Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
640 för en brytare med en o-ring för att hålla vatten ute? Då låter pirat som ett bra val. KTMs (som jag nog anser har de bästa knapparna) tar hälften.
Mmm, den fina knappen som KTM använder är just återkallad och ersatt av den lilla fula, pilliga saken som sitter på crosshojarna. Den fina knappen kan tydligen starta hojen själv närsomhelst, när den själv vill... :)
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
640 för en brytare med en o-ring för att hålla vatten ute? Då låter pirat som ett bra val. KTMs (som jag nog anser har de bästa knapparna) tar hälften.
Jag frågade över disken efter min årsmodell och det kan vara så att det skulle bli billigare med en nyare variant. Den är som du skriver, inte så speciell och det borde gå med vilken som helst (jag kommer ändå inte använda kontakten och istället klippa av och skarva). Det var varför jag undrade om en dödarknapp lika gärna skulle passa, för de är billigare (på Lelles).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag frågade över disken efter min årsmodell och det kan vara så att det skulle bli billigare med en nyare variant. Den är som du skriver, inte så speciell och det borde gå med vilken som helst (jag kommer ändå inte använda kontakten och istället klippa av och skarva). Det var varför jag undrade om en dödarknapp lika gärna skulle passa, för de är billigare (på Lelles).

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag försökte beställa men det var inte så lätt.
Vi levererar endast till våra Auktoriserade butiker. Hitta din lokala ÅF under "ÅTERFÖRSÄLJARE" fliken

kanske kan åka till en närliggande butik och be dem beställa en.

Okej jag förstår. Vilket lyx.

För min del blir det en nog helt valnig piratpryl.

Ja knobby är grossister, men du har väl någon mc-handlare i närheten som fixar det åt dig?
Jag kan iofs också beställa åt dig men då tillkommer en hundring i frakt.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Det där ser ut some en variant på KTM original (före 23). De viktiga är ju om kontakten passar. Ofta är det bara två rundstift så då kan du bygga om själv. Jag skulle absolut inte sätta någon med "automatik" på en cross.
Kontakten på den jag köpte (ovan) passar inte (det är ju KTM och jag har Yamaha) så det är planerat ett ingrepp och sedan klämma dit vattentäta skarvar som man värmer och får helt täta.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Idag har jag ett gammalt öppet släp och funderar på att byta.

Jag gillar när man kan använda samma sak till minst två olika saker. Vi kör en del skit till returen, samt annt jox hit och dit och sedan såklart hojarna så det är inga problem att motivera ett köp. Det verkar vara lite mer bekvämt att köra släp med kåpa men kanske skulle det kanske vara ännu bättre med en större bil?
Då blir det iaf minst 2 bilar med skatt och såna merkostnader. Med ett bättre släp blir det ju också liknande kostnader men inte i samma storlek. Dessutom kan man backa upp släpet på tomten så det väger över till ett sånt.
En annan bra sak är att man döljer det man fraktar och det är sköt att kunna springa in på macken och köpa en glass utan att någon annan lastar av hojen och drar iväg. Eller tar regnumret och öppnar garaget..

Är hästsläp bra till det här?
Vilken storlek ska man sikta in sig på?
Hård kåpa eller en sån där med galonpressänning?
Dörrar bak eller nedfällningsbar ramp?
Budgeten är inte fri men jag vill ha något som fyller mina behov och inte krånglar för mycket. Kollar på blocket med varierat resultat. Jag killgissar att släpet kommer att användas mestadels till enduro. Vad rekommenderar ni?
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Nästa fundering är om man behöver depåtält?
24mx REAr just nu och det skulle vara najs att kunna ta lite skydd när det regnar eller är som soligas. En del har det och en del tar skyff i bilen eller på släpet under kåpan. Med ovan lösning så kanske det här inye är ett problem?

Hur vanligt är det med depåtält på träningarna? Det blir lite meck att ställa upp och tar ned men det kanske är värt det, eller skämmer man ut sig?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Idag har jag ett gammalt öppet släp och funderar på att byta.

Jag gillar när man kan använda samma sak till minst två olika saker. Vi kör en del skit till returen, samt annt jox hit och dit och sedan såklart hojarna så det är inga problem att motivera ett köp. Det verkar vara lite mer bekvämt att köra släp med kåpa men kanske skulle det kanske vara ännu bättre med en större bil?
Då blir det iaf minst 2 bilar med skatt och såna merkostnader. Med ett bättre släp blir det ju också liknande kostnader men inte i samma storlek. Dessutom kan man backa upp släpet på tomten så det väger över till ett sånt.
En annan bra sak är att man döljer det man fraktar och det är sköt att kunna springa in på macken och köpa en glass utan att någon annan lastar av hojen och drar iväg. Eller tar regnumret och öppnar garaget..

Är hästsläp bra till det här?
Vilken storlek ska man sikta in sig på?
Hård kåpa eller en sån där med galonpressänning?
Dörrar bak eller nedfällningsbar ramp?
Budgeten är inte fri men jag vill ha något som fyller mina behov och inte krånglar för mycket. Kollar på blocket med varierat resultat. Jag killgissar att släpet kommer att användas mestadels till enduro. Vad rekommenderar ni?
Hästsläp är bra. Flyttsläp är bättre. De flesta hästsläp är smala fram. Jag hade ett större flyttsläp och lastade som mest 2 stora och tre mindre hojar utan alltför stora problem. Du frågade även om tält, det är trevligt men inte kritiskt, speciellt om du har skåpsläp med ståhöjd. Normalt är det bökigt att få upp tälten själv så att vara två underlättar. Skaffar du skåpsläp är ett alternativ att montera markis på den. Depågrannen uppskattar sällan att få ett omkullblåst tält i sidan på bilen så ha något att surra fast det i.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Hästsläp är bra. Flyttsläp är bättre. De flesta hästsläp är smala fram. Jag hade ett större flyttsläp och lastade som mest 2 stora och tre mindre hojar utan alltför stora problem. Du frågade även om tält, det är trevligt men inte kritiskt, speciellt om du har skåpsläp med ståhöjd. Normalt är det bökigt att få upp tälten själv så att vara två underlättar. Skaffar du skåpsläp är ett alternativ att montera markis på den. Depågrannen uppskattar sällan att få ett omkullblåst tält i sidan på bilen så ha något att surra fast det i.
Tack för bra svar.
Haha, tänkte inte alls på grannen med tältet. Skulle vara olyckligt om det inträffade.

Tankade precis på Preem och såg de gamla oranga Preem-släpen med plastkåpa. De ser ut att passa kraven. Det var ramp och allt på den. Tråkig färg dock.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack för bra svar.
Haha, tänkte inte alls på grannen med tältet. Skulle vara olyckligt om det inträffade.

Tankade precis på Preem och såg de gamla oranga Preem-släpen med plastkåpa. De ser ut att passa kraven. Det var ramp och allt på den. Tråkig färg dock.
De släpen är bra. Sävsjösläpet är också bra och kan ofta fås med 1.80 i takhöjd. Jag vet fler som byggt dem med sovplats. Kombon elbil och långa resor (Supermotard) drev mig till husbil/crossbuss, men annars var jag otorligt nöjd med mitt skåpsläp. Bakom min Polestar 2 vart dock tillgänglig körsträcka alltför kort.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Efter att jag pratat med en kille i butiken har jag kommit fram till att det är nog bättre att köpa ett bra knäskydd innan knäna pajar (isf efteråt). Jag har tittat på två olika som verkar bra. Vilken skulle ni välja och varför. Är båda lika "skyddande"?
Leatt C-frame VS Leatt X-frame?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
C-frame tror jag har utgått. Idén är bra, men jag tvivlar på livslängden när all kraft skall gå i en led. Det är svårt men här rekommenderar jag att prova tills du hittar vad som passar dig. Jag hade Asterisk förut men trivdes inte med dem, främst för att de inte satt still utan gled runt på benet och remmarna tappade snabbt spänst. Nu kör jag med Mobius och älskar dem, fast de ser bisarra ut (tänk Stormtrooper). Passformen skiljer sig åt och du får snabbt problem om de inte sitter bra.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Efter provat de flesta märken i hemmets lugna vrå, valde jag pod k4.
Orsaken till valet var att passformen är det viktigaste.

Skickat från min SM-N981B via Tapatalk
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
C-frame tror jag har utgått. Idén är bra, men jag tvivlar på livslängden när all kraft skall gå i en led. Det är svårt men här rekommenderar jag att prova tills du hittar vad som passar dig. Jag hade Asterisk förut men trivdes inte med dem, främst för att de inte satt still utan gled runt på benet och remmarna tappade snabbt spänst. Nu kör jag med Mobius och älskar dem, fast de ser bisarra ut (tänk Stormtrooper). Passformen skiljer sig åt och du får snabbt problem om de inte sitter bra.
Det är möjligt men C-frame finns fortfarande att köpa från nätbutikerna (och även i min lokala butik). Det som gör mig lite skeptisk är att de inte har något skydd/länk på insidan av knäet. För funktionen spelar det kanske mindre roll och man får nog bättre kontakt med cykeln. Men för skyddandet?

Jag har inte hittat några X-frame att testa men de ser väldigt otympliga ut på bilderna. En vanesak sa han i butiken och det generella är att det är bättre att köpa ett riktigt bra skydd innan olyckan har inträffat. Himla svårt att välja...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top