En tanke om bensinskatt

Valiumhunden skrev:
Nog är det väll ganska lustigt att man gnäller om bensinpriset i norrland, jag menar , vad är det som TVINGAR er att bo 15 mil ifrån jobbet eller vad det nu är som ni måste åka till? Och ska man ha differentierade bensinpriser så kan man ju införa differentierad skatt på boende så att det blir lika svindyrt att bo i norrland som i storstadsregionerna, för vad många norrlänningar verkar missa är att det är fan så mycket billigare att bo i glesbygden än det är att bo i storstads regionerna, dessutom så är det så att stora avstånd är inte förbehållet norrland.

Micke
kanske inte finns ett jobb närmare,tänkt på det kanske?dessutom kan ju inte alla bo i dom större städerna,verkar ju inte finnas bostäder till dom som bor där nu!å visst kan det hända att det är dyrare å bo i stockholm eller liknande ställen men jag köper då hellre ett hus eller lägenhet för 1 eller 2 miljoner som ökar i värde än jag köper ett hus eller lägenhet för 100-700 tusen som sjunker i värde,för det gör dom ju i glebygden!dessutom ligger lönenivåerna ofta högre i storstäder än dom gör på mindre orter!å visst finns det stora avstånd på andra ställen åxå,detsamma borde gälla där isf,finns det ingen kollektivtrafik å man har viss långt till tex jobb borde man få göra större avdrag för resor,eller subventioner på annat sätt.

skitsamma!diskusionen handlade om bensinskatten å att den är för hög för det är den!

Men vad tycker ni vi ska göra för att få ledarna att lyssna. Vi kan sitta här i 100 år och gnälla men inget kommer åndå hända.

Tänk om alla på sporthoj.com, zatzy.com, soe.se och enduromx.com moppenet.com (eller vad det nu heter) + alla andra motorsidors medlemar skulle vara ute och demonstrera samtidigt, då skulle vi ju blir ganska många tusen stycken och de kanske skulle lyssna. Eller startar vi ett eget parti.

Men som lite spam i tråden så kan vi också lägga en 20 kr var och hyr en hitman och som gör jobbet snabbt, men det skulle kanske förvärra sitvationen :3freak

Fox 2 skrev:
Tänk om alla på sporthoj.com, zatzy.com, soe.se och enduromx.com moppenet.com (eller vad det nu heter) + alla andra motorsidors medlemar skulle vara ute och demonstrera samtidigt, då skulle vi ju blir ganska många tusen stycken och de kanske skulle lyssna. Eller startar vi ett eget parti.
Demonstrationer leder inge vart, skulle regeringen/staten ge vika för en eller 2 demonstrationer så skulle det demonstreras för jämnan. Samma för strejk.

Sluta rösta på sossarna så vi får folk med hjärna vid ministerplatserna!

veckopendlade ett tag mellan s-svall o stockholm...man märker hyffsad skillnad på lokaltrafiken.

missar man e nbuss här kan man få stå o vänta hu länge som helst...de går nästan snabbare o gå då :tungan

när folk i s-holm missar tunnelbane tåget står dom o hoppar o suckar...de värsta är att dom springer som galningar för att hinna med..va faen de går ju typ minst 4 tåg i timmen till alla orter..eller går de mer eller mindre?

Fox 2 skrev:
Men vad tycker ni vi ska göra för att få ledarna att lyssna. Vi kan sitta här i 100 år och gnälla men inget kommer åndå hända.

Men som lite spam i tråden så kan vi också lägga en 20 kr var och hyr en hitman och som gör jobbet snabbt, men det skulle kanske förvärra sitvationen :3freak

Efektivaste sättet är nog om alla skulle låta det vara otankat i 1 vecka. :tummenupp Problemet är bara att genomföra det. I finland hade Neste reklam om att man sålde 13 miljoner liter om dagen :4skrika :kulspruta
Tänk vilka pengar det blir på en vecka för STATEN i bortfall :Bugar
:banana

Visst kan det ses som en god tanke att höja bensinskatten så att folk väljer att lämna bilen hemma och tar kommunalt istället. Men frågan är: Är det rätt att höja tågpriserna om de vill ha flera pendeltågsåkare? :va
Här från mig kostar det ca 50kr att åka fram och tillbaka till stockholmscentral(bor i järfälla norra stockholm ca 4stationer från centralen) Är det värt då att lämna hemma bilen/hojen för att förlita sig på ett nästan dyrare alternativ som man definitivt INTE kan lita på att de håller tiderna.

Soccarna har sålt sin själ när de bildade regering med miljöpartiet.

//Dennis

morlock skrev:
Vart sa du att du bodde? :rolleyes:
Ja du min lilla vän :rolleyes: det sa jag inte, men om du är läskunnig och det förutsätter jag att du är så framgår det här intill var jag bor.

Micke

superbeast skrev:
kanske inte finns ett jobb närmare,tänkt på det kanske?dessutom kan ju inte alla bo i dom större städerna,verkar ju inte finnas bostäder till dom som bor där nu!å visst kan det hända att det är dyrare å bo i stockholm eller liknande ställen men jag köper då hellre ett hus eller lägenhet för 1 eller 2 miljoner som ökar i värde än jag köper ett hus eller lägenhet för 100-700 tusen som sjunker i värde,för det gör dom ju i glebygden!dessutom ligger lönenivåerna ofta högre i storstäder än dom gör på mindre orter!å visst finns det stora avstånd på andra ställen åxå,detsamma borde gälla där isf,finns det ingen kollektivtrafik å man har viss långt till tex jobb borde man få göra större avdrag för resor,eller subventioner på annat sätt.

skitsamma!diskusionen handlade om bensinskatten å att den är för hög för det är den!

Nu menade jag inte att du skulle skaffa jobb närmare där du bor, jag undrar vad det är som hindrar dig att flytta närmare jobbet? Dessutom så är det inte alla bostäder i storstadsregionerna som ökar i värde, ganska många minskar i värde, men för att återgå till diskussionen så håller jag med dig att skatten är åt helvete för hög, MEN börjar man dividera om vem som ska betala mer eller mindre i skatt så har man redan tappat fokus på det som är det relevanta, nämligen att vi betalar en massa pengar för ingenting.

Micke

sporTlovEr skrev:
Bensinpriset kommer aldrig påverkas av politiskt styre, världsmarkadspriset och annat blaha blaha styr det tyvärr..

Besinpriset är 70% skatt och 30% övrigt.
Och av övrigt är inte ens hälften påverkat
av världsmarknadspriset på olja!

Så om politikerna tar bort de där 7kr/liter vi betalar tror du inte vi skulle märka det?

Föresten saxat från "Dags att deklarera" längst bak
Härifrån kommer skattepengarna:
Socialavgifter 413miljarder, 33%
Kommunal inkomstskatt 379miljarder, 30%
Moms 219miljarder, 17%
Punktskatter(t.ex. Bensin, tobak, alkohol) 93miljarder, 7%
Bolagsskatt 44miljarder 3%
osv.....

Här ser vi klart och tydligt att våra "Punktskatter" är dubbelt så
stora som våra företagsskatter!
Tror vi verkligen att Person m.fl. vill slippa få in 93miljarder/år!

Eller om vi vill ca 10 000 kr/år och person,
bara för att köra lite båge och dricka några beer!!!

Sug på den..... Nu tycker jag vi plockar bort Person!

Sug på den..... Nu tycker jag vi plockar bort Person![/QUOTE]

Borgelig regering 2006 :tummenupp

Dax att deklarera har föresten ännu mera godis,
längst bak "Så här används dina skattepengar per hundralapp".

Där finns en grupp kallad Socialt skydd som är 42.50kr/100kr skatt,
detta betyder 42,5% av de totala 1240 miljarder kronor år 2002.
Detta ger att det sociala skyddet kostar 524miljarder/år.

Nu tycker jag att sådant som pension, sjukpenning, a-kassa,
föräldrapenning m.m. (Detta är socialt skydd) kan delas ut som
en kontant summa till alla i sverige istället.
Då skulle alla få 524miljarder/9miljoner personer=58 222kr/år, eller 4852kr/mån.

Och eftersom jag vill ta bort bensinskatten (94miljarder/år) så delar jag
bara ut 524-94miljarder istället vilket då blir 3981kr/mån....
Och detta tycker jag kan räcka till en liten lgh och lite mat,
och den som vill ha mer får jobba som alla andra.....!

Sedan slipper vi allt snack om socialbildrag, när vi ska vara föräldralediga,
ringa till försäkringskassan när vi blir sjuka m.m. Och alla har sina 3981kr
att falla tillbaka på!
Och jag får köpa bensin för 3kr/litern :D

Men om du gillar 11kr/liten så kan alla falla tillbaka på 4852kr/mån istället,
nu är det bara att välja......

Föresten om alla beslutar sig för att vara hemma så försvinner naturligtvis
pengarna som delas ut (de kom ju inte in!) och alla får mindre/mån...
Vilket leder till att man börjar jobba igen!!! Allt löser sig :yoparty

Ganska kul o se hur den politiska vinden blåser här och att det finns fler än oss universitets ekonomer som är starkt kritiskt intällda till välfärdsdrällandet med skattemedel.

"Om dom sänker bensinskatten ja, annars kan det kvitta."

Tänker mera allmänt, inte bara bensinskatten. Har inget emot socialdemokraterna, men jag är emot dom när de bildar regering med miljöpartiet. Detta lilla skit parti med några få % får igenom de flesta av sina förslag då de med hot om nyval tvingar soccarna att gå med på kraven. :huvet

Tänk vilka fina vägar vi hade haft om de där pengarna som vi lägger extra på bensinen också hade gått till vägar och vägunderhåll förutom forskning! Får snart köpa en Goldwing och gå ur sporthoj om jag vill ha testiklarna kvar och komma levande in till Gislaved. Folk snackar om vad man ska göra om det springer ut vilt på vägen men det fyller ju bara ut alla hålor i vägen!
Ska nog gå ut och spänna fast en motorsåg och en spade på hojen. Dels att ta mig fram med och dels om man träffar en regeringsmedlem!

Valiumhunden skrev:
Nu menade jag inte att du skulle skaffa jobb närmare där du bor, jag undrar vad det är som hindrar dig att flytta närmare jobbet? Dessutom så är det inte alla bostäder i storstadsregionerna som ökar i värde, ganska många minskar i värde, men för att återgå till diskussionen så håller jag med dig att skatten är åt helvete för hög, MEN börjar man dividera om vem som ska betala mer eller mindre i skatt så har man redan tappat fokus på det som är det relevanta, nämligen att vi betalar en massa pengar för ingenting.

Micke
jaja,för mig äre ingen fara iom att jag bor nära jobbet men jag vet många som inte gör det,att man inte flyttar kan väl bero på olika anledningar,man kanske inte vill att barnen ska behöva byta skola,närhet till vänner å familj,dagisplatser kanske?aja,billigare bensin ska vi fan ha iaf:)!!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park