En tanke om bensinskatt

Poacher skrev:
Jo jag tror de styrande är lyriska över att oljepriserna stiger, några ören extra per liter i grundpris ynglar ju av med hjälp av skatterna till miljoner extra i kassakistan.
Vi kan ju heller inte koka bensin hemma så de har oss fast.

Stadsmänniskornas ständiga babbel om att man ska flytta om man gnäller på bensinpriset käns lite slitet vid det här laget.
Lustigt nog har vi dessutom ofta dyrast bensin långt från städerna.
Sen tycker jag inte att presis alla möjligheter till ett liv och ett arbete ska peka mot: "FLYTTA TILL STAN FÖR HELVETE BONNJÄVEL", ska vi inte ha ungefär samma möjligheter även om vi väljer bo ute mellan städerna?

Några tusen på busskort per år är ju felvisande med, det faller in på presis under 7000 år vill jag minnas, kostnaden är c:a 500 månad.
ok,men hursomhelst så blir det ju billigare med buss än bil,om man har nåra mil till jobbet.

superbeast skrev:
ok,men hursomhelst så blir det ju billigare med buss än bil,om man har nåra mil till jobbet.
Jo om man har en längre bit än ett par mil blir det så, speciellt om man helt struntar i att ha någon bil.

ett problem är att kollektivtrafiken på de flesta håll nedrustas
(även i STHLM har den blivit sämre sen jag bodde där 1990-91)
samtidigt som man vill höja bensinpriset för att minska bilåkandet.
Man borde börja i andra ändan men då måste man satsa lite pengar
istället för att vältra över kostnaderna på enskilda.
Miljöarbetet måste få kosta lite om man menar allvar.

gthyni skrev:
ett problem är att kollektivtrafiken på de flesta håll nedrustas
(även i STHLM har den blivit sämre sen jag bodde där 1990-91)
samtidigt som man vill höja bensinpriset för att minska bilåkandet.
Man borde börja i andra ändan men då måste man satsa lite pengar
istället för att vältra över kostnaderna på enskilda.
Miljöarbetet måste få kosta lite om man menar allvar.

MED skatteintäkter från bensinen och inte försörja Tord som sitter och pillar navel ludd istället för att söka jobb

NoLimit skrev:
Hehe, det var fina matematiska uträkningar det! :rolleyes: Du måste ju nästan betala mer än hundra procent skatt? (100% för de som inte orkar) Lärt dig av vår finansminister? Som iofs heter Per Nuder.

Tyvärr är det bara fakta... Hur mycket som sen är skatt går att diskutera, men 100% blev det väl endå inte... =P Och att jag skrev ut vad det blev var att det är lätt att misstolka hur man ska räkna när det kommer till %... Om man först drar av 30% sedan 70% blir det ju inte detsamma som att dra av 100%...
Men statistik är som en bikini: den visar mycket med döljer det viktiga... :huvet

Vet att nuder är ministern, därför jag skrev vilken minister det gällde...
Ang. min kunskap i matematik är den inte det bästa, men toppbetyg i grundskolan och likadant under gymnasiet är iallafall bättre än vad den förra finansminister har...

mvh//Micke

sirmiro skrev:
Tyvärr är det bara fakta... Hur mycket som sen är skatt går att diskutera, men 100% blev det väl endå inte... =P Och att jag skrev ut vad det blev var att det är lätt att misstolka hur man ska räkna när det kommer till %... Om man först drar av 30% sedan 70% blir det ju inte detsamma som att dra av 100%...
Men statistik är som en bikini: den visar mycket med döljer det viktiga... :huvet

Vet att nuder är ministern, därför jag skrev vilken minister det gällde...
Ang. min kunskap i matematik är den inte det bästa, men toppbetyg i grundskolan och likadant under gymnasiet är iallafall bättre än vad den förra finansminister har...

mvh//Micke

Kan bara hålla med. Dubbelbeskattningen i det här landet är det största lurendrejeriet någonsin. Hur kan man ex ha skatt på moms? :kocko
Eller är det tvärt om....?

Även om övriga länder i Europa kanske har ungefär samma bensinpriser som i Sverige har vi trots detta den stora ofördelen att vi är få invånare på en stor yta. Detta innebär att i praktiken är bensinskatten en straffskatt för alla de som väljer att bo utanför våra storstäder.

superbeast skrev:
flytta hit så får du se hur bra det går att åka kollektivt,sundsvall är ju iaf en rätt stor stad men bor man 4-5 mil från stan så äre fan kört att ta sig fram å tillbax till jobbet om man jobbar andra tider än 8-16!fan i stocholm behöver man ju inte vänta mer än nån minut så kommer det ju både bussar å tunnelbane tåg!politikerna verkar ju tro att det bara är att ställa sig efter vägen så kommer det en buss,bara för att det gör det därnere,dom måste ju förstå att det är olika villkor i olika delar av landet, dessutom så tvivlar jag på att en endaste krona från bensinskatten går till social välfärd eller liknande,finns andra skattemedel till det!men men ,kanske alla i norrland skulle ta sitt pick å pack å flytta till storstäderna ,verkar ju vara det dom vill!

Tja, nu är det faktiskt så att det inte är direkt perfekta kommunikationer där, heller. För min pojkvän i Solna tar det ungefär lika lång tid att åka kollektivt till en kompis i Kungens Kurva som det tar för honom att åka kollektivt till mig - i Norrköping... :banana

:3freak

Valiumhunden skrev:
Nu menade jag inte att du skulle skaffa jobb närmare där du bor, jag undrar vad det är som hindrar dig att flytta närmare jobbet? .....

Micke

I somras jobbade jag i Norrköping (där jag bor), Linköping, Nyköping och Oxelösund och Mantorp. Var skulle jag bo då, sa du? :7peta

hur ska man göra om man börjar innan bussarna har börjat rulla??
börjar jag 05,30 måste jag åka kl 20,00 hemifrån. både jag och min sambo måste ha bil och det svider grymt i plånboken. och tyvärr så är ju varken jag eller härskarinnan höginkomsttagare. priset på bensinen är helt orimmligt, men vad gör man.. bara betala och se glad ut

Ismannen skrev:
hur ska man göra om man börjar innan bussarna har börjat rulla??
börjar jag 05,30 måste jag åka kl 20,00 hemifrån. både jag och min sambo måste ha bil och det svider grymt i plånboken. och tyvärr så är ju varken jag eller härskarinnan höginkomsttagare. priset på bensinen är helt orimmligt, men vad gör man.. bara betala och se glad ut

Precis. Visst, jag får milersättning på 17 kr, men vad spelar den för roll när man har en bil som drar litern? Jag har ju för fan inte råd att laga den när den pajar, då... :3freak Med tanke på att den ju förslits när man måste köra den en sisådär 9-20 mil om dagen när jag jobbar. :3freak

:4skrika

Men även om man bor i förort till stockholm (med tunnerbana som jag gör) så måste man ha bil som barnfamilj. Hur ska mamma orka bära hem all mat som jag och mina syskon äter?

Varje vecka är det ganska mycket mat om man ska äta 7 middagar, 7 frukostar och 3 luncher hemma + en massa mellanmål och småätning. Ta detta gånger 4 så äter min famlig totalt 68 måltider hemma + massa mellanmål och småätning. Räkna med att varje måltid väger 0,5 kg (inklusive dryck) så måste hon varje vecka bära hem mat som väger 34 kg! För att enns ha råd så måste vi handla på lite biligare affären som ligger en bit bort. Bussen dit går 1 gång i timmen. Vet ni hur mycket 34 kg är att bära så vet ni att det inte är hållbart i längen.

VI MÅSTE HA BIL ÄVEN FAST VI BOR I STOCKHOLM.

Och då vill jag inte veta hur jävligt du skulle vara att bo ute på landsbyggde utan bil!

Sen när man utövar cross, scouting, ridning (mina syskons och mina intressen) så måste man ju ha möjlighet att transportera matrialet till aktiviteten. Eller kanske vill Persson att jag tar crossen på bussen :död . Man får redan konstiga miner när man har motocrossdäck och svetsgasflaskor på tåget bussen :tungan

SÄNK BENSINSKATTEN FÖR IN I HELVETE!!!!

Fox 2 skrev:
Hur ska mamma orka bära hem all mat som jag och mina syskon äter?

Hörrödu,
du kanske skulle göra en insats och hjälpa din mamma! :7peta

Det är alltid humoristiskt att se låtsas-norrlänningarna från Sundsvall sitta och gnälla. Vafan, sluta sura, ni bor ju i mellannorrlands motsvarighet till Stockholm och så jävla dåliga kommunikationer som ni försöker påstå har ni inte.

Farsan bor i Jämtland och har nästan 10 mil till Östersund där han jobbar och han åker tåg/buss till jobbet. Jag vågar nog påstå att kommunikationerna i innersta Jämtland är något mer sällsynta än i den lilla gnälliga kuststaden Sundsvall.

Jag har full förståelse för folk i norrlands inland som klagar på kommunikationerna. Men folk från Sundsvall!?! Kom igeeeeeen!

morlock skrev:
och inte ser några problem i Norrland....
Har jag skrivit det? Om du läser nogrannare så skriver jag att jag har full förståelse för folk i Norrlands inland och deras problem med transporter. Att min farsa bor i Jämtland borde väl även ge mig en viss inblick i problematiken?

Det jag pekar på är helt enkelt att Sundsvall och sundsvallsbor är gnälliga låtsas-norrlänningar. Ni har lika stora "problem" som t.ex Uppsala när det gäller transporter. Haddedudanemej!

Bor man Arjeplog eller Gäddede så är det en sak, men Sundsvall?! Låt mig upprepa mig: Kom igeeeeeen!!

sgtpepper skrev:
Har jag skrivit det? Om du läser nogrannare så skriver jag att jag har full förståelse för folk i Norrlands inland och deras problem med transporter. Att min farsa bor i Jämtland borde väl även ge mig en viss inblick i problematiken?

Det jag pekar på är helt enkelt att Sundsvall och sundsvallsbor är gnälliga låtsas-norrlänningar. Ni har lika stora "problem" som t.ex Uppsala när det gäller transporter. Haddedudanemej!

Bor man Arjeplog eller Gäddede så är det en sak, men Sundsvall?! Låt mig upprepa mig: Kom igeeeeeen!!
Jag påstod inte att du sa det heller, bara en allmän reflektion. Jag tycker för övrigt att kollektivtrafiken fungerar bra i Sundsvall och är hyffsad utbredd.

Men bor man en 5-10 Mil ifrån jobbet så klaffar inte alltid bussförbindelser och en bil är ett nödvändigt ont. Men det är ju klart, det är ju bara att packa ihop och flytta närmare jobbet som vissa 08or tycker. Inget mer med det....

Synd att tanten får dubbelt så långt till jobbet då bara...

Fox 2 skrev:
Men även om man bor i förort till stockholm (med tunnerbana som jag gör) så måste man ha bil som barnfamilj. Hur ska mamma orka bära hem all mat som jag och mina syskon äter?

Varje vecka är det ganska mycket mat om man ska äta 7 middagar, 7 frukostar och 3 luncher hemma + en massa mellanmål och småätning. Ta detta gånger 4 så äter min famlig totalt 68 måltider hemma + massa mellanmål och småätning. Räkna med att varje måltid väger 0,5 kg (inklusive dryck) så måste hon varje vecka bära hem mat som väger 34 kg! För att enns ha råd så måste vi handla på lite biligare affären som ligger en bit bort. Bussen dit går 1 gång i timmen. Vet ni hur mycket 34 kg är att bära så vet ni att det inte är hållbart i längen.

VI MÅSTE HA BIL ÄVEN FAST VI BOR I STOCKHOLM.

Och då vill jag inte veta hur jävligt du skulle vara att bo ute på landsbyggde utan bil!

Sen när man utövar cross, scouting, ridning (mina syskons och mina intressen) så måste man ju ha möjlighet att transportera matrialet till aktiviteten. Eller kanske vill Persson att jag tar crossen på bussen :död . Man får redan konstiga miner när man har motocrossdäck och svetsgasflaskor på tåget bussen :tungan

SÄNK BENSINSKATTEN FÖR IN I HELVETE!!!!
kanske du å dina syskon skulle fundera på att hjälpa mamma bära lite mat :)

sgtpepper skrev:
Det är alltid humoristiskt att se låtsas-norrlänningarna från Sundsvall sitta och gnälla. Vafan, sluta sura, ni bor ju i mellannorrlands motsvarighet till Stockholm och så jävla dåliga kommunikationer som ni försöker påstå har ni inte.

Farsan bor i Jämtland och har nästan 10 mil till Östersund där han jobbar och han åker tåg/buss till jobbet. Jag vågar nog påstå att kommunikationerna i innersta Jämtland är något mer sällsynta än i den lilla gnälliga kuststaden Sundsvall.

Jag har full förståelse för folk i norrlands inland som klagar på kommunikationerna. Men folk från Sundsvall!?! Kom igeeeeeen!
klart det är sämre ju längre norrut/inåt landet man bor men jag bor ju inte där å kan inte svara på hur det funkar,däremot bor jag i sundsvall å vet att bor man 4-5 mil från sundsvall kan det jävligt bökigt att åka kollektivt till jobbet!men som sagt jobbar man "kontorstid" så är det betydligt lättare än om man jobbar skift!å bor man på större orter är det ju självklart lättare än om man bor i en "håla"
själv tycker jag det är roligt när folk som inte bor här ändå vet hur det är :D
å vart i jämtland bor han då föresten?

å det är klart att man är norrläning å bor i norrland man vill ju fan inte vara sörlänning :D

Last edited:
Syss skrev:
I somras jobbade jag i Norrköping (där jag bor), Linköping, Nyköping och Oxelösund och Mantorp. Var skulle jag bo då, sa du? :7peta

För mig får du gärna bo var du vill så länge du inte kräver att jag ska betala för det.

Micke

morlock skrev:
Men bor man en 5-10 Mil ifrån jobbet så klaffar inte alltid bussförbindelser och en bil är ett nödvändigt ont. Men det är ju klart, det är ju bara att packa ihop och flytta närmare jobbet som vissa 08or tycker. Inget mer med det....

Synd att tanten får dubbelt så långt till jobbet då bara...

Det tycker jag inte och det har jag heller aldrig skrivit, det jag menade är bara att tycker man att det är så förbannat långt att åka så kanske man ska överväga alternativ, det är det hela, dessutom 5-10 mil till jobbet är det många Stockholmare som har och har man då råkat bosätta sig fel i förhållande till sin arbetsplats så kan det ta 1,5 timmar att ta sig till jobbet OM allting klaffar på minuten, och det är högtrafik. Om det inte klaffar, vilket är det vanliga så kan det utanvidare ta 2,5 timmar att ta sig till eller från jobbet.

Micke

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...