En annorlunda licenskursstory (groggy)

Status
Ej öppen för fler svar.
Chrille skrev:
Kraschar jag på ett licenspass så är det Mitt skinn, Min hoj, Min plånbok och Mitt ansvar. Skulle någon annan drabbas så är den där på precis samma villkor. SMC's banåkningar är en annan femma än det som här uppe gjort sig känt som regelrätta allmänåkningar där det i den snabba gruppen bara finns en begränsing och det är "inga omkörningar i kurva". Vad tror du har mest hets - snabba gruppen eller ett licenspass?

Well, jag vet inte riktigt vad jag ska säga Chrille, men i mina ögon är du faktiskt helt ute o reser. Men det är väl för att vi gnälliga skåningar tydligen har så pass diciplinerade körningar så denna hets inte uppstår. Jag har kört i alla grupper, grön, gul o röd på SMCs och Sydskanes Emses körningar och gul o röd på Bike Events o jag har aldrig, aldrig sett den här hets du pratar om.

Nä, ni norrlänningar borde sätta er ner o ta en Norrlands guld o bara vara er själva ett tag, då kanske ni slipper hetsen. :arsele :D

CorbenDallas skrev:
Nä, ni norrlänningar borde sätta er ner o ta en Norrlands guld o bara vara er själva ett tag, då kanske ni slipper hetsen. :arsele :D
Jupp, det borde de göra :D

Nyteknik skrev:
Under ett av passen då vi lotsades runt på ett långt led runt banan uppstod en lucka mellan två licensaspiranter. Luckan växte och växte i takt med att tempot ökade från promenadtakt till mycket måttligt och efter ett par varv var den flera hundra meter. Inte ens på rakan lyckades den som skapat luckan täppa till den. Detta gjorde att vi som låg bakom missade idealspåret. Efter passet frågade jag killen som hade kört vad problemet hade varit. Det visade sig helt enkelt att tyckte att det hade gått för fort för att han skulle känna sig säker. Så vitt jag vet fick han sin licens och är i sin fulla rätt att delta på träningar och tävlingar. :rolleyes:

Jag misstänker att det är mig (gul Triumph Daytona T595) du syftar på som den som är ansvarig för att det blev en alldeles för stor lucka för att du skulle kunna se hur idealspåret var på banan.

Anledningen till att jag körde så långsamt var att jag var väldigt nervös och blev vädligt stel och därför hade svårt att hänga med i Mickes tempo. Efter det passet gick jag direkt till Micke för att kolla om mina chanser till att få licensen var helt borta och får till svar "Det är lugnt. Jag drog på lite mer än dom 6000 rpm som jag hade sagt att jag skulle hålla!". Och om det dessutom hade varit ett stort problem att jag sackade efter så borde någon av instruktörerna kommit fram och sagt det till mig, men det var endast nån på en blå 250 (misstänker att det var du) som gjorde det.

Om du nu tycker att det var helt fel att jag fick licens, varför ifrågasatte du inte det vid banan med dom som var ansvariga istället för att dra upp det i det här forumet? :va

Nej, nu är det bara att köpa sig en räser och lägga sig i hårdträning så att jag kan varva dig om och om igen! :hihi

Ett stort tack till alla trevliga människor jag träffade på kursen!

spacelord skrev:
Om du nu tycker att det var helt fel att jag fick licens, varför ifrågasatte du inte det vid banan med dom som var ansvariga istället för att dra upp det i det här forumet? :va

I lördags kändes det inte alls aktuellt. Speciellt inte sedan vi hade pratat med varandra och du förklarat läget – vilket jag hade och fortfarande har full förståelse och respekt för. Men när Chris skrev...

"Vill man börja tävla i roadracing så ser jag det som självklart att man börjar köra bandagar och åtminstone lär sig att ta sig runt banan i någorlunda rätt spår och inte vingla runt, lär sig bromsa lite halvhyfsat och rent allmänt får en känsla för hur man kör en motorcykel på bana i "högt" tempo (allt är ju relativt). Allt detta INNAN man sätter sin fot på en träning för licensierade åkare!"

...kändes det relevant att berätta vad som hände i lördags.

Om du tyckte det kändes olustigt i lördags har jag svårt att se hur du skulle ha något utbyte av en licensträning. Kanske fler bandagar inanför västen skulle göra susen? Jag hoppas i alla fall att du kommer tappa respekten för höga farter illa kvickt och göra ditt bästa för att genera mig nästa gång vi ses på banan! :tummenupp

Last edited:
spacelord skrev:
Jag misstänker att det är mig (gul Triumph Daytona T595) .....
....
Ett stort tack till alla trevliga människor jag träffade på kursen!

Visst tusan var det väl så att du inte var först efter en lucka hela dagen?

Om du tyckte det kändes olustigt emellanåt så ser jag det som ett sundhetstecken. Det är mycket nytt att smälta i början och om det känns motigt är det väl vettigare att backa av lite? Alternativet vore ju att ta i för att prestera mer än vad som kändes ok och kanske orsaka ett allvarligt tillbud.

Om du däremot är rädd för att licensträna efter ett par dagar på bana är det en annan femma. Man ska ju inte vara rädd för något som ska vara skoj.

Last edited:
Macho Woman skrev:
Mina förväntningar var lika höga som inför oskuldsnatten, dvs. som inför Hultsfred -92. Sådana tilldragelser börjar alltid lite fumligt och nervöst

Det är sällan (iaf jag) orkar läsa igenom alltför mastiga texter men jag måste säga att du skriver grymt bra och kul :D

Allt gick iaf bra med dig verkar det som *puh*

Jag skall oxå försöka testa det här med bana i sommar!

Synes!

Chrille skrev:
Nödigt vetande:

RR-skola i dagsläget är att prata med sina kollegor i depån.

För fyrtaktare innebär det att prata med folk som mig, Gulsnabb, Ola, Micke osv.
Va?! Du nämner dej själv, men inte mej :mad:

Last edited:
En sak som har missats angående licensträningar är att det finns träningsansvariga och funktionärer som tar farliga hojar/förare av banan. Det är ju inte vilda västern.

CorbenDallas skrev:
Well, jag vet inte riktigt vad jag ska säga Chrille, men i mina ögon är du faktiskt helt ute o reser. Men det är väl för att vi gnälliga skåningar tydligen har så pass diciplinerade körningar så denna hets inte uppstår. Jag har kört i alla grupper, grön, gul o röd på SMCs och Sydskanes Emses körningar och gul o röd på Bike Events o jag har aldrig, aldrig sett den här hets du pratar om.

Vad bråkar du om, du har ju inte ens licens :arsele

Chrille skrev:
Visst tusan var det väl så att du inte var först efter en lucka hela dagen?
Nej, det var jag inte.

Chrille skrev:
Om du tyckte det kändes olustigt emellanåt så ser jag det som ett sundhetstecken. Det är mycket nytt att smälta i början och om det känns motigt är det väl vettigare att backa av lite? Alternativet vore ju att ta i för att prestera mer än vad som kändes ok och kanske orsaka ett allvarligt tillbud.
Precis vad jag tyckte också. Olustigheten började på att släppa under friåkningen och jag fick då ett helt annat flyt i körningen, så nu är det bara att öka tempot!

Chrille skrev:
Om du däremot är rädd för att licensträna efter ett par dagar på bana är det en annan femma. Man ska ju inte vara rädd för något som ska vara skoj.
Jag tror nog att det löser sig efter ett par bandagar när man har fått bli lite "varm i kläderna" igen. Det är alldeles för kul att köra på bana för att jag ska ge upp i första taget!

bara för att sumera 8 sidor text då:
man ska ha kört hojen i 3 år innan minst i stockholms innerstad eller grusvägar i ullared spelar ingen roll,då kan du enligt vissa hantera din hoj på bana.
man kan inte bedömma sin egen förarförmåga och du får inte köra bana förren du kört bana tidigare.
licens innebär automatiskt att du kör runt anderstorp på låga 40:or annars så har du inte på en bana att göra.
licenskurser är båg,man kör hoj en minut och det hålls bara av svemo för att tjäna pengar,instruktörerna har inget eget intresse i att hålla farliga personer av banan.

om man vurpar och inte är snabbast på banan bör licensen genast dras in och du sätts ut i innerstan i ett år och tränar upp din kurvteknik.

om du vurpar först på kalla däck så är du inte lämplig på bana.

det är en hemlighet racing så du ska vara så sur som möjligt mot alla i depån och på roadracingforum.

du ska självklart uttala dig om andra förare när du själv är rokkie i bottenskiktet och då är du självklart den som vet fast du inte ens varit på plats.

på licenskurser tränas inget spårval,inga flaggor disskuteras och liknande utan vi satt och fikade i 7 timmar för det stod på schemat.

------------------------------------------------------------------------
obs för puckade människor,detta var ironi.

jag som var på plats och då borde få utala mig tvärtemot vissa:
lyssna på chrille,ha har för fan rätt.sitt inte och efterlys saker ni själva inte gått igenom och prata inte om roadracinskolor för andra utan att själv ens inneha a licens.
licens innebär inte att du är världsmästare utan att du kan reglementet och förfarandet runt att hantera en hoj på bana.
varenda ggr jag ser en snabb grupp på bana smäller de,de kanske borde träna mer eller inse att de framför hojarna över sin förmåga.
sluta tjafsa skit nu för astrid och läs igenom hela debatten igen för ett par trådar senare frågar ni efter det som ni gjort allt för att vara emot tidigare.
jag hade själv inte kört bana men jag är inte så bränd att jag tränar i trafiken för det.varför licens:finns bara idioter i trafiken så jag tänker inte betala en massa försäkringspengar för att kunna köra och vurpa pga av de och då får du inte heller köra allmän åkningar har dessutom ingen lust att betala försäkring på 60000 för att en massa myglare tror de kan köra fast de vurpar 1-2 ggr/säsong.
sedan är det inget att sticka understolen med att 80 % av er som har gatreggat tar och slänger hojen i ett dike efter att kört omkull på almänåkning.
har själv tävlat i cross ett par år och skulle jag kört ofrroad hoj innan då när jag var 4 år och började med cross på bana och senare några år efter tog min licens för det?

spacelord skrev:
....Precis vad jag tyckte också. Olustigheten började på att släppa under friåkningen och jag fick då ett helt annat flyt i körningen, så nu är det bara att öka tempot!
....

Det såg bra ut också så det är bara att ösa på. :tummenupp

igelhammar skrev:
.....
varenda ggr jag ser en snabb grupp på bana smäller de,de kanske borde träna mer eller inse att de framför hojarna över sin förmåga...
....varför licens:.....har dessutom ingen lust att betala försäkring på 60000 för att en massa myglare tror de kan köra fast de vurpar 1-2 ggr/säsong....
...sedan är det inget att sticka understolen med att 80 % av er som har gatreggat tar och slänger hojen i ett dike efter att kört omkull på almänåkning....

Det där var riktigt poetiskt! Måste nog säga WORD! och såna däringa grejer nu. EDIT/ (glömde smileysarna) :yoparty :tummenupp :fakta

igelhammar skrev:
.....
har själv tävlat i cross ett par år och skulle jag kört ofrroad hoj innan då när jag var 4 år och började med cross på bana och senare några år efter tog min licens för det?

VA?? Körde du ut på banan utan att ha kört bana?!

CorbenDallas skrev:
... :D

Varför tror du att försäkringsbolagen alltid försöker friskriva sig från allmänåkningar?? SMC's körningar har jag stor respekt för(och tydligen även Fbolagen), men det finns fler arrangörer.

Allmänåkningar med 5-10 skrotade hojar är inte en myt...

igelhammar skrev:
jag som var på plats och då borde få utala mig tvärtemot vissa:
lyssna på chrille,ha har för fan rätt.
Delvis ja, men inte till fullo. Inte i min verklighet i allafall.

igelhammar skrev:
sitt inte och efterlys saker ni själva inte gått igenom och prata inte om roadracinskolor för andra utan att själv ens inneha a licens.
Måste jag ha A-licens för att efterlysa roadracingskola? Varför skulle en A förare vilja ha det?

igelhammar skrev:
licens innebär inte att du är världsmästare utan att du kan reglementet och förfarandet runt att hantera en hoj på bana.
Har inte sagt nåt om det heller...

igelhammar skrev:
varenda ggr jag ser en snabb grupp på bana smäller de,de kanske borde träna mer eller inse att de framför hojarna över sin förmåga.
På min teorikurs fick jag höra att om du inte vurpat har du kört för sakta...

igelhammar skrev:
sluta tjafsa skit nu för astrid och läs igenom hela debatten igen för ett par trådar senare frågar ni efter det som ni gjort allt för att vara emot tidigare.
Förstår du själv vad du menar här?

igelhammar skrev:
jag hade själv inte kört bana men jag är inte så bränd att jag tränar i trafiken för det.
Så bra. Har någon påstått nåt annat?

igelhammar skrev:
varför licens:finns bara idioter i trafiken så jag tänker inte betala en massa försäkringspengar för att kunna köra och vurpa pga av de och då får du inte heller köra allmän åkningar har dessutom ingen lust att betala försäkring på 60000 för att en massa myglare tror de kan köra fast de vurpar 1-2 ggr/säsong.
sedan är det inget att sticka understolen med att 80 % av er som har gatreggat tar och slänger hojen i ett dike efter att kört omkull på almänåkning.
Ja, och nu finns det idioter bland licensförarna också tydligen...

CorbenDallas skrev:
....

Så bra. Har någon påstått nåt annat?
......
Nej men flera av er anser att igelbankaren inte bör ha licens utan borde gatregga en hoj och köra allmänåkning istället. Det har ni påstått.

CorbenDallas skrev:
.....
På min teorikurs fick jag höra att om du inte vurpat har du kört för sakta...

......

Och var/när ska denna försnabbande vurpa ske? Jag har också hört det och tror dessutom på det, MEN det ska naturligtvis ske på en RR-träning och inte i snabbaste gruppen på allmänåkning. Så som du har qoutat låter det som att det är ok att köra allmänåkning och smälla ibland för då blir man snabb.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph