Enduro

jimmbo

www.islandmoto.com
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Hönö
Hoj
tl1000r
Hej!

Skall nu idagarna skaffa mig en enduro för motionens skull.

Undrar vad e det som gäller när en hoj e e-reggad??

Får man köra den på vanligt a kort på väg eller måste man ha någon lisense?

Mvh Jim

www.islandmoto.com
 
jimmbo skrev:
Hej!

Skall nu idagarna skaffa mig en enduro för motionens skull.

Undrar vad e det som gäller när en hoj e e-reggad??

Får man köra den på vanligt a kort på väg eller måste man ha någon lisense?

Mvh Jim

www.islandmoto.com

Har du license så får du köra på hojen till och från banan...Om du har körkort för hojen förstås. :)
 
Har för mig att du bara får köra den på allmän väg till och från SVEMO-arrangerad träning och tävling. Tror att du måste ha endurolicens också.
 
schang skrev:
Har för mig att du bara får köra den på allmän väg till och från SVEMO-arrangerad träning och tävling. Tror att du måste ha endurolicens också.

Helt korrekt.

Min license kostar 1050:- om året... Vet inte om jag räknas som junior längre..(18+)
 
Har du inte kk som räcker för hojen får du bara köra den på allmän väg under SVEMO-tävling, inte träning, inte till-och-från.

Idag finns det inga fördelar med e-reggning, undvik den om du inte måste ha det, t.ex. pga hojen inte går att gatregga. Eller förstås för att du tävlar.
/u
 
Vad ska man ha för hoj/license/kk för att kunna köra en hoj på cross bana likväl som på gata???
 
addegbg skrev:
Vad ska man ha för hoj/license/kk för att kunna köra en hoj på cross bana likväl som på gata???


Skall du köra på gata skall det vara registrerat och körkort
Skall du bara köra till/från tävling/träning räcker endurolicens + körkort
Skall du bara köra crossbana behövs ingen registrering, oftast ingen licens.
Skall du tävla i cross/enduro behövs licens.

Du kan väl köra på crossbana med vilken hoj som helst så man kan väl köra med en R1:a om man känner för det, beror väl på vad den lokala klubben säger.

Elelr har jag bara missuppfattat frågan?
 
Trango_B skrev:
Kan man ta endurolicens utan att ha körkort :va

Du kan ta en tillfällig licens i samband med vissa tävlingar typ Gotland Grand national och Ränneslättsloppet. Då behöver du inget kk om du ska tävla i serie eller novemberkåsan el dyl då måste du ha kk pga av att vissa transport sträckor kan ligga på almän väg.
 
ulf_lundin skrev:
Har du inte kk som räcker för hojen får du bara köra den på allmän väg under SVEMO-tävling,/u

Nej nej, verkligen inte..: Du får under inga omständigheter framföra en motorcykel som du inte har körkort på allmän väg...
 
Conrad skrev:
Helt korrekt.

Min license kostar 1050:- om året... Vet inte om jag räknas som junior längre..(18+)


Är det verkligen helt korrekt? Svemo träning? Det är inte ofta sån annordnas, jag tror det är träning överhuvudtaget.. Inte 100% säker men jag har alltid kört på det... Vart jag än ska så har det varit träning :)
 
Stolten skrev:
Är det verkligen helt korrekt? Svemo träning? Det är inte ofta sån annordnas, jag tror det är träning överhuvudtaget.. Inte 100% säker men jag har alltid kört på det... Vart jag än ska så har det varit träning :)

Träning anordnad av svemo-ansluten klubb = svemo-träning? Antar att det är så man menar.
 
erik skrev:
Träning anordnad av svemo-ansluten klubb = svemo-träning? Antar att det är så man menar.

Kanske det, men i min klubb tex så har man aldrig några anordnade träningar.. Det sker på eget bevåg...
 
addegbg skrev:
Pebl skrev:
Skall du köra på gata skall det vara registrerat och körkort

Hur lik får en enduro vara en cross för att den ska kunna gatbesiktigas?
Gatbesiktas? Eller Enduro besiktas?

Gat: Måste den ha blinkers, lyse, bromslyse, Stöd (?) Måste vara strypt till rätt effekt..

Enduro:
Lyse, bromsljus, och eventuellt stöd, du får inte köra cross med stöd iaf..

Tror det var allt men kan ha glömt nått...
 
jimmbo skrev:
Hej!

Skall nu idagarna skaffa mig en enduro för motionens skull.

Undrar vad e det som gäller när en hoj e e-reggad??

Får man köra den på vanligt a kort på väg eller måste man ha någon lisense?

Mvh Jim

www.islandmoto.com

e-reggad har nackdelen att du måste ha licens och kör till eller från träning (av en svemo-annsluten klubb)
Har du lv-reggat har du dock problemet att du inte har några undantag från en vanligh hoj, det innebär att du måste ha blinkare, backspeglar och ljudkrav.

Jag kör lv-reggat, men eftersom jag bara kör på gata till och från träning (om än väldigt sällan) kör jag egentligen olagligt eftersom jag inte har blinkare, backspeglar eller följer ljudkraven. Alltså det vara bättre för mig att köra e-reggat, tvärt emot vad alla råder en till!

Dessutom måste jag hänga på blinkare, backspeglar, stopa in grejer i ljuddämparen, fixa med luftburken och byta nål när jag ska besiktiga...

så både lv- och e-reggat har sinna fördelar!
 
Stolten skrev:
Gatbesiktas? Eller Enduro besiktas?

Gat: Måste den ha blinkers, lyse, bromslyse, Stöd (?) Måste vara strypt till rätt effekt..

Enduro:
Lyse, bromsljus, och eventuellt stöd, du får inte köra cross med stöd iaf..

Tror det var allt men kan ha glömt nått...

Ok, man tackar för infon.
Men vad menar du med effekten?
Hur funkar det med blinkers på crossbanan, knäcks dom enkelt vid vurpa eller skakar dom sönder eller håller bra? :va
 
Blinkers har en förmåga att framförallt skaka sönder, man behöver inte vurpa för att pajja den med andra ord. annars är detväl inga problem att fara omkring med en gatreggad cykel på crossbana.
En cross kan man i regel enduroregga men inte gatregga (trassel med intyg, bullerprov mm.) På SVEMO:s hemsida finns en lista med cyklar som går att enduroregga (ifall någon kommer på ide'n att enduroregga en fireblade kan man konstatera att det inte är tillåtet.)

Gatreggad cykel är i regel strypt till lägre effekt, oftast för att klara ljudkrav.
som en bieffekt kan försäkringspremien sjunka och som bekant kan det bli problem med försäkringen om man kör omkring med ful(l)effekt (alltså om uppgiven effekt i reg.handlingarna ej överensstämmer med den faktiska effekten) Försäkringsbolaget kan bl.a. hävda att man är en bedragare och vägra betala ut ersättning.
 
Allt skakar sönder. Lampor skakar sönder fortast. Och det som inte skakar sönder det slår man sönder!
Därför plockar man av så mycket som möjligt när man kör i skogen.
 
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top