En tanke om bensinskatt

Valiumhunden skrev:
...så kan det ta 1,5 timmar att ta sig till jobbet OM allting klaffar på minuten, och det är högtrafik. Om det inte klaffar, vilket är det vanliga så kan det utanvidare ta 2,5 timmar att ta sig till eller från jobbet.
Ja, självklart. Men det var inte tiden det var frågan om. Utan kostnaden.

Jo, men milkostnaden är ju densamma för att åka bil oavsett var i landet man bor, och tar det 2,5 timmar att ta sig till eller från jobbet i högtrafik så förstår jag att folk tar bilen istället oavsett var man bor, därför är det helt orimligt att vissa ska betala mer för bensinen än andra. Sänk bensinskatten för alla eller skaffa hållbara alternativ.

Micke

Valiumhunden skrev:
Jo, men milkostnaden är ju densamma för att åka bil oavsett var i landet man bor, och tar det 2,5 timmar att ta sig till eller från jobbet i högtrafik så förstår jag att folk tar bilen istället oavsett var man bor, därför är det helt orimligt att vissa ska betala mer för bensinen än andra. Sänk bensinskatten för alla eller skaffa hållbara alternativ.

Micke
Annars är det bara att flytta och byta jobb dit det inte är lika tät trafik.... :3freak :hihi

superbeast skrev:
kanske du å dina syskon skulle fundera på att hjälpa mamma bära lite mat :)

Det gör jag redan, men ska vi åka komunalt till affären varje gång så har man ju inte tid till annat. Men jag hjälper ändå mamma med att bära mat då hon kommer med bilen :fatta!

Det ända rimliga borde vara att helt slopa skatten på bensin. Det är ju bara i lilla europa som soppan skattas hårt, och eftersom skatten inte läggs på miljöförbättrande åtgärder är den ingen annat än konfiskation av privat egendom. För att inte tala om vägskatten som när den kom var menad att finansiera utbyggnad och underhåll av vägnätet, jmfr den med vad som läggs så kommer man fram till att den är 3-4 ggr för hög :mad:

Hade det tillåtits så hade vi haft alternativa saker som är bra för miljön, men det e nog lätt att ett oljebolag köper upp en forskares enastående resultat i alternativa drivmedel vare sig han vill eller inte.

Är det inte honda som tillverkade en bil som går på vätgas och den enda "avgasen" som den efterlämnar sig är rent vatten, som ingenjören drack upp själv och tydligen lever än.
Teknologin kom från nasa, vet inte riktigt var dom hade andvänt det men det var på nån resa.
Kruxet var "bara" att bilen kostade 40miljoner, men då kanske man skall ha i åtanke att det var enstycksproduktion som aldrig är billigt.

Hurvida det går att göra sådana bilar till vanliga samhället spekulerar jag inte ens i då jag inte har kunskap i tekniken, pengarna eller politiken bakom

Det enda jag ville få fram var att det går, o den finns............

Kiosken skrev:
Det ända rimliga borde vara att helt slopa skatten på bensin. Det är ju bara i lilla europa som soppan skattas hårt, och eftersom skatten inte läggs på miljöförbättrande åtgärder är den ingen annat än konfiskation av privat egendom. För att inte tala om vägskatten som när den kom var menad att finansiera utbyggnad och underhåll av vägnätet, jmfr den med vad som läggs så kommer man fram till att den är 3-4 ggr för hög :mad:

Kiosken for President :Bugar

Tänk om vi slopar skatten helt i sverige. Då kommer oljan att stiga i pris och olja tar tillslut slut. När priset i USA stiger så kommer de att jävligt snabbt komma på altenativa bränslen. USA är så beronde av bensinen så där kommer presidenten att lägga många miljarder på forskning när olje priset stiger.

När de kommer på altevativa bränslen så kopierar vi det och lever lyckliga i alla våra dagar :tummenupp

Mvh Christian

Nu börjar det bli moppefucko nivå på det här oxo. :huvet

Fox 2 skrev:
Tänk om vi slopar skatten helt i sverige. Då kommer oljan att stiga i pris och olja tar tillslut slut. När priset i USA stiger så kommer de att jävligt snabbt komma på altenativa bränslen. USA är så beronde av bensinen så där kommer presidenten att lägga många miljarder på forskning när olje priset stiger.

När de kommer på altevativa bränslen så kopierar vi det och lever lyckliga i alla våra dagar :tummenupp

Mvh Christian

Jag ser inte hur oljeproduktionen skulle påverkas :va
Bensinskatten är inget annat än en gigantisk kassako för staten.
Och om oljepriset skulle stiga p.g.a ökad efterfrågan så är det ju bra
nä nu fattar jag inget men det var ju du som sa emot dig själv

Kiosken skrev:
Jag ser inte hur oljeproduktionen skulle påverkas :va
Bensinskatten är inget annat än en gigantisk kassako för staten.
Och om oljepriset skulle stiga p.g.a ökad efterfrågan så är det ju bra
nä nu fattar jag inget men det var ju du som sa emot dig själv

Det finns ju en begränsad mängs råolja som vi kan pumpa up.

Den mäng blir ju mindre och mindre ju mer olja vi använder

Använder vi mer (sänker skatterna tillexempel) så tar oljan slut snabbare

När olja är på väg att ta slut så blir efterfrågan större än tillgången och då kommer det bli budgivning på oljan och detta resulterar att priset går up

När priset går up kommer USA gå in med mer pengar i forskning kring altenativa bränslen

Hajar ni???
Detta är nog det sämsta sätt att lösa problemen på men det fungerar kanske :tungan

Eller är jag lite :kocko bara :tungan .

Fox 2 skrev:
....råolja.... oljan slut ...
Jag läste någonstans ang. forskarrapporter om att oljereserverna börjar sina. Vad det verkar så är det den lättutvunna oljan som början sina, (ytskiktet ungf.), när den är slut om en sisådär 40-50 år om vi håller den takt vi gör nu; så blir oljebolgen tvungna att gå på de tunga oljan. Lite svårare att utvinna men finns i ofantliga mängder.

När vi väl kommer dit är det inte säkert att det behöver bli så mycket dyrare att utvinna den oljan, det kanske finns fler aktörer samt modernare pump/transportsätt.....

Som sagt, kommer inte ihåg någon källa. Kan lika gärna ha drömt ihop det. :va

att oljan tar slut är väl mest bara miljöaktivister och de som vill ha ett högt pris som säger... Det finns mycket olja, men det går inte att ta upp allt på en gång, vilket även vore dumt...

Men Sverige har INGET med tiden oljan räcker att göra. Vi är en sån otroligt liten del av den totala oljeförbrukningen att det inte spelar någon roll med våra utsläpp. (givetvis vet jag att de har betydelse, men det är så otroligt lite de gör, vilket inte t.ex. miljöpartiet vågar erkänna)
Vi har 9miljoner invånare, och en hel del bilar. Om man ser vad Berlin eller London har blir det ungefär lika mycket i en europeisk stad som det är i hela sverige, och då ska vi inte ens tänka på USA...

Att sänka skatten på drivmedel skulle troligen inte ge en drastisk ökning av försäljningen och den totala förbrukningen av oljan, men regeringen skulle definitivt misslyckas med sin budget om de inte skulle ta bort massa bidrag. Och om de tog bort massa bidrag skulle ju alla behöva jobba och OJ, det går ju inte...

Vi som jobbar ska ju ge en massa till de som vill vara hemma, så de slipper jobba, annars blir det ju fel... Eller? :huvet

mvh//Micke
PS: detta är antaganden och det finns ingen källhänvisning, bara så det inte blir tjat om sånt...

sirmiro skrev:
Och om de tog bort massa bidrag skulle ju alla behöva jobba och OJ, det går ju inte...

Av nån anledning verkar många tycka att ordet "jobb" är ett ont som ska fördrivas, "bidrag" låter mycket enklare och mindre ansträngt. Själv ser jag mitt arbete mer som en uppgift här i livet som bidrar med någonting gott för andra.

Fox 2 skrev:
Det finns ju en begränsad mängs råolja som vi kan pumpa up.

Den mäng blir ju mindre och mindre ju mer olja vi använder

Använder vi mer (sänker skatterna tillexempel) så tar oljan slut snabbare

När olja är på väg att ta slut så blir efterfrågan större än tillgången och då kommer det bli budgivning på oljan och detta resulterar att priset går up

När priset går up kommer USA gå in med mer pengar i forskning kring altenativa bränslen

Hajar ni???
Detta är nog det sämsta sätt att lösa problemen på men det fungerar kanske :tungan

Eller är jag lite :kocko bara :tungan .
sverige använder så lite olja jämfört med övriga världen så skulle vi slopa skatten helt skulle det knappt märkas på den totala olje konsumptionen,kanske oljan skulle ta slut nåra minuter tidigare :D

sirmiro skrev:
Vi som jobbar ska ju ge en massa till de som vill vara hemma, så de slipper jobba, annars blir det ju fel... Eller? :huvet

Vad jobbar du med för fint så du är så nedtyngd av skatten?
I din profil/hemsida står det studerande och att du är 18 år.

:confused:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...