kan få med indexfonder och gör väldigt stor skillnad på lång sikt. Tänk också på att om inflationen också ligger på 2% (vilket den gör nu ungefär) innebär det i praktiken att du lånar pengar gratis. Så ja, att amortera är en investering med väldigt låg risk, men därmed är avkastningen också väldigt låg.




Du har koll på detta? Har inte orkat läsa så mycket själv av rent ointresse men sett att det var en liten storm om detta tidigare.

https://ihallandeinvest.se/inlagg/ar-better-globe-skandinaviens-varsta-pyramidspel-ponzi-scheme/
https://dividendbomber.wordpress.com/2018/11/09/a-better-globe-langsiktig-ponziscam/

Jo det har jag helt klart koll på. Folk har lite skiljda uppfattningar och i fallen med länkarna ovan handlar det nog till största delen om smutskastning. En ponziscam är ju en scam där man utlovar en avkastning, men när det är dags att betala ut den visar det sig att pengarna inte finns. I Better globes fall så har man hittills planterat över 2 miljoner träd sedan 2006, varav en miljon förra året eftersom de expanderar kraftigt. Allt detta virke har ju ett värde tänker jag. Hittills har de betalat ut all avkastning enligt plan i alla fall :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top