En tanke om bensinskatt

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Valiumhunden skrev:
Nu menade jag inte att du skulle skaffa jobb närmare där du bor, jag undrar vad det är som hindrar dig att flytta närmare jobbet? Dessutom så är det inte alla bostäder i storstadsregionerna som ökar i värde, ganska många minskar i värde, men för att återgå till diskussionen så håller jag med dig att skatten är åt helvete för hög, MEN börjar man dividera om vem som ska betala mer eller mindre i skatt så har man redan tappat fokus på det som är det relevanta, nämligen att vi betalar en massa pengar för ingenting.

Micke
Kanske inte så lätt att sälja kåken o ta barnen från sina kompisar o skola, samtidigt så kanske frugan har jobb på orten. Vad är meningen då?
¨Lätt att skriva vad man borde göra, men tänker man till vilka stora omställningar det är så är det inget som görs så där bara.
Är väl inga problem om man är singel o inte har nåt som binder en till orten. Men annars då?
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Valiumhunden skrev:
Ja du min lilla vän :rolleyes: det sa jag inte, men om du är läskunnig och det förutsätter jag att du är så framgår det här intill var jag bor.
Micke
Det var liksom det som var poängen; ditt inlägg kändes väldigt typiskt "stockholmskt". "Vadå behov av bil? Det är väl bara att åka rensläde eller nåt".

Hur är det med Din läsförståelse? :7peta
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
sportarn skrev:
Kanske inte så lätt att sälja kåken o ta barnen från sina kompisar o skola, samtidigt så kanske frugan har jobb på orten. Vad är meningen då?
¨Lätt att skriva vad man borde göra, men tänker man till vilka stora omställningar det är så är det inget som görs så där bara.
Är väl inga problem om man är singel o inte har nåt som binder en till orten. Men annars då?

Precis, men det är ett val man gör, men att säga att andra ska betala mer för soppan för att man själv ska betala mindre pga. val man själv har gjort, det funkar inte. Sen tycker jag att soppan är vedervärdigt svindyr. Vill dom göra något för miljön kan dom väll göra det utan att ge sig på folks plånböcker eftersom miljövinsten är minimal.

Micke
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
morlock skrev:
Det var liksom det som var poängen; ditt inlägg kändes väldigt typiskt "stockholmskt". "Vadå behov av bil? Det är väl bara att åka rensläde eller nåt".

Hur är det med Din läsförståelse? :7peta

Jag bestrider ingens behov av bil överhuvudtaget, det jag bestrider är att vissa ska betala mer för att man själv ska betala mindre, det är det hela, om du anser att du behöver bil är det din ensak, men det är ett val du gör.
min läsförståelse är det inget fel på, hur är det själv?

Micke
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Ni som tänkt rösta borgerligt för att sänka bensinpriset
kan ju börja med att titta på bensinskatter/priset i borgerligt
styrda grannländer.
Det påpekades i förra tråden i ämnet,
men det måste tydligen upprepas.

Bingo:
Nästan lika absurt som att inte ens 5% vet om att bensinen är ungefär lika dyr i hela Europa - helt oberoende av vilken färg det är på den aktuella regimen.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nää jag tycker alla flyttar till s-holm genast o säljer alla bilar så kan vi alla åka kommunalt :tummenupp
då slipper vi allt tjafs :tungan
 

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Ort
timrå
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
Valiumhunden skrev:
Precis, men det är ett val man gör, men att säga att andra ska betala mer för soppan för att man själv ska betala mindre pga. val man själv har gjort, det funkar inte. Sen tycker jag att soppan är vedervärdigt svindyr. Vill dom göra något för miljön kan dom väll göra det utan att ge sig på folks plånböcker eftersom miljövinsten är minimal.

Micke
men om man säger så här då,det är ju knepigt att dom drar in den kollektiva trafiken i norr å i glesbygden men bygger ut i storstäderna där det redan finns bra kollektivtrafik,sen höjjer dom skatten på bensin när man inte har nåt annat val än att åka bil :huvet trots allt betalar man ju lika mycket skatt å borde ha samma möjligheter,eller?
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
SvartR1a skrev:
Jag vet inte hur ni ser på det men i ekonomins värld är man ganska noga med att varje verksmhet skall försörja sig svälv annars är den inte speciellt hållbar. (...)

Inte fan kan man väl bo i Luleå och åka sporthoj? Flytta till huvudstaden och åk tunnelbana istället, med 100% återvinningsbara, kolkraftseldade, elektroner som drivmedel. Årskort på SL är betydligt billigare än att helförsäkra din plastraket en månad.

Problemet med dig grabben är att du tänker för mycket själv. Vem vet, snart kanske säpo börjar nosa lite i dina åsikter! Det är nog säkrast att du slår på TV'n och får veta vad som är politiskt korrekt i vårt homogena samhälle!

:rolleyes: :D
 

sirmiro

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Saknas pga ekonomi. =(
Hmm, jag har endast upptäckt EN ENDA politiker som bryr sig om bränslepris. Han har varit kritiserad av många, men när bensinpriset gick över ca 4sek då tände han till. Bush gick ut och bad alla som producerar olja att öka takten, han planerade in ett nytt rafinaderi mm, bara för det STOPPAR UPP tillväxten...

Och här sitter vi i europa och tjafsar... på en vecka i usa har de väl släppt ut mer än vi gör på ett år... (antagande)

Och att sverige har en välfärd tycker jag är ett skämt...
Det SKA finnas jobb till nästan alla, och framför allt ska man inte ha råd att välja att INTE jobba och gå på bidrag!!

Nä, mitt förslag är att sänka/ta bort bidrag som Socialbidraget mm, så man kan sänka ner skatterna. För va f*n, jag betalar 30 av 100kr i skatt direkt, sen köper jag bensin för resten, och betalar där 70% skatt... Räkna lite hur mycket det blir...
(totalt 79kr i skatt eller 79% för de som inte orkar)

Är det vettigt att jag får betala 4/5delar (fyra femtedelar) av min lön i skatt? PLUS att min arbetsgivare har betalat ungefär lika mycket i skatter som han/hon gav mig i lön...

Men det är klart, när vi kan ha en finansminister med IG (Icke Godkänd) i matematik så blir det väl så... För övrigt Bo Ringholm det gäller...


Och gör vi (folket) inget så händer inget... En demonstration är BRA. Bara göra som bönder i frankrike, vi spärrar av hela sthlm genom att skapa köbildning överallt och alla sinkar trafiken... Om nästan ingen kommer fram dit de ska måste det lösas, och då går det fort. Tro mig...

mvh//Micke
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
sirmiro skrev:
Hmm, jag har endast upptäckt EN ENDA politiker som bryr sig om bränslepris. Han har varit kritiserad av många, men när bensinpriset gick över ca 4sek då tände han till. Bush gick ut och bad alla som producerar olja att öka takten, han planerade in ett nytt rafinaderi mm, bara för det STOPPAR UPP tillväxten... (...)

Tänk nu inte så mycket själv! Slå på TV'n och få det serverat! :hihi :tungan
 

craffe

Craffe
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 990 Supermoto -08
Fox 2 skrev:
Håller med till 100%

Ska de ta ut sådana skatter så ska väl pengarna gå till forskning om altenativa bränslen som etanol, metanol, biogas och inte till de personer som inte orkar jobba för det är roligare att vara hemma.

WORD!
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
R.Lehtipalo skrev:
Inte fan kan man väl bo i Luleå och åka sporthoj? Flytta till huvudstaden och åk tunnelbana istället, med 100% återvinningsbara, kolkraftseldade, elektroner som drivmedel. Årskort på SL är betydligt billigare än att helförsäkra din plastraket en månad.

Problemet med dig grabben är att du tänker för mycket själv. Vem vet, snart kanske säpo börjar nosa lite i dina åsikter! Det är nog säkrast att du slår på TV'n och får veta vad som är politiskt korrekt i vårt homogena samhälle!

:rolleyes: :D

Har ingen aning om vad du vill få fram med ditt inlägg men jag antar att det där med att få allt serverat genom en TV kommer från Ebba grön, Hursomhelst så är sverie demokratiskt och förföljelse förekommer inte ens i norrland (nara av miljöpartister) :lol , Faktum är ju att norrland är kommunismens riktiga forfäste i detta långa land och där vi bor är politisk färg lika röda som arbetslöshets och bidrags siffrorna. Men alla är inte lika konservativa och bakåtsträvande. Förresten så skulle jag ALDRIG vilja bo i fjollträsk. :4skrika
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
superbeast skrev:
men om man säger så här då,det är ju knepigt att dom drar in den kollektiva trafiken i norr å i glesbygden men bygger ut i storstäderna där det redan finns bra kollektivtrafik,sen höjjer dom skatten på bensin när man inte har nåt annat val än att åka bil :huvet trots allt betalar man ju lika mycket skatt å borde ha samma möjligheter,eller?

Självklart ska alla ha samma möjligheter, LIKA FÖR ALLA, men väljer man att bo 15 mil från jobbet när kollektivtrafiken är obefintlig så är det fortfarande ett val man gör, det är därför man har bilavdrag på deklarationen. Tycker man att det är för dyrt att åka till jobbet så kanske man ska fundera på att flytta. Skatten på bensin är att jämföra med rån och jag tycker att man tappar fokus när man tycker att vissa ska betala mer än andra för bensin och annat.

Micke
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
sirmiro skrev:
va f*n, jag betalar 30 av 100kr i skatt direkt, sen köper jag bensin för resten, och betalar där 70% skatt... Räkna lite hur mycket det blir...
(totalt 79kr i skatt eller 79% för de som inte orkar)

Är det vettigt att jag får betala 4/5delar (fyra femtedelar) av min lön i skatt? PLUS att min arbetsgivare har betalat ungefär lika mycket i skatter som han/hon gav mig i lön...

Men det är klart, när vi kan ha en finansminister med IG (Icke Godkänd) i matematik så blir det väl så... För övrigt Bo Ringholm det gäller...

mvh//Micke

Hehe, det var fina matematiska uträkningar det! :rolleyes: Du måste ju nästan betala mer än hundra procent skatt? (100% för de som inte orkar) Lärt dig av vår finansminister? Som iofs heter Per Nuder.
 

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Ort
timrå
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
Valiumhunden skrev:
Självklart ska alla ha samma möjligheter, LIKA FÖR ALLA, men väljer man att bo 15 mil från jobbet när kollektivtrafiken är obefintlig så är det fortfarande ett val man gör, det är därför man har bilavdrag på deklarationen. Tycker man att det är för dyrt att åka till jobbet så kanske man ska fundera på att flytta. Skatten på bensin är att jämföra med rån och jag tycker att man tappar fokus när man tycker att vissa ska betala mer än andra för bensin och annat.

Micke
jaja,klart det är ett val,men jag tror nog att tom du förstår att det inte är så lätt som att bara flytta!?!kanske det fanns bussförbindelser när man flyttade dit,ska man flytta när dom drar in dom då?det är ändå jävligt dåligt att det bara är i glesbygden det dras in på allt när man betalar lika mycket skatt,för övrigt så är resesvdragen på deklarationen ett skämt!!man måste ju komma upp i över 7k för att överhuvudtaget få göra avdrag,är man 2 i en familj som jobbar på olika ställen å behöver 2 bilar så måste man ju upp i 14000 för att göra avdrag,å då får du ju bara göra avdrag på den del som övertiger 14k!rätt mycket pengar det,när det kanske hade räckt med ett par tusen för busskort(om det funnits bussar!)
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Jo jag tror de styrande är lyriska över att oljepriserna stiger, några ören extra per liter i grundpris ynglar ju av med hjälp av skatterna till miljoner extra i kassakistan.
Vi kan ju heller inte koka bensin hemma så de har oss fast.

Stadsmänniskornas ständiga babbel om att man ska flytta om man gnäller på bensinpriset käns lite slitet vid det här laget.
Lustigt nog har vi dessutom ofta dyrast bensin långt från städerna.
Sen tycker jag inte att presis alla möjligheter till ett liv och ett arbete ska peka mot: "FLYTTA TILL STAN FÖR HELVETE BONNJÄVEL", ska vi inte ha ungefär samma möjligheter även om vi väljer bo ute mellan städerna?

Några tusen på busskort per år är ju felvisande med, det faller in på presis under 7000 år vill jag minnas, kostnaden är c:a 500 månad.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top