En tanke om bensinskatt

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Jag vet inte hur ni ser på det men i ekonomins värld är man ganska noga med att varje verksmhet skall försörja sig svälv annars är den inte speciellt hållbar. Idag betalar vi ungefär 70%skatt på vanlig besnin och den rubriceras som "miljöskatt", Men denna skatt som inkaseras som miljöskatt borde ju rimligen gå till miljöversamhet och långsiktigt till en forskning och framställning av alternativa drivmedel.

Dock finns det ju en teori om att bensinskatten ska främja en rimmlig konsumtion och hindra dom små stackars familjerna att bruka bilen på ett sparsamt och försiktigt sätt, Detta tycks inte heller fungera då bensin är en vara som inte har några alternativ och för oss i norr har så gott som inga substitut.

Fler än jag som ser detta som sjukt? Att bensinskatten skall fungera som en kassa kossa åt staten för att finansiera det misslyckande vissa vill kalla för social trygghet och välfärd.

I nästa val kommer jag att rösta på dom som "lovar" mest sänkning av bensinskatten :näsblod

SvartR1a skrev:
Jag vet inte hur ni ser på det men i ekonomins värld är man ganska noga med att varje verksmhet skall försörja sig svälv annars är den inte speciellt hållbar. Idag betalar vi ungefär 70%skatt på vanlig besnin och den rubriceras som "miljöskatt", Men denna skatt som inkaseras som miljöskatt borde ju rimligen gå till miljöversamhet och långsiktigt till en forskning och framställning av alternativa drivmedel.

Dock finns det ju en teori om att bensinskatten ska främja en rimmlig konsumtion och hindra dom små stackars familjerna att bruka bilen på ett sparsamt och försiktigt sätt, Detta tycks inte heller fungera då bensin är en vara som inte har några alternativ och för oss i norr har så gott som inga substitut.

Fler än jag som ser detta som sjukt? Att bensinskatten skall fungera som en kassa kossa åt staten för att finansiera det misslyckande vissa vill kalla för social trygghet och välfärd.

Så här har det ju alltid varit. Beskatta saker folk inte kan vara utan hus, bil, mat...

Ol@ skrev:
I nästa val kommer jag att rösta på dom som "lovar" mest sänkning av bensinskatten :näsblod

Bensinpriset kommer aldrig påverkas av politiskt styre, världsmarkadspriset och annat blaha blaha styr det tyvärr..

SvartR1a skrev:

Håller med till 100%

Ska de ta ut sådana skatter så ska väl pengarna gå till forskning om altenativa bränslen som etanol, metanol, biogas och inte till de personer som inte orkar jobba för det är roligare att vara hemma.

ja inte fan röstar man på miljöpartiet iaf :kocko ,som vanligt tror ju vissa i regeringen att sverige ska rädda miljön i hela världen genom att ha en skyhög skatt på bensin när vi i själva verket bara gör av med en bråkdel av all olja som förbrukas i världen,dom länder som förbrukar den största delen har istället mycket lägre eller ingen skatt på bensin,helt sjukt!som sagt vad har man för val när man bor i norrland å dom drar in busstur på busstur,man måste ju använda bil eller mc för att ta sig nånstans,tycker det borde vara lägre skatt på bensin i norrland å i utkanterna av sverige än vad det är i storstäderna,där finns det ju iaf alternativ!

fast nu lär man ju få sörlänningarna på sig :tungan

superbeast skrev:
ja inte fan röstar man på miljöpartiet iaf :kocko ,som vanligt tror ju vissa i regeringen att sverige ska rädda miljön i hela världen genom att ha en skyhög skatt på bensin när vi i själva verket bara gör av med en bråkdel av all olja som förbrukas i världen,dom länder som förbrukar den största delen har istället mycket lägre eller ingen skatt på bensin,helt sjukt!som sagt vad har man för val när man bor i norrland å dom drar in busstur på busstur,man måste ju använda bil eller mc för att ta sig nånstans,tycker det borde vara lägre skatt på bensin i norrland å i utkanterna av sverige än vad det är i storstäderna,där finns det ju iaf alternativ!

Sålänge inte USA/kina gör något sin förbrukning så spelar det ingen roll om vi dubblar vår eller slutar förbruka kolväten över huvudtaget, forskarna kommer inte märka någon skillnad.

Jag tycker att bensinen är fördyr ja. Men jag tycker inte det är så farligt,
det är betydligt värre med att ciggen nästan kostar 40 pix paketet :mad:

Och jag tycker det vore synd att skippa allt vad förskola, dagis, väldigt billig sjukvård, grundskola och all annan omsorg vi får bara för att ni norrlänningar ska klara er. Jag förstår att ni måste ha en bil och att ni därför gnäller över priset hela tiden.
Men jag är säker på att det finns städer där uppe med kollektivtrafik där med.

Egentligen borde alla här inne klaga, inte bara de som bor i Norrland. Alla här inne använder hojen för att ni gillar att köra och ser det som ett nöje, en hobby. Inte som ett drivmedel. Dock kan man förena nytta med nöje.

Victor skrev:
Mehh, skiter väl i om ciggen kostar 140 spänn paketet, det är en lyxvara och inte en nödvändighet. Däremot snuset borde fan vara gratis, går ju inte att klara sig utan :tungan

superbeast skrev:
...tycker det borde vara lägre skatt på bensin i norrland å i utkanterna av sverige än vad det är i storstäderna,där finns det ju iaf alternativ!

Nog är det väll ganska lustigt att man gnäller om bensinpriset i norrland, jag menar , vad är det som TVINGAR er att bo 15 mil ifrån jobbet eller vad det nu är som ni måste åka till? Och ska man ha differentierade bensinpriser så kan man ju införa differentierad skatt på boende så att det blir lika svindyrt att bo i norrland som i storstadsregionerna, för vad många norrlänningar verkar missa är att det är fan så mycket billigare att bo i glesbygden än det är att bo i storstads regionerna, dessutom så är det så att stora avstånd är inte förbehållet norrland.

Micke

Klart skatten funkar som en kassako....hur ska annars Persson få råd med godset och alla politikers taxiresor som betalas av svenska folket.

Mer makt åt folket är en gammal draghäst i valkampanjer.....men frågan som jag ställer mig är; Vem göder hästen?

SvartR1a skrev:

Fox 2 skrev:
Sålänge inte USA/kina gör något sin förbrukning så spelar det ingen roll om vi dubblar vår eller slutar förbruka kolväten över huvudtaget, forskarna kommer inte märka någon skillnad.
exact!! men det har tydligen inte dom som bestämmer fattat :kocko ,om det va så att pengarna gick till att förbättra miljön eller forskning om alt bränslen skulle det ju kännas lite bättre iaf men det verkar dom ju inte heller göra ,går väl bara till det dära EU-helvetet å löner till feta politiker skulle jag tro :huvet !

Victor skrev:

Och jag tycker det vore synd att skippa allt vad förskola, dagis, väldigt billig sjukvård, grundskola och all annan omsorg vi får bara för att ni norrlänningar ska klara er. Jag förstår att ni måste ha en bil och att ni därför gnäller över priset hela tiden.
Men jag är säker på att det finns städer där uppe med kollektivtrafik där med.
flytta hit så får du se hur bra det går att åka kollektivt,sundsvall är ju iaf en rätt stor stad men bor man 4-5 mil från stan så äre fan kört att ta sig fram å tillbax till jobbet om man jobbar andra tider än 8-16!fan i stocholm behöver man ju inte vänta mer än nån minut så kommer det ju både bussar å tunnelbane tåg!politikerna verkar ju tro att det bara är att ställa sig efter vägen så kommer det en buss,bara för att det gör det därnere,dom måste ju förstå att det är olika villkor i olika delar av landet, dessutom så tvivlar jag på att en endaste krona från bensinskatten går till social välfärd eller liknande,finns andra skattemedel till det!men men ,kanske alla i norrland skulle ta sitt pick å pack å flytta till storstäderna ,verkar ju vara det dom vill!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park