Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
1. En ny kedja är stel. Var den dock helt lös efter rengöring så undrar jag hur mycket liv det är kvar i den.
Den var riktigt stel innan tvätt, som på bilden. Efter tvätt blev den lite mjukare men inte så pass att den blev slapp.

Det är en o-ringskedja och de brukar väl vara lite stel?

Jag funderar på att "smörja" den med dry lube, fungerar det bra (biltemas kedjespray som jag har hemma kletar ner så jäkligt)?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Den var riktigt stel innan tvätt, som på bilden. Efter tvätt blev den lite mjukare men inte så pass att den blev slapp.

Det är en o-ringskedja och de brukar väl vara lite stel?

Jag funderar på att "smörja" den med dry lube, fungerar det bra (biltemas kedjespray som jag har hemma kletar ner så jäkligt)?
Givetvis slits kedjor, och en vanlig kedja både sträcks och blir glapp ganska snabbt. Känns den som en cykelkedja i "flexibilitet" börjar den ta slut.

Ang. smörjning vid enduro. Det finns få rätta svar. Vissa smörjer i varje paus, andra kör enbart WD40 efter tvätt och hävdar att olja får mer skit att fastna. I slutändan tycks alla läger byta kedja ungefär lika ofta. Jag kör själv WD40 efter tvätt (på o-ringskedja, och nej - ingen o-ring har hittills tagit skada eller att det löst upp fettet innanför) och smörjer med 24MX kedjespray innan varje pass. Inga skador eller onormalt slitage hittills.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kedjan töjs med tiden å en 520 kedja är slut när avståndet mellan 18 länkar är över 272 mm...
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jag använder bara en mutter och den låser jag mot ventilhatten.
Så här får det bli den här gången. För att...

Jag förtsår inte helt varför en mutter ska sitta på insidan och vilken nytta den skulle göra. Varför skulle man vilja ha en 6 kantig mutter i direkt anslutning mot ett runt hål på det sättet som blir på insidan?
...om man nu inte vill dra fast ventilen från utsidan (mutter-fälg-mutter), men det vill vi ju inte eftersom slangen kan röra på sig.

Den böjda brickan som finns kan jag förstå om den ska ligga mot fälg på insidan men samtidigt känns den som en kniv mot slangen (om den skulle deformeras) om slangen skulle röra på sig. Om muttern ska sitta mot slangen så är det också en 6 kantig sak mot insidan av skålen av den runda brickan som blir konstig.

I annat fall, om det skulle vara en rund mutter (lättrad, som på en gammal vanlig cykel) så förstår jag bättre.

Jag försökte titta på Youtube och ser att "dirt bike TV" har slang, bricka, mutter (som verkar åtdragen mot brickan) och sedan på utsidan så drar han muttern mot ventilhatten. Är det så du menar @ething

1000008825.jpg

1000008824.jpg
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Givetvis slits kedjor, och en vanlig kedja både sträcks och blir glapp ganska snabbt. Känns den som en cykelkedja i "flexibilitet" börjar den ta slut.

Ang. smörjning vid enduro. Det finns få rätta svar. Vissa smörjer i varje paus, andra kör enbart WD40 efter tvätt och hävdar att olja får mer skit att fastna. I slutändan tycks alla läger byta kedja ungefär lika ofta. Jag kör själv WD40 efter tvätt (på o-ringskedja, och nej - ingen o-ring har hittills tagit skada eller att det löst upp fettet innanför) och smörjer med 24MX kedjespray innan varje pass. Inga skador eller onormalt slitage hittills.
Jo, såklart. Nu kändes den följsam efter tvätt men inte glapp/slapp. Innan tvätt var den bara stel och inte alls följsam. Hur många timmar (ungefär) brukar det dröja innan ett byte är på tal?

Blir inte hojen kladdigt och smetig med den kedjesprayen får 24mx?

Jag har testat flera olika varianter och fastnat vid wd40 när jag gör rent men har aldrig riktigt hittat en smörja som jag gillat.
Hittade några länkar nedan som visar vad han tycker fungerar bäst. Verkar som wd40 och motorolja är bäst?

"Test" för rengöring av kedja.

Smörja
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jo, såklart. Nu kändes den följsam efter tvätt men inte glapp/slapp. Innan tvätt var den bara stel och inte alls följsam. Hur många timmar (ungefär) brukar det dröja innan ett byte är på tal?

Blir inte hojen kladdigt och smetig med den kedjesprayen får 24mx?

Jag har testat flera olika varianter och fastnat vid wd40 när jag gör rent men har aldrig riktigt hittat en smörja som jag gillat.
Hittade några länkar nedan som visar vad han tycker fungerar bäst. Verkar som wd40 och motorolja är bäst?

"Test" för rengöring av kedja.

Smörja
Jag tvättar ju efter varje pass så det där med kladdig olja är ett mindre problem. På din direkta fråga så tycker jag inte 24mx-spray är särskilt "kladdig". Då var Motuls värre.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Funderar på vad man egentligen smörjer på en o-ringskedja?
Vad jag än häller på för sörja så försvinner det mesta i första böj. Möjligen ligger det kvar en tunn, tunn film med olja på rullarna och eventuellt mellan länkarnas utsida. Om nu inte all sand och jord blästring bort den.

På den vanliga räsercykeln så har jag ingen o-ringskedja och där har jag blivit rek. av de snabba i klubben att använda dry lube. På enduro är det o-ring och smörjan hamnar då bara på rullarna och inte innanför (där kag gossar att mäst friktion uppstår). Inne i rullarna på sen o-ringskedja så finns det väl fett som ska mhålla friktionen nere och den kommer man ju aldrig åt. Så, smörjan ska smörja mellan rullarna och dreven/kuggarna. Hjälper det verkligen i o-ringsfallet eller är de egentligen "unerhållsfria" (annat än vanlig tvätt som får den lite mjuk igen)?

Passar på att länka in dagens meckarskiva.
Any Given Day
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är ju bara vid nitarna det sitter tätningar.Rullarna är precis lika tätade(dvs inte alls)som på en "vanlig kedja...
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Hittade en oöppnad motorolja från 24mx (A9 10w40 delsyntet) med datum 20210216. Är den 3 år gammal (tillverkningsdatum) eller är det bäst före som menas?
Hur länge håller den i oöppnad förpackning?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hittade en oöppnad motorolja från 24mx (A9 10w40 delsyntet) med datum 20210216. Är den 3 år gammal (tillverkningsdatum) eller är det bäst före som menas?
Hur länge håller den i oöppnad förpackning?
Du byter vart 5e timma. Den har knappast brytits ner på tre år. Kör på.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack.
Tänkte att deras (24mx/A9) olja var lite sämre eller hade någon sorts "bäst före" jämfört mot t ex Motul.
Har även en ny Motul och funderar på skillnaden mellan dessa (ingen lång oljetråd)?
Det finns många åsikter och få bevis. Jag tittar mest på rating (API och JASO) och mindre på märket. Enda stället jag är religiös när det gäller olja är på 2T, där märkte jag skillnad mellan märken.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Funderar på vad man egentligen smörjer på en o-ringskedja?
Vad jag än häller på för sörja så försvinner det mesta i första böj. Möjligen ligger det kvar en tunn, tunn film med olja på rullarna och eventuellt mellan länkarnas utsida. Om nu inte all sand och jord blästring bort den.
Alla har ju sitt sätt. Själv kör jag både enduro och mountainbike och det är samma problem med kedjan på bägge, skit fastnar och bildar "carborundum" i kedjan som sliter ut dreven.
Jag har sedan några år tillbaka satsat på att köra helt torrt istället. Jag tvättar kedja och drev noggrant med WD40, sen blåser jag torrt och torkar rent med en ren trasa. Om jag använder någon form av smörja så är det en torr variant som Biltemas Dry Lube som fungerar som släppmedel när det har torkat.
På cykeln märks det minskade friktionen direkt, på hojen är jag ofta lat och nöjer mig med WD40, som också dunstar efter ett tag. Det viktiga är att det är rent och att den kommande skiten inte fastnar överallt.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Alla har ju sitt sätt. Själv kör jag både enduro och mountainbike och det är samma problem med kedjan på bägge, skit fastnar och bildar "carborundum" i kedjan som sliter ut dreven.
Jag har sedan några år tillbaka satsat på att köra helt torrt istället. Jag tvättar kedja och drev noggrant med WD40, sen blåser jag torrt och torkar rent med en ren trasa. Om jag använder någon form av smörja så är det en torr variant som Biltemas Dry Lube som fungerar som släppmedel när det har torkat.
På cykeln märks det minskade friktionen direkt, på hojen är jag ofta lat och nöjer mig med WD40, som också dunstar efter ett tag. Det viktiga är att det är rent och att den kommande skiten inte fastnar överallt.
O-ringskedja?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Så här får det bli den här gången. För att...

Jag förtsår inte helt varför en mutter ska sitta på insidan och vilken nytta den skulle göra. Varför skulle man vilja ha en 6 kantig mutter i direkt anslutning mot ett runt hål på det sättet som blir på insidan?
...om man nu inte vill dra fast ventilen från utsidan (mutter-fälg-mutter), men det vill vi ju inte eftersom slangen kan röra på sig.

Den böjda brickan som finns kan jag förstå om den ska ligga mot fälg på insidan men samtidigt känns den som en kniv mot slangen (om den skulle deformeras) om slangen skulle röra på sig. Om muttern ska sitta mot slangen så är det också en 6 kantig sak mot insidan av skålen av den runda brickan som blir konstig.

I annat fall, om det skulle vara en rund mutter (lättrad, som på en gammal vanlig cykel) så förstår jag bättre.

Jag försökte titta på Youtube och ser att "dirt bike TV" har slang, bricka, mutter (som verkar åtdragen mot brickan) och sedan på utsidan så drar han muttern mot ventilhatten. Är det så du menar @ething

View attachment 494738

View attachment 494737
Får väl göra rätt nästa gång...
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Verkar som det är glapp i startknappen. Skruvade lös den och tänkte att jag kunde fixa men det verkar inte så enkelt. Går troligen inte att få isär den här modellen utan att ha sönder den.
1000009074.jpg

Så jag letade efter en ny. Hittade EN startknapp hos lelles och 10 dödarknappar på samma sida. På en amerikansk känd sida så är det samma knapp för båda behoven. Själva strömbrytaren kanske bara olika kopplad i "boxen", eller vad är det för skillnad mellan knapparna?

Kan man t ex köpa en "kill switch", koppla in den på startknappskablarna och använda den som en startknapp?
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Som en sidonot kostar en ny startknapp från Yamaha 640:- spänn. Hur fn går det ihop när man jan köpa "pirat" för mindre än hälften?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Som en sidonot kostar en ny startknapp från Yamaha 640:- spänn. Hur fn går det ihop när man jan köpa "pirat" för mindre än hälften?
För att de som piratkopierar bara behöver kopiera nånting som någon annan har lagt tid och pengar på att utveckla...
Visst, en startknapp är ju inte särskilt svår att konstruera men det måste iallafall göras och det ska testas ordentligt så att den kan användas mer än 50 gånger innan den glappar upp.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som en sidonot kostar en ny startknapp från Yamaha 640:- spänn. Hur fn går det ihop när man jan köpa "pirat" för mindre än hälften?
640 för en brytare med en o-ring för att hålla vatten ute? Då låter pirat som ett bra val. KTMs (som jag nog anser har de bästa knapparna) tar hälften.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top